جدیدترین مطالب

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

عباس آخوندی در یادداشتی می نویسد: سیاست ما در برابر تجاوز مجدد اسرائیل باید خویشتنداری و احاله آن به موقعیت‌های دیگر و پاسخ‌های غیرمستقیم باشد. ما باید فضا را سرد کنیم. گرم نکنیم. گرم کردن فضا عین خواسته اسرائیل است. ‌
Loading

أحدث المقالات

ابوترابی: با سلاح هایی پیشرفته و نامشخص از ایران دفاع میکنیم

بامداد امروز رسانه های متعدد داخلی و خارجی از شنیده شدن صدای نسبتا شدید در شرق اصفهان خبر دادند، فرمانده کل ارتش و دیگر مقامات جمهوری اسلامی ایران اما این صدا را مربوط به شلیک پدافند هوایی اصفهان به یک شیء مشکوک ذکر کردند و تاکید کردند که هیچ خسارت و حادثه‌ای وجود نداشته‌.

گروه ۷ کشورهای همکاری کننده با روسیه را تهدید به تحریم کرد

در بیانیه کشورهای گروه ۷ آمده است: «ما اقدام به اعمال تحریم‌های مضاعف علیه شرکت‌ها و افراد در کشور‌های ثالث که به روسیه در دستیابی به ابزار‌ها و تجهیزات دیگر مناسب تولید تسلیحات و یا توسعه صنایع نظامی کمک می‌کنند، خواهیم کرد.»

Loading
17فروردین ماه 1395

رسانه ها ؛ برکناری استراتژیست ارشد کاخ سفید و…

۱۳۹۶/۰۱/۱۷ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: برکناری استیو بنن، مشاور جنجالی ترامپ از شورای امنیت ملی آمریکا،تعویق جلسه شورای امنیت درباره سوریه، آزمایش موشکی کره جنوبی، پایان نشست بروکسل ، افزایش عملیات زمینی آمریکا در یمن، سفر تیلرسون به روسیه ، واکنش کره شمالی به تحریم‌های آمریکا ، گفتگوی تلفنی ترامپ و مرکل درباره اوضاع اوکراین و افغانستان ، اظهارات جدید ترامپ درباره برجام ، تاکید روسیه برتغییر ناپذیری موضع مسکودرقبال اسد، واکنش شورای‌عالی سیاسی یمن به درخواست اتحادیه اروپا، پیشنهاد اسرائیل برای ارتباط ریلی با اردن و عربستان و گزافه‌گویی نخست‌وزیر انگلیس علیه ایران ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

یورونیوز: دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا مشاور جنجالی و پرنفوذ خود «استیو بنن» را از شورای امنیت ملی کاخ سفید کنار گذاشت. بنن که مدیر اجرایی کمپین انتخابات ریاست جمهوری دونالد ترامپ بود، از اواخر ژانویه سال جاری میلادی به عنوان «استراتژیست ارشد کاخ سفید» و «مشاور ارشد رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا» منصوب شده بود. استیو بنن، پیشتر مدیر سایت خبری محافظه کار «بریت بارت» بوده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  شورای امنیت بررسی پیش‌نویس قطعنامه غربی در محکومیت حمله شیمیایی به شهرک خان شیخون در حومه ادلب را به تعویق انداخت. در حالی بعد از دو ساعت نشست بی‌نتیجه جلسه روز گذشته آن به پایان رسید. دیپلمات‌ها اعلام کردند، رای گیری درباره پیش‌نویس قطعنامه آمریکایی، فرانسوی و انگلیسی احتمالا امروز (پنجشنبه ) صورت بگیرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  کره‌جنوبی یک فروند موشک بالستیک میانبرد آزمایش کرد.خبرگزاری یونهاپ، امروز (پنجشنبه) گزارش داد، کره‌جنوبی با موفقیت یک موشک بالستیک میانبرد ساخت خود را که قادر است هر نقطه‌ای در کره‌شمالی را هدف گیرد، آزمایش کرده است. این خبرگزاری کره‌ای اعلام کرد، آزمایش یک روز پس از آن صورت گرفته که کره‌شمالی موشک بالستیک خود را به طرف دریای ژاپن پرتاب کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): کمیسر اتحادیه اروپا در امور بشردوستانه اعلام کرد که شرکت کنندگان در نشست دو روزه “اهداکنندگان سوریه” متعهد شدند کمک‌هایی به ارزش ۶ میلیارد دلار برای کمک به مردم جنگ زده سوریه اختصاص دهند. نشست دو روزه اهداکنندگان سوریه با ابتکار عمل اتحادیه اروپا و سازمان ملل روز سه شنبه در بروکسل آغاز به کار کرد و در آن نخست وزیران، وزرای خارجه و نمایندگان بیش از ۷۰ کشور جهان در کنار دبیرکل سازمان ملل، اتحادیه عرب و رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا حضور داشتند.

خبرگزاری فارس: رسانه‌های آمریکایی اعلام کردند که واشنگتن شمار مأموریت‌های زمینی خود علیه القاعده را در یمن افزایش داده است. طبق این گزارش، در میان افزایش نگرانی‌ها از فعالیت‌های القاعده در شبه‌جزیره عربی، آمریکا شمار مأموریت‌های زمینی خود در یمن را افزایش داده است.سی ان ان به نقل از دو مقام آگاه از این عملیات‌ها گزارش کرد که نیروهای عملیات ویژه آمریکا به منظور جمع‌آوری اطلاعات در خصوص القاعده، عملیات‌های زمینی پنهانی انجام داده‌اند.

خبرگزاری فارس: معاون دفتر همکاری‌های فنی نظامی خدمات فدرال روسیه گفت: آمریکا در تلاش است تا از گسترش همکارهای نظامی فنی «مسکو» و «تاشکند» جلوگیری کند. «ولادیمیر دراژاف» با اشاره به خروج ازبکستان از سازمان پیمان امنیت جمعی گفت: مسکو در مسیر همکاری‌های نظامی و فنی با «تاشکند» و دیگر کشورهای آسیای مرکزی مخالف شدید غرب به ویژه آمریکا است.

  خبرگزاری مهر:  «مارک تونر» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا از سفر «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا به روسیه خبر داد. تونر گفت: تیلرسون ۱۲ آوریل به مسکو سفر خواهد کرد و قرار است با «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه دیدار کند و در خصوص موضوعات اوکراین، مبارزه با تروریسم، روابط دو طرفه و موضوعات دیگر شامل مسئله سوریه و کره شمالی بحث و تبادل نظر کنند. تونر در ادامه افزود که وزیر امور خارجه آمریکا در این سفر قصد دارد دیدگاه ها و خط مشی آمریکا را به روسیه اعلام کند.

خبرگزاری ایرنا: کره شمالی با واکنش نسبت به تحریم های جدید اعمال شده توسط کنگره آمریکا اعلام کرد که این تحریم‌ها بی اثر است و پیونگ یانگ با چنین فشارهایی از پا در نمی آید. این دومین بار در سه روز گذشته است که کره شمالی نسبت به لایحه افزایش تحریم ها و فشارهای اقتصادی بیشتر کنگره آمریکا علیه خود واکنش نشان می دهد. این بار خبرگزاری کره شمالی روز پنجشنبه در مطلبی آورده است که لایحه اخیر کنگره توطئه تازه ای از سوی واشنگتن برای جدا کردن کره شمالی از سامانه مالی بین المللی است.

خبرگزاری تسنیم: کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای از گفتگوی تلفنی رئیس جمهور آمریکا و صدر اعظم آلمان درباره مسائل مختلف خبر داد. کاخ سفید اعلام کرد: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان روز چهارشنبه در گفتگوی تلفنی درباره مسائل مختلفی از جمله درگیری در شرق اوکراین و اوضاع افغانستان رایزنی کردند.این بیانیه افزود: رهبران آمریکا و آلمان قول دادند تا همکاری و هماهنگی نزدیکی را در خصوص این مسائل داشته باشند.

 خبرگزاری صدا و سیما:  رئیس جمهور آمریکا مدعی شد توافق هسته ای ایران از بدترین توافقات بود و نباید چنین توافقی حاصل می شد. دونالد ترامپ در کنفرانس خبری خود با عبدالله دوم پادشاه اردن در کاخ سفید همچنین گفت: با همه طرف ها برای نابودی داعش(گروهک تکفیری صهیونیستی داعش) و دیگر گروه های تندرو همکاری می کنیم.

خبرگزاری صدا و سیما: مایک پنس ، معاون رئیس جمهوری آمریکا گفت پس از حمله شیمیایی به خان شیخون سوریه همه گزینه ها روی میز است. معاون رئیس جمهور آمریکا- به بهانه انفجار انبارهای مواد شیمیایی گروه های تروریستی در منطقه خان شیخون در استان ادلب سوریه ضمن مقصّر جلوه دادن دولت سوریه و تبرئه تلویحی تروریستها- گفت پس از حمله شیمیایی به خان شیخون در استان ادلب در پرونده سوریه همه گزینه ها روی میز است.

خبرگزاری صداوسیما:  سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت موضع مسکو درباره بشار اسد رئیس جمهور سوریه تغییری نکرده است. پیشتر در روز چهارشنبه روسیه اسد را در حمله شیمیایی مقصر ندانسته و اعلام کرده بود به حمایت از وی ادامه خواهد داد که این موضع کرملین را در مسیر بزرگترین برخورد دیپلماتیک خود با دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا قرار داده است.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن: شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، و دونالد ترامپ، رییس جمهور ایالات متحده آمریکا، درباره جدیدترین پرتاب موشک توسط کره شمالی با هم تبادل نظر کرده و تصدیق کردند که این اقدام یک عمل تحریک آمیز خطرناک و تهدید بزرگی برای امنیت ژاپن به شمار می رود. آبه و ترامپ بامداد روز پنجشنبه به وقت ژاپن، تلفنی با یکدیگر گفت و گو کردند.

العالم فارسی:  روسیه با هدف انجام تحقیقات دقیق و واقعی درباره حمله شیمیایی اخیر در استان ادلب، پیش نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت پیشنهاد کرد.روسیه پیش نویس قطعنامه ای درباره تحقیقات در حادثه حمله شیمیایی به منطقه خان شیخون ادلب در سوریه به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرده است.دبیر رسانه ای هیئت روسیه در شورای امنیت گفت: روسیه از طرح پیشنهادی غرب در جلسه شورای امنیت انتقاد کرد، زیرا آن طرح عجولانه و بدون دقت آماده شده است.

 پارس تودی: عضو شورای‌عالی سیاسی یمن در واکنش به درخواست اتحادیه اروپا برای از سرگیری مذاکرات میان گروه‌های یمنی گفت: هرگونه درخواست برای از سرگیری مذاکرات باید بر بنیان‌های درست استوار باشد. «محمد البخیتی» اظهار داشت: در گفت وگوی مستقیم با گروه‌های سیاسی می‌توان به راه حل رسید، نه این که گفت وگوها با «عبدربه منصورهادی» (رئیس جمهوری مستعفی یمن) پیگیری شود، زیرا او اختیاری در تصمیم‌گیری ندارد.

پارس تودی:  نماینده امریکا در سازمان ملل متحد تهدید کرد، این کشور ممکن است به طور یکجانبه اقدام نظامی در سوریه را آغاز کند. «نیکی هیلی» روز چهارشنبه در سخنانی در نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد، با اشاره به آنچه ناتوانی سازمان ملل متحد در حل بحران سوریه خواند؛ اعلام کرد، امریکا ممکن است در این خصوص به تنهایی وارد عمل شود.

پرس تی وی :  وزیر حمل‌ونقل رژیم صهیونیستی پیشنهاد کرده است تا خطوط ریلی باری این رژیم به شبکه راه‌آهن اردن و عربستان سعودی متصل شود.یسرائیل کاتس  گفت بر اساس این پیشنهاد می‌توان کالاها را از بندر حیفا در سواحل مدیترانه و از طریق خاک اردن، به بندر الدمام عربستان سعودی انتقال داد.وی گفت این پیشنهاد را ماه گذشته به جیسون گرین‌بلت، نمایندۀ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، در امور خاورمیانه گفته است.

خبرآنلاین: ترزا می نخست وزیر انگلیس که در خوش خدمتی به سعودی ها گوی سبقت را از نخست وزیران سابق این کشور ربوده است بار دیگر با حمله به ایران، خواستار اقدام دسته جمعی ضد تهران شد. ترزا می در گفتگوی اختصاصی با روزنامه الریاض عربستان بر حمایت از لشگرکشی به یمن برای مقابله با انصارالله و دادن اجازه بازگشت دولت عبدربه منصور هادی به این کشور تاکید کرد.می مدعی شد : ایران ضد منافع جامعه جهانی در تلاش های آن برای تحقق صلح و ثبات عمل می کند و انگلیس از کشورهای حاشیه خلیج فارس در برابر دخالت های ایران حمایت می کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *