جدیدترین مطالب

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

Loading
20فروردین ماه 1395

رسانه ها ؛ ناوهواپیمابرآمریکا در راه کره شمالی و…

۱۳۹۶/۰۱/۲۰ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: یگان ضربت نیروی دریایی آمریکا در راه شبه جزیره کره، تاکید مرکل برعدم عضویت ترکیه دراتحادیه اروپا،تعلیق عملیات هوایی بلژیک درسوریه، طرح تل آویو برای متصل کردن «حیفا» به اردن و عربستان از طریق شبکه ریلی، سفر وزیر خارجه عربستان به قاهره ، درخواست اردوغان برای اقدام مضاعف آمریکا علیه سوریه،تاکید «السیسی» بر تحرکات فوری برای پایان بحران سوریه، نامه ترامپ به کنگره درخصوص سوریه، اختلاف نظر ترامپ و چین برسرکره شمالى و لغو سفر وزیر امورخارجه بریتانیا به مسکو و واکنش روسیه، ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری صدا و سیما:  یک مقام آمریکایی اعلام کرد؛ یگانی جنگی از نیروی دریایی آمریکا به سمت غرب اقیانوس آرام در نزدیک شبه جزیره کره حرکت می کند. این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود افزود: گروه ضربت «کارل وینسون Carl Vinson » که شامل یک فروند ناو هواپیمابر است از سنگاپور به طرف شبه جزیره کره حرکت خواهد کرد.رویترز گزارش داد: این اقدام آمریکا در بحبوحه نگرانی های روزافزون درمورد برنامه تسلیحاتی درحال پیشرفت کره شمالی انجام می شود. کره شمالی اوایل این ماه یک فروند موشک اسکاد با سوخت مایع آزمایش کرد.

 خبرگزاری صدا و سیما:  در پی ادامه تنش آلمان و ترکیه، صدراعظم آلمان گفت همواره گفته ام ترکیه نباید عضو اتحادیه اروپا شود. آنگلا مرکل با شرکت در سی و دومین نشست حزب دموکرات مسیحی در شهر «گِریمِن» ایالت مِکلِنبورگ فورپومِرن آلمان اظهار داشت: می خواهم یکبار دیگر بگویم که زمانی که در سال 2005 میلادی تقریبا هر کس در اروپا این باور را داشت که ترکیه باید به عضویت در اتحادیه اروپا درآید من همواره می گفتم اعتقادی ندارم ترکیه باید عضو اتحادیه اروپا شود و ما به مشارکت ممتاز ترکیه (با اتحادیه اروپا) نه عضویت (دائم) این کشور نیاز داریم و در این موضع نیز هیچ تغییری حاصل نشده است.

خبرگزاری صدا و سیما:  رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا گفت: هیچ نگرانی درمورد اقدام تلافی جویانه روسیه در واکنش به حمله موشکی آمریکا به یک پایگاه هوایی در سوریه ندارد زیرا روس ها هرگز هدف این حمله نبوده اند. تیلرسون گفت این یک حمله کاملا حساب شده ، متناسب و هدفمند در واکنش به حملات شیمیایی در سوریه بود و روسیه هرگز بخشی از این هدف نبود.

خبرگزاری صدا و سیما:  زیگمار گابریل وزیر خارجه آلمان درباره حمله موشکی آمریکا به پایگاه نظامی الشعیرات در حمص، بر خطرناک بودن اوضاع بین المللی تاکید کرد و درباره تشدید بحران هشدار داد. گابریل در مصاحبه با رسانه های آلمانی گفت: « حل بحران سوریه بدون مشارکت روسیه ممکن نیست و مهم ترین موضوع در شرایط کنونی جلوگیری از بروز اختلاف در شورای امنیت سازمان ملل متحد و ادامه تلاش ها برای برقراری صلح و ثبات تحت نظارت سازمان ملل است.»

خبرگزاری فارس:  در پی لغو توافق هماهنگی نظامی روسیه و آمریکا در سوریه، بلژیک حملات هوایی خود در سوریه را به حالت تعلیق درآورد. به نوشته پایگاه «تی‌آی‌جی‌دی»، با وجود آنکه عملیات ائتلاف تحت رهبری آمریکا در سوریه ادامه دارد، اما دستکم فعلا جنگنده‌های اف-۱۶ بلژیک که در اردن مستقر هستند، دیگر در سوریه عملیات انجام نخواهند داد.

خبرگزاری فارس:  وزیر حمل و نقل رژیم اسرائیل از طرح متصل کردن بندر حیفا به اردن و عربستان و موافقت ضمنی آمریکا در این زمینه خبر داده است. به نوشته خبرگزاری «رویترز» بر اساس این طرح پیشنهادی محصولات از طریق خط آهن بندر حیفا در اسرائیل به اردن رفته و از آنجا وارد بندر الدمام در عربستان می‌شوند.«اسرائیل کاتص» وزیر حمل و نقل اسرائیل در نشست خبری از بیان موافقت کشورهای عربی با این طرح پیشنهادی خودداری کرد.

خبرگزاری فارس:  یک روزنامه مصری نزدیک به ریاست‌جمهوری این کشور از سفر وزیر خارجه عربستان به قاهره طی هفته جاری خبر داد. به نقل از برخی منابع آگاه نوشت که «عادل الجبیر» هفته جاری به منظور بررسی مقدمات برگزاری نشست سران دو کشور، به قاهره سفر می‌کند. الجبیر در این سفر با «سامح شکری» همتای مصری خود دیدار و درباره برنامه‌های مربوط به دیدار «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر و «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی گفت‌وگو می‌کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  رئیس‌جمهور ترکیه خواهان اقدامات بیشتر از سوی آمریکا برای پایان بخشیدن به بحران سوریه شد. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در گفت‌وگو تفصیلی با یک شبکه تلویزیونی در پاسخ به سوالی درباره حمایت روسیه از دولت سوریه و حمله موشکی آمریکا به یک پایگاه هوایی در این کشور گفت: ما امیدواریم که اقدامات آمریکا تنها به این اقدام ختم نشود و حتی روسیه نیز در این اقدامات شرکت کند و روس‌ها از حمایت اسد دست بردارند.

خبرگزاری ایرنا:  رئیس‌ جمهور مصر بر ضرورت اقدام جامعه جهانی و طرف‌های سازنده برای مهار هر چه سریعتر درگیری‌ها در سوریه و رسیدن به راه‌حل نهایی و جامع تاکید کرد. «عبدالفتاح السیسی» اظهار داشت: هر راه‌حلی در سوریه باید بر مبنای قوانین بین المللی باشد. السیسی گفت: حل سیاسی بحران سوریه باید به گونه‌ای باشد که به آرمان‌های ملت این کشور پاسخ دهد و در راستای حفظ نهادهای دولتی سوریه باشد و مانع جدایی آنها از یکدیگر شود.

  خبرگزاری مهر:  اسپانیا امروز خواستار عذرخواهی رسمی گروه شورشی «اتا» که از آنها با عنوان جدایی طلبان «باسک» نیز نام برده می شود و نیز انحلال این گروه، شد. دولت «ماریانو راخوی» نخست‌ وزیر اسپانیا امروز در بیانیه‌ ای اعلام کرد: بر زمین گذاشتن سلاح به مفهوم انحلال کامل «اتا» در برابر دموکراسی در اسپانیا است.در ادامه بیانیه مذکور آمده است: البته، اعضای این گروه نمی‌ توانند منتظر هیچگونه رفتار مطلوبی از جانب دولت اسپانیا باشند. صبح دیروز گروه شورشی «اتا» که از آنها با عنوان جدایی طلبان «باسک» نیز نام برده می شود، روند تسلیم تسلیحات خود به نیروهای پلیس در منطقه جنوب فرانسه را آغاز کرد.

 خبرگزاری مهر:  رئیس جمهور آمریکا می گوید که واشنگتن به منظور تامین منافع ملی خود تصمیمات بیشتری درباره سوریه اتخاذ خواهد کرد. در نامه «دونالد ترامپ» آمده است: «من به عنوان فرمانده کل نیروهای آمریکایی و بر اساس اختیارات قانونی خود برای اجرای سیاست های خارجی و در راستای منافع حیاتی و امنیت ملی و سیاست خارجی ایالات متحده وارد عمل شدم».

خبرگزاری تسنیم:  دریاسالار نیروی دریایی آمریکا ادعا کرد که در حملات موشکی به یک پایگاه هوایی در سوریه، ابزارها و تجهیزات مربوط به تحویل تسلیحات شیمیایی از این پایگاه، نابود شده است.خانم میشل هاوارد دریاسالار نیروی دریایی آمریکا روز شنبه در سخنانی گفت: حملات موشکی آمریکا به پایگاه هوایی در غرب سوریه موجب نابودی تجهیزات و ابزارهای تحویل سلاح های شیمیایی در این پایگاه شده است.وی در ادامه افزود: ارتش آمریکا آماده است تا در صورت نیاز، حملات بیشتری را انجام دهد.

خبرگزاری تسنیم: نخست وزیر ژاپن از توافق کشورش با آمریکا و کره جنوبی به منظور همکاری بیشتر در مسئله کره‌شمالی خبر داد. شینزو آبه نخست وزیر ژاپن امروز یکشنبه از “تعهد قوی و مستحکم” دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در قبال امنیت کشورهای متحد و به طور کلی جهان، تشکر کرده است. اظهارات شینزو آبه پس از دومین گفتگوی تلفنی با ترامپ در 4 روز اخیر بیان شده است.آبه در سخنانی در جمع خبرنگاران تاکید کرد: من و ترامپ توافق کردیم که آمریکا، ژاپن و کره جنوبی تا تماس و ارتباط نزدیک درباره مساله کره شمالی را حفظ کنیم و همین طور توافق کردیم که از نزدیک منتظر واکنش و پاسخ چین به توسعه برنامه های موشکی و هسته‌ای کره شمالی باشیم.

العالم فارسی: وزیرامور خارجه روسیه در گفتگوی تلفنی با همتای آمریکایی خود تاکید کرد که حمله آمریکا به سوریه فقط برای تروریست ها سودمند است.وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه این کشور در گفتگویی تلفنی به رکس تیلرسون همتای آمریکایی خود گفت: حمله آمریکا به پایگاه هوایی ارتش سوریه به سود تروریست ها است. لاوروف همچنین تصریح کرد حمله به کشوری که دولت آن درحال جنگ علیه تروریسم است، تنها به سود افراطیون است و باعث افزایش تهدیدها برای امنیت منطقه و جهان خواهد شد.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن: رهبران ایالات متحده آمریکا و چین نتوانسته اند اختلاف نظرشان پیرامون کره شمالى را کاهش دهند.دونالد ترامپ، رییس جمهور ایالات متحده آمریکا، و شى جینپینگ، رییس جمهور چین، روز جمعه به ملاقات دو روزه رسمى شان در ایالت فلوریدا پایان دادند.تمرکز گفت و گوهاى آنها بر برنامه هاى هسته اى و موشکى کره شمالى قرار داشت.ترامپ به شى گفته است در صورتى که چین همکارى نکند، ایالات متحده آمریکا آماده است خود به تنهایى وارد عمل شود و از چین خواست کره شمالى را تحت فشار بیشترى قرار دهد.

رادیو فرانسه: بوریس جانسون، وزیر امورخارجه بریتانیا، دیروز اعلام کرد که سفرش به روسیه را که قرار بود روز دوشنبه آینده انجام گیرد، لغو کرده است. وزیر امورخارجه بریتانیا دلیل لغو این سفر را “تحولات سوریه” اعلام کرد که به گفته او “شرایط را به کلی تغییر داده است”.

پرس تی وی : روسیه می‌گوید استفادۀ بوریس جانسون، وزیر خارجۀ انگلیس، از حملۀ اخیر امریکا به سوریه به‌عنوان دستاویزی برای لغو سفرش به مسکو مضحک است.

پارس تودی: دبیرکل اتحادیه عرب نسبت به «افزایش خطر» در سوریه در پی حمله هوایی اخیر آمریکا، هشدار داد و پایان درگیری ها و حفظ تمامیت ارضی این کشور را خواستار شد. «احمد ابوالغیط» در جمع خبرنگاران خاطرنشان کرد: اتحادیه عرب مخالف تلاش قدرت های منطقه ای و بین المللی برای تثبیت موضع سیاسی با تمرکز روی اجساد مردم سوریه و علیه حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور است.وی افزود: از همه طرف ها می خواهیم از دامن زدن به این خطر که هدف آن بزرگنمایی دستاوردهای سیاسی بدون توجه واقعی به مشکلات مردم بیگناه است، خودداری کنند.

 پارس تودی:  نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد برکناری بشار اسد را اولویت نخست آمریکا برشمرد. «نیکی هیلی»  نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در مصاحبه با شبکه «سی ان ان»، تغییر نظام سوریه را به عنوان یکی از اولویتهای دولت ترامپ نام برد. وی درباره بشار اسد مدعی شد: ما با وجود  بشار اسد هیچ صلحی را برای سوریه پیش بینی نمی کنیم.

دویچه وله: گروه تروریستی داعش از بیم حمله احتمالی به شهر رقه، رهبری و نیروهای زبده خود را از این شهر خارج کرده است. این نیروها به شهرهای میادین و ابوکمال در نزدیکی مرز سوریه با عراق منتقل شده‌اند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *