جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره غزه استقبال کرد

تهران- ایرنا- پترا دی سوتر معاون نخست‌وزیر بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره الزام رژیم صهیونیستی به انجام تمامی اقدامات لازم و موثر برای تضمین ورود بدون تاخیر مواد غذایی اولیه برای ساکنان فلسطینی غزه، استقبال کرد.

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پس از جنگ است  

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس از پایان یافتن جنگ میان رژیم صهیونیستی و حماس برگزار می‌کند.

پولیتیکو: پنتاگون به دنبال بودجه برای نیروی حافظ صلح در غزه است

تهران- ایرنا- روزنامه پولیتیکو در گزارشی به مذاکرات وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) برای تامین مالی استقرار یک نیروی حافظ صلح چند ملیتی یا فلسطینی در نوار غزه اشاره کرد و نوشت: نیروهای آمریکایی به غزه اعزام نمی‌شوند.

Loading
21فروردین ماه 1395

رسانه ها ؛ گروه ۷ به دنبال موضع شفاف آمریکا در قبال سوریه و…

۱۳۹۶/۰۱/۲۱ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: نشست وزرای خارجه ۷ کشور صنعتی جهان در ایتالیا باتمرکز بر موضوع سوریه، رد احتمال مداخله نظامی برای تغییر نظام سوریه از سوی تیلرسون، هشدار اتاق عملیات مشترک روسیه و ایران در سوریه به آمریکا ، سفر فرستاده هسته‌ای چین به کره جنوبی، اعلام وضع فوق العاده در مصر، تاکید موگرینی بر راه حل سیاسی برای سوریه، تلاش اسرائیل برای اسکان صد هزار صهیونیست در بلندی های جولان و انتقاد روسیه از لغو سفر بوریس جانسون، وزیر خارجۀ انگلیس به مسکو ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری تسنیم: وزرای خارجه ۷ کشور صنعتی جهان در نشست سالیانه خود که قرار است امروز دوشنبه برگزار شود، به دنبال آن خواهند بود تا موضع شفاف آمریکا در قبال مسائل مختلف به خصوص سوریه را درک کنند. نشست دو روزه وزرای خارجه گروه 7 در حالی در “توسکانی” برگزار خواهد شد که آمریکا یک ناوگروه ضربت را به شبه جزیره کره اعزام کرده است، حمله موشکی آمریکا به سوریه و روابط متشنج غرب و روسیه نیز این نشست را تحت الشعاع قرار خواهد داد.این نشست، نخستین شانس برای وزرای خارجه ایتالیا، آلمان، فرانسه، بریتانیا، کانادا و ژاپن خواهد بود تا دیدگاه و موضع شفاف رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا درباره بحران سوریه را جویا شوند و ببینند آیا آمریکا اکنون متعهد به سرنگونی نظام اسد خواهد بود یا نه.

خبرگزاری فارس: وزیر خارجه آمریکا با رد احتمال مداخله نظامی برای تغییر نظام سوریه، گفت باید از تجربه لیبی درس گرفت. «رکس تیلرسون» گفت اولویت این کشور در سوریه شکست داعش است، نه تغییر نظام سوریه. وی که با شبکه «ای‌بی‌سی» گفت‌وگو می‌کرد، وضعیت لیبی را یادآور شد و گفت اقدام نظامی برای تغییر حکومت در یک کشور، به هرج و مرج منجر می‌شود.

خبرگزاری فارس:  فرمانده ارشد نظامی آمریکا و ناتو در بحبوحه تنش واشنگتن و مسکو پیرامون وقایع سوریه، از افزایش فعالیت دریایی روسیه در اروپا ابراز نگرانی کرد. دریاسالار «میشل هووارد» فرمانده ناتو در شهر ناپل ایتالیا و نیز فرمانده نیروی دریایی آمریکا مستقر در اروپا و آفریقا با ابراز نگرانی در این زمینه گفت که ماهیت این استقرار منتهی به اختلاف نظر میان اعضای ائتلاف ناتو و از بین رفتن تمرکز این ائتلاف می‌شود.وی گفت روسیه آشکارا فعالیت دریایی خود در سال‌های اخیر را با وجود‌ کمیت ناوگانی کوچکتر از دوره جنگ سرد شدت بخشیده است.

خبرگزاری فارس: رئیس‌جمهور مصر انفجارهای دیروز در این کشور را محکوم و بر ادامه راه مبارزه با تروریسم تأکید کرد. «عبدالفتاح السیسی» در بیانیه‌ای که از دفتر ریاست‌جمهوری مصر صادر شد، انفجارهای تروریستی در این کشور را محکوم کرد و به خانواده‌های قربانیان تسلیت گفت. السیسی همچنین تأکید کرد که تروریسم همه مصری‌ها اعم از قبطی‌ها و مسلمانان را نشانه رفته است اما هرگز نخواهد توانست عزم و اراده ملت مصر در مقابله با آن را تضعیف کند بلکه اصرار این ملت برای قدم برداشتن در مسیر برقراری امنیت و ثبات و توسعه فراگیر را بیشتر می‌کند.

خبرگزاری فارس:  وزیر خارجه آمریکا با اشاره به دیدار روسای جمهور این کشور با چین در فلوریدا مدعی شد که پکن آماده اقدام علیه کره شمالی است. رکس تیلرسون در واکنش به تهدید موشکی و هسته‌ای کره شمالی مدعی شد به دنبال مذاکرات اخیر پکن با واشنگتن، چین تاکید کرده است که برای اقدام آماده است. بنابر ادعای تیلرسون، دونالد ترامپ و شی جینپینگ رئیس جمهوری چین اخیرا در فلوریدا دیدار و درباره مساله کره شمالی و تنش در شبه جزیره مفصل گفتگو کرده‌اند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  رسانه‌های آمریکا گزارش دادند، کی. تی. مک‌فارلند، معاون مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ تنها پس از حدود ۳ ماه حضور در کاخ‌ سفید، واشنگتن را به مقصد سنگاپور ترک خواهد کرد. مک‌فارلند که پیش‌تر تحلیل‌گر تلویزیون فاکس بود، قرار است سفیر جدید آمریکا در سنگاپور شود.جدایی مک‌فارلند از دایره مشاوران کاخ‌سفید تنها چند روز پس از آن روی می‌دهد که ترامپ استیو بنن، استراتژیست ارشد خود را هم از شورای امنیت ملی کنار گذاشت.

خبرگزاری مهر:  اتاق عملیات مشترک روسیه، ایران و نیروهای هم پیمان در سوریه بیانیه ای درباره تجاوز آمریکا به پایگاه هوایی الشعیرات سوریه صادر کرد.اتاق عملیات مشترک روسیه و ایران تاکید کرد که به هیچ وجه به آمریکا اجازه نخواهیم داد تا از طریق نقض قوانین بین الملل و اقدام خارج از چارچوب سازمان ملل به تجاوز به سوریه ادامه دهد.

  خبرگزاری مهر:  سناتور ارشد جمهوریخواه که پیشتر خواستار توقف پروازهای هواپیماهای سوریه توسط آمریکا شده بود، امروز مدعی شد واشنگتن می‌ تواند همزمان بشار اسد را کنار زده و داعش را نیز از بین ببرد! «جان مک کین» رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا در مصاحبه با روزنامه الشرق الاوسط به دفاع تمام قد از اقدام دونالد ترامپ برای تجاوز نظامی  ارتش این کشور به پایگاه هوائی «الشعیرات» واقع در جنوب شرقی استان حمص در سوریه پرداخت و آن را به ادعای واهی و بدون مدرک و سندِ ارتباط دمشق با حملات شیمیایی سه شنبه گذشته سوریه در منطقه «خان شیخون» واقع در حومه استان ادلب در شمال غربی سوریه مرتبط دانست!  سناتور تندرو جمهوریخواه در مصاحبه با این رسانه وابسته به عربستان سعودی مدعی شد که این کشور «توان آن را دارد تا همزمان اسد را کنار زده و داعش را نیز شکست دهد».

خبرگزاری ایرنا: «وو داوی» فرستاده ویژه هسته ای چین روز دوشنبه برای یک سفر پنج روزه و گفت وگو در باره مساله هسته ای شبه جزیره کره بویژه فعالیت های تسلیحاتی کره شمالی وارد کره جنوبی شد. گفت وگو در باره مساله هسته ای شبه جزیره کره و همچنین اعلام دوباره موضع چین مبنی بر مخالفت با استقرار سامانه پیشرفته ضد موشکی «تاد» آمریکا در خاک کره جنوبی از اهم موضوعات مطروحه میان طرفین خواهد بود.

 خبرگزاری صدا و سیما:  در پی حملات تروریستی در شهر طنطا مصر؛ عبد الفتاح السیسی،رئیس جمهور این کشور  در پایان جلسه فوق العاده با مجلس دفاع ملی، به مدت سه ماه، وضع فوق العاده در سراسر مصر اعلام کرد.رئیس جمهور مصر اظهار داشت شورای عالی مبارزه با تروریسم در مصر تشکیل می شود و این شورا از اختیارات تام برای مقابله و رویارویی با تروریسم برخوردار خواهد بود.رئیس جمهور مصر همچنین از ارتش این کشور خواست  نیروهایی را برای حفاظت  از «زیر ساخت های حیاتی» مصر مستقر کند. در دو حمله روز یکشنبه به دو کلیسا در مصر دست کم 43 نفر کشته شدند.

خبرگزاری صدا و سیما:  مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اذعان کرد بحران سوریه راه حل نظامی ندارد.فدریکا موگرینی در نشست خبری مشترک با رمطان لعمامره، وزیر امور خارجه الجزایر در الجزیره تأکید کرد، تنها راه حل پایان دادن به درگیری ها در سوریه برپایی گفتگوهای سیاسی است.موگرینی در ادامه گفت، اتحادیه اروپا حمله شیمیایی به سوریه در تاریخ چهارم آوریل را قویا محکوم می کند و استفاده از سلاح های شیمیایی را توسط هیچ کشوری نمی پذیرد.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:   رکس تیلرسون، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، می گوید که حمله به سوریه هشداری است برای کشورهای دیگر از جمله کره شمالی مبنی بر اینکه در صورت نقض معیارها و موافقتنامه های بین المللی و تبدیل شدن به تهدیدی برای دیگران، احتمال نشان دادن واکنش وجود دارد. تیلرسون در مصاحبه ای با تلویزیون «ای.بی.سی» که روز یکشنبه پخش شد، به سوالی درباره اینکه کره شمالی از این تصمیم دونالد ترامپ برای حمله به سوریه در هفته گذشته چه پیامی را می تواند دریافت کند، پاسخ داد. تیلرسون گفت که هدف کشور وی خلع سلاح هسته ای شبه جزیره کره می باشد. وی یک گزارش خبری مبنی بر اینکه آمریکا طرح هایی را برای بررسی ترور کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، تهیه کرده است را رد نمود.

پارس تودی:  وزیر اطلاعات و ارتباطات رژیم صهیونیستی در تلاش برای افزایش شهرک نشینی و جذب صهیونیست ها در بلندی های جولان، اسکان صد هزار اسرائیلی را در این منطقه خواستار شد. «اسرائیل کاتس» اعلام کرد؛ باید از تغییرات ایجاد شده در سیاست دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در قبال نظام بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه و همپیمانانش برای افزایش شهرک سازی در بلندی های جولان و اسکان صد هزار اسرائیلی در این منطقه استفاده کرد.کاتس با ابراز خرسندی از حمله آمریکا به سوریه افزود، این حمله نشان می دهد که در سیاست های دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا درباره نظام بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه تغییراتی ایجاد شده است و باید از این شرایط برای اسکان اسرائیلی ها در بلندی های جولان استفاده کنیم .

پرس تی وی :  وزارت خارجۀ روسیه در بیانیه‌ای خاطرنشان کرد قرار بود در سفر جانسون به این کشور دربارۀ «طیف کاملی از مسائل بین‌المللی» و روابط مسکو- لندن گفتگو شود.جانسون که قرار بود 10 آوریل (21 فروردین) عازم مسکو شود ، در بیانیه‌ای با اشاره به لغو این سفر اعلام کرد «تحولات در سوریه اوضاع را به‌طور اساسی تغییر داده است.» در ادامۀ این بیانیه آمده است: «تصمیم به لغو سفر جانسون به مسکو یک‌بار دیگر بر تردیدها در رابطه با ارزش‌افزودۀ مذاکره با انگلیس صحه می‌گذارد، (کشوری) که نه در قبال اکثر مسائل کنونی جهان موضع خودش را دارد و نه نفوذ و تأثیر واقعی بر امور بین‌المللی چراکه «در سایۀ» شرکای مهم و راهبردی خود باقی می‌ماند. ما فکر نمی‌کنیم که به گفتگوی بیشتر با لندن نیاز داشته باشیم.»

العالم فارسی: نماینده آمریکا در سازمان ملل با بیان اینکه ترامپ متوقف نمی شود، مدعی شد حمایت گسترده بین المللی از اقدام آمریکا نشان از درست بودن تصمیم رئیس جمهوری این کشور در حمله به سوریه است. نیکی هیلی در گفتگو با برنامه STATE of the UNION سی.ان.ان درباره آستانه اقدام های آمریکا درارتباط با سوریه گفت: چیزی که می توانم بگویم این است که آنچه این هفته روی داد یکی از بهترین ساعات رئیس جمهوری بود که بنشیند و همه صحبت ها را بشنود و نظر هر کدام از اعضای شورای امنیت را بداند. وی می خواست به خوبی اسناد را بداند، گزینه های پیش رو را بشناسد و از خطرها آگاه شود و گزینه های سیاسی را متوجه شود. بعد از همه اینها، تصمیمی قاطع گرفته شد که به سود همه دنیاست و می توانم به شما بگویم این اقدام، واکنش وی به استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه بود. خواستم به اعضای شورای امنیت و جامعه جهانی اطلاع و هشدار رسانده شود که وی (ترامپ) در این نقطه متوقف نمی شود و اگر نیاز به اقدام بیشتری باشد، اقدام بیشتری را انجام می دهد

خبرآنلاین: ‘ولید الفارس’ مشاور دوران رقابت های انتخاباتی دونالد ترامپ با اذعان به اینکه ‏هدف راهبردی کاخ سفید تجزیه سوریه است، گفت، ‏راهبرد آمریکا باید ایجاد ‘یک سوریه آزاد’ در شرق این کشور و قطع کردن راه ارتباطی ایران به سواحل مدیترانه باشد.‏وی که مشاور انتخاباتی ترامپ در امور خاورمیانه بود، به عنوان تحلیلگر شبکه خبری دست راستی فاکس نیوز در گفت و گو با این تلویزیون با بیان اینکه ‘دولت آمریکا باید بر شرق سوریه متمرکز شود’، تصریح کرد: راهبرد (آمریکا) باید گرفتن مناطقی هر چه بیشتر از داعش در شرق سوریه باشد تا یک ‘سوریه آزاد’ در ‏شرق این کشور به وجود آید. بدین ترتیب موازنه قدرت تغییر خواهد یافت.‏

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *