جدیدترین مطالب

نماز باران در بنگلادش

هزاران نفر از مردم بنگلادش روز چهارشنبه در داکا پایتخت این کشور نماز باران خواندند.

جاسوس سابق موساد: اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد

جاسوس سابق موساد که عملیات طوفان الاقصی و حمله جمهوری اسلامی به رژیم صهیونیستی را پیش‌بینی کرده بود، گفت این رژیم همچون امپراتوری روم و چنگیزخان محو می‌شود و تا ابد وجود نخواهد داشت.

Loading

أحدث المقالات

ببینید | اعتراف رسانه‌های اسرائیلی از اصابت موشک‌ به ساختمان محل استقرار نظامیان

رسانه های صهیونیستی گفت: دو ساختمان در أفیفیم مستقیما مورد اصابت موشک های شلیک شده از لبنان قرار گرفتند. همچنین این رسانه ها تایید کردند که موشک شلیک شده از لبنان به شهرک زرعیت در الجلیل غربی اشغالی اصابت کرده است./دانشجو

بیانیه وزارت خارجه در سالگرد واقعه طبس و شکست آمریکا

در سالگرد واقعه تاریخی شکست حمله نظامی آمریکا در طبس قوای مسلح جمهوری اسلامی ایران با صلابت در عملیات وعده صادق، پاسخ محکم و بازدارنده‌ای را در چارچوب اصول پذیرفته شده حقوق بین‌الملل بویژه حق دفاع مشروع داده‌اند.

مردم پاکستان شجاعت ملت ایران را ستایش می‌کنند

تهران – ایرنا – رایزن فرهنگی ایران در پاکستان با بیان اینکه مردم این کشور، استقامت و مقاومت و شجاعت ملت ایران را ستایش می‌کنند، گفت: همواره به‌رغم سختی‌های فراوانی که استکبار جهانی بر مردم ایران تحمیل کرده، ایرانیان با استقامت و شجاعت وصف‌ ناپذیری در مقابل همه قدرتمندان عالم ایستاده‌اند.

Loading
24فروردین ماه 1396

رسانه ها ؛ وتوی پیش‌نویس قطعنامه ضدسوری در شورای امنیت و…

۱۳۹۶/۰۱/۲۴ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: وتوی پیش‌نویس قطعنامه ضدسوری ازسوی روسیه، عقب نشینی ترامپ از اظهارات قبلی درخصوص ناتو، استقرار نیروهای چینی در مرز کره شمالی، سفر ولید معلم به مسکو، پرواز سه بمب افکن اتمی روسیه در نزدیکی ژاپن، تاکید فرانسه براحیای مذاکرات صلح سوریه، تلاش دی‌میستورا برای برگزاری مذاکرات ژنو ۶، برگزاری نشست لاوروف و تیلرسون، رزمایش نیروهای ویژه کره شمالی و هشدار سازمان ملل متحد به افزایش تعداد قربانیان قحطی و خشکسالی در کشورهای آفریقایی ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری تسنیم: روسیه پیش‌نویس قطعنامه کشورهای غربی درباره سوریه را وتو کرد. گنادی گاتیلوف معاون وزیر خارجه روسیه پیش از این گفته بود که کشورش پیش‌نویس قطعنامه انگلیس، فرانسه و آمریکا درباره حمله شیمیایی در خان شیخون سوریه را وتو خواهد کرد.سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز در نشست خبری خود با رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که مسکو تلاش‌ها برای دیکته کردن پیش‌نویس قطعنامه‌ای که انگلیس، آمریکا و فرانسه آن را تهیه کرده‌اند، سازنده نمی‌داند، زیرا این قطعنامه بر اتهام زنی علیه دمشق تمرکز دارد نه بر ضرورت انجام تحقیق.

خبرگزاری تسنیم: رئیس‌جمهوری آمریکا با بیان اینکه «ناتو دیگر منسوخ نیست» گفت، تهدید از سوی تروریسم جهانی به ناتواهمیت بخشیده و نقش آن را برجسته می‌کند. «دونالد ترامپ» در کنفرانس خبری با «ینس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان پیمان آتلانیتک شمالی( ناتو) همچنین خواستار همکاری ناتو برای پایان دادن به فاجعه در سوریه شده است.

خبرگزاری فارس: کره شمالی به خبرنگاران خارجی مستقر در این کشور گفت آماده وقوع «رویدادی بزرگ و مهم» در روز پنجشنبه باشند. کره شمالی قرار است روز جمعه صد و پنجمین سالگرد تولد «کیم ایل سونگ»، بنیانگذار این کشور را جشن بگیرد.مقام‌های کره شمالی درباره ماهیت این رویداد یا مکان و زمان وقوع آن جزئیاتی را مطرح نکرده‌اند و گمانه‌زنی‌ها در موقعیت‌های مشابهی از این دست در گذشته، معمولاً ناموفق از آب درآمده‌اند.

العالم فارسی: رییس شورای سیاسی عالی یمن مصوبات کابینه “عبد العزیز بن حبتور” از هنگام به قدرت رسیدن در صنعا تا زمان حاضر را معلق کرد.”صالح الصماد” بر اصل  قانونمداری، در تمام نهادهای نظام و اینکه شورای سیاسی عالی، در این زمینه قاطع خواهد بود، تاکید کرد.  وی افزود که حکومت باید ضمن کنترل عملکرد نهادهای یمن، مانع مداخله طرف های مختلف در فعالیت های آنان شده و نسبت به رهنمودهای شورای سیاسی عالی تعهد کامل داشته باشد خصوصا که شورا در برابر هر گونه نقض مسامحه نکرده و قاطع خواهد بود. 

العالم فارسی:  درپی حمله موشکی اخیر آمریکا به سوریه و تهدید رئیس جمهور آمریکا به حمله به کره شمالی، ارتش چین کار انتقال شماری از نیروهایش به مرز کره شمالی را آغاز کرد.رسانه های گروهی اعلام کردند که 150 تا 160 هزار نظامی چینی به مرز با کره شمالی منتقل شده اند. احتمال می رود که اقدام چین در ارسال نیروهایش به مرز با کره شمالی آمادگی برای عملیات مشترک نظامی آمریکا و چین علیه کره شمالی باشد زیرا کارشناسان این سخن دونالد ترامپ را که گفت آمریکا می تواند مشکل کره شمالی را بدون کمک چین حل کند، اینگونه تفسیر کردند که احتمال دارد که واشنگتن و پکن با هم برای مهار “خطر کره شمالی” اقدام کنند.

 خبرگزاری فارس: وزیرامور خارجه سوریه بین تاریخ‌های 24 تا 26 فروردین به روسیه سفر می‌کند تا با مقامات این کشور در خصوص گام‌های مشترک به منظور کاهش پیامدهای منفی حمله آمریکا به سوریه گفت‌وگو کنند.«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در یک کنفرانس خبری در این خصوص گفت:احتمالاً گام‌های مشترکی برای کاهش پیامدهای منفی این نقض شرم‌آور قوانین بین‌الملل (حمله آمریکا به پایگاه هوایی سوریه) برای صلح و امنیت بین‌المللی و منطقه‌ای مورد بررسی قرار گیرد».

خبرگزاری فارس: رئیس جمهور ترکیه ضمن بیان اینکه آنکارا با واشنگتن و مسکو برای عملیات در سوریه هماهنگ است، گفت منبج و رقه اهداف بعدی ترکیه در سوریه هستند. «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که آنکارا دو هدف را در سوریه دنبال می‌کند و آن تصرف دو شهر «منبج» و «رقه» می‌باشد.

خبرگزاری فارس: آمریکا در حالی از پرواز بمب افکن‌های روسیه قادر به حمل بمب اتمی در نزدیکی ژاپن خبر داده که برخی مقام‌های این کشور این اقدام را «ارسال پیام» آشکار روسیه توصیف کردند. دو مقام آمریکایی روز چهارشنبه به شبکه خبری «فاکس نیوز» اعلام کردند که برای نخستین بار در سه ماه گذشته بمب افکن‌های روسی قادر به حمل بمب اتمی موسوم به «خرس» در اقدامی که نشان از تشدید بحران در منطقه دارد، در نزدیک ژاپن پرواز کردند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  رئیس جمهور  فرانسه گفت،‌ فرانسه و مابقی کشورهای اروپایی باید از حملات موشکی اخیر آمریکا به سوریه به عنوان ابزاری برای احیای مذاکرات صلح میان طرفین درگیری استفاده کنند. فرانسوا اولاند در مصاحبه با روزنامه لوموند همچنین گفت، اطلاعات نشان می‌دهد حمله با گاز اعصاب که دستخوش حمله موشکی ایالات متحده به پایگاه هوایی الشعیرات سوریه شد، ماهیت تاکتیکی داشت و توسط یک هواپیما صورت گرفت.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  سخنگوی فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه اعلام کرد که دی میستورا قصد دارد پیشنهاد برگزاری مذاکرات ژنو ۶ را به سازمان ملل بدهد. یارا شریف، سخنگوی استفان دی‌میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه اظهار داشت: دی‌میستورا دیشب در شورای امنیت در نیویورک رایزنی‌هایی انجام داد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد پیش‌نویس قطعنامه جدیدی را در رابطه با حملات شیمیایی در ادلب سوریه به شورای امنیت ارائه کرد.این اقدام روسیه در حالی صورت می‌گیرد که این کشور ساعاتی پیش قطعنامه غربی‌ها در خصوص عملیات شیمیایی در سوریه را وتو کرد. در جلسه رأی‌گیری به پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی غربی‌ها در خصوص حملات شیمیایی سوریه، روسیه این قطعنامه را وتو کرد و چین نیز به آن رأی ممتنع داد.

خبرگزاری مهر:  وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس خبری مشترک با همتای آمریکایی خود ضمن اشاره مستقیم به تلاشها در جهت ایجاد اختلال در روند همکاری میان مسکو- واشنگتن، این رویکرد را «کوته نظرانه» خواند.«سرگئی لاوروف» و «رکس تیلرسون» وزرای امور خارجه روسیه و آمریکا پس از گفتگوهای دوجانبه در مسکو روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری مشترک به پرسشهای خبرنگاران پاسخ دادند.

خبرگزاری ایرنا: بلند پایه ترین مقام دیپلماسی کره جنوبی گفت که آمریکا برای برخورد با کره شمالی طرح عبور از کره جنوبی را اجرا نخواهد کرد. «یون بیونگ سه» وزیر امور خارجه کره جنوبی روز پنجشنبه در سخنانی خاطر نشان کرد که آمریکا در ارتباط با کره شمالی رایزنی نزدیکی با سئول دارد.وی موضوع حمله پیشدستانه آمریکا به کره جنوبی در رسانه ها را تکذیب کرد و گفت که چنین موضوعی صحت ندارد و هر اقدامی در این ارتباط میان طرفین مورد رایزنی قرار خواهد گرفت.

خبرگزاری ایرنا:  ‘استفان دی میستورا’ نماینده سازمان ملل در امور سوریه، از واشنگتن و مسکو خواست برای حل بحران سوریه به دنبال همکاری برای یافتن راه حل سیاسی باشند.وی در جلسه شورای امنیت گفت که آماده انجام دور جدیدی از مذاکرات در ماه می است.

پارس تودی:  رئیس جمهوری روسیه گفت ، روابط مسکو – واشنگتن با روی کار آمدن «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور جدید امریکا بدتر شده است. «ولادیمیر پوتین»، در گفت و گو با شبکه تلویزیونی «میر 24» روسیه گفت: سطح اعتماد در روابط کاری دو کشور رو به وخامت گذاشته است. در روزهای اخیر به ویژه پس از حمله شیمیایی مشکوک به منطقه «خان شیخون» سوریه و در پی آن، دستور «دونالد ترامپ» رئیس جمهور جنجالی آمریکا برای حمله موشکی به سوریه، میان امریکا و روسیه جنگی لفظی صورت گرفته است.

دویچه وله: رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، بار دیگر رهبران سیاسی آلمان را به استفاده از روش‌های نازی‌ها متهم کرد و گفت “تا زمانی که آلمان تروریست‌های پ.ک.ک. را تحویل آنکارا ندهد”، از تکرار این اتهام دست بر نخواهد داشت.رجب طیب اردوغان، در یک مصاحبه‌ی تلویزیونی گفت، با آن که آنکارا بیش از “۴۵۰۰ پرونده‌ی تروریست‌های تحت‌تعقیب عضو حزب ممنوعه‌ی پ‌ک‌ک” را به مقامات آلمانی تسلیم کرده، با این حال آلمان از تحویل این افراد به ترکیه خودداری می‌کند.

پرس تی وی : رئیس‌جمهور چین از همتای امریکایی خود خواست تا تنش‌های کنونی با کرۀ شمالی را به طور مسالمت‌آمیز حل کند.شی جین‌پینگ در گفتگویی تلفنی با دونالد ترامپ گفت: «چین بر تحقق خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیرۀ (کره) تأکید دارد و مایل است ارتباط و همکاری در این زمینه را با امریکا حفظ کند.»

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:  سازمان تجارت جهانی باانتشاراطلاعات و داده های مربوط به سال ۲۰۱۶ اعلام کرد حجم تجارت چین به رتبه دوم در جهان تنزل یافته و آمریکا توانسته پس از سه سال از چین که بزرگترین تاجر کالا در جهان بود، پیشی بگیرد.در این گزارش ، علت کاهش حجم تجارت چین به کندی اقتصاد در داخل این کشور و در کشورهای با اقتصاد نوظهور نسبت داده می شود.آلمان در جایگاه سوم و پس از آن ژاپن در رتبه چهارم قرار گرفت.

یورونیوز: کمیساریای عالی پناهجویان سازمان ملل متحد نسبت به افزایش تعداد قربانیان قحطی و خشکسالی در کشورهای آفریقایی بویژه در شاخ آفریقا هشدار داد. به گفتۀ این نهاد بین المللی، بحران های دیگر نظیر جنگ داخلی نیز در کشورهایی مانند سودان جنوبی و یمن بر تشدید تلفات ناشی از قحطی افزوده است.آدریان ادوارد، سخنگوی کمیساریای عالی پناهجویان سازمان ملل در این باره گفت : « لازم است به جامعۀ بین الملی یادآوری کنیم که خشکسالی در شاخ آفریقا در سال ۲۰۱۱ به قیمت جان بیش از ۲۶۰.۰۰۰ نفر تمام شد که بیشتر آنها کودکانی بودند که کمتر از پنج سال سن داشتند. باید به هر قیمت ممکن از تکرار این فاجعه جلوگیری کنیم.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *