أحدث المقالات

Loading
3 اردیبهشت ماه 1396

رسانه ها ؛ خانه‌تکانی در کابینه عربستان و…

۱۳۹۶/۰۲/۰۳ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: برکناری شماری از مقامات سعودی ، تاکید قانونگذاران آلمانی بر قطع مذاکرات پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا، دیدار وزیر خارجه عمان با السیسی، مذاکرات سه جانبه آمریکا، کره‌ جنوبی و ژاپن درباره کره‌شمالی، آمادگی مسکو برای تجهیز سوریه به سامانه های پدافند هوایی ، آغاز مانورهای مشترک نظامی آمریکا و ژاپن در اقیانوس آرام، وضع شدیدترین تدابیر امنیتی در روز برگزاری انتخابات فرانسه، انتشار گزارش مثبت صندوق‌بین‌المللی‌پول درباره اقتصاد جهان، دیدار وزیر دفاع آمریکا با امیر قطر، هشدار کره‌شمالی به استرالیا و سفر رئیس جمهوری مصر به عربستان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری فارس:  رسانه‌های عربستان گزارش دادند «سلمان بن عبدالعزیز»، شاه این کشور دستوراتی در جهت عزل و نصب افراد نظامی و غیرنظامی و تغییر در کابینه صادر کرده است.شاه عربستان در دستوراتی جدید، ضمن دعوت به تشکیل مرکزی به نام «امنیت ملی»، شماری از افراد نظامی و غیرنظامی از جمله پسر خود را در مناصب جدیدی منصوب کرد. ملک سلمان، همچنین پسرش خالد بن سلمان را به عنوان سفیر عربستان در واشنگتن منصوب کرد.در پی طولانی شدن جنگ ناموفق عربستان در یمن، فرمانده نیروی زمینی نیز برکنار شد.

خبرگزاری فارس: سیاستمداران ارشد آلمان خواستار قطع مذاکرات درباره عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا شده‌اند. دو نماینده ارشد پارلمان آلمان از اتحادیه اروپا خواسته‌اند بعد از نتایج همه‌پرسی ترکیه، مذاکرات با آنکارا برای پیوستن این کشور به آن اتحادیه را قطع کنند. نوربرت راتگن، رئیس کمیته روابط خارجی گفت که عدم واکنش کشورهای اروپایی به نتایج همه‌پرسی ترکیه باعث لطمه به اعتبار این کشورها خواهد شد. جواشیم هرمان، از دیگر قانونگذاران آلمان هم در مصاحبه‌ای با روزنامه بیلد آلمان خواستار قطع مذاکرات ترکیه و اتحادیه اروپا شد.

خبرگزاری فارس:  «یوسف بن علوی» وزیر امور خارجه عمان در حضور «سامح شکری» وزیر خارجه مصر با «عبدالفتاح السیسی» دیدار کرد.پایگاه خبری الیوم‌السابع به نقل از «علاء یوسف» سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری مصر گزارش داد که السیسی در این دیدار بر عمق روابط تنگاتنگ بین مصر و عمان تأکید کرد و مواضع سلطان قابوس در حمایت از مصر و اراده ملت این کشور را ستود. السیسی همچنین بر توسعه روابط دوجانبه با عمان در زمینه‌های مختلف و تقویت هماهنگی و مشورت بین دو کشور تأکید کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رئیس جمهوری سوریه تاکید کرد، کشورهای دشمن سوریه از تمامی ابزارها در جنگ علیه سوریه استفاده کردند که مهمترین آنها تروریسم وهابی بود. کمیته اساسی حزب بعث روز شنبه به ریاست دبیرکل حزب بعث یعنی بشار اسد یک نشست گسترده برگزار کرد. بشار اسد خاطرنشان کرد: جنگ علیه ملت سوریه که به مدت شش سال طول کشید باید مشوقی برای حزب بعث باشد تا اینکه به کارش ادامه دهد و حضور خود در کنار مردم را گسترده‌تر کند و این کار بایستی از طریق ابتکار مکانیزم‌های ارتباطی جدید و متناسب با شرایط کنونی باشد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  منابع پنتاگون از تلاش گروه تروریستی داعش برای انتقال “پایتخت خلافت خوانده‌اش” از رقه به دیرالزور در شرق سوریه خبر دادند. منابعی در پنتاگون اعلام کردند، اعضای گروه تروریستی داعش استقرار خود در دیرالزور واقع در ۱۴۵ کیلومتری جنوب شرق رقه را تقویت کرده‌اند، جنگنده‌های نظامی دوربرد آمریکا تحرکات صدها تن از مسئولان و فرماندهان داعش را طی دو ماه گذشته در حالی که رقه را به سمت شهر المیادین در حومه دیر الزور ترک می‌کردند، رصد کردند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): همزمان با افزایش تنش‌ها تعداد بیشتری از جنگنده‌های ناتو نسبت به پایان جنگ سرد به پرواز درمی‌آیند تا هواپیماهای روسی را نظارت و رهگیری کنند. سال گذشته حدود ۷۸۰ استقرار در واکنش به جنگنده‌های روسی از پایگاه‌های نظامی اروپا صورت گرفت در حالی که این عدد در سال ۲۰۱۵، ۴۱۰ مورد بود.هواپیماهای انگلیسی در عملیات مختلف که شامل نیروی هوایی سلطنتی نیز می‌باشد به پرواز درآمدند. چندین بار بمب افکن‌های روسیه به حریم هوایی انگلیس نزدیک شده‌اند از جمله در فوریه سال جاری میلادی بمب‌ افکن‌های “بلک جک” پنج ساعت در بالای حریم هوایی انگلیس پرواز کردند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  انتظار می‌رود دیپلمات‌های ارشد ژاپن، کره‌ جنوبی و آمریکا در توکیو یک نشست سه جانبه درباره مساله هسته‌ای کره شمالی و بی‌ثباتی در منطقه برگزار کنند. کیم هونگ – کیون، نماینده ویژه کره‌ جنوبی در امور امنیت و صلح شبه جزیره کره، جوزف یون و کنجی کاناسوگی، همتایان آمریکایی و ژاپنی وی در مذاکرات سه جانبه در روز سه شنبه در توکیو حضور خواهند یافت. محوریت مذاکرات این دیپلمات‌ها تمرکز بر اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی پیونگ یانگ است که می‌تواند ثبات و صلح را در منطقه تهدید کند.

خبرگزاری مهر: صدر اعظم اتریش که مخالف سیاست درهای باز در قبال پناهجویان است خواستار حل این بحران، خارج از اتحادیه اروپا شد. «کریستین کرن» صدر اعظم اتریش در گفتگو با روزنامه پرسه ام زونتاگ درباره بحران پناهجویان اظهار داشت: بحران پناهجویان هر روز از پیچیدگی های خاص خود برخوردار می شود و باید به نوعی با آن مقابله کرد. وی که پیشتر هم اعلام کرده بود مخالف سیاست درهای باز در قبال پناهجویان است، افزود: بحران پناهجویان باید خارج از چارچوب های اتحادیه اروپا مورد حل و فصل قرار بگیرد.

 خبرگزاری مهر:  رئیس کمیته امور دفاع و امنیت مجلس روسیه از آمادگی مسکو برای تجهیز سوریه به سامانه های پدافند هوایی خبر داد. «ویکتور اوزروف» در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه اظهار داشت: در صورت توافق در این خصوص هیچ امر غیر معمولی در این باره وجود نخواهد داشت.. سوریه با تروریسم مبارزه می کند و روسیه در اجرای این ماموریت به دمشق کمک می کند.این سناتور روس گفت: می شود به تجهیز دمشق به سامانه های پدافند هوایی مورد نیازش اولویت داد و این امر بر بخش صنایع نظامی روسیه بار اضافی ایجاد نخواهد کرد. وی افزود: سامانه های پدافند هوایی مذکور به هیچ وجه مبانی قانون بین المللی و شورای امنیت را نقض نمی کند چرا که این سامانه ها دفاعی هستند نه هجومی.

خبرگزاری تسنیم:  نیروی دریایی ژاپن با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: آمریکا و ژاپن امروز یکشنبه مانورهای دریایی مشترک را در اقیانوس آرام آغاز کرده‌اند.این بیانیه افزود: این مانور با حضور ناو هواپیمابر کارل وینسون آمریکا انجام خواهد شد.ناوگروه نیروی دریایی آمریکا به رهبری ناو هواپیمابر کارل وینسون به سوی آب های شبه جزیره کره اعزام شده است. این اقدام آمریکا پس از تشدید تنش ها در منطقه بوده است.

خبرگزاری تسنیم:  پس از حمله تروریستی پنجشنبه در پاریس برگزاری انتخابات ریاست جمهوری امروز در سایه تدابیر شدید امنیتی صورت خواهد گرفت.در این انتخابات 11 نفر با یکدیگر رقابت می کنند اما تنها چهار نامزد بخت رسیدن به دور دوم را دارند.آخرین نظرسنجی ها نشان می دهد که امانوئل ماکرون، نزدیک به 24 درصد آرا را ازآن خود خواهد کرد. آقای ماکرون از سال 2014 تا 2016 در دولت فرانسوا اولاند وزیر اقتصاد و دارایی بود.

خبرگزاری ایرنا:   سخنگوی انصار الله یمن گفت: اظهارات وزیر دفاع آمریکا طی دیدار از ریاض حاکی از آن است که آمریکا نظامی فاقد حق حاکمیت در یمن می خواهد. محمد عبد السلام افزود: عربستان سعودی و ترامپ همچنان در حال بررسی حمله به بندر حدیده یمن هستند.وی افزود: هدف اصلی آمریکا ازجنگ علیه یمن نقض حاکمیت ملی یمن وممناعت از دستیابی مردم یمن به استقلال است. سخنگوی انصار الله یمن گفت که آمریکا در پوشش امارات، پایگاه نظامی در جزیره سوکوترا و میون ایجاد کرده است.

 خبرگزاری صدا و سیما:  سیاستمدار سابق آمریکایی، ضمن انتقاد به اظهارات ضدایرانیِ اخیر وزیر امور خارجه کشورش گفت: آمریکا برهم زننده‌ی ثبات جهان است، نه ایران. ران پل در ابتدای برنامه خبریِ موسوم به «گزارش آزادی»، پس از پخش قسمت هایی از اظهارات اخیر رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، علیه ایران گفت: تیلرسون در کنفرانس خبریِ فوریِ خود، ایران را سرمنشاء تمام این مشکلات معرفی کرد و آن را بزرگترین برهم زننده ی ثبات خواند.دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، نیز در خلال تبلیغات انتخاباتی اش همواره می گفت که می خواهد از دست آن توافق (برجام) خلاص شود. چرا ما (آمریکا) ناگهان باید با کشورهایی که هیچ تهدیدی برای ما محسوب نمی شوند، چنین برخوردهای خصمانه ای بکنیم؟ البته تمام این نوع کارها همواره به نام «امنیت ملی» انجام می شود.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:   فومیو کیشیدا وزیر امور خارجه ژاپن مى گوید از چین خواهد خواست در رابطه با تهدیدهای هسته اى و موشکى کره شمالى، مسوولانه به ایفاى نقش بپردازد.وى عنوان داشت ژاپن در تحت فشار قرار دادن چین جهت ایفاى نقشى مهم در حل و فصل این مساله، با ایالات متحده آمریکا، کره جنوبى و کشورهاى گروه هفت همکارى خواهد کرد.

العالم فارسی: کره شمالی به چین هشدار داد که اگر به اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه دولت پیونگ یانگ ادامه دهد روابط دوجانبه دو کشور دچار آسیب‌های جدی خواهد شد.در همین راستا، فردی به نام جانگ فیل، در یادداشتی در خبرگزاری کره شمالی اعلام کرد: اگر چین به اعمال تحریم‌های اقتصادی بپردازد و همچنان با ساز آمریکا برقصد این مساله باعث خشنودی دشمنان کره شمالی خواهد شد. اگر چین بخواهد به این رفتار خود ادامه دهد باید خود را آماده روبرو شدن با نتایج فاجعه آمیز در روابط خود با کره شمالی باشد.کارشناسان بر این باورند که این یادداشت پاسخ پیونگ یانگ به درخواست کارشناسان چینی و رسانه‌ این کشور مبنی بر کاهش تنش‌ها است.

العالم فارسی: کمیته پولی و مالی صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد چشم‌انداز اقتصادی جهان رو به بهبود است. نشست‌های بهاره گروه بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول در سال 2017 با شرکت رؤسای بانک‌های مرکزی، وزرای دارایی و توسعه، مدیران بخش خصوصی، جامعه مدنی و دانشجویان برای بررسی و تبادل نظر درباره مسائل جهانی از جمله چشم‌انداز اقتصادی جهان، ثبات مالی در جهان، ریشه‌کن کردن فقر، ایجاد شغل و رشد اقتصادی، توسعه اقتصادی و کارآمدی کمک‌ها، به مدت سه روز از 21 تا 23 آوریل (1 تا 3 اردیبهشت) در واشینگتن برگزار می‌شود.

رادیو فرانسه:  جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا و رئیس پنتاگون، روز شنبه با تمیم بن حامد آل ثانی، امیر قطر در دوحه دیدار و گفت‌وگو کرد. سفر بالاترین مقام پنتاگون به قطر، در ادامه سفرهای او به منطقه خاورمیانه است که پیش از این با حضور در عربستان سعودی، مصر و اسرائیل آغاز شده است. همچنین وی قرار است روز یکشنبه ۲۳ آوریل به “جیبوتی” سفر کند.

پارس تودی:  کره شمالی اعلام کرد که دولت استرالیا در صورت پیروی کورکورانه از سیاست ضد پیونگ یانگ آمریکا با حمله هسته ای روبرو خواهد شد.یک سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی گفت: اگر استرالیا برای منزوی سازی و فرونشاندن جمهوری دموکرات خلق کره، به عنوان یک شوک دهنده با رهبری آمریکا پافشاری کند، اقدامی در راستای خودکشی این کشور خواهد بود و با حمله هسته ای نیروی استراتژیک کره شمالی مواجه خواهد شد.

 پارس تودی:  «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر امروز (یکشنبه) برای سفری دو روزه به درخواست سلمان بن عبدالعزیز شاه عربستان به این کشور سفر می کند .به گفته ناظران، هدف از سفر عبدالفتاح السیسی به ریاض، بهبود بخشیدن به روابط  مصر و عربستان است.شاه عربستان  ساعاتی پیش از سفر السیسی به این کشور و در جهت راضی کردن وی، «احمد عسیری» سخنگوی نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان در یمن را از سمت خود برکنار  کرد.السیسی خواستار عذر خواهی رسمی عسیری از مصر به علت سخنان اخیرش درباره این کشور شده بود.

پرس تی وی : واشنگتن به دنبال آن است تا به متحدانش در قبال آنچه مداخلۀ جویی روسیه شبیه عملکرد این کشور در انتخابات ریاست جمهوری 2016 امریکا نامید، کمک کند.پل رایان، رئیس مجلس امریکا و نماینده ایالت ویسکانسین که هیئتی از هر دو حزب امریکا را در سفر به کشورهای متحد ناتو در اروپا همراهی می‌کند، این اظهارات را در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با یوری راتاس، نخست‌وزیر استونی در تالین، پایتخت این کشور بیان کرد.رایان مدعی شد: «چیزی که با اطمینان می‌دانیم این است که روسیه در انتخابات ما دخالت داشته است.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *