جدیدترین مطالب

رژیم صهیونیستی پس از ۶ ماه همچنان سردرگم است

عضو دفتر سیاسی حماس گفت تلاش‌های نتانیاهو و کابینه او برای آزادی اسرای اسرائیلی با گزینه نظامی شکست خورد و هیچ جایگزینی برای یک توافق حقیقی برای مبادله اسرا با مقاومت وجود ندارد.

ایران در حمله به اسرائیل از حق قانونی دفاع از خود استفاده کرد

نماینده مجلس انگلیس خطاب به اسرائیل و حامیانش گفت: شما تصور می‌کردید صبر راهبردی ایران، یک بلوف است و فقط حرف می‌زند و از عمل خبری نیست، آنچه روی داد نشان داد که درباره جمهوری اسلامی ایران، اشتباه می‌کردید.

نتانیاهو تصمیم گرفت جنگ غزه را بین المللی کند

تحلیلگر فرانسوی گفت: این نتانیاهو بود که تصمیم گرفت جنگ غزه را با حمله به کنسولگری ایران بین المللی کند و اکنون به جای آنکه موضوع روز ادامه کشتار در غزه باشد، رهگیری ۹۰ درصد موشکهاست.

Loading

أحدث المقالات

سازمان همکاری اسلامی: وتوی آمریکا علیه عضویت کامل فلسطین برخلاف منشور سازمان ملل است

تهران – ایرنا – سازمان همکاری اسلامی اعلام کرد در شرایطی که ملت فلسطین زیر شدیدترین انواع ظلم و تجاوز و نسل کشی قرار دارند ناکامی شورای امنیت سازمان ملل در عمل به مسئولیت هایش در زمینه تصویب عضویت کامل فلسطین در این سازمان مایه تأسف شدید است.

ببینید | کره شمالی موشک مافوق صوت جدید آزمایش کرد

موشک مافوق صوت جدید این کشور که با سوخت جامد کار می‌کند، با «موفقیت» آزمایش شده است. کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی که بر این آزمایش موشکی نظارت داشت، پس از صدور دستور پرتاب آن، گفته است که «کره شمالی یک سلاح تهاجمی استراتژیک قدرتمند دیگر را توسعه داده و به هدف خود برای دستیابی به موشک‌هایی بر پایه سوخت جامد با بردهای مختلف و قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دست یافته است». منبع: اعتماد

Loading
4اردیبهشت ماه 1396

رسانه ها ؛ راهیابی دونامزد به دور دوم انتخابات فرانسه و…

۱۳۹۶/۰۲/۰۴ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: پیروزی امانوئل ماکرون و مارین لوپن در دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، استقبال اروپا از ماکرون، گفتگوی وزیران خارجه آمریکا و اردن درباره بحران سوریه ، افشاگری افسر سیا درباره عملیات شیمیایی «خان شیخون»، تاکید چین بر عاری سازی کامل شبه جزیره کره از سلاح اتمی، آغاز رزمایش دریایی مصر و آمریکا در دریای سرخ، ادامه اعتراضات به نتیجه رفراندوم ترکیه ، توافق رهبران ژاپن و آمریکا با "همکاری نزدیک علیه کره شمالی"، سفرموگرینی به مسکو، لفاظی برجامی ترامپ ، بازداشت سومین شهروند آمریکا در کره شمالی، افزایش هزینه‌های نظامی جهان در سال گذشته میلادی، سفر رسمی رئیس جمهوری مصر به عربستان و عذرخواهی داعش از صهیونیست‌ها ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

رادیو فرانسه: امانوئل ماکرون نامزد مستقل و مارین لوپن کاندیدای راست افراطی  به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه راه یافتند. دور نخستِ انتخابات برای گزینش رئیس جمهوری آیندۀ فرانسه دیروز  برگزار شد. وزارت کشور فرانسه اعلام کرد که بر اساس چهل میلیون رأی شمرده شده، امانوئل ماکرون رهبر جنبش «در حرکت» با ۲۳.۵۴ درصد آرا و مارین لوپن رهبر حزب راست افراطیِ «جبهۀ ملّی» با ۲۲.۳۳ درصد آراء به دور دوّمِ انتخابات را یافتند.

خبرگزاری صداوسیما: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن استقبال از راهیابی امانوئل ماکرون به دور دوم انتخابات فرانسه اعلام کرد: ماکرون امید نسل ماست. فدریکا موگرینی در پیامی بر روی حساب توئیتری خود با اشاره به راهیابی ماکرون به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه گفت:  ببینید پرچم های فرانسه و اتحادیه اروپا به نشانه احترام به انتخاب امانوئل ماکرون، به اهتزاز در آمده اند. ماکرون امید و آینده نسل ما به شمار می رود.

 خبرگزاری صدا و سیما:  رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا و ایمن الصفدی وزیر امور خارجه اردن درباره بحران سوریه تلفنی گفتگو کردند.  تیلرسون و الصفدی در این ارتباط تلفنی درباره تلاشهای منطقه ای و بین المللی برای دستیابی به راه حل مسالمت آمیز بحران سوریه گفتگو کردند. دو طرف همچنین تقویت روابط بین دو کشور را بررسی کردند.   

خبرگزاری صدا و سیما: مایک پمپئو ، رئیس سازمان جاسوسی آمریکا  در جلسه سخنرانی و پرسش و پاسخ در مرکز مطالعات بین المللی و راهبردی گفت : برجام را بازبینی خواهیم کرد. پمپئو در لفاظی جدید خود گفته است: من نمی خواهم خیلی در مورد میزان پایبندی ایران به توافق هسته ای صحبت کنم. من ترجیح می دهم در این مورد به رئیس جمهور گزارش دهم. من به او اجازه می دهم که در مورد این موضوع صحبت کند و بگوید ایران تا چه اندازه به توافق هسته ای پایبند است.

خبرگزاری فارس:  یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن موفق شدند بار دیگر عملیات موفقی را علیه نیروهای ائتلاف سعودی و «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن در استان «الجوف» انجام دهند.به اعلام پایگاه خبری جنبش انصارالله یمن، شلیک موشک بالستیک «قاهر 2M»، به سوی مواضع نیروهای ائتلاف سعودی در الجوف، به کشته و زخمی شدن شماری از این نیروها شد. یگان موشکی ارتش یمن این موشک را با وجود پرواز جنگنده‌های ارتش سعودی در آسمان استان «الجوف» انجام داد.

خبرگزاری فارس: «رابرت استیل» افسر پیشین آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا موسوم به (CIA) از نقش مخرب رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی در حمله شیمیایی به خان شیخون در استان ادلب سوریه پرده برداشت. استیل که یکی از مشهورترین افسران اطلاعاتی پیشین آمریکا است، به نقل از یک منبع که نامش را فاش نکرد، گفت: «جان برنان» رئیس پیشین سازمان سیا عربستانیها را قانع کرد که نیمی از هزینه عملیات خان شیخون را تأمین کنند. وی همچنین طرف اسرائیلی را نیز قانع کرد که نیم دیگر را نیز از نظر مالی تأمین کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  وانگ یی، وزیر خارجه چین گفت، پکن کاملا از عاری سازی اتمی شبه جزیره کره و با هدف برقراری ثبات و صلح دراین منطقه حمایت می‌کند. وانگ یی پس از دیدار با نیکوس کوتزیاس، همتای یونانی خود گفت: چین قاطعانه از عاری سازی اتمی منطقه که با هدف برقراری صلح و ثبات صورت می‌گیرد، حمایت می‌کند. چین ممکن است راه حل کلیدی برای این مساله نداشته باشد اما از ایده‌های کشورهای دیگر در این باره استقبال می‌کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  وزارت دفاع مصر از آغاز رزمایش دریایی مصر و آمریکا در دریای سرخ با مشارکت شش دیگر کشور خبر داد.عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر آغاز ماه جاری میلادی در سفری به آمریکا با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور درباره تقویت همکاری‌ها در عرصه مبارزه با تروریسم توافق کرد.در بیانیه وزارت دفاع مصر آمده که رزمایش مشترک مصر و آمریکا تحت عنوان عقاب 2017 در آب‌های دریای سرخ و با مشارکت عربستان، امارات، بحرین، پاکستان،‌ کویت و ایتالیا به عنوان ناظر برگزار می‌شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  صدها تن از حامیان کمپین “نه به رفراندوم تغییر قانون اساسی” در ترکیه و حزب اصلی اپوزیسیون این کشور در استانبول در اعتراض به نتیجه رفراندوم و گسترش اختیارات رئیس جمهوری دست به راهپیمایی اعتراضی زدند. کمپین آری به رفراندوم ترکیه با ۴۱ / ۵۱ درصد آرا  به پیروزی رسید اما اپوزیسیون ترکیه مدعی است که این نتایج دستکاری شده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  نخست وزیر ژاپن در تماس تلفنی با رئیس‌جمهوری آمریکا به وی تاکید کرد که توکیو به همکاری‌های نزدیک خود با واشنگتن در پی تهدیدات ناشی از اقدامات موشکی کره شمالی، ادامه می‌دهد. شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن امروز در تماسی تلفنی با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: دو کشور باید به صورت جامع و کامل به تهدید کره شمالی پاسخ دهند و از نزدیک همکاری خوبی با یکدیگر داشته باشند. رسانه‌های محلی ژاپن نیز گزارش دادند، ترامپ و آبه بر انجام اقدامات ضروری برای مقابله با اقدامات تحریک آمیز کره شمالی توافق کرده‌اند.

  خبرگزاری مهر:   وزارت خارجه قزاقستان با اشاره به دیدار وزیر خارجه این کشور با امیر قطر در دوحه به محورهای این دیدار از جمله مشارکت احتمالی قطر در نشست آستانه پرداخت. وزارت خارجه قزاقستان اعلام کرد: خیرت عبدالرحمن اف وزیر خارجه قزاقستان با تمیم آل ثانی امیر قطر در دوحه پایتخت این کشور دیدار کرده است. در این دیدار اوضاع در سوریه و روند مذاکرات آستانه و احتمال توسعه فهرست شرکت کنندگان از طریق مشارکت کشورهای عربی از جمله قطر بررسی شد.

خبرگزاری تسنیم: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد که تصمیم‌گیری درباره آینده سوریه، با مردم این کشور است. فدریکا موگرینی که در مسکو بسرمی برد، گفت که بروکسل و مسکو به دنبال جلوگیری از جنگ در سوریه و حمایت از آینده صلح‌آمیز و دموکراتیک در این کشور هستند.وی تاکید کرد که مردم سوریه باید خود آینده کشورشان را رقم بزنند و قبل از اینکه خواسته‌های مشروع همه طرف‌های سوری، برآورده شود،کسی نمی‌تواند در سوریه صلح برقرار کند.

خبرگزاری تسنیم:  علی رغم آنکه سیاستمداران آمریکایی بر این باورند که کره شمالی بزرگترین تهدید علیه منافع آمریکا است ولی نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که شهروندان عادی با این دیدگاه مخالف هستند. نظرسنجی انجام شده توسط مرکز تحقیقاتی “پیو” حاکی است که شهروندان آمریکایی روسیه را بزرگترین تهدید می دانند.این نظرسنجی افزود: از هر 3 آمریکایی یک نفر روسیه را بزرگترین خطر برای این کشور ارزیابی می کند. 22 درصد آمریکایی ها نیز کره شمالی را بزرگترین تهدید معرفی کرده اند.

خبرگزاری تسنیم: جان کلی، وزیر امنیت داخلی آمریکا می‌گوید کشورش سامانه‌های دفاعی ندارد که بتواند حملات هسته‌ای گسترده احتمالی روسیه را دفع کند.کلی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان»، در پاسخ به سؤالی درخصوص میزان قدرت آمریکا در مقابله با حملات هسته‌ای احتمالی کره‌شمالی یا هر کشور دیگری، گفت: «واضح است برخی کشورهای جهان مقادیر زیادی تسلیحات هسته‌ای دارند و می‌توانند بر هرگونه سامانه‌های دفاعی‌مان که مستقر می‌کنیم، غلبه کنند، یکی از این کشورها به‌عنوان مثال، روسیه است».

خبرگزاری ایرنا: رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا در گفت وگوی تلفنی با پترو پوروشنکو رئیس جمهوری اوکراین برای حفظ تحریم های ضدروسی که از سال 2014 وضع شده است، به این کشور اطمینان خاطر داد. تیلرسون امروز (دوشنبه) در گفت وگوی تلفنی با پوروشنکو در باره اوضاع اوکراین و روند اجرای توافق نامه مینسک برای حل بحران این کشور تبادل نظر کرد.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:   دولت آلمان از موفقیت اِمانوئل مکرون، یک نامزد میانه رو، در اولین دور از انتخابات ریاست جمهوری فرانسه استقبال کرد. زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان دیروز به مکرون تبریک گفت و افزوده بود :  وی مطمئن است که مکرون در دور دوم انتخابات، افراط گرایی جناح راست، عوام گرایی جناح راست و ضد اروپایی ها را سر جای خود خواهد نشاند.

العالم فارسی:  کره شمالی پس از متهم کردن آمریکا به برنامه ریزی برای حمله شیمیایی به شبه جزیره کره، تهدید کرد این کشور را از روی زمین محو خواهد کرد. کره شمالی اعلام کرد دلائل و اسنادی در اختیار دارد که نشان می هد آمریکا برای جنگ با این کشور، تسلیحات شیمیایی به کره جنوبی منتقل کرده است. روزنامه دولتی رودونگ سینمون کره شمالی نوشت: کره شمالی هرگز در برابر تحرکات آمریکا برای ایجاد جنگ بیوشیمیایی علیه خود منفعل نخواهد بود، بلکه در نهایت با محو کردن آمریکا از صفحه روزگار، به درگیری با امپراطوری شر پایان خواهد داد.

العالم فارسی: رئیس جمهوری آمریکا در مصاحبه با آسوشیتدپرس با ادعای اینکه ایران روح برجام را نقض کرده گفت، ممکن است در توافق هسته‌ای نمانیم.دونالد ترامپ در پاسخ به این سوال که منظورش از نقض روح توافق هسته‌ای که اخیرا بر آن تاکید کرده چیست، گفت: منظور من «فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران در خاورمیانه» و فراتر از آن است.

یورونیوز: تونی کیم شهروند پنجاه ساله آمریکا و استاد رشته حسابداری، به مدت یک ماه در دانشگاه پیونگ یانگ مشغول تدریس بود و درنهایت در فرودگاه بین المللی پیونگ یانگ در زمانی که قصد خروج از این کشور را داشت، بازداشت شد.علت بازداشت او مشخص نیست و با این اقدام، شمار آمریکایی‌های بازداشتی در کره شمالی طی دو سال اخیر به سه نفر رسید.دولت این کشور پیش از این اوتو وارمبیر، یک دانشوی ۲۲ ساله را در ژانویه گذشته به اتهام تلاش برای دزدیدن یک بنر تبلیغاتی بازداشت و به ۱۵ سال زندان با اعمال شاقه محکوم کرد.

پرس تی وی : پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، اردوگاه‌های پناهجویان را در کشورهای اروپایی به اردوگاه‌های کار اجباری در آلمان نازی تشبیه کرده است.پاپ در مراسم عشای ربانی در کلیسای سنت‌بارتولومو در رُم، گفت: «بسیاری از اردوگاه‌های پناهجویان به دلیل تراکم بیش از حد جمعیت به اردوگاه‌های کار اجباری (در آلمان نازی) شبیه است.»

پرس تی وی :  جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکااز تنها پایگاه نظامی دائمی واشنگتن در این قاره بازدید کرد.پایگاه امریکا در کشور جیبوتی «کمپ لمونی‌یر» نام دارد که حدود 4 هزار سرباز و نیروی آمریکایی در آن مستقر هستند.واشنگتن از این پایگاه برای اجرای عملیات و گشت‌های هوایی جاسوسی در سومالی، یمن و شبه‌جزیرۀ عربستان استفاده می‌کند. ماتیس امروز وارد افغانستان شد.

پرس تی وی : رکس تیلرسون، وزیر خارجۀ امریکا، می‌گوید اقدامات روسیه در شرق اوکراین مانعی در روابط دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، و کرملین است. به گفتۀ مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا، تیلرسون که اخیراً به روسیه سفر کرده بود، این اظهارات را یکشنبه در تماس تلفنی با پترو پروشنکو، رئیس‌جمهور اوکراین، بیان کرده است.

دویچه وله:  بر اساس تازه‌ترین آمار موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم هزینه‌ نظامی جهان در سال ۲۰۱۶ حدود ۱۷۰۰ میلیارد دلار بوده که نسبت به ۲۰۱۵ افزایشی ۴ /۰ درصدی به‌شمار می‌رود. آمریکا همچنان درصدر است این موسسه که در سال ۱۹۶۶ تاسیس شد، یکی از معتبرترین منابع  در زمینه تجزیه و تحلیل سیاست ‌نظامی و تجارت جنگ‌افزار محسوب می‌شود. بر اساس آمار منتشره، در سال ۲۰۱۶ در سراسر جهان ۱۶۸۶ میلیارد دلار صرف اهداف نظامی شده است.

دویچه وله: پس از ماه‌ها تنش، عبدالفتاح سیسی،رئیس جمهور مصر  برای دیدار با پادشاه عربستان به ریاض رفته است. گفت‌وگو درباره “مسائل مورد علاقه دو طرف” از انگیزه‌های این سفر اعلام شده است. این سفر از نشانه‌های کاهش تنش میان قاهره و ریاض ارزیابی می‌شود.

پارس تودی:  سخنگوی نیروهای بسیج مردمی عراق تاکید کرد  سیاست ایران در منطقه کاملا روشن است و در جنگ علیه تروریسم، در چارچوب قانون به عراق کمک می کند. «احمد الاسدی» در پاسخ به ادعاهای اخیر رئیس جمهور ترکیه که گفته بود چه کسی از الحشدالشعبی حمایت می کند، افزود: عراق کشوری دمکراتیک با نهادهای انتخابی از سوی ملت است و کسی حق دخالت در امور داخلی این کشور را ندارد.

خبرآنلاین: اظهارات وزیر دفاع پیشین رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه داعش به دنبال یک تیراندازی اشتباهی به سمت اراضی اشغالی در جولان، به سرعت از تل آویو عذرخواهی کرد، در رسانه های عربی و عراق بازتاب یافت. «موشه یعلون» پیشتر در گفت وگو با شبکه 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی، فاش کرد در طول مدت بحران امنیتی سوریه ، داعش تنها یک بار به سمت اراضی ‘تحت اشغال’ این رژیم شلیک کرده که آن هم به سرعت عذرخواهی کرده است.

خبرآنلاین: معاون رئیس‌جمهور آمریکا گفت: دونالد ترامپ به روشنی مشخص کرده است که ما توافق هسته‌ای را قبول خواهیم کرد اما این به معنی تحسین این توافق نیست. مایک پنس در استرالیا با اشاره به توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 که در ژوئیه 2015 حاصل شد گفت: رئیس‌جمهور ترامپ مشخص کرده است که ما این توافق را قبول خواهیم کرد اما این به معنی این نیست که توافق را تحسین می‌کنیم.

 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *