جدیدترین مطالب

نگرانی رژیم صهیونیستی از حکم بازداشت نتانیاهو

کابینه رژیم صهیونیستی نشستی اضطراری را برای بررسی احتمال اقدام دیوان بین المللی دادگستری به صدور حکم بازداشت برای نتانیاهو و دیگر مقامات اسرائیل به علت نسل کشی در غزه برگزار کرد.

تاکید ایران و امارات بر توسعه روابط دو جانبه

امیرعبداللهیان و شیخ عبدالله بن زاید درباره آخرین تحولات غزه و تداوم جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و ضرورت توقف این جنایات و نیز دیگر تحولات منطقه‌ای رایزنی و تبادل نظر کردند.

Loading

أحدث المقالات

عکس | تصویر جعلی جورزالم‌پست از انفجار در اصفهان

رسانه صهیونیستی «جورزالم‌پست» در توییتی با انتشار عکس یک انفجار نوشت:‌ «اسرائیل با یک حمله موشکی بامداد جمله یک سایت در ایران را مورد هدف قرار داد.» بررسی تصویر نشان می‌دهد، این عکس در ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ (دوسال قبل) توسط همین رسانه با عنوان « جنگ غزه» منتشر شده است. بنابر این تصویر منتسب به انفجار در اصفهان توسط رسانه صهیونیستی “جعلی” و متعلق به دوسال قبل می‌باشد. منبع: خبرگزاری صداوسیما

نماینده روسیه در شورای امنیت : آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است  

«واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل در نشست امروز سازمان ملل درباره عضویت کامل فلسطین در شورا تصریح کرد: «اسرائیل کاروان های بشردوستانه در غزه را هدف قرار می دهد و مانع کار آنها می شود.»
 

Loading
9 اردیبهشت ماه 1396

رسانه ها ؛ بی اعتنایی کره شمالی به آمریکا و چین و…

۱۳۹۶/۰۲/۰۹ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: آزمایش موشکی کرۀ شمالی علیرغم هشدارهای آمریکا، اعزام نظامیان آمریکایی به مرز سوریه-ترکیه ، واکنش ترامپ به آزمایش موشکی پیونگ یانگ ، به رسمیت شناختن رفراندوم ترکیه از سوی موگرینی، استقرار بمب‌افکن‌های آمریکایی در کره‌جنوبی، گزارش سازمان منع تسلیحات شیمیایی درباره حمله شیمیایی ادلب، درخواست روسیه برای تجدیدنظر آمریکا و کره‌جنوبی درباره استقرار سامانه "تاد"، تصویب عضویت مونته نگرو در ناتو، انتقاد تیلرسون از شورای امنیت ، تلاش چین برای ادامه اصلاحات ساختار اقتصادی، برگزاری نشست وزیران خارجه اتحادیه‌ی اروپا درمالت ، افزایش بحران سیاسی درمقدونیه و توافق نهایی روسیه و ترکیه در مورد سامانه اس‌۴۰۰ ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

پرس تی وی :  ارتش امریکا و کرۀ جنوبی اعلام کردند کرۀ شمالی یک موشک بالستیک را از منطقه‌ای در شمال پیونگ‌یانگ، پایتخت این کشور، شلیک کرد اما این موشک اندکی پس از شلیک منفجر شد. خبرگزاری یونهاپ کرۀ جنوبی گزارش داد: «کرۀ شمالی صبح شنبه یک موشک ناشناس را از منطقه‌ای در نزدیکی باکچنگ در استان پیونگان جنوبی شلیک کرد.»

پرس تی وی : وزارت دفاع امریکا از اعزام نیروی نظامی و خودروهای زرهی به مرز ترکیه و سسوریه وریه برای حفاظت از کردهای مورد حمایت امریکا از حملات نظامی ترکیه خبر داده است .فعالان کردتبار گفتند کاروانی از خودروهای زرهی با پرچم‌های امریکا در یک جادۀ محلی در روستای الدرباسیه در چند صد متری از مرز ترکیه در ایالت حسکه در شمال شرق سوریه مشاهده شده است.

خبرگزاری فارس: رئیس‌جمهور آمریکا در واکنش به آزمایش موشکی تازه کره شمالی، گفت: این اقدام بی‌اعتنایی پیونگ یانگ به خواسته چین است. «دونالد ترامپ»  در توییتر نوشت: «کره شمالی با تست موشکی‌اش که ناموفق هم بود، به خواسته چین و رئیس‌جمهور محترم این کشور بی‌اعتنایی کرد. بد است.»«شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین هفته گذشته در تماس تلفنی با ترامپ خویشتنداری واشنگتن را خواستار شده و از پیونگ یانگ هم خواسته بود آزمایش‌های موشکی را متوقف کند.

خبرگزاری فارس:  استاد دانشگاه هاروارد و تحلیلگر ارشد روابط بین‌الملل درباره پیامدهای منفی حذف 2300 شغل در وزارت خارجه کشورش و اتکای بیش از حد ایالات متحده به ارتش هشدار داد. در حالی که بنا بر خبرها وزیر خارجه آمریکا به دلیل کاهش حدود 30 درصدی بودجه درصدد حذف 2300 شغل در وزارتخانه متبوعش است،  هشدارها درباره پیامدهای چنین اقدامی از سوی کارشناسان در آمریکا آغاز شده است.«استفان والت» استاد دانشگاه هاروارد و از چهره‌های برجسته آمریکایی در حوزه روابط بین‌الملل،در صفحه توئیترش ابتدا هشدار داد: «طرح وزیر خارجه برای در آوردن دل و روده وزارتخانه‌اش، اثرات معکوس خواهد داشت».

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد: اتحادیه اروپا باید این حق را به رسمیت بشناسد که مردم هر کشوری می‌توانند هر مدلی از دولت را برای اداره کشور خود انتخاب کنند. درپی برگزاری رفراندوم اخیر در ترکیه، فدریکا موگرینی اعلام کرد، مذاکرات پیوستن ترکیه در اتحادیه اروپا معلق نخواهد شد. وی تمایل خود را برای پیوستن آنکارا به اتحادیه اروپا اعلام کرد اما گفت که در حال حاضر فصل جدیدی در روند این مذاکرات باز نخواهد شد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزارت دفاع کره‌جنوبی در پی توافق با آمریکا اعلام کرد، تجهیزات استراتژیک واشنگتن به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای خنثی‌سازی تحرکات کره‌شمالی در کره‌جنوبی مستقر خواهد شد. وزارت دفاع ملی کره‌جنوبی اعلام کرد دو متحد برای “اجرای تمام تدابیر شامل استقرار معمول تجهیزات استراتژیک آمریکا” موافقت کردند.این تجهیزات شامل بمب‌افکن “بی ۵۲” و “بی ۱ بی”، جنگنده “اف ۳۵” و یک ناو هواپیمابر می‌شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  دولت آلمان اعلام کرد، هیچ طرحی برای دعوت روسیه برای بازگشت به “گروه کشورهای صنعتی” وجود ندارد. روسیه سال ۲۰۱۴ پس از الحاق شبه‌جزیره کریمه اوکراین به خاک خود و نیز حمایت از جدایی‌طلبان روس‌گرا در شرق اوکراین، از گروه هشت اخراج شد.اشتفان زایبرت، سخنگوی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان تاکید کرد، تغییر فرمت گروه هفت اکنون محل بحث نیست. او جمعه پیش از سفر مرکل به روسیه در جمع خبرنگاران این مطلب را مطرح کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): احمد اوزومجو، مدیرکل سازمان منع تسلیحات شیمیایی اعلام کرد که این سازمان هنوز درباره عاملان حمله شیمیایی به خان شیخون در استان ادلب سوریه اطلاعاتی به دست نیاورده است. طی حمله شیمیایی به شهرک “خان شیخون” در ادلب بیش از ۱۰۰ غیرنظامی کشته و بیش از ۵۰۰ تن زخمی شدند که اکثر آنها کودک بودند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  معاون وزیر خارجه روسیه گفت: مسکو از واشنگتن و سئول خواسته تا در تصمیمشان برای استقرار سامانه دفاع موشکی تاد در شبه جزیره کره تجدیدنظر کنند. این کار یک فاکتور “بی‌ثبات کننده” است و تعادل نظامی موجود در منطقه متشنج را بر هم می‌زند.گنادی گاتیلوف در سخنرانی در شورای امنیت سازمان ملل ساعاتی پیش از اقدام کره شمالی در انجام دومین آزمایش موشکی نافرجام در ماه جاری میلادی اظهار کرد: استقرار سامانه دفاع موشکی تاد در نزدیکی مرزهای کره شمالی تبدیل به یک فاکتور بی‌ثبات کننده دیگر در منطقه خواهد شد.

خبرگزاری مهر:پارلمان مونته نگرو در نشست روز جمعه خود به طور رسمی با پیوستن این کشور حوزه بالکان به «سازمان پیمان آتلانتیک شمالی» موافقت کرد. این در حالی است که بلوک نظامی ناتو کمتر از ۲۰ سال پیش و در جریان جنگ کوزوو، این کشور اروپایی را هدف بمباران خود قرار داد.حال این تصمیم پارلمان مونته نگرو با اعتراضات مردم این کشور و شخصیتهای مخالف دولت روبرو شده است.

  خبرگزاری مهر:   نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان در اظهاراتی اعلام کرد که هیچ گونه تعاملی بین مسکو و واشنگتن در مورد افغانستان وجود ندارد.«ضمیر کابلوف» نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان طی اظهاراتی دیدگاه‌های خود در خصوص مذاکرات با طالبان و همکاری بین مسکو و واشنگتن در مورد افغانستان را مطرح کرد.کابلوف در خصوص احتمال از سرگیری همکاری‌های بین مسکو و واشنگتن افزود: در این رابطه باید ابتدا آمریکایی‌ها اقدام کنند زیرا آنان به صورت یک جانبه قطع همکاری کردند.

خبرگزاری ایرنا: یک سناتور برجسته جمهوریخواه در آمریکا، با انتقاد از مشارکت آمریکا در جنگ یمن و بمباران آن کشور توسط عربستان، خواستار توقف فروش جنگ افزار به حکومت عربستان سعودی شد. سناتور ‘رند پل’ در مقاله ای که در ‏تارنمای آمریکایی ‘ریر’ منتشر شد، عربستان و القاعده را متهم به مشارکت در جنگ علیه حوثی ها در یمن کرد. وی افزود: عملیات کماندویی اخیر ما عناصر القاعده را از بین ‏برد. آنها دشمنان ما هستند و در واقع در حال جنگ با کسانی ‏هستند که سعودی ها با آنها می جنگند: یعنی حوثی ها.‏‎ ‎به عبارت ‏دیگر، سعودی ها و القاعده در حال جنگ با یک دشمن مشترک ‏یعنی حوثی ها هستند. ‏

خبرگزاری تسنیم:  در حالی که یک شهروند آمریکایی دو سال بدون محاکمه در چین به اتهام جاسوسی بازداشت شده بود، وی اخیرا از این کشور اخراج شده است تا یکی از عوامل اصلی تنش در روابط پکن و واشنگتن مرتفع گردد.خانم “سندی فان گیلیس” در مارس 2015 میلادی زمانی که قصد خروج از چین را داشت، بازداشت شد. دادگاهی در چین روز سه شنبه دستور اخراج وی را صادر کرده است، این شهروند آمریکایی پیش از این به 3 و سال و نیم حبس به جرم جاسوسی محکوم شده بود.

 خبرگزاری صدا و سیما: معاون وزیر خارجه روسیه تاکید کرد بکارگیری نیروی نظامی علیه کره شمالی منجر به وقوع فاجعه خواهد شد.گاتیلوف اعلام کرد: گزینه استفاده از نیروی نظامی علیه کره شمالی به هیچ وجه قابل پذیرش نیست و بکارگیری این گزینه، برای منطقه و جهان خطرناک است.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:   وزیر خارجه چین، موضع خود مبنی براینکه مذاکره، کلید حل و فصل صلح آمیز بحران کره شمالی است را تکرار کرد. وانگ یی، درنیویورک، پیشاپیش نشست سطح وزرای شورای امنیت سازمان ملل برسر کره شمالی، یک کنفرانس خبری برگزار کرد. وانگ گفت یک راه حل صلح آمیز درمورد مسئله هسته ای در شبه جزیره کره، از طربق مذاکره و گفت و گو، نشان دهنده تنها انتخاب درست، عملی و موفقیت آمیز است.

العالم فارسی: عناصر گروه تروریستی داعش از طریق جا زدن خود در برنامه درمان سربازان ارتش دولتی لیبی به خاک اروپا نفوذ می کنند. گزارش نهاد اطلاعاتی ایتالیا که روزنامه گاردین از آن اطلاع یافته است، نشان می دهد، نفوذ عناصر مسلح از راه یک شبکه پیچیده صورت گرفته است و این عناصر با تظاهر به زخمی شدن در جریان نبرد در لیبی، به برنامه درمان سربازان ارتش دولتی لیبی نفوذ کرده اند و در بیمارستانهای اروپا بستری شده اند و بعد از بازیافتن سلامت، آزادانه در اروپا و خاورمیانه تردد کرده اند.

العالم فارسی: رئیس دفتر سیاسی  جنبش حماس گفت که مقاومت فلسطین رژیم اسرائیل را مجبور خواهد کرد تا اسیران فلسطینی دربند در زندانهای خود را آزاد کند.خالد مشعل در سخنان خود در شبکه تلویزیونی قدس گفت: حماس که چند سال قبل در آزادسازی اسیران فلسطینی از زندانهای اسرائیل مشارکت داشت، قادر است که اسرائیل را به پرداخت هزینه مجبور کند تا اسیران فلسطینی دربند در زندانهایش را آزاد کند.

رادیو فرانسه: رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه گفت فصل تازه‌ای از روابط میان ترکیه و ایالات متحده آمریکا در حال رقم خوردن است.اردوغان افزود: ما و آقای دونالد ترامپ در حال نگارش برگی جدید در روابط میان ترکیه و ایالت متحده آمریکا هستیم.

یورونیوز: رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا روز جمعه از شورای امنیت سازمان ملل متحد به دلیل کوتاهی در تحریم کره شمالی انتقاد کرد. تیلرسون گفت که اگر شورای امنیت از تمام ظرفیت خود برای مجازات پیونگ یانگ استفاده می کرد می توانست جلوی پیشرفت برنامه هسته ای کره شمالی را بگیرد.

رادیوچین: گزارش از نشست اصلاحات ساختار اقتصادی چین در سال 2017 حاکی از آن است که تلاش برای دستیابی به پیشرفت در زمینه اصلاحات ساختار اقتصادی و ادامه اصلاحات در زمینه‌های مهم و کلیدی از مهم‎ترین برنامه‎های اصلاحات اقتصادی در سال جاری خواهد بود. درگزارش این نشست آمده است: امسال سالی مهم برای پیشبرد اصلاحات همه‎جانبه است .

دویچه وله:  وزیران خارجه‌ی کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا روز جمعه  در مالت گرد هم آمدند. وزیران خارجه‌ اتحادیه‌ی اروپا با متوقف ساختن روند گفت‌وگو با ترکیه درباره‌ی عضویت این کشور در اتحادیه مخالفت کردند. تنها اتریش خواهان قطع مذاکرات به دلیل نقض حقوق بشر در این کشور بود.

پارس تودی:  در پی حمله معترضان به نمایندگان پارلمان مقدونیه که در اعتراض به انتخاب رئیس جدید پارلمان انجام گرفت، روسیه اعلام کرد؛ آمریکا و اتحادیه اروپا مسئول بحران سیاسی مقدونیه هستند. در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است، دخالت‌های مکرر آمریکا و اتحادیه اروپا، اوضاع سیاسی در مقدونیه را وخیم کرده است. مسکو، واشنگتن و بروکسل را مسئول ناآرامی‌های سیاسی مقدونیه می داند.

خبرآنلاین: وزیر امور خارجه چین در مصاحبه ای که در رسانه های گروهی این کشور منتشر شده، تاکید کرد که بر اساس خط قرمز تعیین شده توسط چین، کشورش اجازه جنگ با کره شمالی را به آمریکا و کره جنوبی نمی دهد.«وانگ یی» که هم اکنون در آمریکا بسر می برد، این سخنان را در حاشیه نشست شورای امنیت سازمان ملل مطرح و بر اجرای آن تاکید کرده است.

خبرآنلاین: وزیرخارجه ترکیه از توافق نهایی با روسیه برای خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ خبر داد. مولود چاووش اغلو اعلام کرد مسکو و آنکارا درباره تحویل سامانه های موشکی دفاع هوایی به توافق اصولی رسیده اند.چاووش اغلو ضمن اعلام این خبر افزود: اکنون مذاکراتی درباره تولید مشترک و بهای (اس ۴۰۰) جریان دارد. ما می خواستیم سامانه دفاع هوایی ناتو را خریداری کنیم اما متاسفانه آنها پیشنهاد ما را بررسی نکردند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *