جدیدترین مطالب

آمریکا گزینه‌های حمله به ایران را خط زد

آمریکا گزینه‌های حمله به ایران را خط زد

محمد علی مهتدی در یادداشتی می نویسد: اکنون قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی در اوج است و نه فقط حریم ایران بلکه خاک سوریه و هر جا که مستشاران نظامی ایران حضور داشته باشند را پوشش می دهد.

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

حضور هیاتی قضایی از جمهوری اسلامی ایران در دمشق به منظور هماهنگی با سوریه و عراق به منظور مبارزه با تروریسم نشان از عزم و اراده ای جدی در منطقه در راستای تحقق امنیت پایدار است.
Loading

أحدث المقالات

آمریکا گزینه‌های حمله به ایران را خط زد

آمریکا گزینه‌های حمله به ایران را خط زد

محمد علی مهتدی در یادداشتی می نویسد: اکنون قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی در اوج است و نه فقط حریم ایران بلکه خاک سوریه و هر جا که مستشاران نظامی ایران حضور داشته باشند را پوشش می دهد.

طرح صلح «شی جین‌پینگ» برای جنگ اوکراین از دیدگاه صاحبنظران

تهران – ایرنا – کارشناسان و تحلیلگران چینی با بیان‌ اینکه که این کشور با داشتن موضع بی‌طرفی، بانی صلح بین ایران و عربستان‌سعودی بوده است، اعتقاد دارند، پیشنهاد صلح چهار ماده‌ای «شی جین‌پینگ» برای پایان دادن به جنگ بین روسیه و اوکراین نیز بر پایه منطق و مقبولیت استوار است.

آیا سوناک شکست در انتخابات آتی را پذیرفته است؟

لندن – ایرنا – درحالی که محبوبیت حزب حاکم محافظه‌کار طبق تمام نظرسنجی‌ها، به طور مدام رو به افول است و «ریشی سوناک» نخست وزیر انگلیس هم امید خود را به پیروزی در انتخابات آتی از دست داده است، زمزمه برگزاری انتخابات ظرف یکی دو ماه آینده بالا گرفته است.

Loading
12 اردیبهشت ماه 1396

رسانه ها ؛ تلاش سه جانبه برای حفظ آتش بس در سوریه و…

۱۳۹۶/۰۲/۱۲ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: نشست کارشناسان روسیه، ایران و ترکیه پیش از مذاکرات آستانه 4، پیشروی کردهای سوریه در رقه،گفت‌وگوی تلفنی لاوروف و تیلرسون،عملیاتی شدن سامانه موشکی تاد در کره جنوبی، برگزاری همه پرسی عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا، تاکید چین بر میانجیگری جامعه بین المللی برای حل بحران یمن، گزارش مثبت صندوق بین‌المللی پول درباره ایران، انتشارسند سیاسی جنبش حماس، سفر مرکل به روسیه ، آمادگی ترامپ برای دیدار با رهبر کره شمالی و حمایت ماکرون از فرگزیت ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

پارس تودی:کارشناسان روسیه، ایران و ترکیه به عنوان تضمین کنندگان آتش بس سوریه، امروز(سه شنبه) در آستانه پایتخت قزاقستان با یکدیگر دیدار می کنند.گفت وگوهای کارشناسی امروز پیش از مذاکرات بین المللی درباره اوضاع سوریه انجام خواهد شد که قرار است سوم ماه می در آستانه برگزار شود. این چهارمین باری است که قزاقستان میزبان این مذاکرات است.دی میستورا فرستاده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در امور سوریه نیز عصر امروز وارد آستانه خواهد شد.

خبرگزاری فارس: یکی از فرماندهان نیروهای دموکراتیک سوریه اعلام کرد که تنها 10% از شهر البقه در اشغال داعش است و بزدوی بر این شهر مسلط خواهند شد. «عبد القادر هفیدلی» از فرماندهان گروه موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه که بیشتر عناصر آن کُرد هستند، خبر از پیشروی این گروه میدهد.تلویزیون «ANHA» وابسته به کُردهای سوریه به نقل از این فرمانده گزارش داد که نیروهای دموکرات موفق شدند 90% از شهر الطبقه را از داعش پس بگیرند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  دستگاه دیپلماسی روسیه از گفت‌وگوی تلفنی وزیران امور خارجه این کشور و آمریکا خبر داد. وزارت امور خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، سرگئی لاوروف، رییس دستگاه دیپلماسی این کشور با رکس تیلرسون، همتای آمریکایی خود تلفنی گفت‌وگو کرد.در این تماس تلفنی، این دو دیپلمات توافق کردند که در حاشیه نشست وزرای «شورای قطب شمال» که دهم و یازدهم مه برگزار می‌شود، با یکدیگر دیدار داشته باشند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): سیستم موشکی تاد که با جنجال بسیاری به کره‌ جنوبی فرستاده شد، عملیاتی شده و اکنون قابلیت دفاع در برابر موشک‌های احتمالی کره شمالی را دارد. سامانه ضد موشکی تاد که توسط آمریکا طراحی شده ، چندی قبل در کره‌ جنوبی مستقر شد.  راب منینگ، سخنگوی نیروهای آمریکایی در کره‌ جنوبی اعلام کرد: این سامانه وارد فاز عملیاتی شده و قابلیت رهگیری موشک‌های احتمالی کره شمالی و دفع آنها را دارد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  روسای جمهور آمریکا و روسیه در پی تشدید تنش‌ها در شبه جزیره کره برای اولین بار پس از حمله اخیر واشنگتن به سوریه با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند. کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا امروز سه شنبه با همتای روس خود مذاکراتی تلفنی خواهد داشت. بنا به گفته مقامات آمریکایی موضوع سوریه و بحران کره شمالی محور این مذاکرات خواهد بود.

خبرگزاری مهر:  رئیس سازمان اطلاعات پاکستان (آی اس آی) برای گسترش همکاری های امنیتی دوجانبه به زودی به افغانستان سفر می کند. «نوید مختار» رئیس سازمان اطلاعات پاکستان به زودی به کابل سفر می کند و در مورد همکاری های امنیتی و مبارزه با تروریسم با مقامات این کشور به گفتگو خواهد نشست.«ایاز صادق» رئیس پارلمان پاکستان که به تازگی به کابل سفر کرده است ضمن اعلام این خبر گفت که نوید مختار همچنین قرار است در مورد فهرست تروریست ها که چندی پیش بین کابل و اسلام آباد مبادله شد، صحبت کند.

  خبرگزاری مهر: رئیس کمیته روابط خارجی سنا آمریکا از قطعی بودن تصمیم پیگیری لایحه تحریم های غیر هسته ای ایران خبر داد.به گزارش پولیتیکو، اعضای کمیته روابط خارجی سنا آمریکا از پیگیری لایحه تحریم های روسیه منصرف شدند و تصمیم گرفتند به جای آن لایحه مقابله با نفوذ روسیه در اروپای شرقی را مورد بررسی قرار دهند. در عین حال، کمیته روابط خارجی سنا از تصمیم برای اولویت بخشیدن به لایحه وضع تحریم های جدید علیه ایران خبر داد.

خبرگزاری تسنیم:  رئیس جمهور ترکیه بار دیگر از تصمیم آنکارا برای برگزاری همه پرسی عضویت در اتحادیه اروپا خبر داد. رجب طیب اردوغان در یک مصاحبه تلویزیونی تاکید کرد: ترکیه در یک همه پرسی تصمیم خواهد گرفت که آیا عضویت در اتحادیه اروپا را دنبال کند یا نه.وی در ادامه اتحادیه اروپا را به صادق نبودن متهم کرد و گفت: کشورهای اروپایی ترکیه را در مبادی ورودی خود معطل نگه داشته اند.

خبرگزاری ایرنا: تیان چی سفیر چین در یمن از جامعه بین المللی خواست برای دستیابی به راه حل سیاسی و کاهش بحران انسانی یمن براساس قطعنامه 2216شورای امنیت، طرح شورای همکاری خلیج فارس وسازوکارهای اجرایی آن وگفت وگوهای ملی به عنوان اصل دستیابی به راه حل سیاسی، تلاش بیشتری انجام دهد. سفیر چین گفت که چین اهمیت زیادی برای یمن وبحران انسانی شدید آن قائل است.

خبرگزاری ایرنا: وزارت امور خارجه آمریکا با صدور اخطاریه سفر به اروپا برای شهروندان خود، اعلام کرد: خطر حملات تروریستی (در این قاره) همچنان ادامه دارد. در اخطار سفر وزارت امور خارجه آمریکا آمده است ‘با وجود اینکه دولت های اروپایی به عملیات ضد تروریسم خود ادامه می دهند، این وزارتخانه همچنان درباره حملات تروریستی بالقوه آتی دراین منطقه نگران است’.

 خبرگزاری صدا و سیما:  پرواز بمب افکن های راهبردی B-1B آمریکا یک روز پس از پایان یک رزمایش نظامی مشترک سئول و واشنگتن واکنش شدید پیونگ یانگ را به دنبال داشت. بمب افکن های راهبردی B-1B آمریکا در رزمایش مشترک با نیروهای هوایی کره جنوبی و ژاپن بر فراز شبه جزیره کره پرواز کردند.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن: یک هواپیمای تجسسی بزرگ بدون سرنشین آمریکایی به پایگاه موقتش در توکیو وارد شد. انتظار می رود که هواپیمای «گلوبال هاک» تحرکات کره شمالی از جمله پرتاب موشک های بالستیک را زیر نظر گیرد.این هواپیما از پایگاه اصلی خود در گوام به پرواز در آمده و شامگاه دوشنبه در پایگاه هوایی آمریکایی یوکوتا فرود آمد.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن: تایلند می گوید که یک زیردریایی از چین خریداری خواهد کرد و در نظر دارد که تا سال ۲۰۲۳ میلادی آن را مورد استفاده قرار دهد. مقام های نیروی دریایی تایلند دیروز یک کنفرانس خبری برگزار کردند تا درباره تصمیم دولت برای خریداری این زیردریایی به ارزش بیش از ۳۹۰ میلیون دلار توضیح دهند. تایلند از زمان جنگ ویتنام با برگزاری هر ساله مانورهای مشترک با ارتش آمریکا، بطور گسترده ای بعنوان یک متحد آمریکا در نظر گرفته می شد.

العالم فارسی: صندوق بین‌المللی پول بهبود شرایط اقتصادی ایران را پس از لغو برخی تحریم‌ها مناسب ارزیابی کرد.صندوق بین‌المللی پول روز سه‌شنبه با انتشار گزارشی همچنین اعلام کرد کشورهای تولیدکننده نفت در خاورمیانه همچنان از بزرگترین ساختار پرداخت یارانه‌های انرژی در جهان استفاده می‌کنند و به اصلاحاتی بیشتر برای کاهش هزینه‌کرد دولت نیاز دارند.

رادیوچین: سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی اعلام کرد، اوضاع شبه جزیره کره در جدی‎ترین حالت در طول 50 سال اخیر قرار دارد.این سخنگو گفت: امسال آمریکا و کره جنوبی بزرگ‌ترین مانورهای نظامی مشترک در تاریخ را تحت عنوان “تصمیم کلیدی” و “عقاب” اجرا کردند و بیش از 300 هزار سرباز و انواع سلاح‌های راهبردی هسته‌ای در این دو مانور نظامی به نمایش گذاشته شد که نشانگر تصمیم این دو کشور برای حمله هسته‎ای پیشگیرانه بود.

یورونیوز : جنبش فلسطینی حماس ضمن رونمایی از منشور سیاسی جدید خود اعلام کرد که تشکیل کشور فلسطینی در مرزهای ۱۹۶۷ را به رسمیت می شناسد اما همزمان در این اساسنامه حق وجود اسرائیل را به رسمیت نشناخته است.نسخه اصلی منشور سیاسی حماس، در سال ۱۹۸۸ همزمان با تاسیس این گروه منتشر شده بود و مرزهای ۱۹۶۷، شامل سرزمین های کرانه باختری و نوار غزه است.

یورونیوز: هواپیماهای جنگنده اف-۱۶ فالکون آمریکا از پایگاه هوایی آویانو در ایتالیا راهی فرودگاه بگرام در شمال کابل شده اند.ناتو ضمن تائید این خبر به تعداد این جنگندهای اشاره نکرده است.

دویچه وله:  صدراعظم آلمان و رئیس جمهوری روسیه علیرغم سردی مناسبات بر سر بحران اوکراین مجددا با یکدیگر ملاقات می‌کنند. این دیدار مقدمه نشست گروه ۲۰ است. محور گفت‌وگوهای مرکل و پوتین درباره سوریه و اوکراین خواهد بود.این دیدار در شرایطی صورت می‌گیرد که مناسبات روسیه و آلمان چندان گرم نیست.

پرس تی وی : در شرایطی که تنش‌ها میان واشنگتن و پیونگ‌یانگ بالا گرفته است، رئیس‌جمهور امریکا از آمادگی خود برای دیدار با رهبر کره شمالی خبر داد.دونالد ترامپ در مصاحبه با نشریه بلومبرگ گفت: «اگر دیدار من با او اثدام صحیحی باشد… افتخار می‌کنم که این کار را انجام دهم.»

خبرآنلاین: امانوئل ماکرون، نامزد پیشروی انتخابات ریاست جمهوری فرانسه نیز در مصاحبه ای گفت، یا باید اتحادیه اروپا تغییر کند یا فرانسه از این اتحادیه خارج می شود.ماکرون، در مصاحبه با شبکه خبری بی.بی.سی این اظهارات را در حالی مطرح کرد که وی و مارین لوپن، رقیبش از حزب راست افراطی جبهه ملی فرانسه در انتخابات ریاست جمهوری این کشور وارد دور دوم انتخابات شده اند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *