جدیدترین مطالب

ادامه سرکوب اعتراض ضد صهیونیستی در آمریکا

تجمع‌های مسالمت آمیز ضد صهیونیستی در آمریکا، با این بهانه که اقدامات و تحرکات ضد یهودی است به شدت سرکوب می‌شود. این در حالی است که بسیاری از دستگیرشدگان شرکت کننده در این تجمع‌ها و راهپیمایی‌های ضد صهیونیستی، خود یهودی هستند.

افشای فساد جنسی یک سیاستمدار دیگر در انگلیس

جفری دونالدسون رهبر پیشین حزب سلطنت طلب و اتحادگرای ایرلند شمالی، ” دی یو پی” (DUP)، امروز در دادگاهی در ایرلند شمالی، با ۱۱ اتهام تعرض جنسی، از جمله یک فقره تجاوز جنسی روبرو و متهم شد.

Loading

أحدث المقالات

Loading
13اردیبهشت ماه 1396

رسانه ها ؛ هماهنگی پوتین و ترامپ برای ایجاد مناطق امن درسوریه و…

۱۳۹۶/۰۲/۱۳ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: گفتگوی تلفنی پوتین و ترامپ، دیدار وزیران خارجه آمریکا و عربستان در واشنگتن، رایزنی چین و آمریکا درباره پاسخ قاطع به تهدیدهای کره‌شمالی، موافقت طرف‌های سوری با پیشنهاد روسیه درباره ایجاد مناطق کاهش تنش، توافق افغانستان و پاکستان برای عملیات مشترک علیه تروریسم، ایجاد سیستم‌های دفاع هوایی منطقه‌ای دردستورکار روسیه،توافق گروههای مخالف در لیبی، دیدار پوتین و مرکل، اقدام ضداسرائیلی یونسکو، خروج ونزوئلا از سازمان کشورهای آمریکایی ، نگرانی شدید چین از استقرار دفاع ضد موشکی آمریکایی در کرۀ جنوبی و تمرین بمب‌افکن‌های امریکایی برای حمله به کرۀ شمالی ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  رییس‌جهموری روسیه با همتای آمریکایی خود درباره بحران سوریه تلفنی گفت‌وگو کرد.براساس گزارش‌ها، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در یک گفت‌وگوی تلفنی توافق کرده‌اند تا برای پایان دادن به بحران سوریه همکاری کنند.براساس بیانیه کاخ سفید، مذاکرات دو رهبر در زمینه ایجاد مناطق امن یا مناطق “کاهش تنش” به منظور برقراری صلح نیز بود. این اولین تماس تلفنی دو رهبر بعد از حمله موشکی آمریکا در سوریه بود که روابط دو طرف را تیره کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  وزیران امور خارجه آمریکا و عربستان در واشنگتن دیدار و گفتگو کردند.رکس تیلرسون، روز سه شنبه با عادل الجبیر، همتای عربستانی خود دیدار و درباره راه‌های تقویت روابط دو کشور و اوضاع منطقه و جهان گفتگو کرد.پیشتر وزیر امور خارجه عربستان طی سفرش به آمریکا با اعضای مجلس سنا و مجلس نمایندگان این کشور دیدارهایی داشت.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): به گفته ‌دیپلمات‌ها، ایالات متحده آمریکا در حال مذاکره با چین درباره پاسخ احتمالی قوی‌تر در شورای امنیت از جمله تحریم‌های بیشتر علیه کره‌شمالی است. این تدابیر در واکنش به پرتاب‌های مکرر موشک‌های بالستیک از سوی کره‌شمالی است که با محکومیت اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد همراه شد.

خبرگزاری تسنیم:گروه‌های مسلح مخالف سوریه با پیشنهاد روسیه در مورد ایجاد مناطق چهارگانه کاهش تنش موافقند، البته دمشق تاکید دارد نیروهای نظامی روسی باید کنترل این مناطق را در اختیار داشته باشند. روزنامه «ایزوستیا» چاپ مسکو، این مطلب را به نقل از مقامات بلندپایه هیئت مخالفان سوری که برای شرکت در دور جدید مذاکرات عازم آستانه (پایتخت قزاقستان) شده‌اند، منتشر کرده است.

خبرگزاری تسنیم: رئیس جمهور ترکیه گفت اگر اتحادیه اروپا فصول جدیدی را در روند پیوستن ترکیه به این بلوک باز نکند، آنکارا چیزی برای مذاکره نخواهد داشت. رجب طیب اردوغان تاکید کرد: اتحادیه اروپا باید فصول جدیدی را در روند عضویت ترکیه به این اتحادیه باز کند و در غیر این صورت آنکارا چیزی برای مذاکره با اتحادیه اروپا نخواهد داشت و خداحافظی خواهد کرد.

خبرگزاری تسنیم:  وزیر امورخارجه ایران در صدر یک هیات بلند پایه سیاسی، نظامی و امنیتی وارد اسلام آباد شد. محمد جواد ظریف در این سفر درباره حادثه دردناک تروریستی اخیر در منطقه مرزی ایران و پاکستان و تضمین امنیت مرزهای مشترک، با مقامات بلند پایه پاکستان گفتگو می کند.

خبرگزاری مهر: رئیس ستاد مشترک ارتش پاکستان از توافق اسلام آباد و کابل برای انجام عملیات مشترک علیه تروریسم خبر داد. ژنرال «بلال اکبر» طی سفر به افغانستان و دیدار با مقامات نظامی این کشور اعلام کرد که طرفین برای انجام عملیات مشترک علیه تروریسم به توافق رسیده اند.بر اساس جزئیات تشدید اقدامات امنیتی در مرزهای مشترک دو کشور برای کنترل عبور و مرور تروریست ها و همچنین عملیات زمینی و هوایی علیه آنان از جمله توافقات طرفین در این زمینه بود.

  خبرگزاری مهر:  نایب رئیس جنبش حماس با اشاره به سند سیاسی جدید این جنبش گفت: این سند سیاسی جدید به درخواست کسی تنظیم نشده و حماس به اصول، پایبند است. «اسماعیل هنیه» گفت: جنبش حماس طی روزهای آینده برای تببین سند سیاسی جدید خود، رایزنی هایی را با جامعه بین المللی و کشورهای عربی انجام خواهد داد. وی افزود: ما به تمامی مناقشات و تفسیرهای مختلف در خصوص سند سیاسی جدید حماس گوش می دهیم.

خبرگزاری فارس:  روسیه فعالانه به ایجاد سیستم‌های دفاع هوایی منطقه‌ای در چارچوب «توافق سیستم دفاع هوایی مشترک» مشغول است و استقرار چنین سیستمی یک چشم‌انداز دور است. به گفته ژنرال «پاول کوراچنکو» معاون اول فرمانده نیروی هوایی روسیه، این سیستم‌های مشترک منطقه‌ای در اروپای شرقی، قفقاز و مناطق آسیای مرکزی حوزه سازمان پیمان امنیت جمعی ایجاد خواهد شد.

خبرگزاری فارس:  یک روزنامه آمریکایی به موضوع لفاظی‌های دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران و برجام اختصاص داد و این لفاظی‌ها را «غیرمسئولانه» خوانده است. بوستون گلوب نوشت رئیس‌جمهور آمریکا سرانجام توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 را خواهد پذیرفت، اما هدف وی از ابراز بیانات تند علیه این توافق، فاصله انداختن بین وعده‌های انتخاباتی و پذیرش آن است.

خبرگزاری ایرنا: ‘خلیفه حفتر’ فرمانده نظامی لیبی با ‘فائز السراج’ نخست وزیر دولت موقت این کشور که مورد حمایت غرب است، بر سر کنار گذاشتن اختلافات خود و حل مشکلات لیبی در ابوظبی به توافق دست یافتند. به نوشته پایگاه خبری الیوم السابع، بر اساس توافقی که میان حفتر و سراج به عمل آمده، قرار شد ارتش واحدی در لیبی تشکیل شود.

 خبرگزاری صدا و سیما:  ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در نشست مشترک خبری با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در شهر سوچی گفت: تبادل تجاری بین دو کشور در مقایسه با گذشته افزایش زیادی داشته است. در گفتگوهای خود به مسایل بین المللی پرداختیم. بر اهمیت اجرای همه بندهای توافقنامه مینسک درباره بحران اوکراین تاکید کردیم. اوضاع اوکراین نگران کننده است و بحران در این کشور باید در چارچوب گروه نرماندی حل و فصل شود. پوتین همچنین افزود: درباره حل بحران سوریه بر اساس مذاکرات آستانه و ژنو گفتگو کردیم.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:   کره شمالی به ژاپن هشدار داد که در صورت وقوع جنگ در شبه جزیره کره این کشور متحمل بزرگترین خسارت ها خواهد شد.رودونگ سینمون ،روزنامه حزب کارگر کره شمالی، نیروهای دریایی دفاع از خود ژاپن را به دلیل اجرای رزمایش مشترک با ناو هواپیما بر کارل وینسون ایالات متحده در ماه گذشته مورد انتقاد قرار داد.این روزنامه تصریح کرد: ژاپن احمق است اگر فکر می کند مادامیکه از ایالات متحده پیروی می کند امنیتش حفظ خواهد شد.

دویچه وله:کمیته روابط بین‌المللی مجلس اعیان بریتانیا در گزارشی تاکید کردکه بریتانیا نمی‌تواند به رهبری آمریکا در سیاست‌گذاری در قبال خاورمیانه اتکا کند و باید به کمک اروپا از تداوم اجرای توافق هسته‌ای با ایران اطمینان یابد. دیوید هاول، رئیس کمیته روابط بین‌الملل مجلس اعیان بریتانیا گفت که این کشور دیگر نمی‌تواند آمریکا را سرمشق سیاست خود در قبال خاورمیانه قرار دهد.

العالم فارسی: هیلاری کلینتون ، نامزد اسبق انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با حضور در یک خیریه به عوامل شکست خود از دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اشاره کرد. هیلاری کلینتون اعلام کرد مسائل جنسیتی در شکست وی از دونالد ترامپ نقش‌آفرین بودند؛ اما نامه «جیمز کومی،» رئیس اف‌بی‌آی و مداخله روسیه از طریق ویکی‌لیکس نقش پررنگ‌تری در این شکست ایفا کردند.

یورونیوز:کشورهای عضو کمیته اجرایی یونسکو با رای اکثریت، اسراییل را به نقض موازین بین المللی در بیت المقدس محکوم کردند. سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد بار دیگر تاکید کرد که بیت المقدس اشغال شده است و حاکمیت دولت اسراییل در این شهر را زیر سوال برد.در رای گیری به این قطعنامه ۲۲ کشور عضو اجرایی یونسکو رای به محکومیت دولت اسراییل داده و ده کشور رای منفی دادند.

رادیو فرانسه: مقامات ونزوئلایی اعلام کردند درخواست رسمی خود برای خروج از سازمان کشورهای آمریکایی را به دبیرخانه و رئییس این سازمان ارائه کردند. پس از اخطارها و تهدیدهای مقامات دولت ونزوئلا در خصوص خروج اعتراضی از سازمان کشورهای امریکایی، خانم دلسی رودریگز وزیر امور خارجه ونزوئلا با اعلام تصمیم کشورش مبنی بر خروج از این سازمان گفت، ما قبلا بارها اعلام کردیم برخی از کشورهای عضو سازمان کشورهای امریکایی به رهبری امریکا در امور داخلی ونزوئلا دخالت کرده و بر آتش تنش ها می افزایند.

رادیو فرانسه: چین از آمریکا خواست که استقرار سامانۀ ضد موشکی خود را در کرۀ جنوبی فوراً متوقف کند. پکن نگران است که استقرار این موشک‌ها، موازنۀ نظامی در منطقه را بر هم زند و باعث شود که کرۀ شمالی به واکنش‌های تند و غیرمنتظره دست بزند. این در حالی است که کرۀ شمالی هشدار می‌دهد که تمامی منطقه به جنگ اتمی نزدیک شده است.

رادیوچین:  سخنگوی وزارت خارجه چین عنوان کرد، آمریکا و کره شمالی به عنوان طرفین مستقیم مساله شبه جزیره کره باید به زودی تصمیم سیاسی درست گرفته و با صداقت سیاسی و تلاش‌های سازنده، اقدام به تنش ‌زدایی کنند.گنگ شوانگ تاکید کرد: چین همواره بر آن است که گفت و گوی صلح آمیز، تنها راه برون رفت از بحران شبه جزیره کره و یگانه راه‌حل میسر و صحیح از این بحران است.

پارس تودی:  وزیر دفاع عربستان سعودی با وجود اعتراضات گسترده به توافق مصر با رژیم آل سعود مبنی بر اعطای دو جزیره «تیران و صنافیر» به این رژیم اعلام کرد، تیران و صنافیر متعلق به این کشور هستند. «محمد بن سلمان»، در سخنانی اعلام کرد، جزایر تیران و صنافیر که در دریای سرخ قرار دارند، جزایری عربستانی هستند و ریاض و قاهره درباره مالکیت آنها، مشکلی با یکدیگر ندارند.

 پرس تی وی :  درحالی که تنش‌ها میان پیونگ‌یانگ و واشنگتن بالا گرفته، کرۀ شمالی می‌گوید دو فروند بمب‌افکن امریکایی نحوۀ حمله به مواضعی را در کرۀ شمالی تمرین کردند. خبرگزاری رسمی کرۀ شمالی در گزارشی اعلام کرد امریکا در جریان رزمایش مشترک با نیروی هوایی کرۀ شمالی، برای تمرین حمله به مواضعی در کرۀ شمالی، دو فروند بمب‌افکن لانسر در آسمان کرۀ جنوبی به پرواز درآورده است.

پرس تی وی :  کنگرۀ امریکا  درخواست دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری این کشور را  برای تأمین بودجه موردنیاز ساخت دیواری در مرز این کشور با مکزیک رد  کرده است.ترامپ در جریان رقابت‌های انتخاباتی‌اش وعده داده بود در صد روز اول دورۀ ریاست جمهوری‌اش ساخت دیوار مرزی امریکا-مکزیک را آغاز کند.

خبرآنلاین: یک ژنرال بازنشسته روسی اعلام کرد کشورش کلاهک های هسته ای نزدیک سواحل آمریکا کار گذاشته است. ویکتور بارانتاز ژنرال تاکید کرد مسکو کلاهک های هسته ای را زیر آب و نزدیک سواحل آمریکا کار گذاشته است تا در صورت بروز جنگ بین دو کشور، آنها را منفجر کند و باعث سونامی در آمریکا شود.

خبرآنلاین: جانشین دبیرکل حزب‌الله لبنان بااشاره به سند سیاسی تازه منتشر شده حماس ، تأکید کرد: ما با مقاومتی که برای سازش مقدمه‌چینی می‌کند و فلسطین را به دو دولت تقسیم می‌کند، نیستیم. شیخ نعیم قاسم جانشین تأکید کرد: هرگاه ما اسرائیل را متجاوز و اشغالگر به حساب آوردیم پس برآورد ما از دنیای استکبار نیز همین خواهد بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *