جدیدترین مطالب

رهایمان نکن آمریکا

رهایمان نکن آمریکا

بشیر اسماعیلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به نظر می‌رسد که آخرین تلاش‌های اسراییل برای نگاه داشتن بی قید و شرط غرب در کنار خود بی نتیجه خواهد ماند و دنیا آنقدر چالش جدید برای تمدن غربی به ارمغان آورده است که دیگر مثل مسأله اسراییل، نخستین اولویت غرب نخواهد بود‌.
Loading

أحدث المقالات

وزرای خارجه کشور‌های گروه ۷ (G۷): از ایران و اسرائیل می‌خواهیم از هرگونه تشدید تنش اجتناب کنند /: ایران باید به خاطر اقدامات بی‌ثبات‌کننده‌اش در خاورمیانه پاسخگو باشد

وزرای خارجه کشورهای گروه ۷ اعلام کردند: از همه طرف ها می خواهیم که هرگونه تشدید تنش در خاورمیانه را متوقف کنند. آنها گفتند: از ایران و اسرائیل می‌خواهیم از هرگونه تشدید تنش اجتناب کنند.

رهایمان نکن آمریکا

رهایمان نکن آمریکا

بشیر اسماعیلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به نظر می‌رسد که آخرین تلاش‌های اسراییل برای نگاه داشتن بی قید و شرط غرب در کنار خود بی نتیجه خواهد ماند و دنیا آنقدر چالش جدید برای تمدن غربی به ارمغان آورده است که دیگر مثل مسأله اسراییل، نخستین اولویت غرب نخواهد بود‌.
Loading
19اردیبهشت ماه 1396

رسانه ها ؛ تحرکات نظامی مشکوک و گسترده در مرز اردن با سوریه و…

۱۳۹۶/۰۲/۱۹ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: تحرکات گسترده آمریکا، انگلیس و اردن در مرز سوریه،آغاز دور جدید مذاکرات صلح سوریه در ژنو در۲۶ اردیبهشت ماه، برگزاری نشست سران کشورهای عربی، اسلامی و آمریکا در عربستان، استقبال چین از حل تنشهای مرزی افغانستان و پاکستان، ادعای پنتاگون درخصوص آزمایش موشکی ایران در تنگه هرمز ،رزمایش ارتش رژیم صهیونیستی در عسقلان، اظهارات ولید المعلم درباره ترکیه، ابراز امیدواری کره شمالی به حل اختلافات با کره جنوبی، ورود رئیس جمهوری مصر به بحرین، گفتگوی تلفنی ماکرون و ترامپ و مذاکرات لاوروف و تیلرسون از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری صدا و سیما:  چندین یگان نظامی به بهانه رزمایش مشترک آمریکا، انگلیس و اردن ( همچنین گروههایی از تروریستهای سوری ) در حال نزدیک شدن به خط مرزی اردن با سوریه هستند.بهانه این اقدام تامین مرز اردن است. اگر این تحرک نظامی کاملاً غیر عادی به حمله نظامی به داخل اراضی سوریه تبدیل شود ضمن آنکه توافق کاهش تنش برگرفته از مذاکرات آستانه بی معنی خواهد بود روند تحولات میدانی سوریه چهره ای متفاوت باگذشته خواهد گرفت. شبکه تلویزیونی المیادین نیز اعلام کرد: اطلاعاتی در اختیار شبکه المیادین قرار گرفته است که نشان دهنده رصد تحرکات نظامی آمریکا در مرزهای اردن و سوریه است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): دفتر فرستاده سازمان ملل به سوریه اعلام کرد، قرار است دور جدید مذاکرات صلح سوریه تحت نظارت سازمان ملل ظرف چند روز آینده یعنی ۱۶ مه (۲۶ اردیبهشت) در ژنو باشد. براساس بیانیه سازمان ملل، استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه تحت نظارت سازمان ملل مذاکرات صلح سوریه را در این تاریخ از سر خواهد گرفت.در بیانیه دفتر دی‌میستورا آمده است، او امیدوار است که در دور ششم مذاکرات سوریه بیشتر روی کار با هیئت‌ها درباره برنامه‌های مورد توافق براساس نتایج نشست ژنو چهار متمرکز شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): ریاض ۲۱ ماه مه جاری(۳۱ اردیبهشت) میزبان نشست سران عربی، اسلامی و آمریکایی با حضور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکاست. در همین راستا دولت عربستان برای سران کشورهای عربی جهت حضور در نشست سران عرب و آمریکا دعوتنامه فرستاد.عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان بعد از دیدارش با الباجی قائد السبسی، رئیس‌جمهور تونس گفت: هدف این نشست ایجاد مشارکت جدید بین جهان اسلام و عرب از یکسو و آمریکا از سوی دیگر است تا بتوانیم با خطرات “تروریسم” مقابله کرده و ارزش‌های تسامح و همزیستی مشترک بین مردم را ترویج کنیم.

خبرگزاری فارس: سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سوالی درباره دستگیری یک شهروند دیگر آمریکایی توسط کره شمالی، این اقدام را «نگران‌کننده» خوانده است. رسانه‌ها رو یکشنبه از بازداشت یک شهروند و تبعه دیگر آمریکایی توسط کره شمالی خبر دادند.

خبرگزاری فارس:  امارات که با عربستان بر سر قدرت در یمن به اختلاف شدید برخورده است، با تسلیح گروه‌های سلفی در حال آماده شدن برای خروج از ائتلاف با عربستان است. گردان‌های «ابوالعباس» گروه سلفی تحت حمایت امارات در یمن، جبهه «الکدحه» را در استان تعز از شبه‌نظامیان تحت فرمان «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن تحویل گرفته‌اند.این در حالی است که گزارش‌های زیادی درباره خروج امارات از ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان سعودی در تجاوز به یمن، منتشر می‌شود.

خبرگزاری مهر: وزیر خارجه اسبق آمریکا می گوید که پکن باید برای براندازی حکومت کره شمالی اقدام کند. «کاندولیزا رایس» وزیر امور خارجه دولت دوم جورج دبلیو بوش می گوید که پکن باید خود را برای براندازی حکومت پیونگ یانگ آماده کند، در غیر اینصورت باید منتظر عواقب مداخله آمریکا باشد.وی افزود: آمریکا برای مقابله با برنامه های هسته ای و موشکی کره شمالی باید نظر چین درباره این کشور را تغییر دهد.

  خبرگزاری مهر: لو کانگ ، سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد که پایان دادن به تنش های مرزی افغانستان و پاکستان برای امنیت منطقه و پکن بسیار حائز اهمیت است. «لوکانگ»  افزود: پاکستان و افغانستان همسایگان نزدیک چین هستند و از این رو حل این تنش ها برای امنیت منطقه و کشور ما بسیار پر اهمیت است.در پی درگیری چند روز گذشته در منطقه «سپین بولدک» واقع در مرزهای مشترک افغانستان و پاکستان تنشها بین کابل و اسلام آباد شدت گرفته است.

خبرگزاری تسنیم:  رئیس جمهور آمریکا با انتشار بیانیه‌ای وضعیت فوق العاده ملی برای یمن را همچنان حفظ کرده است. دونالد ترامپ با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: طرف های درگیر در یمن همچنان تهدیدی علیه صلح، امنیت و ثبات این کشور هستند و من قصد دارم وضعیت فوق العاده ملی درباره یمن را حفظ کنم.

خبرگزاری تسنیم:  مقام‌های پنتاگون با بیان ادعاهایی که هنوز به تأیید ایران نرسیده است مدعی شده‌اند تهران اقدام به آزمایش اژدر «حوت» در تنگه هرمز کرده است. مقام‌های آمریکایی در گفت‌وگو با فاکس‌نیوز و ان‌بی‌سی نیوز این ادعا را مطرح کرده‌اند اما تهران تا کنون این خبر را تأیید نکرده است. مقام‌های پنتاگون به ان‌بی‌سی‌ نیوز گفته‌اند اژدر «حوت» قابلیت حرکت با سرعتی بسیار بالاتر از اژدرهای سنتی را دارا است.

خبرگزاری ایرنا:  رزمایش ارتش رژیم صهیونیستی در منطقه عسقلان امروز (سه شنبه) آغاز شد. به گزارش خبرگزاری فلسطینی معا، این رزمایش امروز (سه شنبه) به طور گسترده در منطقه عسقلان و به مدت 48 ساعت برگزار می شود. منابع رژیم صهیونیستی نیز اعلام کردند که در این رزمایش از خودروها، ادوات نظامی و انواع هواپیمای جنگی استفاده می شود.سخنگوی نظامی رژیم صهیونیستی گفت: این رزمایش مربوط به آموزش های نظامی و با هدف حفظ و آمادگی نیروهای نظامی است.

خبرگزاری ایرنا:   گروهی از سناتورهای آمریکایی در حال تهیه طرحی هستند تا روس نفت که یکی از شرکت های بزرگ نفتی جهان شناخته می شود، از امکان فعالیت در آمریکا و سرمایه گذاری برای انجام فعالیت های گسترده در این صنعت منع شود. هدف از برنامه ریزی برای انجام این اقدام، مقابله با شرکت روس نفت در برقراری کنترل خود بر هر یک از شرکت انرژی در آمریکا اعلام شده است.

 خبرگزاری صدا و سیما:  وزیر خارجه سوریه گفت : دیدگاه ما نسبت به نقش ترکیه، تا زمانی که این کشور رفتار خود را بهبود نبخشد، تغییر نخواهد کرد. ولید المعلم در نشست خبری در دمشق گفت: اعتمادی به نقش ترکیه نداریم زیرا ترکیه نقش خصمانه ای را ضد سوریه ایفا می کند. ترکیه به آنچه امضا می کند، پایبند نیست.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:   کره شمالی اظهار امیدواری کرده است که انتخابات ریاست جمهوری کره جنوبی بتواند منجر به تشکیل یک دولت طرفدار کره شمالی در سئول شود. در این تفسیر گفته شده است که تاریخ تقابل بین دو کشور کره که به گفته آن از سوی محافظه کاران ادامه یافت، باید به پایان برسد.

العالم فارسی:  هیئتی به ریاست عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر دوشنبه شب برای دیداری دو روزه از بحرین وارد منامه شد. بحرین آخرین مرحله از سفر دوره ای رئیس جمهور مصر به منطقه خلیج فارس است.سخنگوی کابینه بحرین پیشتر طی یک جلسه هفتگی گفت بحرین از سفر رئیس جمهور مصر به منامه استقبال می کند و همچنین از روابط مستحکم بحرین و مصر تمجید کرد.

رادیوچین:  وزارت خارجه چین خبر درخواست چین برای برکناری فرمانده ناوگان آمریکا در اقیانوس آرام را تکذیب کرد. گنگ شوانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری این خبر را تکذیب کرد.خبرگزاری کیودو، چندی پیش گزارش داد در جریان دیدار اخیر رهبران چین و آمریکا، چین به خاطر برخوردهای سختگیرانه هنری هریس نسبت به چین و تمایل او برای اعمال فشار بیشتر چین بر کره شمالی خواستار برکناری او از سمت فرماندهی ناوگان آمریکا در اقیانوس آرام شده است.

یورونیوز: امانوئل ماکرون، رییس جمهور جدید فرانسه روز دوشنبه در یک مکالمه تلفنی با دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا بر لزوم اجرایی شدن توافق ۲۰۱۵ پاریس بر سر تغییرات آب و هوایی تاکید کرد.به گفته سخنگوی ماکرون در این گفتگوی ده دقیقه ای، رییس جمهور منتخب فرانسه به همتای آمریکایی خود گفته که با در نظر داشتن منافع ملت فرانسه، از این توافق محیط زیستی تمام و کمال دفاع خواهد کرد.مبارزه با تروریسم و روابط اقتصادی قدرتهای دو سوی اقیانوس اطلس از دیگر عناوین گفتگوی امانوئل ماکرون با رییس جمهور ایالات متحده آمریکا عنوان شده است.

دویچه وله: ترکیه قصد دیوارکشی میان مرزهای خود با ایران را دارد. دویچه وله به نقل از روزنامه حریت ترکیه افزود: این کشور قصد دارد مرزهای خود با ایران را توسط دیوار، سیم ‌خاردار و دوربین‌های مدار بسته کنترل کند. این در حالیست که ماه گذشته ساخت دیوار مرزی میان ترکیه و سوریه نیز به ‌پایان رسید.

پارس تودی:  وزارت امور خارجه روسیه محور مذاکرات سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در سفر به آمریکا را بررسی مسائل مهم بین المللی و در صدر آن بحران سوریه دانست. وزیر خارجه روسیه روز چهارشنبه در واشنگتن با «تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا دیدار می کند و در دستور کار مذاکرات دو طرف مهم ترین مسائل بین المللی به ویژه بحران سوریه، مساله اوکراین و برخی موضوع های مهم دوجانبه قرار دارد.

پرس تی وی : احزاب مخالف ونزوئلا ضمن مخالفت با شرکت در طرح دولت نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور این کشور، برای تدوین قانون اساسی جدید برای برگزاری راه‌پیمایی‌های اعتراضی بیشتر برنامه‌ریزی می‌کنند.حزب راست میانه موسوم به «میز اتحاد دموکراتیک» رسماً اعلام کرد به مجلس «مردمی» که قرار است دوشنبه برای تدوین قانون اساسی جدید در کاخ ریاست‌جمهوری تشکیل شود، نمی‌پیوندد.هنریکه کاپریلس، رهبر این حزب و نامزد سابق ریاست‌جمهوری ونزوئلا، گفت: «ما نمی‌توانیم در این فرایند جعلی شرکت کنیم. ما قانون اساسی داریم و دولت نمی‌تواند به‌زور آن را لغو کند.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *