أحدث المقالات

در کرملین انتظار دارند تلگرام توجه بیشتری به استفاده تروریست ها از این پیام رسان داشته باشد

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه از پاول دوروف خواست تا تلگرام را با دقت بیشتری رصد کند، زیرا این پیام رسان به طور فزاینده ای به ابزاری در دست تروریست ها تبدیل می شود.

در کرملین انتظار دارند تلگرام توجه بیشتری به استفاده تروریست ها از این پیام رسان داشته باشد

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه از پاول دوروف خواست تا تلگرام را با دقت بیشتری رصد کند، زیرا این پیام رسان به طور فزاینده ای به ابزاری در دست تروریست ها تبدیل می شود.

وزیر دفاع پاکستان، افغانستان را «منبع ترور» خواند

وزیر دفاع پاکستان با تکرار اتهامات اسلام‌آباد علیه افغانستان مبنی بر کارشکنی حاکمان آن در مبارزه با تروریسم، خواستار تشدید کنترل مرزهای ۲ کشور شد و همسایه خود را «منبع ترور و منشأ حوادث تروریستی در پاکستان» توصیف کرد.

مشاور زلنسکی از وضعیت بد سربازان ارتش اوکراین در سراسر خط مقدم جبهه خبر داد

میخائیل پودولیاک، مشاور رئیس دفتر رئیس جمهور اوکراین در مصاحبه ای که در وب سایت نشریه NV منتشر شد، گفت: نیروهای مسلح اوکراین به دلیل کمبود منابع در خط مقدم جبهه در حالت در جا زدن و رکود قرار دارند.

Loading
24 اردیبهشت ماه 1396

رسانه ها ؛ آزمایش موشکی جدید پیونگ یانگ و…

۱۳۹۶/۰۲/۲۴ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: اقدام کره شمالی به آزمایش موشکی و واکنش چین، ارسال اولین محموله تسلیحات آمریکا برای کُردهای سوریه، تلاش ترکیه برای ایجاد ائتلاف جدید میان تروریستهای سوریه، رایزنی مشاوران امنیت ملی آمریکا و کره جنوبی درباره کره شمالی، گشایش مجمع سران همکاری بین المللی "یک کمربند- یک جاده" درپکن، تاکید پوتین بر تشکیل شراکت بزرگ اوراسیایی، فروش محموله بزرگ موشکی آمریکا به امارات، برگزاری مراسم تحلیف امانوئل مکرون، آمریکا در پی لشگرکشی جدید به افغانستان، وقوع گسترده‌ترین حمله سایبری جهانی، برگزاری دور ششم مذاکرات ژنو از روز سه شنبه، پایان مانور آمریکا وآلمان و استقرار هواپیماهای آواکس چین نزدیک جزایر مورد مناقشهازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

یورونیوز: کره شمالی بامداد یکشنبه یک موشک بالستیک با برد ۷۰۰ کیلومتر شلیک کرد.این نخستین آزمایش موشکی پیونگ‌یانگ از زمان انتخاب مون جای این به ریاست جمهوری کره جنوبی به شمار می‌رود. آقای مون گفته است آمادگی دارد تا به پیونگ‌یانگ سفر کند. این موشک از یک پایگاه در منطقه کوسونگ در شمال شرق پایتخت کره شمالی پرتاب شده و پس از نیم ساعت در دریای ژاپن و در منطقه‌ای بین شبه جزیره کره و کشور ژاپن سقوط کرده است.

خبرگزاری تسنیم:  دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی از رایزنی و مذاکره مشاوران امنیت ملی آمریکا و کره جنوبی درباره آزمایش موشکی اخیر کره شمالی خبر داد. دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: کیم کوان جین مشاور ارشد امنیت ملی کره جنوبی امروز یکشنبه درباره آزمایش موشکی اخیر کره شمالی با اچ آر مک مستر مشاور امنیت ملی آمریکا گفتگو کرده است.این بیانیه افزود: دو طرف بر سر تقویت همکاری ها برای خلع سلاح اتمی کره شمالی به توافق رسیده اند.

 خبرگزاری مهر: وزارت خارجه چین از طرفین درگیر در شبه جزیره کره خواست تا خویشتن داری خود را در واکنش به تازه ترین آزمایش موشکی کره شمالی حفظ کنند. وزارت خارجه چین همچنین با صدور بیانیه ای گفت: قطعنامه های شورای امنیت قوانین واضحی در رابطه با کاربرد موشک های بالستیک از سوی کره شمالی دارند و پکن نیز با انجام چنین آزمایش هایی از سوی پیونگ یانگ که مغایر با قطعنامه های شورای امنیت است، مخالف است.

  خبرگزاری مهر:   دولت آلمان از اتحادیه اروپا خواست تا در راستای تشدید تدابیر امنیت مرزی در لیبی به علت ورود موجی از پناهجویان سیاست لازم را اتخاذ کند.«توماس دیمیزیر» وزیر کشور آلمان با بیان اینکه مرزهای لیبی به علت ورود موجی از پناهجویان ناامن شده و اتخاذ تدابیر امنیتی در این باره کاملا ضرورت دارد، افزود: تنها با نگاه به اولین ماه میلادی سال جدید می توان به این تشخیص دست یافت که اقدامات صورت گرفته در جهت تامین امنیت مرزی در لیبی ناکافی بوده است.

خبرگزاری فارس: آمریکا اولین محموله تسلیحاتی برای کّردهای شمال سوریه را ارسال کرد.مقامات اطلاعاتی ترکیه نیز به نقل از منابع مطلع محلی (در آمریکا) می‌گویند این محموله که شامل توپخانه و دو خودرو زرهی مسلح به مسلسل سنگین است ، برای نیروهای دموکراتیک سوریه (س.د.ف) مستقر در «الطبقه» واقع در استان «رقه» ارسال شده است.«دونالد ترامپ»  19 اردیبهشت،تداوم ارسال تسلیحات به نیروهای کُرد مبارز با داعش در شمال سوریه را تصویب کرد.

خبرگزاری فارس:  وزیر اول اسکاتلند در گفت‌وگویی تلویزیونی تاکید کرد، بعد از پایان مذاکرات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، مردم اسکاتلند هم باید حق انتخاب برای ماندن یا جدایی از بریتانیا را داشته باشند. نیکولا استرجون در گفت‌وگو با شبکه خبری بی‌بی‌سی گفت بعد از برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) باید به اسکاتلند اختیار انتخاب داده شود.

خبرگزاری فارس: عضو شورای مشورتی عربستان سعودی اعلام کرد که مسئله ایران در راس رایزنی‌ها با رئیس‌جمهور آمریکا در سفر قریب‌الوقوعش به ریاض قرار دارد. «عبدالعزیز المتحمی» عضو شورای مشورتی عربستان سعودی و کمیسیون پارلمانی دوستی آمریکا و عربستان با انتقاد از آنچه که وی دخالت ایران در منطقه دانست، گفت: مقابله با دخالت‌های ایران در منطقه در راس رایزنی‌های عربی – اسلامی و آمریکایی قرار دارد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  ارتش سوریه به زودی کنترل مناطق مرزی خود با عراق و اردن را به دست می‌گیرد.ارتش سوریه روند عملیات در صحرای این کشور (بادیه الشام) را تشدید کرده و با سرعت زیادی به سمت مرزهای مشترک سوریه با عراق و اردن پیش می‌رود تا بتواند در نزدیک‌ترین زمان ممکن کنترل آن را در دست بگیرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  منابع رسانه‌ای در شهر ادلب فاش کردند که ترکیه برای تأسیس لشگر بزرگی از گروه‌های مخالف مسلح در این شهر تلاش می‌کند. رسانه‌های محلی در شهر ادلب به نقل از منابع نظامی مخالف اعلام کردند: حمله جنبش “احرارالشام” بعد از اخبار منتشر شده درباره تشکیل گروه “الفیلق الاول” توسط ترکیه که شامل ۱۷ گروه از گروه‌های مخالف مسلح در شمال سوریه است، صورت گرفت.

خبرگزاری ایرنا: سفارت عربستان در قاهره در صفحه رسمی خود در توییتر از دعوت پادشاه سعودی از «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر برای شرکت در نشست ریاض خبر داد.در همین خصوص، ملک «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی دعوت نامه هایی را برای سران 17 کشور عربی به منظور شرکت در نشستی با حضور دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا در ریاض ارسال کرده است.وزیرخارجه سعودی اخیرا و در آستانه سفر رئیس جمهور آمریکا به عربستان از اتحاد جدید میان کشورهای عربی با آمریکا خبر داد و ادعا کرد که برگزاری اجلاس آمریکایی- عربی در ریاض در روز 21 می 2017 ( 31 ا ردیبهشت 96) گامی مهم در جهت مقابله با افراط گرایی و تروریسم است.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:   وزیران دارایی و رییسان بانک های مرکزی کشورهای گروه ۷ در پایان دیدار دو روزه خود در باری در ایتالیا، روز شنبه بیانیه مشترکی را صادر کردند. سران مالی گروه ۷ متعهد شده اند که با نابرابری اقتصادی مبارزه کنند.در بیانیه این گروه آمده است که احیای اقتصادی جهان در حال شتاب گرفتن است، اما روند رشد همچنان ملایم می باشد. در آن آمده است که تراز ریسک به سوی پایین متمایل است.

رادیوچین: مجمع سران همکاری بین المللی “یک کمربند- یک جاده” امروز 24 اردیبهشت (14 می) در پکن گشایش یافت. شی جین پینگ رییس جمهوری چین در آیین گشایش طی سخنانی طرفها را به ساخت “یک کمربند- یک جاده” به عنوان جاده صلح، جاده شکوفایی، جاده باز، جاده نوآوری و جاده تمدن دعوت و تاکید کرد که چین مایل است براساس اصول پنج گانه همزیست صلح آمیز، همکاری دوستانه با کلیه کشورهای شرکت کننده ساخت “یک کمربند- یک جاده” توسعه دهد و چین در امور داخلی کشورهای دیگر دخالت نمی کند و نیز اجتماعی و شکل توسعه را با اعمال فشار به کشورهای دیگر تحمیل نخواهد کرد.

اسپوتنیک روسیه: رئیس جمهوری روسیه در نشست «یک کمربند – یک جاده» در چین تاکید کرد که شراکت همکاران اروپایی و دول اتحادیه اروپا در این شراکت می تواند این فرمت را متوازن و جامع کند». ولادیمیر پوتین همچنین خواستار تشکیل شراکت بزرگ اوراسیایی شد و گفت: «من معتقدم که کنار هم قرار گرفتن ظرفت های همگرایی در چارچوب اتحادیه اقتصادی اوراسیا، «یک کمربند — یک راه» و سازمان همکاری های شانگهای و همچنین اتحادیه دول آسیای جنوب شرقی می تواند مبنای تشکیل یک شراکت بزرگ اوراسیایی باشد.

رادیو فرانسه: آمریکا ١۶٠ فروند موشک پاتریوت به بهای دو میلیارد دلار به امارات متحد عربی  می فروشد. تاریخ تحویل این موشک‌ها اعلام نشده است. وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که این موشک‌ها، اماراتی‌ها را برای مقابله با تهدیدهای موجود کمک خواهد کرد.

العالم فارسی: امانوئل مکرون، رسماً کار خود را به عنوان رئیس‌جمهور جدید فرانسه آغاز کرد. امروز (یکشنبه) مراسم تحلیف امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور جدید فرانسه درکاخ الیزه برگزار شد و وی به مدت 5 سال ریاست جمهوری فرانسه را بر عهده گرفت. مکرون 39 ساله تا 3 سال پیش برای بسیاری از مردم، شخصیتی نا‌آشنا بود و به هیچیک از گروه‌های سیاسی سنتی تعلق ندارد؛ اتفاقی که در پنجمین اقتصاد بزرگ جهان و یکی از مؤسسان اتحادیه اروپا بی‌سابقه است.

العالم فارسی:  وزیردفاع ژاپن موشک آزمایش شده کره شمالی را از نوع جدیدی دانست.تومومی ایندا وزیر دفاع ژاپن در کنفرانسی مطبوعاتی تصریح کرد: کره شمالی یک فروند موشک نزدیک سواحل غربی خود شلیک کرد که در مدت 30 دقیقه 800 کیلومتر را طی کرده و در دریای ژاپن سقوط کرد. وی افزود: این موشک به ارتفاع 2000 کیلومتری رسید که ممکن است نوع جدیدی از موشک ها باشد.

خبرگزاری صداوسیما:  افزایش شمار تلفات ناشی از حملات طالبان و  دیگر گروه های شورشی در افغانستان بهانه ای شده است تا مقامات آمریکایی درصدد  افزایش شمار نیروهای خود در این کشور باشند. مشاوران ترامپ از وی خواسته اند تا موافقت خود را برای اعزام سه تا پنج هزار نیروی دیگر به افغانستان اعلام کند.«دن کوتز» مدیر اطلاعات ملی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نیز طی هفته کنونی هشدار داد اوضاع سیاسی و امنیتی در افغانستان “تقریبا به طور قطع” وخیمتر خواهد شد.

دویچه وله:  یک مقام ارشد کره شمالی گفت‌وگو با آمریکا را ممکن دانست. مدیرکل امور آمریکا در وزارت خارجه کره شمالی همچنین گفته است، این کشور مذاکره با دولت جدید کره جنوبی را نیز بررسی خواهد کرد.خانم چو سون هوی، مدیرکل امور آمریکا در وزارت خارجه کره شمالی گفت‌، پیونگ‌یانگ اگر شرایط درست برقرار باشد با دولت آمریکا وارد مذاکره خواهد شد.

دویچه وله:  ده‌ها هزار رایانه در نزدیک به صدکشور جهان هدف یک حمله سایبری بی‌سابقه با انگیزه باج‌گیری قرار گرفته‌اند. ادوارد اسنودن احتمال می‌دهد آژانس امنیت ملی آمریکا در شکل‌گیری این حمله بی‌تقصیر نباشد. حمله سایبری، ایستگاه مرکزی راه آهن شهر کمنیتس در شرق آلمان سرویس بهداشت ملی بریتانیا و شرکت مخابراتی “تلفونیکا” اسپانیا از نخستین نهادها و موسسه‌هایی بودند که روز گذشته (جمعه ۲۲ اردیبهشت/ ۱۲ مه) خبر حمله سایبری به رایانه‌های خود را اعلام کردند.

پارس تودی:  سازمان ملل متحد اعلام کرد دور جدید و ششم مذاکرات درباره سوریه از روز سه‌شنبه، 16 ماه مه جاری در شهر ژنو سوئیس آغاز خواهد شد. پیش از شروع دور ششم مذاکرات ژنو، «رمزی عزالدین رمزی» معاون «استفان دی‌میستورا» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه در دمشق حضور دارد تا با مسوولان سوری درباره این مذاکرات رایزنی کند.

پرس تی وی :  مانور موسوم به «چالش قوی‌ترین تانک اروپای ناتو 2017» به میزبانی مشترک آمریکا و آلمان به پایان رسید.این رویداد چهارروزه امسال در منطقۀ آموزشی «گرافنور» آلمان با مشارکت کشورهای عضو ناتو ازجمله فرانسه، لهستان و امریکا و کشورهای غیر عضو ناتو، اتریش و اوکراین، برگزار شد.

پرس تی وی : پایگاه خبری دیفنس نیوز امریکا با استناد به تصاویر ماهواره‌ای اعلام کرد ارتش چین هواپیماهای «کنترل و هشدار زودهنگام هوابرد» با نام اختصاری «آواکس» را در پایگاهی هوایی در نزدیک جزایر مورد مناقشه در دریای جنوبی چین مستقر کرده است. براساس این گزارش، تصاویر ارائه‌شده توسط شرکت «دیجیتال گلوب» نشان می‌دهد ارتش چین تعدادی هواپیمای آواکس از نوع  شاآنشی KJ-500 و KJ-200 را در پایگاه هوایی جیالایشی  در بخش شمالی جزیره هاینان چین مستقر کرده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *