جدیدترین مطالب

Loading

أحدث المقالات

واکنش زلنسکی به اظهارات پوتین درباره حمله مرگبار مسکو: او بجای توجه و پرداختن به شهروندان روسیه یک روز ساکت ماند و به این فکر کرد که چگونه اوکراین را [به این ماجرا] بکشاند

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین به اظهارات همتای روس خود درباره حمله تروریستی در مسکو واکنش نشان داد.رئیس جمهوری اوکراین گفت که پوتین «بجای توجه و پرداختن به شهروندان روسیه یک روز ساکت ماند و به این فکر کرد که چگونه اوکراین را [به این ماجرا] بکشاند. همه چیز کاملا قابل پیش‌بینی بود.»

آمریکا حمله تروریستی مرگ‌بار در حومه مسکو را به‌ شدت محکوم کرد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز شنبه چهارم فروردین، با انتشار بیانیه‌ای کوتاه، «حمله تروریستی مرگ‌بار» روز جمعه سوم فروردین، در مسکو را به‌شدت محکوم کرد. او ضمن ابراز مراتب همدردی با خانواده‌ها و عزیزان قربانیان این «جنایت شنیع» گفت: «تروریسم را در همه اشکال آن محکوم می‌کنیم و در غم جان‌باختن ناشی از این رویداد هولناک، در همبستگی با مردم روسیه می‌ایستیم.»

چالش جدید بایدن در منطقه؛ ایران و روسیه چگونه تجربه‌ها و فناوری‌های نظامی در جنگ اوکراین و خاورمیانه را به اشتراک گذاشتند؟

گزارش‌های رسانه‌ای همچنین حاکی است، ایران قرار است چندین هزار فروند پهپاد شاهد ۱۰۱ و پهپاد‌های پیشرفته‌تر شاهد ۱۰۷ به روسیه بفروشد. به علاوه، کارخانه مستقر در جمهوری تاتارستان نیز خط تولید این نوع از پهپاد‌ها را راه اندازی خواهند کرد. در حالی که گروه‌های مورد حمایت ایران در هر عملیات خود در خاورمیانه حداکثر از دو یا سه شاهد ۱۰۱ استفاده می‌کنند، ارتش روسیه ظرفیت انجام حملات پهپادی گسترده در اوکراین را دارد و این امکان آزمایش و ارتقاء توان رزم این تسلیحات را فراهم می‌سازد. همه اینها نشانه هایی است از اینکه چگونه درگیری ها در اوکراین و خاورمیانه رویدادهایی در هم تنیده اند و فن آوری های نظامی در هر دو جبهه بین گروه های درگیر به اشتراک گذاشته می شوند.

سنتکام: حوثی‌ها روز شنبه به یک نفتکش چینی حمله کردند

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده اعلام کرد حوثی‌های یمن در روز شنبه ۴ فروردین‌ماه به یک نفتکش متعلق به چین حمله کردند.به گزارش سنتکام این گروه  ابتدا بین ساعت ۲:۵۰ تا ۴:۳۰ بامداد روز شنبه با چهار موشک  به نفتکش چینی «هووانگ پو» در دریای سرخ حمله کردند که این موشکها به کشتی برخورد نکرد و دوباره در ساعت ۴:۲۵ دقیقه بعد از ظهر پنجمین موشک را به سمت نفتکش «هووانگ پو» شلیک کردند که این موشک به پیرامون کشتی برخورد کرد و آسیب مختصری به آن وارد کرد و کشتی بدون تلفات جانی به مسیر خود ادامه داد.

سیل و رانش زمین در برزیل؛ ۱۲ تن جان باختند

مقامات برزیل اعلام کردند که طی شبانه‌روز گذشته در پی بارش شدید باران و رانش زمین در ایالت‌های ریو دو ژانیرو و اسپیریتو سانتو، ۱۲ نفر جان خود را از دست داده و شماری مفقود شده‌اند. در  همین حال، مقامات ایالت ریودوژانیرو به دلیل طوفان و گردباد شدید وضعیت فوق العاده اعلام کردند.

تشدید جنگ در اوکراین؛ موشک‌ روسی حریم هوایی ناتو را نقض کرد

همزمان با تشدید حملات روسیه به خاک اوکراین و همچنین حمله هوایی گسترده نیرو‌های اوکراینی به مواضع روسیه در کریمه، ارتش لهستان صبح روز یکشنبه پنجم فروردین از نقض حریم هوایی این کشور توسط یک موشک کروز روسی خبر داد. ارتش لهستان می‌گوید این موشک تا زمان خروج از حریم هوایی لهستان، توسط یک سیستم راداری رصد شد.

گفتگوی تلفنی وزیران خارجه ایران و عمان درباره تحولات اخیر در غزه

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و سید بدر بن حمد البوسعیدی وزیر خارجه سلطنت عمان امروز – یکشنبه پنجم فروردین – طی تماس تلفنی، موضوعات روابط دوجانبه و تحولات اخیر در نوار غزه را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

العربیه: در پی حمله  اسرائیل به یک خودرو در منطقه «صویره» در بقاع غربی لبنان، دو نفر کشته شدند

خبرگزاری العربیه نوشت: در پی حمله اسرائیل به یک خودرو در منطقه «صویره» در بقاع غربی لبنان، دو نفر کشته شدند. اطلاعات اولیه حاکی از آن است که ملیت کشته‌شدگان این حمله سوری است.

Loading
27 اردیبهشت ماه 1396

رسانه ها ؛ خیز کشورهای عربی برای روابط بااسرائیل و…

۱۳۹۶/۰۲/۲۷ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: شرط اعراب برای بهبود رابطه با اسرائیل، تاکید موگرینی برحل سیاسی بحران سوریه ، درخواست کره جنوبی برای احیای خط ارتباطی با کره شمالی، اقدام آمریکا به اعمال تحریم‌های جدیدعلیه سوریه، هشدار اتحادیه اروپا به لهستان و مجارستان، گفتگوی تلفنی ترامپ با شاه اردن، تمدید وضعیت اضطراری آمریکا درخصوص عراق، شرط واشنگتن برای مذاکره با پیونگ یانگ، نشست چین و فیلیپین درخصوص مساله دریای جنوبی، دیدار اردوغان و ترامپ، امضای توافقنامۀ همکاری نظامی میان واشنگتن و ابوظبی و واکنش مسکو به خبر افشای اطلاعات محرمانه ترامپ برای لاوروف ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری مهر: یک روزنامه آمریکایی از آمادگی مشروط کشورهای عرب حوزه خلیج فارس برای بهبود رابطه با رژیم صهیونیستی و اتحاد علیه ایران خبر داد. به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال از پیشنهاد امیرنشین‌های خلیج فارس برای مناسبات بهتر با اسرائیل، از جمله در برابر ایران، در ازای توقف ساخت‌وسازها در اراضی فلسطینی خبر داد.به نوشته این روزنامه آمریکایی، سران عربستان و سایر امیرنشین ها با اعمال نفوذ دونالد ترامپ بر سر پیشنهادی که پیشاپیش به اسرائیل ارائه شده، به توافق رسیده اند.

خبرگزاری مهر: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن تاکید بر لزوم دستیابی به راهکار موثر در حل بحران سوریه از کشورهای کمک کننده به حل این بحران حمایت کرد. «فدریکا موگرینی» با اشاره به حمایت این اتحادیه از روند تحقق رفع بحران در سوریه اظهار داشت: اتحادیه اروپا می تواند در حل بحران سوریه نقش مهمی ایفا کرده و با حمایت از کشورهای کمک کننده برای دستیابی به این امر می تواند تاثیرگذاری خود را نشان دهد.

خبرگزاری مهر: وزارتخانه اتحاد کره جنوبی امروز چهارشنبه از لزوم بازگشایی خطوط ارتباطی با کره شمالی خبر داد- اقدامی که نشانه عزم «مون جائه این» رئیس جمهوری تازه منتخب کره جنوبی به ترمیم سیاست دوجانبه تلاش برای رفع تحریم ها و همچنین از سرگیری رایزنی ها با پیونگ یانگ است. به گفته «لی دوک هائنگ» سخنگوی این وزارتخانه، موضع گیری اصلی سئول بر مبنای برقراری دوباره راههای ارتباطی میان ۲ کره است و گزینه هایی نیز در این زمینه مطرح شده که البته تصمیمی درباره آنها گرفته نشده است.

خبرگزاری مهر:رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که آنکارا هرگز اتحاد آمریکا با کردهای سوریه را قبول نمی کند. رجب طیب اردوغان در دیدار با دونالد ترامپ همتای آمریکایی خود، ضمن دادن هشدار در مورد ارسال سلاح برای شبه‌ نظامیان کـرد سوریه از سوی آمریکا اعلام کرد که آنکارا اتحاد آمریکا با کردهای سوری را هرگز قبول نمی کند.

خبرگزاری فارس:  وزارت خزانه‌داری آمریکا از اعمال تحریم‌های جدیدی علیه برخی مقامات و نهادهای سوریه به اتهام ارتباط با دولت این کشور خبر داد. وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد، تحریم‌هایی را علیه 5 فرد حقیقی و 5 نهاد حقوقی سوریه به اتهام حمایت از دولت «بشار اسد» رئیس‌جمهوری روسیه و یا ارتباط با کسانی که قبلا در فهرست تحریم ها قرار گرفته بودند، تحریم کرده است.

خبرگزاری فارس: اتحادیه اروپا برای لهستان و مجارستان به منظور پذیرش پناهجو ضرب‌الاجل تعیین کرد. اتحادیه اروپا اعلام کرد که لهستان و مجارستان تا ماه ژوئن مهلت دارند تا سهم خود از پذیرش پناهجویان را مشخص کنند در غیر این صورت مجازات‌هایی از جمله تحریم مالی علیه آنان اعمال خواهد شد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  سند مربوط به سازوکار مشورتی استفان دی‌میستورا در زمینه قانون اساسی سوریه که قرار است مخالفان سوری به زودی درباره آن نظر دهند،منتشر شد.استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه اعلام کرد، سازوکار مطرح شده، عدم خلأ قانون اساسی یا قانونی در هیچ مرحله از مراحل روند گذار سیاسی مورد بحث را تضمین خواهد کرد.این سازوکار پیشنهادی دی‌میستورا با کمک کارشناسان زیر نظر او تدوین شده مضاف بر اینکه کارشناسان حقوقی نیز که دولت سوریه و مخالفان شرکت کننده در نشست معرفی کرده‌اند در تدوین آن سهم داشته‌اند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  روزنامه نیویورک تایمز به نقل از دو مقام آمریکایی گزارش داد: بخش‌هایی از اطلاعاتی که دونالد ترامپ درباره برنامه‌هایش درخصوص داعش با وزیر امور خارجه روسیه به اشتراک گذاشته، از اسرائیلی‌هاست. بسیاری بر این باورند که این تماس تلفنی پس از ساعاتی از انتشار خبر افشای اطلاعات سری توسط دونالد ترامپ به روسیه صورت گرفته است. روزنامه صهیونیستی هاآرتص در این باره نوشت: افشای این اطلاعات باعث نگرانی و صدمه زدن به روابط آمریکا با همپیمانان خود که ناظران، این همپیمانان را اسرائیل (رژیم صهیونیستی) یا اردن می دانند، خواهد شد.

خبرگزاری تسنیم: فرمانده ارشد نیروی دریایی آمریکا بر این باور است که کره شمالی حتی یک تهدید برای چین و روسیه به شمار می رود. دریاسالار هری هریس رئیس فرماندهی اقیانوسیه نیروی دریایی آمریکا امروز چهارشنبه در سخنانی تاکید کرد: وضعیت کره شمالی به خاطر توسعه برنامه های موشکی و اتمی، فوری و ضروری شده و این حالت حتی چین و روسیه را نیز تهدید می کند.وی این اظهارات را در جریان سفر به ژاپن پس از آزمایش اخیر موشک بالستیک کره شمالی بیان کرده است.

خبرگزاری صدا و سیما: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با نوشتن نامه ای به کنگره، اعلام کرد: وضعیت اضطراری ملی در مورد عراق را که بیست و دوم مه 2003 اعلام شده بود تمدید کرده است.پایگاه اینترنتی کاخ سفید اعلام کرد: ترامپ در نامه ای به کنگره گفت وضعیت اضطراری ملی در مورد عراق پس از بیست و دوم مه (سوم خرداد) 2017 ادامه می یابد.ترامپ افزود:« موانع موجود بر سر راه بازسازی عراق، باز گرداندن و حفظ صلح و امنیت در این کشور و گسترش موسسات سیاسی، اجرایی و اقتصادی در عراق، همچنان تهدیدی فوق العاده و غیر عادی برای امنیت ملی و سیاست خارجی آمریکا به شمار می روند.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:   ژاپن پیمان «تی.پی.پی» را بدون حضور آمریکا دنبال می کند. مقامات دولت ژاپن در تلاشند تا در مذاکرات آتی در ویتنام بر سر موافقتنامه مشارکت اقتصادی کشورهای حوزه اقیانوس آرام «تی.پی.پی» نقش رهبری را ایفا کنند.وزرای ۱۱ کشور عضو، به استثنای ایالات متحده، روز یکشنبه در هانوی پایتخت ویتنام گردهم خواهند آمدند. واشنگتن از این پیمان تجارت آزاد خارج شده است.

العالم فارسی:  “نیکی هیلی” نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد اعلام کرد: در صورتی که پیونگ یانگ آزمایش های موشکی اخیر خود را متوقف کند، واشنگتن آماده است با این کشور وارد مذاکره شود. هیلی پیش از نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکید کرد، آمریکا همچنان به افزایش فشارها بر کره شمالی از طریق اقدامات بین المللی و تحریم های احتمالی جدید علیه این کشور ادامه خواهد داد و به هیچ عنوان این فشارها کاهش نیافته است.

رادیوچین:  هوا چون یینگ سخنگوی وزارت خارجه چین گفت، نخستین نشست سازوکار مشورت دوجانبه چین و فیلیپین درباره مساله دریای جنوبی نوزدهم ماه جاری در شهر گویی یانگ چین برگزار می شود. چین انتظار دارد دو کشور از راه گفت و گوی دوجانبه برای حل نهایی مناقشات مربوط زمینه سازی کند. سخنگوی چین افزود، لی جن مین، معاون وزیر خارجه چین و سفیر فیلیپین در چین در این نشست حضور یافته و درخصوص مطالب دریای جنوبی به گفت و گو و مشورت دوستانه می پردازند.

یورونیوز: رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه برای نخستین بار با دونالد ترامپ همتای آمریکایی خود در کاخ سفید دیدار کرد.ترامپ پس از این دیدار با حضور در برابر خبرنگاران بر اتحاد دو کشور تایید کرد و یادآور همکاری‌های ترکیه با آمریکا در دوران جنگ سرد شد و گفت: «ما امروز در جنگ با تروریسم دشمن مشترک جدیدی داریم که بار دیگر در کنار هم با آن روبرو خواهیم شد.

رادیو فرانسه: پلیس اروپا اظهار نظر درباره عامل اصلی حمله سایبری اخیر را زودهنگام دانست. یوروپل  پس از اعلام این که ممکن است کره شمالی عامل حمله اخیر سایبری باشد، اعلام کرد که هنوز “خیلی زود” است که درباره عاملان این حمله جهانی اظهارنظر شود.

پرس تی وی :  کریستوفر شِروود سخنگوی وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) اعلام کرد توافقنامۀ دفاعی جدید جایگزین توافقی شده است که در سال 1994 بین دو کشور حاصل شد، که به‌موجب آن واشنگتن امکان اعزام نیرو و ارسال تجهیزات بیشتر به امارات را پیدا می‌کند.شروود گفت: «دو طرف نسبت به بروز رسانی این توافقنامه در راستای بازتاب طیف وسیعی از همکاری‌های نظامی مطلوب امارات و امریکا در برهۀ کنونی مصمم بودند.»

پرس تی وی :  امارات متحده عربی نظامیان خود را برای گذراندن دوره‌های آموزشی به جزیره یمنی سقطری اعزام کرده است.خبرگزاری دولتی امارات مدعی شد این دوره تمرینی فشرده شامل آموزش مهارت‌های جنگی، استفاده از سلاح‌ها و امدادرسانی است. امارات در حالی نظامیان خود را به این جزیره راهبردی اعزام کرده است که منابع یمنی پیشتر از تلاش اماراتی‌ها برای تصاحب این جزیره خبر داده بودند.

رادیو هند :  هند و تشکیلات خودگردان فلسطین 5 قرارداد همکاری درزمینه های کشاورزی، بهداشت و فناوری اطلاعات امضا کردند. همچنین مقامات فلسطینی و هندی موافقت کردند که چالش های آسیای غربی حتماً باید از طریق مذاکرات سیاسی پایدار و وسایل مسالمت آمیز مورد رسیدگی قرارگیرد.

خبرآنلاین: وزرت خارجه روسیه این مساله را تکذیب کرد که رئیس دستگاه دیپلماسی این کشور اطلاعات محرمانه‌ای را از رئیس جمهوری آمریکا دریافت کرده باشد.ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گزارش‌های رسانه‌های آمریکایی مبنی بر اینکه سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در دیدار با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا اطلاعات محرمانه‌ای از وی دریافت کرده باشد، تکذیب کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *