جدیدترین مطالب

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

خاکسپاری شهدا در خیابان‌های نوار غزه

فلسطین آنلاین با انتشار تصاویری از قبور شهدای فلسطینی در خیابان‌های نوار غزه نوشت به سبب شمار زیاد شهدا و نبود جا در قبرستان ها، پیکر‌های شهدا در خیابان‌های نوار غزه به خاک سپرده می‌شوند.

Loading

أحدث المقالات

واکنش کرملین به جذب تروریست‌ها از تلگرام، اعدام اسیران روس و پیشنهاد صلح شرودر

مسکو- ایرنا- سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه در واکنش به گزارش‌ها درباره جذب عوامل حادثه تروریستی کروکوس از طریق یک کانال تلگرامی، بر لزوم رصد بیشتر این شبکه اجتماعی به منظور تبدیل نشدن آن به ابزار تروریست‌ها تأکید کرد.

ایران، چین و روسیه چگونه در حال ایجاد صمیمیت بیشتر بین یکدیگر هستند؟ / این اتحاد فعلا «ترسناک» نیست

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و ابراهیم رئیسی همتای ایرانی اش چند نقطه اشتراک دارند. هر دو متعلق به گروه کوچکی از رهبران جهان هستند که شخصا تحت تحریم‌های دولت آمریکا قرار گرفته اند. هرچند هیچ کدام از ان‌ها چندان سفر نمی‌کنند، اما هر دو در سال‌های اخیر از چین دیدار داشته اند.

Loading
30اردیبهشت ماه 1396

رسانه ها ؛ بازتاب گسترده انتخابات ایران در جهان و…

۱۳۹۶/۰۲/۳۰ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: شگفت‌زدگی رسانه‌های غربی از مشارکت بالای مردم ایران در انتخابات، دیدار وزیر دفاع عربستان با مدیر آژانس همکاری امنیتی دفاعی آمریکا، پایان نشست ژنو ۶، سفر دونالد ترامپ به عربستان، ابقای دانفورد در سمت ریاست ستاد مشترک ارتش آمریکا، سفر نخست وزیر پاکستان به ریاض، شلیک موشک بالستیک به‌ریاض ، ادامه حضور نظامی فرانسه در مالی با شعار توسعه، اعزام دومین ناو هواپیمابر آمریکا به آب‌های کره ، پاسخ منفی کویت به ائتلاف نظامی عربستان، ورود ناوهای چین به میانمار و واکنش روسیه به حمله هواپیماهای آمریکایی به مواضع ارتش سوریه ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری فارس: رسانه‌های غربی ضمن پوشش اخبار مربوط به دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران از مشارکت گسترده مردم، شگفت‌زده شدند. خبرگزاری آسوشیتدپرس، نوشته میلیون‌ها ایرانی تا آخرین ساعات در رأی‌گیری برای انتخاب رئیس‌جمهور کشورشان شرکت کردند. این رسانه آمریکایی با اشاره به اینکه این رأی‌گیری اولین انتخابات از زمان حصول توافق هسته‌ای ایران با گروه 1+5 بوده نوشته که این انتخابات عده زیادی از مردم را به پای صندوق‌های رأی کشاند. رسانه انگلیسی رویترز هم به صف طولانی مردم برای رأی دادن اذعان کرد.

خبرگزاری فارس: جانشین ولی‌عهد عربستان و وزیر دفاع این کشور با مدیر آژانس همکاری امنیتی دفاعی آمریکا دیدار کرد. «محمد بن سلمان» جانشین ولی‌عهد عربستان سعودی در ریاض  در دیدار با «جوزف ریکسی» مدیر آژانس همکاری امنیتی دفاعی آمریکا، سازمان ناظر بر فروش سلاحهای این کشور به طرفهای خارجی درباره امضای قراردادهای تسلیحاتی رایزنی کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): فرستاده سازمان ملل به سوریه پایان مذاکرات ژنو را اعلام کرد و این دور از مذاکرات را در راستای تمرکز بر روند سیاسی همزمان با حفظ چهار مساله اصلی درباره سوریه موفقیت آمیز خواند. استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل در کنفرانس خبری اظهار داشت که دور آتی روند مذاکرات در ژنو در ژوئن آینده برگزار خواهد شد بدون اینکه تاریخ دقیقی برای آن تعیین کند.وی خاطرنشان کرد، نتایج قابل لمس مذاکرات ژنو ۶ در چارچوب نشست شورای امنیت ظرف چند روز آینده اعلام خواهد شد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  فرستاده ویژه آمریکا در ائتلاف ضد داعش گفت، آمریکا هرگز با رئیس جمهوری سوریه برای ثبات در این کشور پس از شکست داعش همکاری نمی‌کند.برت مک‌گورک، فرستاده ویژه آمریکا در ائتلاف ضد داعش روز جمعه اعلام کرد که ایالات متحده با دولت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه پس از شکست داعش به منظور برقراری ثبات در این کشور همکاری نخواهد کرد.

  خبرگزاری تسنیم: وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد پیشنهاد افزایش نیرو در افغانستان با کمک ژنرال «جوزف دانفود» رئیس ستاد ارتش آمریکا در حال بررسی است و هنوز پیشنهادی به ترامپ ارائه نکرده‌ام.«جیمز ز» امروز به خبرنگاران گفت هنوز پیشنهادی درباره تعداد افزایش نیروها در افغانستان به دونالد ترامپ ارائه نکرده است.وی افزود: با این حال امیدوار است بررسی‌ها در این باره به زودی پایان یابد.

 خبرگزاری مهر:   رئیس جمهور آمریکا به منظور دیدار با مقامات سعودی و همچنین شرکت در نشست «اسلامی ـ آمریکایی» وارد شهر ریاض شد. ترامپ قرار است فردا یکشنبه در نشست اسلامی ـ آمریکایی که در ریاض برگزار می شود، شرکت کند.رئیس جمهوری آمریکا همچنین با مقامات ارشد آمریکایی دیدار و گفتگو می کند.

خبرگزاری مهر:  وزیر دفاع آلمان با توجه به رویدادهای اخیر بر سر ممنوعیت بازدید نمایندگان پارلمان این کشور از پایگاه اینجرلیک انتقال آن به اردن را محتمل و شدنی قلمداد کرد. «اورزلا فون در لاین» وزیر دفاع آلمان با اشاره به ممنوعیت اعمال شده از سوی دولت ترکیه در بازدید نمایندگان پارلمان این کشور از پایگاه هوایی اینجرلیک اظهار داشت: ارتش آلمان می تواند گزینه اردن را برای انتقال پایگاه هوایی اینجرلیک جدی تلقی کرده و مراحل آن را در دستور کار قرار دهد.

خبرگزاری تسنیم: قائم مقام نمایندگی کره شمالی در سازمان ملل گفت: آمریکایی‌ها ژست مذاکره گرفته‌اند اما پیش شرط حل مشکلات در شبه جزیره کره، کنار زدن سیاست خصمانه علیه کره شمالی است».در حالی که اظهارنظرها در خصوص تنش‌ها در شبه جزیره کره ادامه دارد، یک مقام پیونگ یانگ گفت: «همگان می‌دانند که آمریکایی‌ها ژست گفت‌و‌گو گرفته‌اند».«کیم این ریونگ» افزود: «در نتیجه موضوع فوری که باید در شبه جزیره کره حل شود، پایان دادن قطعی به سیاست خصمانه آمریکا علیه کره شمالی است؛ موضوعی که ریشه همه مشکلات است».

خبرگزاری تسنیم: پنتاگون اعلام کرد که رئیس کنونی ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا برای یک دوره دیگر، نامزد تصدی این سمت می‌شود. وزارت دفاع آمریکا همچنین اعلام کرد که ژنرال پُل سِلوا نیز برای بار دوم نامزد تصدی قائم‌مقام رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا می‌شود.دانفورد از سال 2015 ریاست ستاد مشترک قوای مسلح آمریکا را برعهده دارد.

خبرگزاری ایرنا: نخست وزیر پاکستان که از سوی عربستان برای شرکت در نخستین اجلاس عربی-آمریکایی در سطح سران، به ریاض دعوت شده است، امشب عازم عربستان می شود اما خبری از برنامه دیدار دوجانبه وی با ترامپ در ریاض نیست. عربستان در هفته جاری میزبان نخستین اجلاس کشورهای عربی-اسلامی-آمریکا در سطح سران خواهد بود. اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان و محمد نواز شریف نخست وزیر پاکستان هم از جمله شرکت کنندگان این جلاس خواهند بود.

 خبرگزاری صدا و سیما: فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه از پیشرفت فزاینده در گفتگوهای سوریه در ژنو ، سخن به میان آورد. استفان دی میستورا در اظهاراتی در ژنو سوئیس گفت: در این دور از گفتگوها لفاظی کمتر است و فضای کاری بیشتری وجود دارد. ما درحال پیشرفت فزاینده هستیم. هدف ما روشن است که همانا چارچوب توافقنامه بر مبنای مذاکره و روند گذار سیاسی مبتنی بر مذاکره و منطبق بر (قطعنامه) 2254 است، یعنی برداشتن یک گام در هر زمان.

 خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:  کره شمالی از استقرار ناو هواپیمابر آمریکا انتقاد کرد. معاون سفیر کره شمالی در سازمان ملل، از استقرار یک ناو هواپیما بر امریکایی در نزدیکی شبه جزیره کره انتقاد و دخالت کره شمالی در یک سری حملات سایبری را نیز تکذیب کرد.کیم این ریونگ، روز جمعه در مقر سازمان ملل در نیویورک یک کنفرانس خبری برگزار کرد.

 العالم فارسی: پایتخت عربستان، در روز سفر رئیس جمهور آمریکا، هدف موشک بالستیک یمنی قرار گرفت. در حالی که سفر دوره ای “دونالد ترامپ” امروز از ریاض آغاز می شود، ارتش و کمیته های مردمی یمن، با شلیک موشک برکان-2 به این شهر، به استقبال وی رفتند.خبرگزاری فرانسه با تایید شلیک این موشک، به نقل از ریاست ائتلاف تجاوز به یمن خبر داد که این موشک، در 180 کیلومتری جنوب غربی ریاض، در شمال استان الرین، هدف قرار گرفت.

رادیوچین:  شی جین پینگ رییس جمهوری چین  با لی های‌چان فرستاده ویژه رییس جمهوری و نخست وزیر پیشین کره جنوبی دیدار و گفت و گو کرد. رییس جمهوری چین در این دیدار با اشاره به توسعه جهشی روابط دو کشور در 25 سال گذشته پس از برقراری روابط رسمی دو طرف و ایجاد رفاه برای مردم و انجام خدمات شایسته دو کشور در حفظ صلح و ثبات منطقه گفت: اکنون روابط دو کشور در مرحله حساسی قرار دارد.

یورونیوز: رئیس جمهوری فرانسه که به مالی سفر کرده در تلاش است تا بعد تازه‌ای به حضور نیروهای نظامی‌اش در این کشور بدهد.در این سفر به جز وزیر دفاع، رئیس آژانس توسعه فرانسه نیز امانوئل ماکرون را همراهی می‌کند. ترکیب این هیئت عالی رتبه نشان می‌دهد که فرانسه قصد دارد از این پس به جز حضور نظامی در شمال آفریقا به ایجاد زیرساخت‌های اقتصادی کشورهایی چون مالی نیز کمک کند.

یورونیوز:  ارتش آمریکا می‌گویددو جت سوخو ۳۰ چینی در یک رفتار «غیر حرفه‌ای» یک جنگنده این کشور را بر فراز دریای چین شرقی رهگیری کرده اند.چند افسر نیروی هوایی آمریکا گفته‌اند که یکی از هواپیماهای چینی تا فاصله ۴۵ متری به جنگنده WC-۱۳۵ آمریکایی نزدیک شده و وارونه بالای آن پرواز کرده است.آمریکا می‌گوید هواپیمای این کشور در حال انجام مأموریت شناسایی شعاع پروازی در دریای چین شرقی بوده است.

دویچه وله:  در پی جدیدترین آزمایش موشکی کره شمالی، آمریکا دومین ناو هواپیمابر خود را راهی آب‌های شبه‌جزیره کره کرد. احتمال می‌رود این ناو جایگزین ناو هواپیمابر دیگری شود که ماه پیش به این منطقه اعزام شد.ناو هواپیمابر “یو‌اس‌اس رونالد ریگان” که به نام یکی از روسای جمهور سابق آمریکا نام‌گذاری شده و محل استقرار آن بندر یوکوسوکا در کشور ژاپن است، این بندر را به مقصد آب‌های کره ترک کرده است.

پارس تودی: وزیردفاع آمریکا در خصوص استفاده از راهکار نظامی درباره کره شمالی هشدار داد. جیمز ماتیس گفت، استفاده از راهکار نظامی علیه کره شمالی، فاجعه بار خواهد بود.وی با اشاره به اینکه هرگونه راه حل نظامی برای بحران کره شمالی به طور باورنکردنی فاجعه بار خواهد بود، مدعی شد، واشنگتن در تلاش است تا با همکاری جامعه بین الملل، راهکاری دیپلماتیک برای حل بحران در شبه جزیره کره پیدا کند.

 پارس تودی: با آغاز سفر دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا به منطقه و تلاش رژیم عربستان برای تشکیل یک نیروی مشابه ناتو، کویت به این ایده سعودی ها دست رد زد. خالد الجارالله، قائم مقام وزارت امور خارجه کویت امروز شنبه در گفتگو با خبرنگاران تصریح کرد: سخن گفتن از پیوستن کویت به یک نیروی ناتوی عربی هنوز زود است چرا که امروزه کشورهای اسلامی به صورت خودکار همکاری های نزدیکی را با یکدیگر در زمینه مبارزه با تروریسم دارند.

پرس تی وی : بنا براعلام دولت پکن، ناوهای چین برای برگزاری رزمایش‌های مشترک با نیروی دریایی میانمار در آب‌های این کشور مستقر شده‌اند. سخنگوی وزارت دفاع چین شنبه گفت ناوهای چینی روز پنج‌شنبه وارد شهر یانگون شده‌اند.وی ادامه داد دولت پکن مایل است ارتباط راهبردی و همکاری خود را با میانمار تقویت کند و برای حفظ صلح و ثبات منطقه‌ای و ارتقا روابط دوجانبه اقدامات مشترکی را انجام دهد.

پرس تی وی : عربستان سعودی از آغازِ کار احداث شرکت بزرگ صنایع نظامی خود که در چشم انداز تحول ۲۰۳۰ این کشور در نظر گرفته شده بود، خبر داده است؛ پروژه‌ای که به زعم مسئولان سعودی تحولی بنیادین در صنایع دفاعی و نظامی عربستان خواهد بود.بر اساس اعلام صندوق سرمایه‌گذاری دولتی عربستان سعودی، این شرکت قرار است تا پایان برنامۀ چشم‌انداز ۲۰۳۰ به یکی از ۲۵ شرکت برتر جهان در زمینه صنایع نظامی تبدیل شود و عربستان را به جایگاهی جهانی در تولید قطعات و تجهیزات نظامی تبدیل کند.

خبرآنلاین:  سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه حمله هواپیماهای آمریکایی به مواضع ارتش سوریه را تقبیح کرد و اقدامی غیرقانونی خواند.هواپیماهای آمریکایی روز پنجشنبه مواضع ارتش سوریه در جاده التنف در بادیه سوریه (نزدیک مرز سوریه و اردن) را مورد حمله قرار دادند که بر اثر آن دهها نفر ازجمله شماری از غیرنظامیان نیز کشته و مجروح شدند.وزیر خارجه روسیه روز جمعه در گفت وگو با خبرنگاران تاکید کرد: هر دلیلی که ارتش آمریکا برای این حمله هوایی اعلام کند، این اقدام غیرمشروع و غیرقانونی است و یک مورد دیگر از نقض حق حاکمیت سوریه محسوب می شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *