جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

اوربان: ناتو تنها یک قدم با اعزام نیرو به اوکراین فاصله دارد

تهران- ایرنا- ویکتور اوربان نخست‌وزیر مجارستان در اظهاراتی با بیان اینکه رهبران اتحادیه اروپا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مناقشه بین مسکو و کی‌یف را مساله خود می‌دانند و خطرات ناشی از دخالت بیشتر در آن را در نظر نمی‌گیرند، هشدار داد که ناتو تنها یک قدم با اعزام نیرو به اوکراین فاصله دارد.

کنایه یکی از همراهان امیرعبداللهیان به خبرنگاری درباره حمله ادعایی اسرائیل + فیلم

نیویورک – ایرنا- در پی ساقط کردن چند ریز پرنده در اصفهان توسط پدافند هوایی ایران، رسانه هایی که مدعی حمله اسرائیل هستند، در تلاشند تا از «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران که در نیویورک به سر می برد، در این باره سوال کنند.

Loading
1خرداد ماه 1396

رسانه ها ؛ پایان نشست عربی- آمریکایی در عربستان و…

۱۳۹۶/۰۳/۰۱ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: پایان بی نتیجه نشست عربی- آمریکایی در ریاض، استقبال سرد از سخنرانی ترامپ در جهان اسلام، تاکید بر تشکیل نیروی ۳۴ هزار نفری ضد ترور، تاکید عبدالله صالح بر برگزاری همه‌پرسی درباره وحدت یمن ، نگرانی آمریکا از فروش سلاح های روسی به ونزوئلا، سفر ترامپ به اسرائیل، برگزاری نشست سه جانبه آمریکا-افغانستان و پاکستان درکابل، حمایت اردن از استقرار نیروهای آلمانی ،تاکید «ماکرون» بر تلاش اتحادیه اروپا برای رفع بحران مهاجرت ، تاکید مقام ارشد هندی برراه حل دائمی برای مشکل کشمیر، واکنش اسرائیل به قراردادهای تسلیحاتی هنگفت میان آمریکا و عربستان ، تشکیل نشست اضطراری شورای امنیت در پی آزمایش موشکی جدید کره شمالی و ایجاد ستاد عملیاتی مشترک دریایی کره جنوبی و آمریکا ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

پارس تودی:  نشست مشترک «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا با سران کشورهای عربی – اسلامی، شامگاه یک شنبه شب بدون هیچ دستاوردی برای کشورهای منطقه در ریاض پایان یافت. مقامات عربی – اسلامی و آمریکایی با صدور بیانیه ای، راههای مقابله و مبارزه با ترویسم را در این نشست بررسی کردند. شرکت کنندگان در این نشست همچنین از طرح استقرار 34 هزار نظامی ذخیره برای حمایت از عملیات ضد تروریستی در عراق و سوریه استقبال کردند.

پارس تودی: دیوید دیویس، وزیر برگزیت بریتانیا در سخنانی که روز یکشنبه منتشر شد، تهدید کرد درصورت پافشاری بروکسل بر تعهدات مالی کشورش بعد از خروج از اتحادیه اروپا که 100میلیارد یورو برآورد شده است، از مذاکرات برگزیت خارج خواهد شد. به گفته وی، مذاکرات با بروکسل در مورد برگزیت به دلیل مشروط کردن شروع مذاکرات تجاری با بریتانیا به پرداخت این تعهدات مالی از سوی اتحادیه اروپا، از همان آغاز می‌تواند دچار “بحران” شود.

العالم فارسی:  روزنامه لس‌آنجلس تایمز در مطلبی به واکنش‌های منفی به سخنرانی روز گذشته رئیس‌جمهور آمریکا پرداخت. این روزنامه  نوشت حتی پیش از این که ملک عبدالله دومِ اردن پشت میکروفن برود، لحظاتی پس از پایان سخنرانی دونالد ترامپ در نشست ریاض، شبکه‌های اجتماعی از واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا پر شده بود.

العالم فارسی: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا ، قراردادهایی به ارزش صدها میلیارد دلار با سعودی ها امضاء کرده است. رئیس جمهوری آمریکا قراردادهای امضاء شده با عربستان را تاریخی خواند و گفت : قرارداد های تاریخی آمریکا و عربستان سعودی به ارتش سعودی در ایفای نقشی بزرگتر در منطقه کمک خواهد کرد.ترامپ در اجلاس سران کشورهای اسلامی و آمریکا در ریاض افزود: سرمایه گذاری های آمریکا در کشورهای اسلامی برای حمایت از ملت ها و افزایش ضریب امنیت است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  در بیانیه پایانی اجلاس سران عربی، اسلامی و آمریکایی در ریاض که با حضور ۵۵ کشور اسلامی برگزار شد از تاسیس مرکز جهانی مبارزه با ایده افراط‌گرایی که مقر آن در ریاض است، استقبال و بر آمادگی این کشورها برای تامین ۳۴ هزار نیرو از کشورهای اسلامی به عنوان نیروهای حامی عملیات علیه تروریسم در سوریه و عراق تاکید شد. در بیانیه پایانی این نشست که شاهد اعلام تاسیس “مرکز جهانی مبارزه با تفکر افراط‌گرایی” بود بر مشارکت جدی و قوی بین کشورهای شرکت‌کننده در رویارویی با تروریسم، افراط‌گرایی و پایبندی دولت‌های این کشورها بر مبارزه با تروریسم تاکید شد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  رئیس‌جمهور سابق یمن همزمان با بیست و هفتمین سالروز وحدت یمن، خواهان برگزاری همه‌پرسی برای دیدن نظر مردم درباره وحدت این کشور شد. علی عبدالله صالح، در دیدار با رهبران حزب کنگره ملی در صنعا همزمان با بیست و هفتمین سالروز وحدت یمن گفت: این تصمیم به دست جنبش جدایی‌طلبان جنوب است. ما از رهبران این جنبش می‌خواهیم درباره اصلاح روند وحدت و برگزاری همه‌پرسی برای مردم یمن به مذاکره بپردازند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  براساس سند نظامی که خبرگزاری رویترز آن را مشاهده کرده ونزوئلا ۵۰۰۰ موشک دوش‌پرتاب زمین به هوای (منپاد) ساخت روسیه دراختیار دارد.بخش اعظم تسلیحات موجود در زرادخانه ونزوئلا از روسیه و در زمان هوگو چاوز، رئیس‌جمهور فقید این کشور به دست آمده است. آمریکاازاین اقدام روسیه ابرازنگرانی کرده است .

خبرگزاری صدا و سیما:  در آستانه ورود رئیس جمهور آمریکا ،تدابیر امنیتی در فلسطین اشغالی تشدید شده است. نهادهای فلسطینی برای نشان دادن اعتراض خود به سفر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به سرزمین های اشغالی، بیست و سوم مه را روز خشم اعلام کردند؛ به همین علت تدابیر امنیتی در این کشور افزایش یافت.  ترامپ امروز از عربستان وارد تل آویو می شود.

خبرگزاری فارس: رئیس‌جمهور ترکیه با تاکید بر تداوم وضعیت اضطراری در این کشور، از اتحادیه اروپا خواست به وعده‌هایش عمل کند. «رجب طیب اردوغان» اعلام کرد حالت فوق‌العاده در این کشور به این زودی پایان نخواهد یافت و اتحادیه اروپا باید به وعده‌هایش عمل کند.اردوغان طی جلسه بازگشت به حزب «عدالت و توسعه» با اشاره به اینکه سازمان تروریستی «فتح‌الله گولن» در کودتای نافرجام 15 جولای 2016 چند صد نفر بی‌گناه را به قتل رساند، گفت: «چطور جرئت می‌کنند از ما بخواهند وضعیت اضطراری را لغو کنیم؟ تا زمانی که به وضعیت رفاه و آرامش نرسیم وضعیت اضطراری برداشته نخواهد شد.»

 

خبرگزاری فارس: کره شمالی گفته است آماده استقرار و تولید انبوه موشک میان‌برد جدید خود است که قابلیت رسیدن تا ژاپن و پایگاه‌های نظامی آمریکا را در شرق ژاپن دارد. بعد از آزمایش موشکی دیروز کره شمالی که تا ارتفاع 560 کیلومتری بالا رفت و در اقیانوس آرام فرود آمد، پیونگ‌یانگ گفته است می‌خواهد موشک‌های بیشتری آزمایش کند.خبرگزاری رسمی کره شمالی هم خبر داد آزمایش موشکی اخیر برای راستی آزمایی عملکرد موتور سوخت جامد برای موشهای پوک‌گوک سانگ 2 و همچنین عملیاتی شدن آن انجام شده است.

خبرگزاری مهر: نشست ۳جانبه آمریکا- پاکستان- افغانستان، امروز برای حل تنشهای مرزی بین اسلام آباد و کابل در افغانستان برگزار می شود.تلاش برای یافتن راه حلی در جهت حل مسائل مرزی افغانستان و پاکستان و همچنین رایزنی برای گشایش دوباره گذرگاه «چمن» از جمله محورهای این نشست عنوان شده است.

  خبرگزاری مهر:  وزیر دفاع آلمان پس از دیدار با پادشاه اردن از حمایت وی نسبت به استقرار پایگاه هوایی اینجرلیک در این کشور خبر داد. «اورزلا فون در لاین» وزیر دفاع آلمان در گفتگو با روزنامه بیلد ام زونتاگ اظهار داشت: پس از گفتگوهایی که با عبدالله دوم پادشاه اردن انجام دادم، وی موافقت خود را با استقرار پایگاه هوایی اینجرلیک به این کشور اعلام کرد. فون در لاین در ادامه گفت: پادشاه اردن اطمینان داد که حمایت های لازم را در زمینه جابجایی پایگاه هوایی اینجرلیک از ترکیه به کشورش انجام خواهد داد.

 خبرگزاری مهر: رئیس جمهوری فرانسه از اعضای اتحادیه اروپا خواست تا با پرداخت سهم خود در پذیرش پناهجویان، به رفع بحران مهاجرت کمک کنند. «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه در دیدار با «پائولو جنتیلونی» نخست وزیر ایتالیا، خواستار توجه هرچه بیشتر اتحادیه اروپا به حل بحران مهاجرت شد و گفت: کشورهای عضو به حد کافی به هشدارهای رم مبنی بر افزایش مسئولیت در قبال این بحران گوش نداده اند.

خبرگزاری تسنیم:  حزب سوسیال دموکرات و سبز آلمان سخنرانی ترامپ در ریاض را غیر قابل اعتماد دانسته و آن را جوابگوی مسائل روز خاورمیانه ندانستند.”رالف موتسنیش”، معاون رئیس فراکسیون حزب سوسیال دموکرات آلمان در این باره به روزنامه “دی ولت” گفت که سخنرانی ترامپ در عربستان سعودی درباره مبارزه با تروریسم جوابگوی مسائل روز نیست. با توجه به انتقادات کلی ترامپ به اسلام و با نگاهی به دستور اجرایی وی علیه مسلمانان و مبارزات انتخاباتی اش، بسیاری از اظهارات وی در سخنرانی غیر قابل اعتماد و بعضا غیر قابل تحمل به نظر می رسد.

خبرگزاری ایرنا: وزیر کشور هند،ایالت جامو و کشمیر را بخش جدایی ناپذیر این کشور دانست و تصریح کرد دهلی نو به دنبال یافتن راه حل دائمی برای حل مشکل کشمیر است .’راجنات سینگ’ روز دوشنبه در سخنانی در ‘سیکیم’ در شرق هند با انتقاد از تلاش های پاکستان برای بی ثباتی کشمیر تصریح کرد اقدامات اسلام آباد راه به جایی نمی برد.

خبرگزاری ایرنا:  وزیر امور خارجه فیلیپین گفت که مذاکرات هفته گذشته رهبران چین و فیلیپین صریح و دوستانه و بدون هرگونه تهدید یا ارعاب بوده است. این سخنان بلندپایه ترین دیپلمات فیلیپین روز دوشنبه در حالی مطرح می شود که ‘وال استریت ژونال’ روز یکشنبه به نقل از ‘رودریگو دوترته’ رئیس جمهوری فیلیپین نوشت که دولت چین وی را به جنگ در دریای چین جنوبی تهدید کرده است.

خبرگزاری ایرنا:  یک وزیر کابینه رژیم صهیونیستی از امضای قراردادهای تسلیحانی هنگفت میان آمریکا و عربستان شدیدا انتقاد کرد. یووال اشتاینیتز از مقامات ارشد کابینه رژیم صهیونیستی عربستان سعودی را یک کشور متخاصم خواند و گفت که این قراردادها مشخصا ما را با مشکل مواجه خواهد کرد. این اظهارات درحال مطرح می‌شود که ترامپ پس از عربستان و مصر قرار است به سرزمینهای اشغالی سفر کند.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:  وزیران بازرگانی کشورهای اَپک به اجلاس تجارت آزاد پایان دادند.وزیران بازرگانی کشورهای حوزه آسیا-اقیانوس آرام، اَپک، با تاکید بر تعهد خود به منظور ایجاد یک ناحیه تجارت آزاد در این منطقه، اجلاس خود در ویتنام را پایان دادند. اما نماینده ایالات متحده آمریکا می گوید که کشور وی همچنان موافق پیمان های تجاری دوجانبه است.

اسپوتنیک روسیه: شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی آزمایش موشکی جدید کره شمالی تشکیل جلسه می دهد که این نشست قرار است سه شنبه 23 مه برگزار شود. آمریکا، ژاپن و کره جنوبی خواستار برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت برای رایزنی در خصوص آزمایش موشکی جدید کره شمالی شدند.کره شمالی روز یک شنبه یک موشک بالستیک دیگری از منطقه پوگچهان در استان پخنان نامدو شلیک کرد.

رادیوچین: نیروی دریایی کره جنوبی همراه نیروی دریایی ارتش آمریکا مقیم این کشور، ستاد عملیاتی مشترک دریای را تاسیس کرد تا هماهنگی دو طرف در بهره‌مندی اطلاعات و جنگ مشترک تقویت بخشد.خبرگزاری “یونهاپ” به نقل از اخبار نیروی دریایی کره جنوبی و ستاد فرماندهی نیروی دریایی آمریکا در کره جنوبی خبر داد، دو طرف ژانویه سال جاری در ستاد فرماندهی عملیاتی نیروی دریایی بوسن کره جنوبی “ستاد عملیاتی مشترک دریایی” را تاسیس کرده تا همکاری و هماهنگی دو کشور در بهره‌مندی از اطلاعات، عملیات نظامی مشترک و کمک‌های لاجستیکی تقویت بخشیده و در شرایط اضطراری پیرامون اعزام ناو هواپیمابر، زیردریایی هسته ای و دیگر تجهیزات راهبردی نیروی دریایی آمریکا باهم مشورت کنند.

دویچه وله:  در پی تغییر قانون اساسی ترکیه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با حدود ۹۶ درصد آرا رسما بار دیگر به ریاست حزب عدالت و توسعه برگزیده شد. اردوغان تنها نامزد برای احراز این مقام بوده است. یک ماه پس از برگزاری همه‌پرسی برای تغییر قانون اساسی ترکیه، اردوغان موفق شد که ریاست حزب عدالت و توسعه را دوباره به دست گیرد. اردوغان و حزبش مهم‌ترین حامیان تغییر قانون اساسی در ترکیه بودند.

پرس تی وی :  یک وزیر سعودی می‌گوید عربستان به خاطر رویکردی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، در مورد مسائل منطقه گرفته، دلگرم شده است.خالد الفالح، وزیر انرژی، صنعت و معدن عربستان، در حاشیۀ نشست عربی – امریکایی در ریاض به خبرگزاری فرانسه گفت از موضعی که دولت ترامپ اتخاذ کرده، «بسیار دلگرم شده‌ایم».

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *