جدیدترین مطالب

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

رکود اقتصاد انگلیس تائید شد/چالش سوناک برای جلب آراء انتخاباتی

لندن – ایرنا – تازه‌ترین داده‌های مرکز آمارهای ملی انگلیس که امروز (پنجشنبه) منتشر شد نشان می‌دهد که اقتصاد انگلیس در اواخر سال گذشته میلادی (۲۰۲۳) وارد دوره رکود شده است؛ مساله‌ای که در آستانه برگزاری انتخابات سراسری، اعتبار حزب حاکم محافظه‌کار را به شدت مخدوش کرده است.

Loading
10خرداد ماه 1396

رسانه ها ؛ خطر فروپاشی در کمین شورای همکاری خلیج فارس و…

۱۳۹۶/۰۳/۱۰ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: پیامد مخالفت قطر و عمان با مواضع عربستان ، اظهارنظرولادیمیر پوتین درباره روابط باآمریکا، میانجی‌گری جدید عمان برای احیای مذاکرات صلح میان طرف‌های یمنی، رد درخواست اردوغان از سوی ناتو، سفر ماتیس به سنگاپور برای مهار کره شمالی، اقدام الحشد الشعبی به حفر خندق در بخشی از مرز عراق با سوریه، اعزام دو ناو هواپیمابر دیگرآمریکا به دریای ژاپن، انفجار مهیب تروریستی در پایتخت افغانستان ، درخواست چین برای پایبندی همه طرف‎های مساله سوریه به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل، آزمایش سامانه ضدموشک قاره‌پیما درامریکا ، برگزاری کنفرانس جهانی جنگ سایبری در استونی و آغاز ارسال سلاح برای کردهای سوریه از سوی آمریکا ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری صداوسیما:  گزارشهای عربی و غربی از احتمال خروج قطر و سلطان نشین عمان از ائتلاف کشورهای حاشیه خلیج فارس سخن می گویند. پس از اینکه قطر و عمان از قبول مواضع عربستان بر ضد ایران سر باز زدند، شورای همکاری خلیج فارس با خطر فروپاشی مواجه شده است. شبکه تلویزیونی نبأ گزارش داد قطر و عمان بر تار مخالفت با مواضع ضد ایرانی عربستان سعودی می نوازند. عربستان مواضع ضد ایرانی خود را در نشست کشورهای اسلامی و عربی با آمریکا مطرح کرد و انتظار داشت که کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نیز از آن حمایت کنند. اما امیر قطر در اظهار نظرهای اخیر خود از اجابت خواسته عربستان امتناع ورزید و همین امر باعث شد تا ریاض و ابوظبی حملات گزنده ای را علیه دوحه آغاز کنند.یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان نیز در شرح اظهار نظرهای امیر قطر گفته روابط دوجانبه عمان و ایران در بهترین حالت خود قرار دارد.

خبرگزاری صداوسیما: برت مک گورک فرستاده ویژه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در به اصطلاح ائتلاف بین المللی ضد داعش تحت فرماندهی آمریکا اعلام کرد عملیات آزادسازی شهر رقه در شمال سوریه از اشغال گروه تروریستی داعش به زودی آغاز خواهد شد . مک گورک در کنفرانس خبری در رم ایتالیا گفت ائتلاف بین المللی تحت امر آمریکا به همکاری خود با نیروهای اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه برای آزاد سازی شهر رقه از اشغال گروه داعش مصمم است .

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  نخست وزیر رژیم صهیونیستی متعهد شد در هر توافق صلحی با تشکیلات خودگردان فلسطین، سیطره نظامی و امنیتی این رژیم بر کرانه باختری اشغالی را حفظ کند. بنیامین نتانیاهو در مصاحبه‌ای که با رادیو ارتش رژیم صهیونیستی داشت، گفت: اسرائیل در هر توافقی در آینده، به سیطره نظامی و امنیتی خود بر کرانه باختری رود اردن ادامه خواهد داد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رئیس‌جمهوری روسیه تاکید کرد، “بروکراسی فوق‌العاده قدرتمند” اجازه نمی‌دهد تا روسای جمهوری آمریکا تغییراتی ایجاد کنند. جای تعجب ندارد که دونالد ترامپ نتوانسته روباط با مسکو را احیا کند، درست مانند آنکه اوباما نتوانست گوآنتانامو را ببندد. ولادیمیر پوتین در مصاحبه با لوفیگارو گفت که مسکو “هیچ انتظار ویژه‌ای” از رئیس‌جمهوری جدید آمریکا ندارد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): منابع یمنی از میانجیگری جدید مسقط بین طرف‌های درگیر درباره طرح سازمان ملل برای ازسرگیری مذاکرات خبر دادند. یک مسئول در دولت مستعفی یمن گفت: عبدالملک المخلافی، وزیر خارجه دولت مستعفی یمن اکنون بنا به دعوت عمان برای بررسی طرح فرستاده سازمان ملل به یمن جهت ازسرگیری مذاکرات در مسقط به سر می‌برد.اسماعیل ولد الشیخ احمد، فرستاده سازمان ملل به یمن طی سفر اخیر خود به منطقه طرح‌هایی را ارائه کرد که شامل تدابیر مربوط به اعتماد سازی متقابل مثل تحویل بندر الحدیده به یک گروه بی‌طرف و بازگشایی فرودگاه صنعا و پرداخت حقوق کارمندان است.

خبرگزاری مهر: هماهنگ کننده همکاری های ترانس- آتلانتیک در آلمان در گفتگویی با اشاره به مواضع اخیر رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که مناسبات با واشنگتن دستخوش تغییر و دگرگونی می شود. «یورگن هارت» در گفتگو با رادیو آلمان گفت: مواضع اخیر ترامپ جای تامل دارد.

  خبرگزاری مهر: یک روزنامه آلمانی از مخالفت اعضای ناتو با برگزاری نشست در ترکیه به درخواست رئیس جمهوری این کشور خبر داد. روزنامه آلمانی دی ولت در خبری اختصاصی اعلام کرد: اعضای ناتو با رد درخواست «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه خاطرنشان کرده اند که حاضر به برگزاری نشست سال ۲۰۱۸ در آنکارا نیستند. پیش فرض دولت ترکیه بر این اساس بود که این دعوت پذیرفته شده است، اما اعضای ناتو به صراحت عدم رضایت خود را اعلام کردند.

خبرگزاری تسنیم: براساس جدیدترین نظرسنجی اکثر قریب به اتفاق شهروندان آلمانی از موضع گیری اخیر مرکل در مقابل ترامپ مبنی بر اینکه اروپا باید خود سرنوشتش را در دست گیرد حمایت می‌کنند. ترامپ روز گذشته در پیامی توئیتری انتقاد شدیدی به آلمان وارد کرده و اظهار داشت که آمریکا یک کسری تجاری زیادی با آلمان دارد و دولت فدرال آلمان سهم کمی در هزینه‌های نظامی ناتو دارد. این برای آمریکا بد است و این شرایط تغییر خواهد کرد.مرکل نیز بعد از نشست جی 7 در سخنانی جنجالی تاکید کرد که دورانی که در آن ما می توانستیم به دیگران تکیه کنیم تمام شده است. اروپاییان باید خود سرنوشتشان را در دست گیرند.

خبرگزاری تسنیم:  جیم ماتیس وزیر دفاع آمریکا احتمالا قصد دارد با شرکت در نشست امنیتی سنگاپور که اواخر هفته جاری برگزار خواهد شد، همکاری گسترده بین المللی و منطقه ای را برای مقابله با تهدیدات هسته ای و موشکی کره شمالی، بسیج کند.این در شرایطی است که کره شمالی امروز چهارشنبه هشدار داده است که برای شلیک یک فروند موشک بالستیک قاره پیما آماده شده است.

خبرگزاری فارس: نیروهای الحشد الشعبی برای تأمین امنیت مرز عراق و سوریه و جلوگیری از نفوذ تروریست‌های داعش کار حفر خندق و ایجاد موانع را آغاز کرده‌اند. پس از اینکه روز دوشنبه گذشته نیروهای الحشد الشعبی توانستند خود را به مرز عراق با سوریه برسانند و حیدر العبادی (نخست‌وزیر عراق) نیز اعلام کرد که مسئولیت حفظ امنیت این نوار مرزی را به نیروهای الحشد الشعبی سپرده است؛ منابع میدانی از تصمیم الحشد الشعبی برای حفر خندق و ایجاد موانع در مرز عراق و سوریه خبر می‌دهند.

خبرگزاری ایرنا:   محمد علی الحوثی رئیس کمیته عالی انقلابی یمن روزچهارشنبه با بیان این مطلب که گزارش ولد الشیخ فرستاده سازمان ملل به شورای امنیت دارای اشتباهات زیادی است طرح وی درباره بندر الحدیده را بیانگر نقش سازمان ملل در تاخیر پرداخت حقوق کارمندان دانست. وی با صدور بیانیه ای اعلام کرد : وظیفه ملی ایجاب می کند جعلی بودن نقش این نماینده که بخشی از تجاوز به مردم یمن تبدیل شده و بدون هیچ خجالت و یا سیاستی به نفع تجاوز آمریکایی عربستانی وهم پیمانانشان کار می کند، افشا شود.

العالم فارسی:  پوتین بر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سال 2018 بر اساس قانون اساسی تأکید کرد.ولادیمیر پوتین تأکید کرد همه تلاش خود را برای تضمین برگزاری انتخابات ریاست جمهوری روسیه در سال 2018 با پایبندی کامل به قانون اساسی به کار خواهد گرفت.وی در گفت و گو با روزنامه فرانسوی «فیگارو» گفت، صحبت از نامزدی او برای ریاست جمهوری در سال 2018 هنوز زود است.

ان اچ کی ژاپن: مقام های وزارت دفاع آمریکا می گویند ناو هواپیمابر یو.اس.اس رونالد ریگان برای شرکت در یک رزمایش مشترک با یک ناو هواپیمابر دیگر وارد دریای ژاپن شده است. این رزمایش که شامل دو ناو هواپیمابر آمریکا در آبهای شبه جزیره کره می شود، استثنایی است. ارتش آمریکا به ظاهر قصد دارد از این رزمایش برای اعمال فشار بر کره شمالی استفاده کند.

ان اچ کی ژاپن:  انفجار بزرگ تروریستی امروز در نزدیکی سفارت آلمان در مرکز کابل، پایتخت افغانستان روی داد. بنابه گفته ی مقام های سفارت ژاپن که در فاصله ۱۰۰ متری از سفارت آلمان قرار دارد، بر اثر این انفجار شیشه های سفارتخانه شکسته و دو تن از کارکنان ژاپنی که داخل آنجا بودند، جراحات خفیفی برداشتند. براثراین انفجار  دستکم 90نفرکشته و بیش از 350  نفر زخمی  شدند.

رادیو چین: معاون نماینده دائمی چین در سازمان ملل از طرف‎های مختلف مساله سوریه درخواست کرد به قطعنامه‌های مختلف شورای امنیت پایبند شوند و با رعایت توافقنامه آتش بس و همکاری با عملیات امدادرسانی انسان‌دوستانه سازمان ملل، ورود سریع، ایمن و بدون مانع کمک‌های انسان‌دوستانه را تامین کنند. وو های تائو در سخنان خود در نشست علنی کمک‎های انسان‌دوستانه به سوریه در شورای امنیت سازمان ملل اظهار کرد، مذاکرات آستانه بر تحکیم آتش‎بس و گسترش کمک‌های انسان‌دوستانه بسیار مؤثر بوده است.

یورونیوز:  درحالی که تنش در شبه جزیره کره به اوج خود رسیده است، ایالات متحده آمریکا از آزمایش سامانه ضدموشک‌های بالستیک قاره‌پیما خبر داد. بنابراعلام ارتش آمریکا در روز سه شنبه، ۳۰ ماه مه، راکت ضدموشک بالستیک از پایگاهی هوایی در کالیفرنیا شلیک و با رهگیری یک موشک قاره پیما آن را با موفقیت هدف قرار داده است.

رادیو فرانسه: بعد از حملۀ جهانی سایبری که در اوایل ماه مه روی داد، پانصد تن از مسئولان، کارشناسان و متخصصان دفاع سایبری از امروز چهارشنبه در شهر تالین (پایتخت استونی) گرد هم آمدند. این نهمین بار است که چنین همایشی با عنوان “کنفرانس دربارۀ جنگ سایبری” برگزار می شود. این کنفرانس سالانه توسط پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، از سال ۲٠٠۹ در پایتخت استونی برگزار می شود.

اسپوتنیک روسیه: با بررسی بودجه ارتش، تجهیزات نظامی و دفاعی، تعداد نیروی انسانی، قدرت و تعداد کشورهای هم پیمان، تکنولوژی ارتش و سایر موارد، فهرست ده کشور برتر نظامی جهان اعلام شد. براساس این تحقیق ، آمریکا با بودجه ارتش  612.5 میلیارد دلار درصدر قرار دارد. همچنین روسیه ، ازنظر ‌قدرت اول هسته ای جهان و  چین با بزرگترین نیروی زمینی دنیا در رده های بعدی قرار دارند.

دویچه وله: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه با شاهزاده محمد بن سلمان، وزیر دفاع این کشور در مسکو ملاقات کرد. رسانه‌های روسیه از قول پوتین نوشتند که رابطه روسیه با عربستان با موفقیت فراوان در حال پیشرفت است. در همین رابطه رسانه‌های جمعی از انعقاد ۴ پروتکل همکاری مشترک امنیتی میان روسیه و عربستان خبر دادند.

دویچه وله:   خبر ارسال اسلحه برای کردهای سوریه توسط ارتش آمریکا رسما از سوی اریک پاهون، سخنگوی وزارت دفاع این کشور تایید شد. بر اساس اظهارات پاهون، هدف از ارسال اسلحه تقویت توان نظامی واحدهای وابسته به نیروهای ائتلافی سوریه دموکراتیک (SDF) اعلام شده است. کمک‌های تسلیحاتی آمریکا به کردهای مستقر در سوریه شامل سلاح‌های سبک، از جمله مسلسل‌های نوع AK47 و همچنین خودروهای نظامی می‌شود. ترکیه  این همکاری نظامی را “مطلقا غیرقابل قبول” اعلام کرده است.

پارس تودی:  سازمان عربی حقوق بشر در انگلیس، از امارات به علت نقض قوانین بین الملل در یمن و لیبی انتقاد کرد. سازمان عربی حقوق بشر اعلام کرد: امارات هیزم بیار آتش جنگ های منطقه است و دولت انگلیس باید از صادرات اسلحه به امارات خودداری کند. بیانیه این مرکز حقوقی عربی حاکیست: اکثر این سلاح ها به مناطق جنگی در یمن و لیبی که تحت کنترل امارات است ، قاچاق می شود.

 پارس تودی: «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد در واکنش به وعده رئیس جمهوری آمریکا برای خروج از توافق آب و هوایی پاریس، گفت: چنانچه دولتی درباره اهمیت این توافق تردید دارد، وظیفه دیگر دولت ها است که بیش از پیش با یکدیگر متحد شوند. گوترش افزود: کاملا ضروری است که این توافق اجرایی شود.

خبرآنلاین: نماینده دائم عربستان در سازمان ملل مدعی شد که عربستان با قدرت جلوی سیاست‌های تخریبی ایران خواهد ایستاد.عبدالله المعلمی، نماینده دائم عربستان در سازمان ملل در گفت‌وگو با اصحاب رسانه مدعی شد که عربستان یک کشور محوری در جهان است و با قدرت جلوی سیاست‌های تخریبی ایران خواهد ایستاد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *