جدیدترین مطالب

دستاورد حمله ایران به اسرائیل

دستاورد حمله ایران به اسرائیل

شهریار شهریاری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: عر بستان و ترکیه که داعی راهبری دنیای اسلام را داشتند چهره آنها بر همه مشخص شد و فهمیدند که تنها رهبر دنیای اسلام امام خامنه ای هستند.

پیام ایران به اسرائیل: از این پس دیگر می‌زنیم

پیام ایران به اسرائیل: از این پس دیگر می‌زنیم

اعظم ملایی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به حمله اول آوریل رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، بیش از ۳۰۰ موشک و پهپاد روانه سرزمینهای اشغالی کرد تا یک پیام روشن به اسرائیل بدهد؛ از این پس دیگر می زنیم؛ آن هم نه از طریق نیروهای جبهه مقاومت، بلکه مستقیم از خاکمان به سرزمین‌های اشغالیتان!

اسرائیل در استفاده از توان هسته ای علیه ایران درنگ نخواهد کرد!

اسرائیل در استفاده از توان هسته ای علیه ایران درنگ نخواهد کرد!

مرتضی موسوی خلخالی با تاکید بر این نکته می گوید که اسرائیل تنها بازیگر خاورمیانه دارای قدرت اتمی است و متذکر می‌شود که، «اگر سلسله کنش‌ها و واکنش‌ها و حملات و ضدحملات بین تهران و تل‌آویو ادامه پیدا کند تا نقطه‌ای که اسرائیل موجودیت خود را در خطر ببیند، برای استفاده از تمام قدرت خود درنگ نخواهد کرد». به همین دلیل دیپلماته پیشین کشورمان دامن زدن به شرایط کنونی را و به تبعش احتمال وقوع یک جنگ منطقه‌ای با اسرائیل را به هیچ وجه به نفع خاورمیانه نمی‌داند، چرا که امنیت و حتی موجودیت کل غرب آسیا به شکل جدی تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.
Loading

أحدث المقالات

گفت‌وگوی تلفنی رئیسی و پوتین

رئیس‌جمهور روسیه و همتای ایرانی او در تماسی تلفنی درباره حمله اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق و حمله تلافی‌جویانه ایران گفت‌وگو کردند.

دانشگاه کالیفرنیای جنوبی سخنرانی دانشجوی حامی فلسطین را لغو کرد

تهران-ایرنا- تارنمای شبکه خبری «ان‌بی‌سی‌ نیوز» امروز (سه‌شنبه) گزارش داد که دانشگاه کالیفرنیای جنوبی به دلیل «نگرانی‌های امنیتی به واسطه تنش‌ها بر سر درگیری جاری در خاورمیانه»، سخنرانی برنامه‌ریزی شده جشن دانش‌آموختگی یک دانشجوی ممتاز خود را به دلیل مواضع حمایتی وی از فلسطین لغو کرد.

عبدالله دوم: امنیت اردن بالاتر از همه ملاحظات است

تهران- ایرنا- شاه اردن که به دلیل حمایت کشورش از رژیم صهیونیستی و فعال شدن پدافند آن در جریان پاسخ موشکی- پهپادی ایران به سرزمین های اشغالی با انتقادهایی مواجه است، امنیت اردن را بالاتر از همه ملاحظات دانست.

ارتش پاکستان خواستار تنش‌زدایی فوری در خاورمیانه شد

اسلام‌آباد – ایرنا – فرماندهان ارتش پاکستان با ابراز همبستگی با ملت فلسطین و محکومیت تداوم نسل کشی در غزه، خواستار تنش‌زدایی فوری میان طرف‌های درگیر در خاورمیانه پس از اقدام تنبیهی ایران علیه رژیم متجاوز صهیونیستی شدند.

سامانه دفاع موشکی رژیم صهیونیستی هدف حمله پهپادی حزب الله قرار گرفت + فیم

تهران- ایرنا- حزب الله لبنان امروز ۰سه شنبه) با شلیک ۲ فروند پهپاد انتحاری، سامانه موشکی رژیم اشغالگر صهیونیستی را در منطقه بیت هلیل در نزدیکی شهرک صهیونیست نشین کریات شمونه، هدف قرار داد که بر اثر آن شماری از صهیونیست ها کشته و زخمی شدند.

وزیر خارجه اردن: با هرچیزی که وارد آسمان ما شود، مقابله می‌کنیم

ایمن الصفدی گفت: هر چیزی که به آسمان ما وارد شود، حریم هوایی ما را نقض می‌کند و معتقد هستیم خطری برای اردن محسوب می‌شود و به همین دلیل ما هر کاری که در توانمان باشد برای پایان دادن به این تهدید انجام خواهیم داد و این همان کاری است که باید انجام دهیم.

Loading
15خرداد ماه 1396

رسانه ها ؛ زلزله سیاسی در خاورمیانه و…

۱۳۹۶/۰۳/۱۵ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: بحران در روابط قطر و عربستان ومتحدانش ، واکنش قطر و آمریکا به اقدام ۴ کشور عربی ، ایران در یک قدمی سازمان همکاری شانگهای، دیدار وزیران خارجه مصرو عربستان سعودی در قاهره، برگزاری مذاکرات جدید صلح قبرس در ماه ژوئن ، همکاری امنیتی کشورهای جنوب شرق آسیا برای جلوگیری از گسترش نفوذ داعش، تاسیس پایگاه جدید ائتلاف آمریکایی در مرز سوریه و عراق ،برعهده گرفتن حملۀ تروریستی لندن از سوی داعش ، واکنش کره شمالی به قطعنامه جدید شورای امنیت، انتقاد شدید چین از ژاپن و آمریکا و افزایش درگیری ها در مرز هند و پاکستان ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری ایرنا:  عربستان، بحرین، امارات و مصر روابط خود با قطر را قطع کردند. یک منبع مسئول عربستان سعودی اعلام کرد که دولت عربستان برای حفظ امنیت ملی خود در برابر خطر تروریسم و افراطی گری تصمیم گرفت روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کند. رویترز گزارش داد که بحرین، قطر را به حمایت از تروریسم و دخالت در امور داخلی این کشور متهم کرد. منامه هم دیپلمات های خود را از دوحه فرا خواند و به تمامی نمایندگی های سیاسی قطر 48 ساعت مهلت داد، خاک بحرین را ترک کنند. همچنین رسانه ها از قطع روابط کشورهای امارات ، مصر و لیبی در تبعیت از دولت سعودی با قطر خبر دادند.

خبرگزاری فارس:  وزارت خارجه قطر در بیانیه‌ای درباره اقدام 4 کشور عربی اعم از عربستان، امارات، بحرین و مصر مبنی بر قطع روابط با دوحه ابراز تأسف کرد. وزارت خارجه قطر در بیانیه‌ای ضمن ابراز تأسف از اقدام ۴ کشور عربی در قطع روابط با دوحه، این اقدام آنها را غیر قابل توجیه و مبتنی بر ادعاهای بی‌اساس خواند. در این بیانیه آمده است که قطر برای به شکست کشاندن تلاش‌های مربوط به تأثیرگذاری بر جامعه و اقتصاد قطر تلاش خواهد کرد.

خبرگزاری فارس:  وزیر خارجه آمریکا از کشورهای عربی که روابطشان با قطر را قطع کردند خواست اختلافات را حل و به تنش‌ها دامن نزنند. «رکس تیلرسون» که دراسترالیا به سر می‌برد طی گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «انتظار ندارم این اقدام اثر مهمی، مخصوصا بر روی نبرد با تروریسم در منطقه بگذارد.»

خبرگزاری فارس:  سفیر آمریکا در سازمان ملل تأکید کرد، جابه‌جایی سفارت واشنگتن از تل‌آویو به بیت‌المقدس دیر یا زود اتفاق خواهد افتاد. «نیکی هیلی» در گفت‌وگو با شبکه «سی ان ان» اعلام کرد «دونالد ترامپ»‌رئیس‌جمهوری آمریکا موضع خود در رابطه با مسئله جابه‌جایی سفارت واشنگتن از تل‌آویو به بیت‌المقدس را تغییر نداده و دیر یا زود این اتفاق خواهد افتاد.

خبرگزاری تسنیم: یک دیپلمات ارشد چینی گفت، کشورش از عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای حمایت می کند و این موضوع در نشست این هفته این سازمان مورد بحث قرار خواهد گرفت. لی هوئیلای دستیار وزیر امور خارجه چین گفت، ایران عضو ناظر سازمان شانگهای است و مدتهاست «مشارکت فعالانه ای» در فعالیت های این سازمان ایفا کرده و کمک های مثبتی به توسعه سازمان همکاری شانگهای نموده است.

ایران مدتهاست خواستار عضویت در سازمان همکاری شانگهای است و استدلال روسیه در حمایت از درخواست ایران این است که با لغو تحریم های غرب علیه ایران این کشور در نهایت می تواند عضوی از این سازمان باشد.

خبرگزاری تسنیم: وزیر خارجه مصر در کنفرانس خبری مشترک با همتای سعودی خود، اعلام کرد که کشور برای مقابله با گروه‌های تروریستی و توقف هرگونه حمایت مالی و تسلیحاتی با عربستان همکاری می‌کند. «سامح شکری» و «عادل الجبیر» وزیران خارجه مصر و عربستان سعودی، روز یکشنبه در قاهره دیدار و درخصوص همکاری‌ها در مقابله با تروریسم و تلاش برای نزدیک کردن دیدگاه‌های دو کشور در مورد مناقشات یمن و سوریه تبادل‌نظر کردند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد: رهبران دو منطقه قبرس ترک نشین و یونانی نشین بر برگزاری دور جدید مذاکرات صلح قبرس در ژنو در ماه ژوئن توافق کردند. این گام مهم می‌تواند به عنوان آخرین دور از مذاکرات برای دستیابی به توافق صلح در راستای اتحاد دوباره دو منطقه قبرس تلقی شود.آنتونیو گوترش رهبران دو منطقه قبرس ترک نشین و یونانی نشین را یکشنبه برای یک شام کاری دعوت کرده بود که درباره روند مذاکرات گفت‌وگو کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): حشد شعبی عراق کنترل شهر البعاج در غرب استان نینوا را به طور کامل در دست گرفت. ابومهدی المهندس، معاون رئیس حشد شعبی عراق اعلام کرد که نیروهای مردمی توانستند کنترل شهر البعاج در غرب موصل و در مرز با سوریه را به طور کامل در دست بگیرند. البعاج یکی از شهرهای استراتژیکی است که نیروهای حشد شعبی از مدت‌ها پیش برای آزادی آن تلاش می‌کردند.

خبرگزاری مهر: کشورهای جنوب شرق آسیا به منظور جلوگیری از عبور و مرور آزادانه تروریست ها از مرزهای مشترک خود، قصد دارند از هواپیماها و پهپادهای جاسوسی استفاده نمایند. در پی افزایش نگرانی ها از نفوذ رو به رشد گروه تروریستی داعش در منطقه آسیای جنوب شرقی، وزرای دفاع سه کشور «فیلیپین»، «مالزی» و «اندونزی» روز یکشنبه اعلام کردند که سه کشور مذکور برای ممانعت از عبور و مرور آزادانه تروریستها از مرزهای خود قصد دارند از هواپیماها و پهپادهای جاسوسی استفاده نمایند.

  خبرگزاری مهر:  یک رسانه عرب زبان به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که ائتلاف بین المللی به اصطلاح ضد داعش به سرکردگی آمریکا یک پایگاه نظامی جدید در مرزهای سوریه و عراق، برای خود ایجاد کرده است.الجزیره به نقل از منابع آگاه این خبر را اعلام کرده است.به نظر می رسد که تشکیل پایگاه نظامی جدید در مرزهای سوریه و عراق توسط ائتلاف آمریکایی، به علت آغاز عملیات نیروهای حشد شعبی علیه داعش در این مرزها باشد.

خبرگزاری صدا و سیما:  ینس استولتنبرگ دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو گفت حضور ما در افغانستان برای مبارزه با تروریسم است. استولتنبرگ در پاسخ به گوینده شبکه که پرسید ،واکنش شما به حمله اخیر در لندن چیست؟ گفت آنچه که شب گذشته در لندن روی داد اهمیت دوچندان شدن تلاش ها برای مبارزه با تروریسم را نشان می دهد. ناتو نقش مهمی در این رابطه ایفا می کند و ما شاهد بزرگترین عملیات نظامی خود هستیم. حضور ما در افغانستان برای مبارزه با تروریسم و جلوگیری از تبدیل این کشور به پایگاهی امن برای تروریست هاست.

خبرگزاری صدا و سیما: ریچارد هاس رئیس شورای روابط خارجی آمریکا که مهمترین اندیشکده آمریکایی و بازوی دولت های امریکا است و قبلا از مقامات وزارت امورخارجه آمریکا بوده است در گفتگو با این شبکه گفت «بی تردید تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره موافقت نامه تغییرات اقلیمی پاریس، اصلا درباره صرف این موضوع نیست. این توافق نامه، نمود آشکار انعطاف پذیری چندجانبه بین المللی است که دونالد ترامپ نیز بایستی از آن استقبال می کرد. این شکل از چندجانبه گرایی به دولت های مستقل این امکان و اجازه را می دهد تا اقداماتی را صورت بدهند که دوست دارند. ترامپ نبایستی این موافقتنامه را رد کند

العالم فارسی: گروه  تروریستی داعش مسئولیت حملۀ دیشب لندن را که بر عهده گرفت. پلیس انگلیس اعلام کرده که در حملات شنبه شب در لندن، 7 نفر کشته و 48 تن زخمی شدند که حال 21 از آنها وخیم است.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:  کره شمالی قطعنامه جدید شورای امنیت را “به کلی مردود ” دانست. در قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل متحد که روز جمعه به اتفاق آرا به تصویب رسید، افراد و نهادهایی به فهرست تحریم ها اضافه شده اند.  سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی در این بیانیه قطعنامه شورای امنیت را “اقدامی خصمانه و فریبکارانه” خواند. این بیانیه چین و نیز ایالات متحده آمریکا را مقصر می داند که این قطعنامه را در شورای امنیت “پس از تهیه پیشنویس آن در پشت درب های بسته به میل خود، عجولانه به تصویب رسانده و تحمیل کرده اند.”

اسپوتنیک روسیه: نیروهای هوایی کره شمالی با حضور کیم جونگ اون رهبر این کشور مانور نظامی هوایی با هدف حمله به ناوهای هواپیمابر امریکایی را برگزار کردند. به گفته یک فرمانده نظامی کره شمالی ، مانور حاضر تمام ارتش کشور را برای اتمام مبارزه با تجزیه خاک میهن استوارتر می سازد.

رادیو چین:  چین به اظهارات وزیران دفاع آمریکا و ژاپن واکنش نشان داد. وزیران دفاع آمریکا و ژاپن روز شنبه سوم ژوئن در گفت و گوی شانگریلا درباره مسایل دریای جنوبی و تایوان اظهار نظر کردند. هوا چون اینگ سخنگوی وزارت خارجه چین اظهار داشت، چین متوجه اظهارات غیر مسوولانه آمریکا و ژاپن شده است و نسبت به آن ابراز ناخرسندی شدید و مخالفت جدی می کند.

تی آرتی ترکیه:  پنج سرباز هندی در تیراندازی تلافی جویانه نیروهای پاکستانی کشته شدند.ارتش پاکستان اعلام کرد که نیروهای امنیتی این کشور در منطقه کشمیر، مرز میان پاکستان و هندوستان، به تلافی تیراندازی نیروهای هندی در امتداد «خط کنترل» پنج سرباز هندی را هدف قرار داده و کشته اند. در این بیانیه تصریح شده است که این اقدام پاکستان در واکنش به تیراندازی نیروهای هندی در منطقه تاتا پانی در خط کنترل صورت گرفته است.

تی .آر.تی ترکیه: رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اظهار داشت که بار دیگر امید کسانی که خواهان نابودی و فروپاشی اقتصاد ترکیه بودند، را به یاس تبدیل کردیم. ان شاءلله سال 2017 جهشی تاریخی در زمینه اقتصاد ترکیه خواهد بود.رجب طیب اردوغان طی سخنانی در مجمع عمومی موسیاد در مرکز کنگره خلیج استانبول، گفت: بار دیگر امید کسانی که خواهان نابودی و فروپاشی اقتصاد ترکیه بودند، را به یاس تبدیل کردیم. با توجه به ارزیابی ها و برآوردهایم٬ ان شاءلله سال 2017 جهشی تاریخی در زمینه اقتصاد ترکیه خواهد بود.

دویچه وله: پس از انفجارهای کابل که به کشته شدن ده‌ها انسان بی‌گناه منجر شد، وزیر امور خارجه آلمان خواستار مذاکرات صلح با طالبان شد. زیگمار گابریل در تایید سخنان‌اش گفت صلح با دوستان معنی ندارد، با دشمنان باید معاهده صلح بست. گابریل در مصاحبه‌ای با خبرنگار روزنامه آلمانی “بیلد آم زونتاگ” گفت برای برقراری صلح در افغانستان باید با طالبان مذاکرات صلح انجام شود. او گفت در هیچ جای جهان نمی‌توان تنها با عملیات نظامی به صلح دست یافت.

دویچه وله:  ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا حملات تروریستی لندن را با شدیدترین لحن محکوم کرد. او پس از نشست کابینه بحران دولت بریتانیا، موسوم به “کمیته کبرا”، یک “ایدئولوژی شیطانی” را به تهاجم‌های اخیر نسبت داد. او گفت کشورش نسبت به افراط‌گرایان بیش از حد مدارا و تساهل نشان داده و این امر باید مورد بررسی قرار گیرد.

پارس تودی: دبیرکل جنبش انصارالله یمن با تاکید براینکه آمریکا در صدر متجاوزان به یمن قرار دارد گفت ، این متجاوزان متحدان آمریکا هستند و عربستان و امارات این تجاوز را اجرا می کنند. به گزارش شبکه تلویزیونی المسیره یمن،«عبدالملک بدرالدین الحوثی» دبیر کل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود در صنعا با بیان اینکه متجاوزان در همه استان های یمن مرتکب جنایت شده اند بر ضرورت مقابله همه گروه های یمنی با متجاوزان تاکید کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *