جدیدترین مطالب

از نسل کشی آلمان در آفریقا چه می دانیم؟

از نسل کشی آلمان در آفریقا چه می دانیم؟

علی مفتح در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: نسل کشی نامیبیا توسط آلمان اولین نسل کشی قرن بیستم میلادی بود و از راه های مختلف همچون تحمیل گرسنگی و تشنگی، جلوگیری از رسیدن غذای کافی، کار اجباری، بردگی، تجاوز جنسی، قطع اعضا و انجام آزمایش های پزشکی بر روی ساکنان این سرزمین ثروتمند اتفاق افتاد چرا که آلمانی ها می خواستند تا مال، اموال و زمین های ساکنان نامیبیا را از آن خود کنند. 

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

عباس آخوندی در یادداشتی می نویسد: سیاست ما در برابر تجاوز مجدد اسرائیل باید خویشتنداری و احاله آن به موقعیت‌های دیگر و پاسخ‌های غیرمستقیم باشد. ما باید فضا را سرد کنیم. گرم نکنیم. گرم کردن فضا عین خواسته اسرائیل است. ‌
Loading

أحدث المقالات

آمریکا در حرف و عمل از اسرائیل می‌خواهد که پس از حمله ایران، خویشتنداری کند/ تل‌آویو احتیاط را در دستور کار دارد  

خبرآنلاین نوشت: بنیامین فریدمن، مدیر اندیشکده اولویت های دفاعی در واشنگتن، می گوید که اسراییلی ها خواهان درگیر شدن در یک رویارویی تلافی جویانه در برابر ایران نیستند، بنابراین ممکن است فضایی برای احتیاط وجود داشته باشد. ممکن است بگویند پاسخ می دهیم اما سپس در همان سطحی عمل کنند که سالها علیه ایران عمل کرده اند، مثل هدف گرفتن افسران سپاه پاسداران و ترور دانشمندان هسته ای ایران.

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم / نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا با بیان اینکه اتحادیه اروپا گزارش‌های منتشر شده پیرامون حادثه انفجار در اصفهان را دنبال می‌کند، گفت: هنوز تائیدیه‌ رسمی درباره حمله ادعایی دریافت نکردیم، اما شاهد نشانه‌هایی هستیم که حاکی از کاهش تنش‌هاست.

Loading
16خرداد ماه 1396

رسانه ها ؛ تصویب انتقال سفارت آمریکا به شهر قدس و…

۱۳۹۶/۰۳/۱۶ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: تصویب انتقال سفارت از تل آویو به قدس در مجلس سنای ،آمریکا، ادامه بحران در روابط کشورهای عربی و قطر و واکنش ها ، تحریم های جدید مجلس سنای آمریکا ضد ایران،آغاز عملیات مخالفان سوری مورد حمایت آمریکا برای آزادسازی رقه ،آغاز نشست بین المللی صلح افغانستان ،دستور ترامپ به باسازی روابط آمریکا- روسیه، تصویب تسهیلات ویژه دولت کویت به ناتو، آغاز تخلیه نیروهای نظامی آلمان از پایگاه اینجرلیک ترکیه،خروج ناوهای هواپیمابر آمریکا از دریای ژاپن، تاکید آمریکا برادامه همکاری نظامی با قطر، پرتاب سنگین ترین ماهواه هند به فضا و عضویت رسمی مونته نگرو در ناتو ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری تسنیم: مجلس سنای آمریکا انتقال سفارت این کشور از تل آویو به شهر اشغالی قدس را تصویب کرد. مجلس سنای آمریکا امروز سندی را تصویب کرد که خواهان انتقال سفارت آمریکا از شهر تل آویو به شهر اشغالی قدس و حل و فصل درگیری اعراب و اسرائیل براساس راهکار “دو دولت” است. در این سند آمده است: “سیاست قدیمی آمریکا که دو حزب جمهوری خواه و دموکرات درخصوص وضعیت نهایی قدس دنبال می کنند؛ همچنان مسئله‌ای است که دو طرف فلسطینی و اسرائیلی لازم است آن را از طریق گفت وگو در چارچوب توافق وجود دو دولت حل و فصل کنند”.

خبرگزاری تسنیم: دبیرکل اتحادیه عرب از وقوع بحران در روابط بین برخی کشورهای عربی و قطر ابراز تاسف کرد. احمد ابوالغیط از بحران در روابط بین برخی کشورهای عربی از جمله امارات، عربستان، مصر و بحرین با قطر ابراز تاسف و بر لزوم پایبندی به تفاهم های سال 2014 میلادی به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس تاکید کرد. در بیانیه دبیرخانه اتحادیه عرب آمده است: دبیرکل “از رسیدن وضعیت به این مرحله بین چند کشور عربی ابراز تاسف می کند؛ بویژه که وی به طور گسترده به تبعات و پیامدهای اختلافات بر فعالیت عربی مشترک و ساختار آن توجه دارد”.

دویچه وله: به دنبال تشدید اختلافات بین عربستان و قطر که منجر به قطع مناسبات دیپلماتیک شماری از کشورهای عربی با قطر شد، آمریکا و روسیه خواستار تنش‌زدایی در این رابطه شدند.دفتر ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرده است که دونالد ترامپ خواستار کاهش تنش در مناسبات بین قطر و کشورهای عربی شده است.ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و همچنین رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز از عربستان سعودی و قطر خواسته‌اند، از طریق گفت‌وگو و مذاکره به اختلافات سیاسی موجود خاتمه دهند. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز بر اهمیت گفت‌وگو و مذاکره در حل اختلافات قطر و کشورهای عربی تاکید ورزیده است.

خبرآنلاین: وزارت خارجه قطر در بیانیه ای از قطع روابط دیپلماتیک ۴ کشور عربی با دوحه ابراز تاسف کرد. قطر در این بیانیه، این اقدام چهار کشور عربستان، مصر،بحرین و امارات را غیر قابل توجیه و مبتنی بر ادعاهای بی‌اساس خواند. در این بیانیه آمده است که قطر برای به شکست کشاندن تلاش‌های مربوط به تأثیرگذاری بر جامعه و اقتصاد قطر تلاش خواهد کرد.

خبرگزاری فارس:  رهبر اکثریت سنای آمریکا اعلام کرد طرح اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران روز چهارشنبه به رأی گذاشته خواهد شد. میچ مک کانل رهبر اکثریت سنا اعلام کرد «قانون فعالیتهای ثبات زدای ایران» که براساس آن قرار است تحریم‌های جدیدی علیه این کشور اعمال شود روز چهارشنبه در سنا به رای گذاشته می‌شود. وی همچنین افزود که اگر قانونگذاران بحث را طولانی کنند رای گیری نهایی در روز پنج شنبه عصر انجام خواهد شد.

خبرگزاری فارس: پایگاه خبری آمریکایی براساس یک سند آژانس امنیت ملی این کشور مدعی شد که روسیه به یکی از نرم افزارهای سیستم انتخاباتی ۲۰۱۶ آمریکا حمله سایبری کرده بود. براساس ادعای اینترسپت ، سازمان اطلاعات نظامی روسیه چند روز قبل از آغاز انتخابات 2016 آمریکا یک حمله سایبری علیه یکی از عرضه کنندگان نرم افزار انتخاباتی آمریکا انجام داده بود و ایمیلهایی را برای سرقت اطلاعاتی به بیش از یکصد مقام انتخاباتی محلی ارسال کرده بوده است.اینترسپت می‌گوید که این جزئیات را از یک گزارش اطلاعاتی محرمانه آژانس امنیت ملی آمریکا(NSA) بدست آورده است.

خبرگزاری فارس: دبیرکل سازمان ملل با بیان اینکه رژیم صهیونیستی هنوز هم کرانه باختری، قدس شرقی و بلندی‌های جولان را تحت اشغال دارد، خواستار تداوم مذاکرات فلسطین-اسرائیل بر سر راهکار ۲ دولتی شد. «آنتونیو گوترش» طی بیانیه‌ای که به مناسبت 50‌مین سالگرد جنگ شش روزه منتشر کرد، نوشت  جنگ 1967 رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی منجر به تولد نسلی از فلسطینیان با امید بسیار کم در اردوگاه‌های آوارگان فلسطینی شد.

خبرگزاری فارس:  وزیر خارجه قطر اعلام کرد که روابط این کشور با نهادهای رسمی و سازمان‎های دولتی آمریکا ممتاز است. «محمد بن عبد الرحمن آل ثانی» در گفت‎وگو با شبکه الجزیره بابیان اینکه روابط دوحه با نهادهای دولتی آمریکا در سطح بالایی قرار دارد، تاکید کرد که روابط ما با واشنگتن استراتژیکی و راهبردی است و از طریق نهادهای غیر رسمی افراطی تحت شعاع قرار نمی‎گیرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): گروه‌های مخالف سوریه حمله‌ای را نیمه‌های شب گذشته به شهر رقه آغاز کردند، در این راستا دیده‌بان حقوق بشر سوریه نیز اعلام کرد، نیروهای دموکراتیک سوریه حمله دومی را به محله المشلب آغاز کردند.  منابع نزدیک به نیروهای نخبه وابسته به احمد جربا رئیس جریان الغد از گروه‌های مخالف سوریه گفتند، نیروهای این گروه وارد محله المشلب اولین محله‌های شهر رقه از سمت شرق شدند و به مرکز محله رسیدند در حالی که نیروهای داعش از این محله عقب‌نشینی کرده بودند.

خبرگزاری مهر:  نسشت بین المللی صلح افغانستان امروز (۱۶ خرداد) و با حضور ۲۵ کشور در کابل پایتخت افغانستان برگزار می شود.نمایندگان دو کشور هند و پاکستان نیز در این اجلاس شرکت خواهند کرد. لازم به ذکر است که نشست صلح کابل با ابتکار «اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان برای جمع‌کردن تمامی نشستها و روندها در مورد صلح افغانستان در زیر یک چتر واحد انجام شده است.

  خبرگزاری مهر: وزیر امورخارجه آمریکا امروز سه شنبه از دستور شفاف رئیس جمهوری این کشور به وی برای بازسازی رابطه با روسیه خبر داد. «رکس تیلرسون» که به نیوزیلند سفر کرده است، عنوان داشت: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به طور شفاف از من خواسته تا برای بازسازی روابط آمریکا با روسیه تلاش کنم. به گفته تیلرسون، ترامپ همچنین دستور داده که تنش های به وجود آمده در مورد رابطه مشاوران رئیس جمهوری آمریکا با روسیه نباید تاثیری در تلاش های واشنگتن برای بهبود روابط با روسیه داشته باشد.

خبرگزاری ایرنا: دولت کویت پیش نویس قانون ارائه تسهیلات ویژه به سازمان ناتو دراین کشور و انتخاب کویت به عنوان مرکز منطقه ای سازمان ناتو را تصویب کرد . این قانون به دنبال اخیر توافق دولت کویت و سازمان ناتو بدست آمد و این کشور که به عنوان مرکز منطقه ای سازمان مذکور انتخاب شده با مصوبه امشب دولت کویت رسما عهده دار این سمت شد.

 خبرگزاری صدا و سیما: اندیشکده بروکینگز آمریکا اعلام کرد؛ معامله تسلیحاتی آمریکا با عربستان خبری جعلی و بعید است که عربستان با توجه به کاهش قیمت نفت و هزینه های جنگ یمن که بیش از دو سال به طول انجامیده است، توانایی پرداخت 110 میلیارد دلار را داشته باشد. پایگاه اینترنتی اندیشکده بروکینگز نوشت قرارداد تسلیحاتی صد و ده میلیارد دلاری آمریکا با عربستان که مقامات آمریکایی در طول سفر دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور به ریاض آن را اعلام کرده بودند، خبری جعلی است و هیچ معامله ای وجود ندارد.

خبرگزاری صدا و سیما:  پژوهشکده مطالعات راهبردی «بیگن-سادات» بقای بشار اسد را به معنای پیروزی ایران به عنوان دشمن رژیم صهیونیستی دانست و از اینکه اسد در قدرت بماند ابراز نگرانی کرد. این پژوهشکده در تازه ترین پژوهش خود نوشت، سوریه‌ای که درگیر جنگ داخلی است در مقایسه با سوریه‌ای قدرتمند، توان و امکانات کمتری برای آسیب رسانی به اسرائیل دارد. سوریه‌ از کار افتاده و ویرانی که جنگهای داخلی آن را متلاشی کرده، نتیجه حیله‌های اسرائیل نیست بلکه از دیدگاه اسرائیل این تنها یک تحول راهبردی مثبت است.

العالم فارسی: دیپلمات ارشد و سفیر موقت آمریکا در چین به دلیل مخالفت با سیاست‌های دونالد ترامپ استعفا کرد.مقامات وزارت خارجه آمریکا که در جریان استعفای «دیوید رنکس» هستند – و مایل به افشا شدن هویتشان نبودند — می‌گویند وی استعفای خود را روز دوشنبه و در نشست کارمندان سفارت آمریکا اعلام کرد.

یورونیوز: در پی افزایش تنش‌ها میان برلین و آنکارا، آلمان تخلیه نیروهای نظامی خود را از پایگاه هوایی اینجرلیک (Incirlik) ترکیه آغاز کرد. این نیروها برای جنگ با داعش به خاک ترکیه فرستاده شده بودند.زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان این خبر را پس از آن اعلام کرد که گفتگوهایش با مولود چاووش اوغلو٬ وزیر خارجه ترکیه بی‌نتیجه پایان یافت.

رادیوچین:  هوا چون یینگ سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست مطبوعاتی اظهار کرد، رهبران چین و هند بسیار به مساله مرزی اهمیت داده و در هر دیدار درباره این مساله رایزنی می کنند. طرفین بر آن هستند که حل هرچه زودتر این مساله با منافع اصلی دو کشور هماهنگ است، همچنین هدف راهبردی دو کشور است. هوا چون یینگ گفت: حفظ توسعه سالم و پایدار روابط چین و هند به عنوان دو کشور بزرگ، بسیار مهم است.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:   وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد دو فروند ناو هواپیمابر مستقر در دریای ژاپن آنجا را ترک کرده اند اما این کشور به نظارت بر تحرکات کره شمالی ادامه خواهد داد. یک مقام پنتاگون به «ان اچ کی» گفت که ناوهای هواپیمابر «یو اس اس کارل وینسون» و «یو اس اس رونالد ریگان» پس از پایان یک مانور سه روزه در هفته گذشته، دریای ژاپن را ترک کردند.

اسپوتنیک روسیه: وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای بر ضرورت حفظ اتحاد کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس تاکید کرد. یک مقام مسئول در وزارت خارجه آمریکا نیز در واکنش به تحولات اخیر منطقه گفت که همه شرکای واشنگتن در خلیج فارس، بسیار مهم هستند.این منبع بر آمادگی واشنگتن مبنی بر ایفای نقش برای حل اختلافات شورای همکاری خلیج فارس تاکید کرد.

تی .آر.تی ترکیه: سخنگوی پنتاگون اعلام کرد که تغییری در روند عملیات‌ نظامی در افغانستان، عراق و سوریه که از طریق پایگاه هوایی آمریکا در قطر فرماندهی می‌شود، صورت نخواهد گرفت. سرگرد آدریان رانکین گالووِی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا دررابطه با بحران بین قطر و برخی کشورهای عرب گفت: انجام تغییراتی در عملیات‌ ارتش آمریکا در افغانستان، عراق و سوریه که از طریق پایگاه هوایی آمریکا در قطر فرماندهی می شود، مطرح نیست. ماموریت جنگنده‌های ما به انجام در قطر ادامه خواهد داشت.

رادیو هند: هند عصر گذشته سنگین ترین ماهواره مخابره ای جی اِس اِ تی – 19 خود را باموفقیت به فضا پرتاب کرد. این نیرومندترین راکت سازمان تحقیقات فضایی هند تاکنون بوده که ماهواره مذکور را با وزن 3136 کیلوگرم از مرکز فضایی ساتیش داون درمدار قرار داده است.

پارس تودی:  مونته نگرو به طور رسمی به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» پیوست. «سرجان دارمانوویچ» وزیر امور خارجه مونته نگرو در مراسمی که در وزارت امور خارجه آمریکا برگزار شد، درخواست رسمی عضویت مونته نگرو در ناتو را ثبت کرد.وزارت امور خارجه روسیه اخیرا در بیانیه ای، تصمیم «مونته نگرو» برای پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را محکوم کرده بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *