جدیدترین مطالب

ریاض و اسلام آباد در مسیر توسعه روابط همه جانبه

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در دیدار با مقامات پاکستانی برای سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف این کشور از جمله روند خصوصی سازی هواپیمایی ملی و فرودگاه‌ها و همچنین بخش گردشگری اعلام آمادگی کرد.

Loading

أحدث المقالات

کاردار ایران در لندن : نتانیاهو برای کشاندن غرب به جنگ تمام عیار در منطقه، دام پهن کرد

لندن – ایرنا – کاردار سفارت کشورمان در لندن در گفت‌وگو با نشریه گاردین هشدار داد که «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای کشاندن پای غرب به جنگ تمام عیار در منطقه، دام پهن کرده است؛ جنگی که به گفته او پیامدهای غیرقابل محاسبه‌ای برای منطقه و جهان در پی خواهد داشت.

ببینید | اعتراف یک نظامی آمریکایی درباره پایگاه نظامی نابود شده نواتیم اسرائیل توسط ایران

اسکات ریتر، افسر سابق اطلاعاتی تفنگداران آمریکا گفت: پایگاه هوایی نواتیم اسرائیل حفاظت شده ترین نقطه زمین دربرابرحملات موشکی بوده که حتی محافظت شده تر از کاخ سفید و کاخ کرملین است. ایران با پنج موشک آنجا را درهم کوبید و به همه ازجمله آمریکایی‌ها ثابت کرد که هیچ دفاعی دربرابر موشک‌های ایرانی وجود ندارد. منبع: خبرفوری

یک رهبر حماس: معادله جدیدی شکل گرفته است

عزت الرشق عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس تاکید کرد عملیات طوفان الاقصی با تمامی جزئیات آن، یک مرحله (جدید) و نقطه عطف اساسی به شمار می‌آید.

Loading
22خرداد ماه 1396

رسانه ها ؛ درگیری‌های شدید در آخرین محله‌های موصل و…

۱۳۹۶/۰۳/۲۲ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: درگیری‌های شدید میان نیروهای عراقی و داعش در غرب موصل، واکنش تند ترکیه به تصمیم آلمان برای خروج از «اینجرلیک»، جنجال بررسی توافقنامه تیران و صنافیر در پارلمان مصر، افشای دیدار محرمانه نتانیاهو و سیسی در قاهره، همکاری رژیم صهیونیستی باآژانس دفاع موشکی آمریکا برای آزمایش موشک در آلاسکا ، افزایش فروش تسلیحات ژاپن به جنوب شرق آسیا ، تاکید موگرینی برافزایش توان دفاعی اتحادیه اروپا، هشدار قطر به کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، آغازنخستین عملیات آمریکا علیه مواضع الشباب در سومالی ،دیدار فرمانده نیروی دریایی هنداز اسرائیل، مانور نظامی مشترک ترکیه و جمهوری آذربایجان و آغاز حمله رسانه‌ای عربستان به کویت ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری فارس:   نیروهای عراقی به شدت در مناطق «باب السنجار»، «الموصل اقدیمه» در غرب موصل با تروریست‌ها درگیر هستند. بخش غربی شهر موصل شاهد درگیری‌های شدیدی میان نیروهای پلیس فدرال عراق و تروریست‌های داعش است؛ درگیری‌هایی که به مثابه آخرین مقاومت داعش در شهر موصل می‌باشد.نیروهای عراقی در تاریخ 26 مهر سال گذشته با فرمان حیدر العبادی عملیات آزادسازی موصل را آغاز کردند.

خبرگزاری فارس: وزیرخارجه ترکیه به تصمیم دولت آلمان برای خروج نظامیانش از پایگاه هوایی «اینجرلیک» واکنش تندی نشان داد. «مولود چاووش‌اوغلو» در اعتراض به تصمیم دولت آلمان برای خروج نیروهایش از پایگاه نظامی «اینجرلیک» در ترکیه بخاطر عدم صدور مجوز بازدید نمایندگان پارلمان آلمان از این پایگاه، تاکید کرد هیچ کشوری نمی‌تواند به آنکارا دستور دهد.چاووش‌اوغلو در ضیافت افطار روز یکشنبه با بیان اینکه آلمان نمی‌تواند هرچه را که می‌خواهد به ترکیه دیکته کند، گفت: «برخی از کشورها استرداد اعضای سازمان تروریستی فتح‌الله گولن (فِتو) را آغاز کرده‌اند اما برخی کشورهای اروپایی آنها را در آغوش گرفته، به نظامیان فراری اجازه عبور و به دیپمات‌های متواری نیز پناهندگی می‌دهند.»

خبرگزاری فارس: منابع سیاسی و رسانه‌ای پیش‌بینی می‌کنند که به زودی طرح برکناری ولی‌عهد عربستان به اتهام نزدیکی‌اش با دوحه، در عربستان کلید بخورد و پسر شاه سعودی یک قدم دیگر به پادشاهی نزدیک می‌شود. در پی تنش‌های اخیر ایجاد شده میان عربستان و همپیمانانش با قطر، برخی اطلاعات به دست آمده از منابع سیاسی و رسانه‌ای نشان می‌دهد که به زودی در داخل خاندان سلطنتی عربستان یک کودتا صورت خواهد گرفت تا «محمد بن نایف» ولی‌عهد کنونی عربستان از دور خارج شود و جانشین او «محمد بن سلمان» یک قدم دیگر به تخت پدرش نزدیک شود.

خبرگزاری فارس:  وزیر اول اسکاتلند ضمن اشاره به نتیجه انتخابات بریتانیا و بی‌ثباتی در این کشور خواستار تغییر در رویکرد خروج از اتحادیه اروپا و به عقب انداختن فرآیند برگزیت شد. نیکولا استرجون تاکید دارد دولت‌های تفویض‌اختیارشده (اسکاتلند، ولز، ایرلندشمالی) و همچنین احزاب اصلی سیاسی باید در فرآیند برگزیت مشارکت داشته باشند.

خبرگزاری فارس: وزارت خارجه مقدونیه اعلام کرد که تغییر نام این کشور با هدف تسهیل عضویت در سازمان ناتو در دستور کار دارد. مقامات مقدونیه در نظر دارند که نام این کشور را تغییر دهند تا به این وسیله مانع در زمینه عضویت این کشور در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برطرف شود. این اقدام در جهت مخالفت یونان با عضویت این کشور صورت می‌گیرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  چهره‌های اپوزیسیون مصر تاکید کردند، در صورتی که پارلمان با توافقنامه تیران و صنافیر و انتقال حاکمیت آن دو به عربستان موافقت کند، تظاهرات مردمی گسترده‌ای در میدان التحریر قاهره براه خواهند انداخت. این در حالی است که جلسه اول بررسی این توافقنامه در پارلمان روز گذشته شاهد درگیری‌های لفظی شدیدی میان نمایندگان موافق و مخالف بود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  برخی منابع از سفر نخست وزیر و رئیس اپوزیسیون رژیم صهیونیستی به قاهره و دیدار محرمانه با رئیس جمهور این کشور و ترک مصر پیش از طلوع آفتاب در سال گذشته میلادی خبر دادند. این منابع اظهار داشتند، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و اسحاق هرتزوگ، رئیس اپوزیسیون این رژیم و رهبر حزب اتحادیه صهیونیست در آوریل ۲۰۱۶ و در اوج تلاش‌های بین‌المللی برای ایجاد طرحی منطقه‌ای برای صلح دیداری محرمانه با عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر در کاخش در قاهره داشتند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رژیم صهیونیستی برای اولین بار با همکاری آژانس دفاع موشکی آمریکا برای آزمایش موشک حیتس ۳ در آلاسکا آماده می‌شود. آزمایش سامانه ضد موشکی حیتس ۳ توسط رژیم صهیونیستی ظرف چند ماه آینده در منطقه آزمایشی کودیاک واقع در آلاسکای آمریکا و با همکاری آژانس دفاع موشکی این کشور انجام خواهد شد.در این آزمایش، موشک اسرائیل با هدفی مشابه موشک‌های بالستیک فرضی مقابله کرده و با آنها هنگام پرواز، شبیه موشک‌های پیشرفته ایران برخورد خواهد کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  یکی از مقام‌های دفاعی ژاپن می‌گوید، توکیو به دنبال افزایش فروش تسلیحاتش به کشورهای جنوب شرق آسیاست. هیدیکی واتانابه،‌ رئیس آژانس امور لجستیکی و فناوری وزارت دفاع ژاپن می گوید، توکیو روز پنجشنبه میزبان مقام‌های دفاعی از کشورهای عضو انجمن همکاری کشورهای جنوب شرق آسیا خواهد بود و در این نشست این مقام‌ها به تبادل اطلاعات درباره تکنولوژی‌ها و تجهیزات دفاعی می پردازند.

خبرگزاری مهر:  مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر لزوم افزایش توان دفاعی این اتحادیه تاکید و خاطر نشان کرد که بی شک تمام توان خود را در این مسیر بکار خواهند گرفت. «فدریکا موگرینی» با حضور در یک نشست خبری مشترک با «رز گوتمولر» معاون سازمان پیمان آتلانتیک شمالی اظهار داشت: اتحادیه اروپا برای افزایش توان دفاعی خود راهکارهای مختلف را در پیش گرفته و خود را در این مسیر به چالش خواهد کشاند.

خبرگزاری تسنیم: اتحادیه عرب اخبار منتشر شده مبنی بر برگزاری نشست اضطراری نمایندگان دائم این اتحادیه با محوریت بررسی قطع روابط قطر با برخی کشورهای عربی را تکذیب کرد.نمایندگان دائمی کشورهای عضو اتحادیه عرب امروز نشستی را در قاهره برگزار می کنند.

محمود عفیفی سخنگوی دبیرکل اتحادیه عرب در بیانیه ای مطبوعاتی گفت: خبر منتشر شده در یک سایت خبری مبنی اینکه در جدول کاری نشست اضطراری امروز دوشنبه نمایندگان دائم اتحادیه عرب موضوع قطع روابط دیپلماتیک برخی کشورهای عربی با قطر درج شده است، درست نیست.

خبرگزاری صدا و سیما: سناتور آمریکایی خواستار اضافه کردن بندی به قانون جاستا درباره عربستان شد. یکی از اعضای کنگره آمریکا گفت کنگره، بندی را به قانون جاستا اضافه خواهد که امکان می دهد درباره حمایت عربستان از عملیات تروریستی اطمینان حاصل شود. سناتور لیندزی گراهام عضو برجسته جمهوریخواه کنگره گفت قانون جاستا همچنان به قوت خود باقی است و کنگره هم اکنون تلاش می کند بندی را به این قانون بیافزاید که بر اساس آن می توان اطمینان حاصل کرد آیا دولت سعودی یا غیر سعودی از عملیات تروریستی حمایت کرده‌اند یا خیر یا آنکه اقدامات فردی شهروندان بوده است؟

خبرگزاری صدا و سیما: نشست فصلی شورا ی حکام اژانس بین المللی انرژی اتمی در مقر آژانس در وین آغاز بکار کرد. محورهای اصلی این نشست پنج روزه گزارش سالانه  آژانس ،  گزارش همکاری های فنی سال 2016، نظارت و راستی آزمایی در  ایران در پرتو قطعنامه 2231 شورای امنیت، درخواست پادمان در کره شمالی و اجرای موافقت نامه ان.پی.تی در جمهوری سوریه اعلام شده است.

خبرگزاری ایرنا: پاکستان که روابطش با افغانستان به دلیل وجود ابرهای تیره بی اعتمادی در آسمان این روابط، در ماه های اخیر حتی متشنج تر از ماه ها و سال های گذشته شده، با این وجود بار دیگر اعلام کرد که از روند صلح درافغانستان با هدف ایجاد ثبات در این کشور کاملا حمایت می کند.’سرتاج عزیز’ مشاور نخست وزیر پاکستان در امور خارجی روز دوشنبه در مصاحبه ای با یک شبکه خبری، همچنین تاکید کرد که پاکستان و افغانستان باید تلاش های مشترک و جمعی در مسیر مبارزه با تروریسم انجام دهند.

العالم فارسی:  وزیر دارایی قطر درباره پیامدهای تحریم قطر به کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس هشدار داد.علی شریف العمادی گفت دوحه تنها بازنده منازعه اخیر میان قطر و 7 دولت خاورمیانه نخواهد بود. وی در این خصوص خاطرنشان کرد: «افراد زیادی گمان میکنند ما تنها بازنده این وضع هستیم؛ اما اگر ما یک دلار از دست بدهیم، آن‌ها هم در ازای آن یک دلار از دست خواهند داد.»

دویچه وله: نیروهای کرد سوری مورد حمایت آمریکا در جریان پیشروی در شمال سوریه وارد شهر رقه شده و محله‌هایی در پایتخت خودخوانده داعش در سوریه را تصرف کرده اند.ائتلاف موسوم به “نیروهای سوریه دمکراتیک (SDF)” از چند جهت وارد رقه شده‌اند و  توانسته اند محله “المشلب” در شرق و  بیش از نیمی از محله “الصباحیه” در غرب رقه را تصرف کرده و کنترل آن را در دست بگیرند.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:   وزارت دفاع ژاپن قصد دارد در چند ماه آینده تصمیم گیری کند که کیفیت دفاع موشکی خود را چگونه بهبود بخشد. در حال حاضر این کشور ناوشکن های مجهز به موشک های رهگیر و سامانه رادار پیشرفته اجیس و موشک های زمینی «پک-۳» را مستقر می کند. اینها برای دفاع از ژاپن علیه حمله احتمالی موشک بالستیک توسط کره شمالی طراحی شده اند. این وزارتخانه برای تقویت دفاع موشکی در حال بررسی مقرون به صرفه بودن هزینه ارتقا مدل زمینی سامانه ایجیس موسوم به « ایجیس آشور» و سامانه «پدافند منطقه ای ارتفاع بالا» موسوم به « تاد» می باشد.

رادیوچین: وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد، این کشور نخستین حمله خود را علیه گروه الشباب وابسته به القاعده در سومالی انجام داده است. در این بیانیه آمده است، وزارت دفاع آمریکا در یازدهم ژوئن ترتیب انجام حمله‌ای علیه الشباب در سومالی را داده است. این حمله در حدود ۱۸۵ مایلی جنوب غرب موگادیشو صورت گرفته است.

اسپوتنیک روسیه: ماریا زاخارووا سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه فدراسیون روسیه اعلام کرد : عملیات ائتلاف سوری به رهبری ایالات متحده محکوم به شکست است. وی همچنین ابراز تأسف کرد که تلاش ها جهت حمایت مالی، سیاسی و رسانه ای بعضی از کشورها غربی ومنطقه ای از گروه های مسلح همچنان ادامه دارد.

رادیو هند:   سنیل لانبا،  دریاسالار کل نیروی دریایی هند برای دیداری چهار روزه وارد اسرائیل شد. هدف این سفر، توسعه همکاری دفاعی و امنیتی فی مابین اعلام شده است . دریاسالار لانبا قرار است با فرماندهان نیروهای سه گانه  ارتش اسرائیل نیز دیدار می کند.

 تی .آر.تی ترکیه:  مانور مشترک نیروهای مسلح ترکیه و جمهوری آذربایجان در جمهوری خود مختار نخجوان آغاز شد. وزارت دفاع آذربایجان با انتشار بیانیه ای اعلام داشت، براساس قرارداد منقعده بین دو کشور، نیروهای مسلح ترکیه و آذربایجان در جمهوری خود مختار نخجوان مانور نظامی مشترک آغاز کرده اند. این مانور تا 16 ژوئن ادامه خواهد داشت.

تی .آر.تی ترکیه:  ولادیمر ژیرینوفسکی رهبر حزب دمکراتیک لیبرال روسیه گفت : ترکیه بایستی بدون فوت وقت در سازمان همکاری شانگهای عضویت یابد. ژیرینوفسکی در اجلاس هفته پیش سران سازمان همکاری شانگهای در آستانه پایتخت قزاقستان موضوع تصویب عضویت پاکستان و هندوستان در این سازمان را مورد ارزیابی قرار داده و ضمن اشاره به مباحثات مربوط به عضویت ترکیه در این سازمان گفت : برای پذیرش اعضای جدید به این سازمان بایستی به فعالیت ها سرعت بخشید.

پارس تودی:  براساس نتایج قطعی انتخابات پارلمانی فرانسه، حزب میانه روی امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه و متحدانش با کسب 32/32 درصد آرا پیروز شد. وزارت کشور فرانسه  اعلام کرد، حزب مکرون موسوم به « جمهوری به پیش » و متحدان میانه روی از حزب « مودم » در دور نخست انتخابات پارلمانی در صدر قرار گرفت و پس از آن راستگراها 21/56 درصد آرا و حزب راست افراطی « جبهه ملی » نیز 13/20 درصد آرا را از آن خود کردند.

خبرآنلاین: عربستان حملات رسانه ای علیه کویت را آغاز کرد.به گزارش  شبکه تلویزیونی نبأ ؛فعالان و شخصیت های رسانه ای سعودی اظهارنظرها و توئیت های زیادی را علیه کویت منتشر کرده اند، چرا که این کشور در آنچه آنان نبردهای سرنوشت ساز خوانده اند موضع بی طرفانه ای اتخاذ کرده و اقدام به میانجی گیری در جهت بحران کشورهای حاشیه خلیج فارس کرده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *