جدیدترین مطالب

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

همانطور که از قبل هم قابل پیش‌بینی بود و مقامات آمریکایی هم اعلام کرده بودند، ایالات متحده قطعنامه عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد؛ اقدامی مسجل، اما پرحاشیه برای جو بایدن که خود را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌بیند. در گزارش‌های پیشین «ایران» به این نکته اشاره شده بود که تداوم حمایت‌های سیاسی، دیپلماتیک، نظامی، اقتصادی و تجاری آمریکایی ها از اشغالگران آثار مخربی را برای رئیس جمهور آمریکا به دنبال داشته است تا جایی که آمارها از احتمال شکست او خبر می‌دهند. با این وجود دولت بایدن تصمیم گرفت کماکان به سیاست خود مانند هفت ماه گذشته برای حمایت از رژیم صهیونیستی ادامه دهد.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

بامداد بی‌رمق

بامداد بی‌رمق

در شرایطی که موضوع واکنش احتمالی و حمله متقابل اسرائیل به ایران و سناریوهای مختلف آن، نُقل محافل کارشناسی و رسانه‌ای بود، صبح دیروز (جمعه) پدافند هوایی کشور حمله چند ریزپرنده در آسمان اصفهان را خنثی کرد. در همان دقایق اولیه این حمله عنوان شده بود که اهدافی در پایگاه‌های شکاری اصفهان و تبریز مد نظر بوده‌اند، اما ایسنا می‌گوید که اخبار غیررسمی در رابطه با حمله موشکی یا پهپادی، تأیید نمی‌شود. شبکه خبری المیادین هم به نقل از منابع ایرانی تصریح کرد که هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است.

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

Loading

أحدث المقالات

کره‌شمالی: یک کلاهک موشک کروز فوق‌العاده بزرگ و یک موشک ضد هوایی جدید را آزمایش کردیم

کره‌شمالی امروز -شنبه- اعلام کرد که یک کلاهک موشک کروز «فوق‌العاده بزرگ» و یک موشک ضد هوایی جدید را در منطقه ساحلی غربی آزمایش کرده است تا در مواجهه با تشدید تنش‌ها با ایالات متحده و کره‌جنوبی، توانایی‌های نظامی خود را گسترش دهد.

امیرعبداللهیان: نتانیاهو از خویشتن‌داری ما آدرس غلط دریافت کرد

وزیر امور خارجه گفت: ما در ۴۵ سال گذشته، اولا در حوزه استقلال سیاسی و ثانیا در حوزه پیشرفت‌های مرتبط با علم، فناوری، صنایع، دفاع و پیشرفت‌های بزرگی داشته‌ایم؛ در برخی از موضوع‌ها ما اکنون جزو ۵ یا ۱۰ کشور اول دنیا هستیم.

Loading
23خرداد ماه 1396

رسانه ها ؛ گسیل نیروهای قطری به مرز با عربستان و…

۱۳۹۶/۰۳/۲۳ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: اعزام نیروهای زرهی ارتش قطر به مرز با عربستان،توافق سنا برای اضافه کردن تحریم روسیه به تحریم‌های ایران، سفر نواز شریف به عربستان با "ماموریت خاورمیانه"، مخالفت انگلیس با رفراندوم استقلال اقلیم کردستان ،آغاز مانور نظامی "گرگ آهنی۲۰۱۷ "ناتو در لیتوانی، جاسوسی پهپاد کره شمالی از سامانه موشکی تاد در کره جنوبی،همکاری اندونزی و مالزی با فیلیپین برای مقابله با تروریست ها در مراوی، رایزنی ظریف و موگرینی در خصوص مسائل منطقه، سفرپادشاه اردن به کویت ، هشدار کمیسیون اتحادیه اروپا به کشورهای عضو این اتحادیه ، ابراز نگرانی آمانو از فعالیت هسته ای کره شمالی و افشاگری نخست وزیر سابق قطرازتوطئه برخی کشورهای عربی علیه ایران ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری فارس: در ادامه تنش‌ها بین عربستان سعودی و قطر، برخی خبرها از استقرار نظامیان قطری در تنها مرز این کشور با سعودی‌ها خبر می‌دهند. «علی الاحمد» مدیر موسسه امور خلیج فارس در واشنگتن و فعال سیاسی مخالف عربستان سعودی، از استقرار نظامیان قطری در تنها مرز زمینی این کشور با عربستان خبر داده است. مدیر موسسه امور خلیج فارس در واشنگتن فیلمی از تحرکات ارتش قطر و استقرار آنها در تنها مرز زمینی این کشور با عربستان سعودی منتشر کرد. در این فیلم کوتاه، جابجایی و تحرکات خودروهای زرهی را به وضوح می‌توان دید.

خبرگزاری تسنیم: نمایندگان مجلس سنا بامداد سه‌شنبه (به وقت تهران) به توافقی فراحزبی برای اضافه کردن طرح اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه به پیش‌نویس لایحه تحریم‌های جامع ایران دست پیدا کردند. پایگاه خبری «ان‌بی‌سی‌نیوز» گزارش داده طرح تحریم‌های روسیه علاوه بر اعمال محدودیت‌های جدید علیه اقتصاد این کشور، اختیارات «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای رفع این محدودیت‌ها را محدود می‌کند.

خبرگزاری تسنیم:  رئیس جمهوری روسیه بر موفقیت این کشور در تحکیم استقلال و حاکمیت، ایجاد جامعه‌ای دموکراتیک با تکیه بر ارزش‌های مرسوم و دفاع از منافع ملی تاکید کرد. “ولادیمیر پوتین”  در مراسم رسمی «روز ملی روسیه» در کاخ کرملین گفت این کشور و مردم آن، تجربه موفقی از تغییر شکل و وارد شدن به مرحله جدیدی از تاریخ را پشت سرگذاشته اند که بدون آن پیشرفت غیرممکن بود و در عین حال این تغییرات بسیار خطرناک بود و امکان تضعیف دولت و آسیب جدی جامعه نیز در آن وجود داشت.

خبرگزاری تسنیم:  وزیر دفاع آمریکا بر این باور است که پیشرفت برنامه‌های موشکی و اتمی کره شمالی، فوری ترین تهدید علیه امنیت ملی آمریکا است. جیمز ماتیس در سخنانی تاکید کرد: پیشرفت برنامه های اتمی و موشکی کره شمالی، فوری ترین تهدید علیه امنیت ملی آمریکا به شمار می رود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  وزارت امور خارجه آمریکا در گزارشی اعلام کرده که داعش قصد دارد عربستان را تصرف کند. شورای امنیت خارجی دستگاه دیپلماسی آمریکا با انتشار گزارشی، گروه تروریستی داعش را تهدیدی روزافزون برای عربستان قلمداد کرده و آورده است که این گروه تروریستی ظرفیت بی‌ثبات کردن این کشور را دارد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  معاون وزیر خارجه سوریه ضمن تأکید بر اینکه تحولات روابط کشورهای شورای همکاری خلیج فارس یک داستان خنده‌دار است، گفت: همواره درباره حمایت برخی از این کشورها از تروریسم حق با ما بوده است.فیصل مقداد در مصاحبه با روزنامه الوطن گفت: واقعیت میدانی سوریه در سایه بحران میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس خوب است و ما همواره خوش‌بین هستیم. داستان خنده‌داری که شاهد آن در این کشورها هستیم به همگان می‌فهماند که حق همواره با سوریه بوده است. ما از آغاز جنگ گفتیم که برخی از این کشورها از تروریسم حمایت می‌کنند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): نخست‌وزیر پاکستان در راس هیاتی عالی‌رتبه عازم جده عربستان شد. این سفر یک روزه در بحبوحه تعمیق اختلافات دیپلماتیک در خاورمیانه صورت می‌گیرد. سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان با استقبال از هیات پاکستانی به ریاست نواز شریف‌، نخست‌وزیر پاکستان افطار میزبان آنها بود. در بدو ورود هم شاهزاده فیصل بن عبدالعزیز، فرماندار مکه به استقبال آنها رفت.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس اعلام کرد، لندن از عراق متحد، دموکراتیک و باثبات حمایت می‌کند و معتقد است اکنون زمان برگزاری رفراندوم درباره استقلال دولت منطقه‌ای کردستان نیست. جانسون گفت : دولت لندن درک می‌کند که برگزاری رفراندوم استقلال دولت منطقه‌ای کردستان(اقلیم کردستان عراق) جزء آرزوهای مردم کرد است اما اکنون برگزاری چنین رفراندومی می‌تواند باعث منحرف شدن از اولویت‌های ضروری مانند شکست داعش، ایجاد ثبات در مناطق‌ آزاد شده و توجه به مسائل سیاسی بلندمدت شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): نیروهای ناتو یک رزمایش نظامی ۱۰ روزه تحت عنوان “گرگ آهنی ۲۰۱۷” را در لیتوانی در چارچوب مانورهای نظامی کلی‌تر خود با هدف آنچه که تجاوزگری روسیه خوانده‌اند، آغاز کرده‌اند.حدود ۵۳۰۰ سرباز متعلق به ۱۰ کشور عضو ناتو قرار است در این رزمایش شرکت داشته باشند.

  خبرگزاری مهر: وزیر خارجه قطر در گفتگویی اعلام کرد که دوحه و مسکو علیرغم برخی اختلاف نظرها دارای هدف مشترک در قبال سوریه هستند. «محمد بن عبدالرحمان آل ثانی» وزیر خارجه قطر در گفتگو با روزنامه ویدوموستی چاپ روسیه اظهار داشت: آینده بشار اسد رئیس جمهوری سوریه هرگز نقطه اختلاف دوحه و مسکو نخواهد بود و روسیه و قطر علیرغم اختلاف نظر در برخی مواضع، دارای هدف مشترک در قبال سوریه هستند و این هدف، پایان بخشیدن به درگیری و تنش ها در این کشور است.

 خبرگزاری مهر: مقاماتی از ارتش کره جنوبی از جاسوسی یک پهپاد کره شمالی از سامانه موشکی نصب شده در این کشور خبر دادند. ارتش کره جنوبی در کوهستان های مرزی این کشور با کره شمالی یک پهپاد (هواپیمای بدون سرنشین) پیدا کرده که به احتمال زیاد این هواپیما متعلق به کره شمالی است.بر اساس اعلام مقامات کره جنوبی، این پهپاد مجهز به دوربین عکاسی بوده و در درون آن بیش از ۱۰ عکس از سامانه تاد نصب شده در کره جنوبی وجود دارد.

خبرگزاری ایرنا: ترامپ در حالی به دنبال بازنگری در سیاست آمریکا در قبال کوباست که مشاوران وی در حال آماده کردن گزینه هایی از جمله ایجاد محدودیت های جدید در سفر آمریکایی ها به کوبا و محدود کردن همکاری شرکت های آمریکایی با نهادهای مرتبط با ارتش کوبا هستند. شبکه آمریکایی بلومبرگ در گزارشی در تارنمای خود افزود: جزییات جدید سیاست جدید دولت آمریکا را در قبال کوبا، دو منبع نزدیک به مذاکرات برای تدوین آنها اعلام کرده اند.

خبرگزاری ایرنا:  وزیر امور خارجه فیلیپین اعلام کرد که اندونزی و مالزی با کشورش برای مقابله با داعش و رفع بحران شهر مراوی که اکنون در جنگ با تروریست های الهام گرفته از داعش به سر می برد، همکاری می کنند. ‘آلن پیتر کیتنو’ وزیر امور خارجه فیلیپین در آیین یکصد و نوزدهمین سالروز استقلال کشورش در مانیل ، گفت که اعضای اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا موسوم به ‘آ.سه.آن’ اعلام کردند که از اقدامات علیه تروریست ها در فیلیپین حمایت خواهند کرد.

 خبرگزاری صدا و سیما: در دیدار دکتر محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران  و خانم فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  دو طرف در خصوص مسائل منطقه ای از جمله تحولات خلیج فارس و سوریه گفتگو کردند. طرفین با تاکید بر اینکه تنها راه کاهش تنش و منازعه در منطقه و رفع اختلافات گفتگوهای سیاسی است تاکید کردند سایر راهکارها بر طرف کننده اختلافات موجود نخواهد بود.

خبرگزاری صدا و سیما:  عبد الله دوم پادشاه اردن در چارچوب تلاشها برای حل بحران فعلی بین برخی کشورهای عربی و قطر امروز سه شنبه به کویت می رود . اردن در حال حاضر رئیس اتحادیه عرب است .

یورونیوز: کمیسیون اتحادیه اروپا به کشورهای عضو این اتحادیه هشدار داد. کمیسر مسوول امور مهاجران گفت برخورد شدیدی علیه کشورهایی می شود که حاضر نشده اند طبق توافق های پیشین از پناهجویان استقبال کنند.دیمیتری آورامپولوس می گوید: «ما کشورهای عضور اتحادیه که قوانین مهاجرتی مورد نظر اتحادیه اروپایی را رعایت نکنند تنبیه خواهیم کرد. آنها باید به عهدشان عمل کنند.

رادیوچین: وزارت خارجه چین اعلام کرد : پیمان مبارزره سازمان همکاری شانگهای با افراط‌گرایی در مبارزه با تروریسم در سطح بین المللی بار دیگر نقش‎آفرین خواهد شد. هفدهمین نشست شورای سران سازمان همکاری شانگهای اخیرا در آستانه برگزار شد. لو کانگ سخنگوی وزارت خارجه چین در این باره به خبرنگاران گفت:”پیمان سازمان همکاری شانگهای برای مبارزه مشترک با تروریسم در حالی امضاء شد که حملات تروریستی به اوج رسیده است. امضاء این پیمان نشانگر عزم راسخ کشورهای عضو سازمان برای مبارزه با نیروهای تروریستی، تجزیه طلب و افراطگرا است و باعث استحکام پایه حقوقی همکاری‌ امنیتی اعضای سازمان می شود.

رادیوچین: وانگ یی وزیر خارجه چین دی دیدار با معاون رییس جمهوری و وزیر خارجه جمهوری پاناما، اطلاعیه مشترک برقراری روابط سیاسی بین جمهوری چین و جمهوری پاناما را امضا کرد. جمهوری پاناما ازامروز روابط دیپلماتیک با تایوان را قطع کرد.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:  رییس آژانش بین المللی انرژی اتمی نگرانی عمیق خود را نسبت به توسعه هسته ای و پرتاب های موشکی مکرر کره شمالی ابراز داشت.یوکیا آمانو همچنین تعهد کرد که دولت کره شمالی را برای همکاری با این آژانس در راستای قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد تحت فشار قرار دهد.

اسپوتنیک روسیه: نخست وزیر سابق قطر افشا کرد : عربستان به منظور ضربه زدن به ایران از طرح ها و توطئه های آمریکا و اسرائیل حمایت کرد. به گزارش اسپوتنیک، حمد بن جاسم آل ثانی گفت: من اعتراف می‌کنم که در برخی موارد اشتباه کردیم و در توطئه‌های عربی علیه ایران و یمن شرکت کردیم. عربستان به منظور ضربه زدن به ایران از طرح‌ها و توطئه‌های آمریکا و اسرائیل حمایت کرد و اموال زیادی در این راه خرج کرد و ما نیز در تجاوز غیر انسانی علیه یمن دست داشتیم و زمانی که پشیمان شدیم و خواستار توقف جنگی که چه از نظر سیاسی و چه از نظر میدانی شکست خورده بود، شدیم ما را دشمن خواندند و به دشمن آنان تبدیل شدیم.

دویچه وله: داعش خواهان حمله به ایران و چند کشور دیگر در ماه رمضان شد.گروه تروریستی داعش در یک پیام صوتی در شبکه تلگرام منسوب به این گروه خواستار حملات بیشتر به کشورهای ایران، آمریکا، روسیه، عراق، سوریه و کشورهای اروپایی شد.

رادیو فرانسه: احتمال برکناری دونالد ترامپ قوّت می‌گیرد.به گزارش خبرگزاری فرانسه، اظهارات جیمز کومی، مدیر پیشین پلیس فدرال آمریکا می‌تواند به پیگرد قضایی رئیس جمهوری آمریکا، دونالد ترامپ، به اتهام جلوگیری از فعالیت مستقل دستگاه قضایی منجر شود، هر چند پروندۀ این موضوع هنوز ناکامل است. جیمز کومی در اظهارات پنجشنبه گذشته‌اش در مقابل کمیسیون اطلاعات سنای آمریکا صریحاً گفت که دونالد ترامپ از او خواسته بود که تحقیق دربارۀ تماس های مایکل فلین، مشاور پیشین رییس جمهوری آمریکا در امور امنیت ملی، را متوقف کند.

تی .آر.تی  ترکیه: نومان کورتولموش معاون نخست وزیر و سخنگوی حکومت ترکیه پس از اجلاس هیئت وزرا گفت: پیشروی بحران قطر، هزینه ای سنگین برای کشورهای منطقه خواهد داشت. وی ضمن اشاره به بحران موجود میان کشورهای خلیج و قطر، گفت: “ادامه این بحران، هزینه ای سنگین برای کشورهای منطقه خواهد داشت که برای درک این موضوع، نیازی به پیشگو بودن نیست.”

تی .آر.تی ترکیه: آل ثانی امیر قطر و ماکرون رئیس جمهور فرانسه، آخرین تحولات در رابطه با بحران میان قطر و برخی کشورهای عربی را مورد بررسی قرار دادند. شیخ تمیم بن ال ثانی امیر قطر با امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه گفتگویی تلفنی در رابطه با تحولات اخیر در بحران منطقه خلیج فارس انجام دادند. در این گفتگوی تلفنی، ماکرون بر اهمیت حفظ ثبات در خلیج فارس و همچنین نظر کشورش بر انجام دیالوگ برای حل بحران میان  کشورهای شورای همکاری خلیج فارس  تاکید کرد.

رادیو هند:  نارندرا مودی ، نخست وزیرهند بیست و پنجم ماه ژوئن به آمریکا می رود. مودی قرار است با دونالد ترامپ درباره  شراکت استراتژیکی چند بعدی مابین هند و ایالات متحده دیدار کند.

 پارس تودی:  رژیم صهیونیستی با کشورهایی که بر اساس قوانین بین الملل، حق واردات و صادرات اسلحه را ندارند؛ قرارداد فروش اسلحه امضا می کند.به گزارش الجزیره نت، تل آویو با فروش اسلحه به کشورهایی که بر اساس قوانین بین الملل حق واردات و صادرات اسلحه را ندارند، سالیانه میلیون ها دلار به خزانه رژیم صهیونیستی سرازیر می کند. تل آویو در روزهای گذشته میزبان کنفرانس بین المللی «تجارت اسلحه و تکنولوژی نظامی» برای هشتمین سال پیاپی با حضور 15 هزار شرکت کننده از جمله چهار هزار مسوول خارجی و 90 عضو هیات های رسمی بین المللی بود.

خبرآنلاین: وزیر مشاور در امور خارجی امارات گفت: دولت قطر باید بداند که راه حل بحران کنونی این کشور با تعدادی از کشورهای عربی در ریاض است. انور قرقاش گفت: قطر باید بداند که راه حل در رفتن به ریاض است و نه بین المللی کردن بحران”. درپی تشدید تنش قطر با برخی کشورهای عربی از جمله عربستان، دوشنبه گذشته روابط دیپلمات بین آنها قطع شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *