جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

حمله اسرائیل به حومه دمشق پایتخت سوریه

منابع نظامی سوری از فعال شدن پدافند دفاعی سوریه در حومه دمشق و رهگیری تعدادی از موشک‌هایی خبر دادند که گفته می‌شود از سوی رژیم اسرائیل شلیک شده است.

ادعای کمیته تحقیقات روسیه: تروریست‌های کروکوس با اتباع اوکراینی در ارتباط بودند

کمیته تحقیقاتی روسیه در تلگرام اعلام کرد: نتایج ابتدایی تحقیقات می‌تواند ماهیت برنامه‌ریزی شده این اقدامات تروریستی، آماده‌سازی‌های دقیق و حمایت مالی از آن‌ها را تایید کند. نتیجه همکاری با تروریست‌های دستگیر شده، بررسی دستگاه‌های فنی ضبط شده و تحلیل اطلاعات تراکنشات مالی، شواهدی مبنی بر ارتباط با اتباع اوکراینی به دست آمده است.

Loading
26خرداد ماه 1396

رسانه ها ؛ تحریم های جدید ضدایرانی سنای آمریکا و…

۱۳۹۶/۰۳/۲۶ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: تصویب تحریمهای جدید ضدایران در سنای آمریکا، استقبال لابی صهیونیستی از تحریم های ضد ایرانی ، واکنش و اعتراض آلمان و اتریش به تحریم ضدروسی کنگره آمریکا، افشای فروش جزایر مصری به عربستان از سوی اسرائیل، سفروزیر خارجه ترکیه به ریاض ،گفتگوی صدر اعظم آلمان با امیر قطر و نیز ملک سلمان با نخست وزیر انگلیس،هشدار جدید شورای امنیت به عربستان و متحدانش، درخواست امارات از آمریکا برای انتقال پایگاه خود از قطر، آغاز مذاکرات منع تسلیحات هسته ای ، انتقاد عفو بین‌الملل از سیاست‌های مرزی و مهاجرتی ترامپ و انتقاد دبیرکل سازمان ملل ازحمایتهای اسرائیل از گروههای تروریستی مستقر در سوریه ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری تسنیم: سنای آمریکا طرح تحریم جدید ایران را با 98 رای مثبت و 2 رای منفی تصویب کرد.این طرح سپس باید به تایید مجلس نمایندگان آمریکا برسد و پس از آن برای تایید نهایی، نیازمند امضای رئیس جمهور آمریکا خواهد بود. بر اساس این طرح در صورت تصویب در صحن سنا، دولت آمریکا ظرف مدت 90 روز، باید تحریم های جدیدی علیه افراد و نهادهای فعال در توسعه برنامه های موشکی ایران تصویب کند.

خبرگزاری تسنیم:  وزارت خارجه عمان از گفتگوی تلفنی بین یوسف بن علوی وزیر خارجه این کشور و رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا خبر داد.بر اساس این گزارش، دو طرف در این گفتگوی تلفنی بر ضرورت حمایت همه طرف‌ها از تلاش‌های امیر کویت برای حل بحران قطر تاکید کردند.

خبرگزاری ایرنا: کمیته امور عمومی آمریکا – اسرائیل، (ایپک) با صدور بیانیه ای از تصویب تحریم های ضد ‏ایرانی در سنای آمریکا استقبال کرد و مدعی شد که این تحریم ها بر خلاف برجام نیست.‏ بیانیه این گروه صهیونیستی مستقر در پایتخت آمریکا از اینکه سنا برنامه موشکی بالستیکی ایران و سپاه ‏پاسداران را تحریم کرده، استقبال کرده و آن را گام مهمی از جانب دو حزب آمریکا دانسته است.‏

خبرگزاری ایرنا: مقامات بلند پایه آلمان و اتریش ضمن انتقاد شدید از اعمال تحریم جدید آمریکا علیه روسیه، عنوان کردند که این تحریم ها می تواند بر تجارت اروپا و گازرسانی از روسیه تاثیر بگذارد. روز چهارشنبه نمایندگان مجلس سنای آمریکا قانون جدید تحریم ها علیه روسیه را با اکثریت آراء به تصویب رساندند و در آن بخش های کلیدی کشور روسیه همچون اقتصاد را مورد توجه قرار دادند.همچنین در این قانون افرادی که در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا دخالت داشتند مورد توجه قرار گرفتند.

خبرگزاری ایرنا: روسیه از استقرار آتشبارهای پیشرفته آمریکا در سوریه انتقاد کرد و این اقدام را غیرقانونی خواند. وزارت دفاع روسیه روز پنجشنبه در بیانیه ای اعلام کرد: نیروهای آمریکایی چند دستگاه آتشبار پیشرفته هیمارس از اردن به سوریه منتقل و در منطقه التنف این کشور مستقر کرده اند.

خبرگزاری فارس: وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی فاش کرده است که ۲ جزیره تیران و صنافیر مصر در مقابل ۱۶ میلیارد دلار به عربستان واگذار شده است.بر اساس گزارش روزنامه «یدیعوت آحارونوت»، موشه یعلون گفته بود اسرائیل با  واگذاری جزایر تیران و صنافیر به عربستان موافق بود؛ آمریکا هم به عنوان نماینده نیروهای بین‌المللی مستقر در شبه‌جزیره سینا با پیوستن عربستان به معاهده صلح میان مصر و اسرائیل موافقت کرده است.

خبرگزاری فارس: «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه برای دیدار با پادشاه عربستان سعودی و گفت‌و‌گو در خصوص قطر، وارد ریاض شده است. رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه پیشتر از محاصره و تحریم قطر توسط عربستان سعودی و برخی دیگر از کشورها انتقاد کرده بود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): کاخ سفید اعلام کرد، رییس‌جمهوری آمریکا امروز (جمعه) سیاست‌های جدید خود را در قبال کوبا تبیین می‌کند. سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید گفت که دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا امروز (جمعه) به در جریان سفر خود به میامی به تبیین سیاست بازبینی شده دولت واشنگتن در قبال کوبا خواهد پرداخت.مقام‌های کاخ سفید می‌گویند، رویکرد جدید سیاست ترامپ شامل افزایش محدودیت‌ها در سفرهای شهروندان، کاهش تعاملات تجاری با ارتش کوبا و لغو بخش‌های از سیاست‌های باراک اوباما در قبال هاوانا خواهد بود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  دولت لندن اعلام کرد، انگلیس و اتحادیه اروپا روز دوشنبه مذاکرات بریگزیت را آغاز می‌کنند. وزارت بریگزیت انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد:‌ نخستین دور مذاکرات برای خروج انگلیس از این اتحادیه روز دوشنبه 19 ژوئن سال جاری میلادی آغاز می‌شود.

خبرگزاری مهر: آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر به صورت تلفنی گفتگو کردند. مرکل در این گفتگو در این تماس با تمیم بن حمد آل ثانی در مورد تحولات اخیر منطقه خلیج فارس رایزنی کرده و به موضوع تلاش های آلمان برای شکستن محاصره قطر اشاره کرده است.

  خبرگزاری مهر:  کاخ سفید در واکنش به تصویب بسته تحریمهای روسیه در مجلس سنا اعلام کرد که تحریمهای کنونی علیه روسیه کارآمد هستند.گفتنی است که اعضای مجلس سنای آمریکا روز چهارشنبه با اکثریت آراء بسته تحریم های گسترده علیه روسیه را به تصویب رساندند.

 خبرگزاری مهر:  سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان در تماس تلفنی با ترزا می نخست وزیر انگلیس روابط دو جانبه را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.پادشاه عربستان در این تماس تلفنی همچنین راههای تقویت روابط دوجانبه و تلاش های دو کشور برای مبارزه با تروریسم و افراط گرایی را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.این در حالی است که عربستان سعودی بزرگترین خریدار تسلیحات انگلیس است و لندن با سلاح هایی که در اختیار عربستان قرار می دهد نقش کلیدی در ویرانی های بارآمده در یمن و کشتار مردم آن دارد.

 خبرگزاری صدا و سیما:  رئیس جمهور آلمان به روسیه درباره مداخله در انتخابات پارلمانی این کشور که قرار است سپتامبر‌ آینده برگزار شود ، هشدار داد . فرانک والتر اشتاینمایر روز پنجشنبه در مصاحبه با یک روزنامه آلمانی گفت هرگونه دخالت روسیه در انتخابات پارلمانی آینده آلمان به کاهش سطح همکاری و مشترکات دو کشور منجر خواهد شد .

العالم فارسی:  شورای امنیت سازمان ملل متحد در جلسه بامداد جمعه خود به ائتلاف عربی آمریکایی تحت رهبری عربستان علیه یمن نسبت به هرگونه تلاش برای کشاندن جنگ به بندر الحدیده یمن هشدار داد. به گزارش خبرگزاری رویترز، شورای امنیت با بیان اینکه بندر حدیده یک مرکز حیاتی در دریای سرخ به ویژه برای ارسال کمک های بشر دوستانه است به طوری که 80 درصد از واردات مواد غذایی یمن از این بندر صورت می گیرد، هشدار داد، هرگونه حمله سعودی و متحدانش به این بندر عواقب وخیمی برای مردم یمن خواهد داشت.

العالم فارسی:  درپی بروز بحران در روابط کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با قطر، سفیر امارات در واشنگتن از رئیس جمهور آمریکا خواست پایگاه نظامی واشنگتن را از قطراماراترانه ایالات متحده سبب می‌شود که آوارگان و پناهجویان به باندهای قاچاق انسان متوسل و به این ترتیب در دام خشونت گرفتار شوند. برخی از آنان حتی در مسیر گریز و در حین تلاش برای رساندن خود به آمریکا جان سپرده‌اند.بنابر آمار عفو بین‌الملل در بین ماه نوامبر ۲۰۱۶ تا آوریل ۲۰۱۷ مجموعا ۷۱ پناهجو و مهاجر در صحرای آریزونا جان خود را از دست داده‌اند.

 پارس تودی:  سازمان ملل لیست سیاه عربستان و متحدانش علیه قطر را رد کرد.سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد با رد لیست سیاه عربستان و متحدانش علیه قطر گفت: برای ما تنها لیست های تحریمی که از سوی نهادهای وابسته به سازمان ملل منتشر شده باشند، معتبر است.

خبرآنلاین: «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد درگزارشی اعلام کرده است که اسرائیل از گروه های تروریستی از جمله جبهه النصره در سوریه حمایت می کند. در گزارش ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد که در خصوص فعالیت نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد(اندوف) در جولان اشغالی منتشر شده, آمده است که اسرائیل در مواردی اقدام به ارسال کمک و همچنین برقراری تماس و هماهنگی مستقیم با گروه های مسلح و تروریستی کرده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *