جدیدترین مطالب

«وعده صادق» پاسخ مشروع ایران به تجاوزات صهیونیست‌ها بود

سفیر سوریه در تهران درباره عملیات تنبیهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی گفت: «وعده صادق» عملیات دفاعی مشروع از سوی جمهوری اسلامی ایران است که در چارچوب حق دفاع از خود و در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق انجام شد.

هیچ کشور‌ی اینگونه عملیاتی بر روی فضای اسرائیل نداشته است

کریمی کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به عملیات تنبیهی وعده صادق گفت: هیچ کشوری اینگونه عملیاتی بر روی فضای اسرائیل نداشته است،این عملیات ، وزن ژئوپلوتیک ایران در محیط خاورمیانه و حتی در محیط جهانی را افزایش داد و توان بازدارندگی ایران را بالا برد.

کامرون خطاب به نتانیاهو: درگیری را تشدید نکنید

وزیر خارجه انگلیس که به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده است ضمن تکرار ادعا‌ها علیه پاسخ مشروع ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری کشورمان در سوریه، به سران این رژیم هشدار داد که در صورت اقدامات تلافی‌جویانه، درگیری‌ها را تشدید نکنند تا بتوانند روی بحران غزه متمرکز بمانند.

حکم دادگاه فدرال آرژانتین در مورد پرونده آمیا معطوف به اغراض سیاسی است

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن رد ادعا‌های بی‌اساس و غیرمستند مندرج در حکم منتشره از سوی دادگاه کیفری فدرال آرژانتین در ارتباط با پرونده «لاپوشانی مستندات مربوط به پرونده آمیا»، این اقدام را معطوف به اهداف و اغراض سیاسی دانست و آن را محکوم کرد.

هشدار ایران به گروه ۷

سفارت ایران در «رُم» در آستانه نشست وزرای خارجه گروه هفت پیرامون وقایع اخیر در غرب آسیا، هشدار داد که اتخاذ تصمیمات غیرسازنده در قبال ایران و همراهی غیر مسوولانه کشور‌های غربی با اقدامات رژیم اسرائیل، موجب تشویق آن رژیم در استمرار شرارت و ماجراجویی و به تبع آن افزایش تنش در منطقه و جهان خواهد شد.

Loading

أحدث المقالات

لندن: اسرائیل باید دسترسی بدون مانع آنروا به شمال غزه را فراهم کند

تهران- ایرنا- باربارا وود وارد سفیر و نماینده انگلیس در سازمان ملل در جریان نشست روز چهارشنبه (به وقت محلی) شورای امنیت درباره تحولات غرب آسیا و فلسطین، گفت: لندن آژانس امداد و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) را به رسمیت می‌شناسد و (رژیم) اسرائیل باید دسترسی بدون مانع این سازمان به شمال غزه را فراهم کند.

ببینید | جزئیات مهم از تسلیحات استفاده شده سپاه در حمله به اسرائیل

عملیات «وعده صادق» در پاسخ به حمله اسرائیل به بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق رقم خورد. این عملیات در ساعات پایانی روز شنبه ۲۵ فروردین آغاز شد و اهداف مشخصی در سرزمین‌های اشغالی هدف پهپادهای انتحاری و موشک‌های بالستیک و کروز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد. منبع: ایرنا

درخواست کمیته آمریکایی برای تحریم نظامیان صهیونیست و بی توجهی بلینکن به جنایات صهیونیست‌ها

تهران- ایرنا- وب سایت آمریکایی پرو پابلیکا بامداد پنجشنبه گزارش داد که یک کمیته وابسته به وزارت خارجه آمریکا پیش‌تر خواستار تحریم برخی از واحدهای نظامی رژیم صهیونیستی به خاطر نقض حقوق بشر شده بود که آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا به آن توجهی نشان نداده است.

ببینید | تصاویری از حمله ترکیبی موشک‌ الماس و پهپاد انتحاری ابابیل به پایگاه سری اسرائیل

تصاویری از حمله ترکیبی موشک های هدایت شونده الماس و پهپاد انتحاری ابابیل به پایگاه سری اطلاعات تیپ ۱۴۶ ارتش اسرائیل در عرب عرامشه در شمال فلسطین اشغالی را مشاهده می‌کنید. در این عملیات ابتدا رزمندگان مقاومت یک پهپاد شناسائی را بر روی هدف ارسال نموده و آن را شناسائی می‌کنند و پهپاد بدون هیچ آسیبی دور از چشم رادار ها به سلامت داخل لبنان بر می‌گردد. منبع: اخرین خبر

Loading
30خرداد ماه 1396

رسانه ها ؛ لغو توافق امنیت پرواز روسیه و آمریکا و…

۱۳۹۶/۰۳/۳۰ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: هشدار روسیه به ارتش آمریکا در سوریه وواکنش آمریکا ، اذعان جان مک کین به بن بست آمریکا در افغانستان، پذیرش جدول زمانی اتحادیه اروپا از سوی انگلیس ،پرواز بمب افکن های راهبردی آمریکا بر فراز شبه جزیره کره، پایان ماه عسل مغرب با ریاض و ابوظبی، دیدار وزیران دفاع ترکیه و آمریکا، اخراج اعضای سفارت دولت مستعفی یمن از قطر،ناکامی سازمان کشورهای آمریکایی در رسیدن به توافق مشترک در مورد بحران ونزوئلا، گشت های دریایی مشترک در منطقه آسیای جنوب شرقی برای مبارزه با داعش،برگزاری نخستین گفت و گوی دیپلماتیک و امنیتی چین و آمریکا، دیدار رییس جمهورچین با وزرای خارجه روسیه، آفریقای جنوبی، برزیل و هند و اعلام تاریخ مذاکرات آستانه درباره سوریه ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

اسپوتنیک روسیه: نظامیان روسیه تهدید کردند هواپیماهای آمریکایی را در آسمان سوریه منهدم کنند . وزارت دفاع روسیه روز دوشنبه تاکید کرد که تمامی توافقنامه‌ها و تعهدات دوجانبه امنیت پروازی با آمریکا جهت ممانعت از هرگونه سانحه هوایی در سوریه ملغی است. وزارت دفاع روسیه همچنین باصدور بیانیه ای ، عملیات ائتلاف تحت رهبری آمریکا در سوریه را شدیدا محکوم کردد و نابودی جنگنده سوریه را «نقض فاحش حاکمیت کشور» نامید. این بیانیه افزوده است عملیات جنگی نیروی هوایی آمریکا به بهانه «مبارزه با تروریسم» بر علیه نیروهای مسلح قانونی کشور عضو سازمان ملل، نقض فاحش حقوق بین المللی و در واقع تهاجم نظامی است».

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  در پی لغو توافقنامه امنیت پرواز از سوی روسیه ارتش آمریکا اعلام کرد، مسیر پرواز جنگنده‌هایش را بر فراز سوریه جهت تضمین سلامت کادر پروازش تغییر می‌دهد. مقامات آمریکا در عین حال بر تلاش خود جهت باز نگه داشتن خطوط تماس با روسیه در سوریه تاکید کردند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رئیس کمیته خدمات مسلحانه سنا، دولت آمریکا را به خاطر نداشتن استراتژی در افغانستان، جایی که ۸۴۰۰ نیروی آمریکایی در آن مستقر است به باد انتقاد گرفت.به گزارش شبکه خبری ای‌بی‌سی نیوز، جان مک‌کین، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت آریزونا و رئیس کمیته خدمات مسلحانه سنا در بیانیه‌ای گفت: جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا اخیرا در جریان شهادتش مقابل کمیته خدمات مسلحانه سنا اعلام کرد که ما در افغانستان پیروز نمی‌شویم. با وجود آنکه شش ماه از روی کارآمدن دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا می‌گذرد این دولت هیچ استراتژی درخصوص افغانستان ارائه نکرده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  ریچارد بلک، سناتور آمریکایی از ایالت ویرجینیا تاکید کرد که ایجاد پایگاه نظامی ایالات متحده در سوریه نقض آشکار قوانین بین الملل است. ریچارد بلک گفت: ما یک پایگاه نظامی در منطقه التنف در جنوب سوریه ایجاد کرده‌ایم. شما نمی‌توانید وارد کشوری مستقل شوید و در آن پایگاه نظامی ایجاد کنید که هرگز علیه ما اقدامی خصمانه انجام نداده است؛ این اقدام نقض آشکار قوانین بین الملل است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): نخست وزیر ترکیه اعلام کرد کشورش خواهان شروعی جدید با اتحادیه اروپا تحت یک نسخه جدید است. بنعالی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با الکسیس سیپراس، همتای یونانی‌اش در آتن اعلام کرد: متاسفانه اتحادیه اروپا بعد از کودتای ۱۵ ژوئیه و روند تغییر قانون اساسی ترکیه رویکرد منفی اتخاذ کرده بود.

خبرگزاری فارس: نشریه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت نوشت: ایران با حمله موشکی به داعش خود را به عنوان «قدرت جهانی» مطرح کرده و ممکن است اسرائیل را نیز هدف قرار دهد. «یدیعوت آحارونوت» تاکید کرد ایران با این کار، خود را به عنوان یک «قدرت جهانی» مطرح کرد و  انتقام حملات تروریستی در 17 خرداد به تهران را گرفت.این روزنامه افزود: ایران با این حمله نشان داد برای مقابله با اسرائیل گزینه‌های به جز حزب‌الله دارد.

خبرگزاری فارس:  وزیران دفاع ترکیه و آمریکا هفته آینده در اروپا دیدار و درباره اقدامات در سوریه گفت‌وگو خواهند کرد. «فکری ایشیق» وزیر دفاع ترکیه هفته آینده با «جیمز متیس» همتای آمریکایی خود در اروپا دیداری خواهد داشت و درباره نگرانی‌های آنکارا از ارسال حمایت‌های نظامی واشنگتن به شبه‌نظامیان کُرد سوریه صحبت می‌کند.

خبرگزاری فارس: یک منبع دیپلماتیک وابسته به دولت مستعفی یمن، اعلام کرد که مسئولان قطری از اعضای سفارت دولت مستعفی در دوحه خواسته‌اند که خاک قطر را ترک کنند.این منبع گفت که مسئولان قطر به هیأت یمن ابلاغ کرده‌اند که حداکثر ظرف مدت دو روز آینده دوحه را ترک کنند.

  خبرگزاری مهر:  انگلستان در نخستین روز از مذاکرات رسمی پیرامون برگزیت، در عقب نشینی آشکار، به جدول زمانی تنظیم شده از سوی اتحادیه اروپا رضایت داد. در همین راستا، «میشل بارنیه» دیپلمات فرانسوی که ریاست تیم مذاکره کننده اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، با اشاره به اظهاراتی که بین وی و «دیوید دیویس» وزیر برگزیت انگلستان مبادله شد؛ اعلام کرد که باب مذاکره از همین آغاز بر پاشنه درست می چرخد.

 خبرگزاری مهر:   قرار است امروز سه شنبه ۲ فروند بمب افکن راهبردی آمریکا در قالب رزمایش مشترک با ارتش کره جنوبی، در آسمان شبه جزیره کره به پرواز درآیند.به گفته یک منبع وابسته به نیروی هوایی کره جنوبی، در این رزمایش که اطلاع دقیقی از ماهیت یا ساعت دقیق آن در دست نیست، ۲ فروند جنگنده اف- ۱۵ کره جنوبی نیز شرکت دارند.گفتنی است این رزمایش در ادامه مانورهای نظامی مشترک سئول-واشنگتن صورت می گیرد حال آنکه پیونگ یانگ از توقف آن به عنوان پیش شرط خود برای حضور پای میز مذاکرات هسته ای یاد می کند.

خبرگزاری تسنیم: بهره‌برداری عربستان و امارات متحده عربی از اختلاف صحرای غربی در مغرب به‌منظور ملحق کردن این کشور به صف اعمال فشار علیه قطر، خشم مغربی‌ها را برانگیخت.به گزارش روزنامه رای الیوم، مغرب که متحد عربستان و امارات به شمار می آید به دلیل مواضع مستقل در خصوص بحران عربی با قطر، با اقدامات غیر منتظره از سوی ریاض و ابوظبی روبه روشد که خشم مغربی ها را به دنبال داشت.کشمکش بر سر بحران روابط با قطر موجب شد ماه عسل مغرب و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان و امارات متحده عربی به پایان برسد تا جایی که متوسل شدن این دو به بهره برداری از موضوع صحرای غربی برای حمله به مغرب، خشم مغربی ها را شدت بخشید.

خبرگزاری ایرنا: وزیران امور خارجه سازمان کشورهای آمریکایی در رسیدن به توافقی بر روی یک قطعنامه مشترک در مورد بحران ونزوئلا ناکام ماندند.به گزارش خبرگزاری رویترز، این وزیران که دیروز (دوشنبه) در مکزیک گرد هم آمده بودند، نتوانستند به اجماع نظر در مورد بحران ونزوئلا برسند. این در حالیست که اعضای این سازمان در نشستی در ماه مه (اردیبهشت) نیز نتوانسته بودند در مورد بحران اقتصادی و سیاسی در ونزوئلا به توافق برسند.

 خبرگزاری صدا و سیما:  نظریه پرداز سرشنایی آمریکایی تاکید کرد نبرد آمریکا با داعش برای مردم جهان باور پذیر نیست و آمریکا خود بزرگترین تهدید صلح جهانی است.به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، نوام چامسکی  تحلیلگر و نظریه پرداز سرشنایی آمریکایی گفت: نبرد آمریکا با داعش  برای مردم جهان باور پذیر نیست چون نتایج نظرسنجی گالوپ که در آمریکا پنهانش کردند نشان می دهد  آمریکا خود بزرگترین تهدید  صلح جهانی است.

خبرگزاری صدا و سیما: فرانسه به مذاکره با قدرت های منطقه از جمله ایران ادامه می‌دهد. امانوئل مکرون  ، رئیس جمهوری فرانسه درنشست مشترک خود با عبدالله دوم شاه اردن در پاریس گفت ما خواستار یافتن راهکار دیپلماتیک و سیاسی جامع که به برقراری ثبات در منطقه و خروج از بحران منجر شود، هستیم.

خبرگزاری صدا و سیما: وانگ یی ، وزیر خارجه چین گفت وزرای خارجه چهار کشور عضو بریکس  و من درباره مقدمات برگزاری نشست در شهر شیامن تبادل نظر کردیم و به اتفاق نظرهای مهمی دست یافتیم.وی افزود:  چین نهمین نشست سران بریکس را ماه سپتامبر در شهر شیامن برگزار خواهد کرد. این نشستی مهم خواهد بود که از گذشته به ارث رسیده است و آینده درخشانی دارد و تاثیری ژرف بر تحولات آتی در زمینه همکاری کشورهای عضو بریکس دارد. مابه چند قطبی سازی جهان و دموکراتیک کردن روابط بین الملل ادامه خواهیم داد.

ان اچ کی ژاپن: آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد می گوید که شمار بیسابقه بالای ۶۵میلیون و ۶۰۰ هزار تن در سال ۲۰۱۶ میلادی بعلت درگیری ها، اذیت و آزار و دلایل دیگر در سراسر جهان مجبور به جابجایی شده اند. دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان روز دوشنبه یک روز پیش از «روز جهانی پناهنده» گزارشی را منتشر نمود. این تعداد شامل پناهندگان، افرادی که در داخل کشور آواره شده اند و پناهجویان می شود.

رادیو فرانسه:  اندونزی، مالزی و فیلیپین از امروز گشت های دریائی مشترک خود را در آبهای این منطقه از آسیای جنوب شرقی، به منظور پیشگیری از خطر روز افزون گروههای وابسته به داعش آغاز کردند. آغاز کار گشت های دریائی مشترک زمانی انجام می گیرد که گروه داعش ، از روز ۲۳ مه در “ماراوی”، در جزیره “میندانائو” در جنوب فیلیپین، بخشی از این شهر را به کنترل خود در آورده اند.

یورونیوز:  قطر خواهان لغو تحریم های اعمال شده از سوی کشورهای حوزه خلیج فارس پیش از آغاز گفتگوها جهت حل بحران دیپلماتیک در منطقه است.این کشور همچنین اعلام کرده است در صورت تداوم تحریم ها بر روی کمک کشورهایی چون ایران و ترکیه حساب باز خواهد کرد.شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر ضمن رد هرگونه مذاکره در خصوص موضوعات داخلی این کشور از جمله مسائل مربوط به شبکه ماهواره ای الجزیره اعلام کرد: «تا زمانی که قطر تحت تحریم است، مذاکره ای در کار نخواهد بود. آنها باید پیش از شروع هر نوع گفتگو تحریم ها را بردارند.»

رادیو چین: نخستین گفت و گوی دیپلماتیک و امنیتی چین و آمریکا 21 ژوئن (31 خرداد) در واشنگتن برگزار می‌شود. به همین مناسبت، سوزان تورنتون معاون موقت وزیر امور خارجه آمریکا در امور آسیای شرقی و اقیانوسیه ابراز امیدواری کرد که دو کشور چین و آمریکا از طریق این گفت و گو اختلافات موجود را کاهش داده و به نتایج عملی برسند.روسای جمهوری چین و آمریکا اوایل آوریل سال جاری دیدار دو جانبه برگزار کردند که در جریان آن دو طرف برای ایجاد چهار سازوکار گفت و گوی بلندپایه، از جمله گفت و گوی دیپلماتیک و امنیتی، گفت و گوی جامع اقتصادی، گفت و گوی اجرای قانون و امنیت سایبری و گفت و گوی اجتماعی، فرهنگی و انسانی به توافق نظر رسیدند.

رادیوچین: شی جین پینگ رییس جمهوری خلق چین دیروز در پکن با وزرای خارجه روسیه، آفریقای جنوبی، برزیل و هند که برای شرکت در نشست وزرای خارجه گروه بریکس در پکن به سر می برند، دیدار و گفت و گو کرد.شی جین پینگ در جریان این دیدار گفت، سازوکار همکاری بریکس ده سال را پشت سر گذاشته است. ما باید با ادامه روحیه بریکس توام با همکاری و برد- برد، اصرار بر ایده آل مشورت مشترک، ساخت مشترک و بهره برداری مشترک، با برداشتن پرچم توسعه، به طور قطع اصول اصلی چند جانبه گرایی و روابط بین المللی را رعایت کنیم.

رادیوچین: کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین همراه با اداره ملی اقیانوسی چین “برنامه همکاری دریایی ساخت یک کمربند- یک جاده” را منتشر کرد. این برنامه یکی از دستاوردهای مجمع عالی همکاری بین المللی “یک کمربند- یک جاده” به شمار می‌رود.در برنامه یادشده آمده است، دولت چین روحیه جاده ابریشم از جمله همکاری صلح‌آمیز، درهای باز و فراگیر، یادگیری متقابل، منافع برابر را رعایت خواهد کرد. این برنامه همچنین بر ساخت سه کانال اقتصادی آبی تاکید کرد.

دویچه وله:  یک مقام بلندپایه امارات متحده عربی گفت قطع رابطه چند کشور عربی در جهت منزوی کردن قطر می‌تواند سال‌ها طول بکشد. انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجی امارات متحده عربی در پاریس گفت، قطر درخواهد یافت که اوضاع تغییر کرده و “انزوا ممکن است سال‌ها تداوم یابد”.وزیر مشاور در امور خارجی امارات افزوده است: «اگر آنها می‌خواهند به خاطر تصوراتی نابهنجار درباره نقش سیاسی‌شان در انزوا بمانند، بگذار منزوی بمانند».

پارس تودی:  هند آمادگی خود را برای مداکره دو جانبه با چین در خصوص حل مسایل مختلف اعلام کرد . معاون وزیر امور خارجه هند دیروز دوشنبه  با وانگ یی Wang Yi وزیر امور خارجه چین در پکن پایتخت این کشور دیدار و در باره آخرین تحولات مهم منطقه و مسایل جهانی گفت و گو کرد.در این دیدار ” ویجی کومار سینگ  ” Vijay Kumar Singh معاون وزیر امور خارجه هند تاکید کرد دهلی نو علاقه مند است با پکن  روابط راهبردی خود را بیش از پیش گسترش دهد .

 پارس تودی: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد: این اتحادیه قصد دارد بار دیگر تحریم های اقتصادی علیه روسیه را به دلیل آنچه وی حمایت مسکو از مخالفان شرق اوکراین نامید، تمدید کند. «فدریکا موگرینی» دوشنبه شب  در لوکزامبورگ با تاکید بر این که اتحادیه اروپا اجرای کامل توافقنامه های مینسک را خواستار است، خاطر نشان کرد: در اجرای توافقنامه های مینسک هیچ پیشرفت واقعی صورت نگرفته است.

خبرآنلاین: وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد، دور بعدی مذاکرات سوریه چهارم و پنجم ژوئیه (۱۳ و ۱۴ تیر ماه) در آستانه برگزار می‌شود. شرکت‌کنندگان در این مذاکرات قرار است به بررسی و گفت‌وگو درباره اسناد مرتبط با مناطق تنش‌زدایی و موضوعات مرتبط با کمک‌های بشردوستانه و بازسازی زیرساخت‌ها در سوریه بپردازند.

خبرآنلاین: رئیس اقلیم کردستان عراق اعلام کرد که تصمیم برگزاری همه‌پرسی استقلال تصمیمی است که نمی‌توان از آن صرف‌نظر کرد. به گزارش شبکه خبری سومریه نیوز، مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق که دوره ریاست وی به پایان رسیده، پس از دیدار با سلیم الجبوری، رئیس پارلمان عراق گفت: تصمیم رهبران اقلیم کردستان عراق درباره برگزاری همه‌پرسی جدایی از عراق گزینه‌ای است که نمی‌توان از آن صرف‌نظر کرد. اقلیم کردستان می‌خواهد به دور از خشونت و از طریق راهکار مسالمت‌آمیز و توافق با طرف‌های عراقی به حقوقش دست یابد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *