جدیدترین مطالب

خشم مردم انگلیس از تداوم ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی

همزمان با اوج گیری تهدید و تنش‌ها در منطقه و رسیدن بحران غزه به نقطه جوش، قشر‌های مختلف مردم انگلیس بزرگترین تظاهرات علیه حمایت تسلیحاتی نظام انگلیس ازرژیم اسراییل را برابر ساختمان پارلمان انگلیس شکل دادند.

مسلمانان روهینگیا، قربانی سربازگیری اجباری

جوانان مسلمان روهینگیایی قربانی سربازگیری اجباری حکومت نظامیان میانمار هستند. جوانان مسلمان روهینگیایی قربانی طرح جدید سربازگیری اجباری ارتش حکومت نظامیان میانمار برای شرکت در جنگ داخلی شده اند.

Loading

أحدث المقالات

امیرعبداللهیان:رژیم اسرائیل باید وادار شود از تکرار هرگونه ماجراجویی علیه ایران دست بردارد

نیویورک – ایرنا- «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهور اسلامی ایران در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: رژیم اسرائیل باید وادار شود از تکرار هرگونه ماجراجویی نظامی بیشتر علیه منافع ایران دست بردارد.

گوترش : خاورمیانه در لبه پرتگاه قرار دارد

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل گفت: خاورمیانه در لبه پرتگاه قرار دارد و زمان پایان دادن به این چرخه انتقام خونین فرا رسیده است. پایان دادن به خصومت‌ها در غزه تنش‌های گسترده در خاورمیانه را خنثی خواهد کرد. عملیات نظامی اسرائیل در غزه که ۷ ماه است ادامه دارد، جهنمی ایجاد کرده است.

رهبر انصارالله: عملیات ایران، معادلۀ جدیدی برای پاسخ به حملات اسرائیل ایجاد کرد / عربستان و امارات که خود را رهبر کشور‌های عربی معرفی می‌کنند، هیچ حمایتی از فلسطین نکردند

الحوثی، رهبر انصارالله گفت: کمک به ملت فلسطین، مسئولیت بزرگی بر دوش کشورهای اسلامی است، بیشتر کشورهای عربی به فلسطین کمک نکردند؛ برخی از آنان با اسرائیل همدستی کردند و برخی دیگر نیز شریک این رژیم بودند.

Loading
31خرداد ماه 1396

رسانه ها ؛ کودتای نرم در عربستان و…

۱۳۹۶/۰۳/۳۱ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: تغییر ساختار قدرت در عربستان، درخواست سناتورهای آمریکایی برای منوط کردن عملیات نظامی در سوریه به مجوز کنگره، تلاش اتحادیه اروپا برای ایفای نقش در حل بحران هسته‌ای کره شمالی،آزمایش سامانه موشکی پاتریوت بومی ژاپن، هشدار رئیس جمهوری فیلیپین در مورد گسترش حوزه فعالیت تروریست ها ، تشکر ترامپ از چین درباره کره‌شمالی، تاکید دبیرکل سازمان ملل بر همکاری بیشتر آمریکا در تلاش های جهانی ، تحویل سامانه موشکی اس 400 روسیه به هند، دیدار وزیر اتحادیه اروپا با مقامات ترکیه، تشدید تحریم های روسیه از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا وانتقاد لاوروف از آن ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری صداوسیما : با برکناری غیر منتظره ولیعهد عربستان فرزند ملک سلمان که پیش از این جانشین ولیعهد بود به عنوان جانشین پدرش انتخاب شد. محمد بن سلمان پیش از این جانشین ولیعهد عربستان بود. شبکه تلویزیونی الاخباریه سعودی با قطع برنامه  عادی خود و پخش تصاویر مستقیم اعلام کرد: محمد بن نایف ولیعهد پیشین عربستان با محمد بن سلمان ولیعهد جدید بیعت کرد.همچنین با حکم سلمان بن عبد العزیز پادشاه عربستان سعودی شاهزاده بندر بن فیصل بن بندر بن عبد العزیر به عنوان معاون رئیس سازمان اطلاعات عمومی عربستان منصوب شد .به گفته ناظران هدف از چنین اقدامی ارتباط مستقیم این نهادها با پادشاه سعودی و نزدیکی بیشتر این سازمان به شاه سعودی است.

خبرگزاری صداوسیما :  سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت : برنامه موشکی بالستیک ایران را از نزدیک و با دقت زیادی زیر نظر داریم. هیثر نورت در پاسخ به سئوال خبرنگاری در زمینه کنفرانس خبری یکی از سرکردگان منافقین درباره سایت های موشکی جدید ایران گفت : من از برگزاری این نشست اطلاع دارم و برخی همکاران من در وزارت خارجه این موضوع را زیر نظر دارند. بنابراین، ما به همچنان به زیر نظر گرفتن برنامه موشکی بالستیک ایران ادامه می دهیم.

خبرگزاری فارس: سناتورهای آمریکایی روز سه‌شنبه با بیان اینکه حملات اخیر آمریکا در سوریه مشمول مجوزهای فعلی کنگره برای استفاده از نیروی نظامی نیست، از کنگره خواستند اختیارات خود برای اعلان جنگ را پس بگیرد. به گزارش رویترز، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا، بررسی طرحی را آغاز کرده که اقدام نظامی آمریکا در سوریه، افغانستان، عراق، سومالی، لیبی و یمن برای مبارزه با گروه‌های تروریستی داعش، القاعده و سایر گروه‌های افراطی را مجاز می‌کند.

خبرگزاری فارس: نمایندگان دولت سوریه حضور خود در مذاکرات صلح این کشور که قرار است 13 تیرماه سال جاری در «آستانه» برگزار شود را تأیید کردند. نمایندگان ایران و ترکیه نیز  مشارکت خود در مذاکرات صلح سوریه که قرار است در تاریخ 4 الی 5 جولای سال جاری برابر با 13 تا 14 تیرماه در «آستانه» پایتخت قزاقستان برگزار شود را تایید کردند.«میخائیل بوگدانوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه در این زمینه گفت: در حال حاضر نمایندگان ترکیه، ایران و هیئت رسمی دمشق شرکت خود در مذاکرات صلح آستانه در رابطه با حل و فصل موضوع سوریه را تأیید کردند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):در حالی که روز سه شنبه دادگاه اداری مصر برای چندمین بار احکام قضایی سابق درباره این توافق را باطل کرد، رئیس‌جمهور مصر در موضعی مخالف تأکید کرد که مسئله جزایر تیران و صنافیر که دادگاه حکم تعلق آن به عربستان را صادر کرده، مسئله‌ای تمام شده است و مصر در این باره ترس و نگرانی ندارد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): بعد از ۱۴ سال سردی روابط،  عربستان و عراق “شورای هماهنگی” تشکیل دادند. به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، عربستان و عراق در راستای تشکیل شورای هماهنگی میان دو کشور برای ارتقای سطح استراتژیک و راهبردی و نیز گشودن صفحه‌های جدید همکاری در زمینه‌های مختلف سیاسی، امنیتی، تجاری، سرمایه گذاری، گردشگری و فرهنگی به توافق رسیدند.

خبرگزاری مهر: رئیس جمهوری اوکراین می گوید با همتای آمریکایی خود رایزنی های مثبتی را در راستای واگذاری تسلیحات نظامی به اوکراین انجام داده است. «پترو پروشنکو» رئیس جمهوری اوکراین مذاکرات روز گذشته با دونالد ترامپ همتای آمریکایی خود را در زمینه واگذاری تسلیحات نظامی به دولت کی یف، بسیار موثر ارزیابی کرد.

  خبرگزاری مهر:  اتحادیه اروپا در حال رایزنی با چین و کره جنوبی برای حل بحران کره شمالی است. بر همین اساس در هفته های اخیر دیدارهایی در بروکسل و پکن میان مقامات اتحادیه اروپا با مقامات چین و کره جنوبی انجام شده برای مثال در سفر ماه گذشته «لی کگیانگ» نخست وزیر چین به بروکسل گفتگوهایی در این رابطه انجام شده است. این تلاش ها بیانگر نگرانی هایی است که در بروکسل، سئول و پکن وجود دارد و گفته می شود اعمال تحریم به تنهایی نمی تواند کره شمالی را متقاعد به دست کشیدن از فعالیت های هسته ای خود نماید.

خبرگزاری تسنیم:  یک فروند جنگنده اف 16 ناتو بر فراز دریای بالتیک برای هواپیمایی که حامل سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه بوده، مزاحمت ایجاد کرده ولی توسط یک فروند جنگنده روسی تعقیب و از منطقه دور شده است. براساس گزارش تاس،در حالی که هواپیمای روسی در حال پرواز بر فراز آبهای بی طرف بوده، جنگنده ناتو سعی کرده است تا به سوی این هواپیما پرواز کرده و به آن نزدیک شود.

خبرگزاری تسنیم:  واحد مهندسی نظامی بسیج عراق، ایجاد خندق ۹۰ کیلومتری در مرز این کشور با سوریه را آغاز کرد. نیروهای واحد مهندسی نظامی بسیج، برای حفظ امنیت مناطق آزاد شده از دست داعش، به کندن خندق و ایجاد خاکریزی عظیم در مرزهای الرطبه تا گذرگاه مرزی الولید و منطقه القائم پرداخت.

خبرگزاری ایرنا: ژاپن نسبت به آنچه دفاع از مردم در برابر حملات احتمالی کره شمالی نامید، اولین سامانه دفاع موشکی پاتریوت را که گفته می شود ساخت این کشور است، امروز چهارشنبه در خاک خود مستقر کرد. مقامات نظامی ژاپن اعلام کردند که این سامانه از نوع PAC-3 و یکی از چهار سیستم دفاع موشکی این کشور محسوب می شود که آماده دفاع از آسمان ژاپن در مواقع حملات احتمالی است.

خبرگزاری ایرنا:  ‘رودریگو دوترته’ رئیس جمهوری فیلیپین روز چهارشنبه احتمال داد با فرار تروریست ها از شهر ‘مراوی’، فعالیت تروریست های مرتبط با داعش به خارج از جزیره میندانائو سرایت کند. رئیس جمهوری فیلیپین در مورد گسترش حوزه فعالیت تروریست ها هشدار داد و گفت تروریست های مرتبط با داعش ممکن است بمبگذاری های بیشتری در میندانائو انجام دهند و مردم باید هوشیار باشند.

العالم فارسی: رئیس‌جمهور آمریکا تلاش‌های چین برای حل بحران کره‌شمالی را بی‌نتیجه دانست.به گزارش رویترز؛ دونالد ترامپ، در یک پیام توییتری به رغم قدردانی از تلاش‌های پکن برای کمک به حل بحران کره‌شمالی، این تلاش‌ها را «بی‌ثمر» خواند.

یورونیوز: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا انگیزه های عربستان سعودی و امارات عربی متحده را برای تحریم قطر زیر سوال برد و گفت از اینکه این دو کشور دلایل این تحریم را اعلام نکرده اند، «سردرگم» شده است. هدر نوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ای گفت هر چه زمان می گذرد، «تردیدها» درباره اقدامات عربستان سعودی و امارات عربی متحده بیشتر می شود.

رادیوچین:دومین نشست وزرای دارایی و روسای بانک‌های مرکزی کشورهای گروه بریکس که ریاست ادواری کنونی آن بر عهده چین است، در شانگهای برگزار شد. طرفین در این نشست بر افزایش هماهنگی میان سیاست‌های اقتصاد کلان کشورها و تعمیق همکاری‌های مالی در چارچوب گروه بیست تاکید کردند. ارزیابی وزارت دارایی چین از این نشست نیز آن است که این نشست نتایج فراوان داشته و دستاورد آن نیز از جمله آمادگی نشست سران گروه بیست خواهد بود که در شهر شیامن چین برگزار می شود.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن: آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، خواستار پایبندی مداوم ایالات متحده به تلاش های به رهبری سازمان ملل شد که به مسائل جهانی می پردازد.گوترش در یک نشست خبری به تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای کناره گیری ایالات متحده از توافقنامه پاریس بر سر تغییرات آب و هوایی اشاره کرد.

اسپوتنیک روسیه: تمامی شرایط تحویل قرارداد سامانه موشکی دفاع هوایی اس 400 بین روسیه و هند فراهم شده است.به گزارش اسپوتنیک، الکساندر میخیف، مدیر عامل شرکت “روسوبورون اکسپورت” در زمان برگزاری نمایشگاه هوایی “پاریس ایرشو-2017″ اعلام نمود: ” تمامی شرایط برای عرضه سامانه موشکی دفاعی اس 400 از سوی روسیه به سمت هندوستان فراهم شده است”.

تی .آر.تی ترکیه: عمر چلیک وزیر اتحادیه اروپا و سرمذاکره گر ترکیه با کریستین برگر رئیس هیئت ترکیه در اتحادیه اروپا، اعضای هیئت و سفرای کشورهای عضو اتحادیه اروپا دیدار کرد.طی این دیدار ، بسیاری مسائل و در راس آنها، روابط ترکیه و اتحادیه اروپا، مسائل پناهجویان و معافیت ویزا، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دویچه وله: براساس تحقیق یک موسسه آمریکایی، رویکرد مردم اروپا نسبت به اتحادیه اروپا تغییری مثبت داشته است. یک سال پس از رفراندوم بریتانیا، سایت “اشپیگل آنلاین” به نقل از تحقیق و پژوهش موسسه غیرانتفاعی Pew آمریکا خبر از افزایش محبوبیت اتحادیه نزد شهروندان اروپا می‌دهد. تحقیق و پژوهش این موسسه مستند بر نظرسنجی از ۱۰ هزار شهروند کشورهای مختلف اروپا است.

دویچه وله: وزارت خزانه‌داری آمریکا در واشنگتن از تشدید تحریم روسیه خبر داد.این خبر اندکی پیش از دیدار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا با پترو پتروشنکو، همتای اوکراینی او اعلام شد. تحریم‌های جدید آمریکا جدایی‌طلبان اوکراینی و یاری‌دهندگانشان در شرق اوکراین و شرکت‌هایی که در رابطه با الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه فعالیت می‌کنند را هدف گرفته است.

 پارس تودی:  وزیر امور خارجه روسیه با انتقاد از تحریم های جدید واشنگتن علیه مسکو، خاطر نشان کرد: چیزی جزء ابراز تاسف برای روس ستیزی بیمارگونه آمریکا نمی توان گفت.«سرگئی لاوروف» در نشست  خبری مشترک با «ژان ایو لو دریان»، Jean-Yves Le Drian وزیر خارجه فرانسه در مسکو تصریح کرد روس ستیزی بیمارگونه آمریکا مایه تاسف است.

رادیو هند: فرانسه و ایالات متحده درباره یک پیش نویس قطعنامه سازمان ملل به قراردادی رسیده اند که راهی را برای استقرار نیروی نظامی 5 ملیتی آفریقایی جهت مبارزه با تروریسم درمنطقه ساحل، هموار خواهد ساخت. این نیروی پنج ملیتی شامل نیروهای نظامی کشورهای بورکینا فاسو، چاد، مالی،موریتانی و نیجریه خواهد بود.

خبرآنلاین: لایحه تحریم‌های ایران و روسیه که هفته گذشته با اجماع کم نظیر دو حزبی در سنای آمریکا و با 98 رأی به تصویب رسید در مجلس نمایندگان آمریکا به مانع برخورده است. این لایحه که قرار بود با سرعت بعد از تصویب در سنا، در مجلس نمایندگان این کشور نیز به تصویب رسیده و برای امضاء نزد دونالد ترامپ ارسال شود هم اکنون با یک مشکل رویه ای و پروتکلی مواجه شده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *