جدیدترین مطالب

پاکستان در انتظار سفر رئیس جمهور ایران

رئیس شورای همبستگی ملی پاکستان گفت: مردم پاکستان برای قدردانی از جمهوری اسلامی ایران به علت پاسخ دندان شکن این کشور به تهاجم و جنایات رژیم صهیونسیتی، مشتاقانه منتظر استقبال از «دکتر ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران هستند.

Loading

أحدث المقالات

واکنش سفیر سابق رژیم صهیونیستی به ویترین تسنیم

دنیل کارمون، سفیر سابق رژیم صهیونیستی در هند و سریلانکا، در واکنش به ویترین تسنیم ضمن اعتراف به موفقیت آمیز بودن عملیات وعده صادق به انتقاد از مواضع وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی پرداخت.

Loading
1 تیرماه 1396

رسانه ها؛ اظهارات مکرون درباره بشار اسد و…

۱۳۹۶/۰۴/۰۱ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: اظهارات رئیس جمهور فرانسه درباره اسد، استقرار نیروهای ترکیه در مرز سوریه، استقبال اسرائیل از ولیعهد جدید عربستان سعودی، مذاکره اردوغان و فرمانده ارتش پاکستان، دیدار ترامپ و پوتین همچنان در هاله‌ای از ابهام،پیشروی‌های ارتش سوریه و نزدیکی نیروهای سوری به مرزهای اردن، درخواست وزیر خارجه آمریکا از کشورهای حوزه خلیج فارس درخصوص قطر، مذاکرات داماد ترامپ با نتانیاهو و عباس، موافقت پارلمان آلمان با خروج نیروهای آلمانی از پایگاه اینجرلیک، آغاز عملیات نظامی گسترده الحشد الشعبی عراق در شمال شرق دیاله، دیدار وزرای امور خارجه ترکیه و ژاپن ، هشدار مقام آلمانی درباره خطر جنگ آب در خاورمیانه، درخواست آمریکا از چین برای اعمال فشار بیشتر بر کره شمالی، نامه امیر قطر به پوتین، گفتگوی رجب طیب اردوغان و سلمان بن عبدالعزیز و واکنش افغانستان به ساخت دیوار مرزی از سوی پاکستان ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

 خبرگزاری صدا و سیما:  رئیس جمهور فرانسه با اشاره به اینکه جانشینی مشروع را برای اسد نمی شناسد، گفت: کنار رفتن رئیس جمهور سوریه از قدرت، یک پیش شرط نیست. ‌ امانوئل مکرون در گفتگو با روزنامه های اروپایی افزود: در حال حاضر، جانشینی مشروع را برای اسد نمی شناسد. مکرون اعلام کرد: خط قرمز در سوریه، استفاده از تسلیحات شیمیایی است.

خبرگزاری صدا و سیما:  استرالیا به تعلیق دو روزه حملات هوایی در سوریه پایان داد. این تعلیق پس از آن اجرا شد که سرنگونی یک فروند هواپیمای ارتش سوریه، به تهدید روسیه علیه جنگنده های ائتلاف آمریکایی منتهی شد. روسیه روز دوشنبه اعلام کرد هواپیماهای ائتلاف آمریکایی را که در غرب رودخانه فرات در سوریه پرواز می‌کنند، به عنوان اهداف بالقوه قلمداد خواهد کرد و با سامانه های موشکی و هواپیماهای نظامی آنها را ردگیری خواهد کرد.

العالم فارسی: خبرگزاری آناتولی ترکیه از استقرار نیروهای تقویتی ارتش ترکیه در مرز با سوریه خبر داد.خبرگزاری آناتولی اعلام کرد: نیروها و تجهیزات تقویتی به یگان های ارتش ترکیه مستقر در استان کلیس در مرز با سوریه ملحق شدند.این کاروان شامل 11 خودروی نظامی از جمله چهار کامیون حامل توپ است.

العالم فارسی:گزارش یک روزنامه صهیونیستی از استقبال رژیم “اسرائیل” از تعیین محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان سعودی حکایت دارد. روزنامه صهیونیستی هاآرتص نوشت که شاهزاده محمد بن سلمان در سال 2015 به سرزمین های اشغالی سفر کرد، و به صورت منظم با مسئولان اسرائیلی دیدار کرده است.این نشریه صهیونیستی با به کار بردن توصیف «پسر» برای محمد بن سلمان نوشت، که وی به علت مواضع قطعی اش درقبال ایران مژده ای خوب برای اسرائیل است.

خبرگزاری فارس:  به دنبال ایرادگیری سران جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا به طرح تحریم‌های جدید علیه روسیه و ایران، مجلس سنا تحرکات خود را برای اعمال برخی تغییرات در این طرح مصوبش آغاز کرده است. در ادامه رایزنی‌ها در خصوص تصویب طرح مصوب سنا درباره اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران و روسیه، سناتورها تحرکاتی را برای همراه کردن مجلس نمایندگان آمریکا جهت تصویب این طرح آغاز کردند.نمایندگان مجلس سنای آمریکا دو هفته پیش طرح تحریم‌های ایران و روسیه را با 98 رأی موافق و 2 رأی مخالف به تصویب رساندند.  این طرح در مجلس نمایندگان با یک مشکل آیین‌نامه‌ای رو به رو شده است.

خبرگزاری فارس: فرمانده ارتش پاکستان در ملاقات با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه گفت: دو کشور می‌توانند ضمن اعتماد غیر مشروط به یکدیگر با تروریسم مبارزه کنند. قمر جاوید باجواه فرمانده ارتش پاکستان در ملاقات با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه ضمن تشکر از ترکیه برای حمایت از مواضع پاکستان در سطح بین المللی گفت: دو کشور می‌توانند برای صلح و امنیت جهانی به ویژه در کشورهای مسلمان ایفای نقش کنند.

خبرگزاری تسنیم: رئیس جمهور فرانسه از تشکیل یک ائتلاف اعتماد با آلمان سخن گفت و با تاکید بر لروم همکاری‌های تنگاتنگ بین برلین-پاریس گفت در غیر این صورت اتحادیه اروپا در معرض تهدید فروپاشی قرار خواهد گرفت.”امانوئل ماکرون” در گفتگو با روزنامه “زوددویچه سایتونگ” آلمان و برخی روزنامه های اروپایی از تمایل شدید برای همکاری های تنگاتنگ با آلمان گفته و اظهار داشت که در غیر این صورت این اتحادیه در معرض تهدید فروپاشی قرار خواهد گرفت.

خبرگزاری تسنیم:کاخ سفید و کرملین اعلام کرده‌اند، هنوز دیدار روسای جمهوری آمریکا و روسیه در هامبورگ بطور صددرصد قطعی نشده است. ” لیندزی اولترس” امروز در کنفرانس مطبوعاتی هفتگی خود از پاسخ دادن به این سئوال خبرنگاران که آیا بالاخره “دونالد ترامپ” و “ولادیمیر پوتین” روسای جمهوری آمریکا و روسیه در حاشیه نشست سران گروه «جی-20» در هامبورگ آلمان با یکدیگر ملاقات خواهند کرد، خودداری نمود. وی تنها به گفتن این جمله اکتفا کرد که «فعلا در این رابطه نمی توانم توضیحی بدهم.» 

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): ارتش سوریه با پیشروی در منطقه درعا و حومه السویدا، تعداد زیادی از تروریست‌های وابسته به جبهه النصره را به هلاکت رسانده و بیش از پیش به مرزهای مشترک با اردن نزدیک شده است.یک منبع نظامی عنوان داشت که در جریان این عملیات ده‌ها تن از نیروهای گروه تروریستی جبهه النصره به هلاکت رسیدند و یک پایگاه پرتاب موشکهای ضد زره در روستای ملیحه العطش و بلندی‌های سلمان واقع در حومه شمال شرقی السویدا منهدم شد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزیر امور خارجه آمریکا ابراز امیدواری کرد: کشورهای عربی دخیل در بحران دیپلماتیک با قطر به زودی لیستی از درخواست‌های منطقی و قابل اجرا به قطر ارائه دهند تا این بحران حل و فصل شود. اظهارات رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا یک روز پس از آن مطرح شد که وزارت خارجه آن انگیزه‌های عربستان و امارات در تحریم قطر را زیر سوال برد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  کاخ سفید اعلام کرد، داماد رییس‌جمهوری آمریکا نشست سازنده‌ای با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و رییس تشکیلات خودگردان فلسطین داشت. جارد کوشنر، مشاور ارشد رییس‌جمهور آمریکا و داماد او به همراه جیسون گرین‌بلات، نماینده دونالد ترامپ در امور خاورمیانه تلاش دارند تا توافقی به منظور از سرگیری مذاکرات اسرائیل ـ فلسطین ایجاد کنند. این مذاکرات از سال 2014 مسکوت مانده است.

  خبرگزاری مهر: پارلمان مرکزی آلمان با تصمیم دولت این کشور برای خروج نیروهای نظامی آلمان از پایگاه هوایی «اینجرلیک» ترکیه موافقت کرد.براساس این گزارش  ۴۶۱ تن از اعضای پارلمان ۵۶۹ عضوی آلمان به خروج نیروهای نظامی این کشور از پایگاه هوایی «اینجرلیک» ترکیه رأی موافق دادند.

خبرگزاری ایرنا: ستاد تبلیغات جنگ فرماندهی تشکیلات بسیج مردمی الحشد الشعبی عراق با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که نیروهای این سازمان از بامداد امروز پنجشنبه عملیات نظامی گسترده ای علیه هسته های گروه تروریستی داعش در شمال شرق استان دیاله آغاز کردند. نیروهای الحشد الشعبی به منظور دنبال کردن هسته های داعش در منطقه ‘نفتخانه’ در 90 کیلومتری شمال شرق استان مرزی دیاله در شرق عراق از بامداد امروز پنجشنبه از شش محور این عملیات را آغاز کردند.

خبرگزاری ایرنا: مولود چاووش‌اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه که برای دیداری رسمی به ژاپن سفر کرده است، با فومیو کیشیدا همتای ژاپنی خود در توکیو دیدار و مذاکره کرد.چاووش‌اوغلو بعداز این دیدار در نشست خبری با تاکید بر روابط تاریخی و فرهنگی ترکیه و ژاپن و توسعه روابط دو کشور در تمامی زمینه ها گفت: ژاپن بزرگترین شریک اقتصادی ترکیه در منطقه غرب آسیاست.

رادیو فرانسه: دبیرکلِ کاخ ریاست جمهوری فرانسه، «الکسی کُلِر» چهارشنبه شب، ترکیب دولت تازۀ این کشور را به ریاست ادوارد فیلیپ، نخست وزیر، اعلام کرد. ادوارد فیلیپ در پی برگزاری انتخابات پارلمانی، چنانکه مرسوم است استعفای خود را به رئیس جمهوری تسلیم و از سوی وی مجدداً مامور تشکیل دولت تازه شده بود. اعلام ترکیب این دولت بر خلاف سنت جاری، نه بر روی سکوی تشریفات کاخ الیزه، بلکه در پارک جنوبی آن صورت گرفت.

دویچه وله: کلاودیا روت، نایب رئیس مجلس آلمان، در گفت‌وگویی با بخش آلمانی دویچه وله از جمله به مشکلات مربوط به بحران اقلیمی در خاورمیانه و پیامدهای آن مانند کمبود آب پرداخته است که می‌تواند به “جنگ آب” و منازعات میان کشورها منجر گردد. کلاودیا روت که از سال‌ها پیش با این مشکل از طریق مباحث مربوط به آن در عراق آشناست، تصریح می‌کند که عراقی‌ها معترض‌اند که ترکیه با رودخانه‌ها چنان رفتار می‌کند که گویی در مالکیت این کشور هستند و هر وقت مایل باشد می‌تواند شیر آب را ببندد. اما در این زمینه کنوانسیون آب سازمان ملل وجود دارد که تصریح می‌کند، هیچ کشوری اجازه ندارد جریان رودخانه‌ها را متوقف سازد، چرا که در غیر این صورت از موضوع دسترسی به آب به عنوان یک حربه‌ی سیاسی استفاده می‌شود.

رادیوچین:  سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه گفت: بیش از 30 واحد تاکتیکی در غرب روسیه آماده جنگ هستند و هر موقع می توانند به جنگ بپردازند.براساس این گزارش شویگو در نشست کاری وزارت دفاع روسیه گفت: اکنون این واحدهای تاکتیکی خود را برای جنگها آماده کرده است و مایحتاج لازم را به دست آورده و می توانند در هر موقع به جنگها بپردازند.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:  آمریکا مصرانه از چین خواست تا به منظور متوقف کردن اعمال تحریک آمیز کره شمالی، فشار بیشتری بر این کشور وارد کند. آمریکا می گوید که به منظور قطع تامین سرمایه غیرقانونی برای برنامه های هسته ای و موشکی کره شمالی باید تلاش های بیشتری صورت گیرد. این درخواست طی اولین جلسه گفت و گوی دیپلماتیک و امنیتی بین این دو کشور در روز چهارشنبه در واشنگتن مطرح شد. رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، و جیم متیس، وزیر دفاع این کشور، با یانگ جیه چی، عضو شورای دولتی چین، و ژنرال فانگ فنگ هویى، رییس ستاد کل ارتش آزادى بخش خلق چین، ملاقات کردند.

اسپوتنیک روسیه: سفیر قطر در روسیه، نامه “شیخ تمیم بن حمد آل ثانی” امیر قطر را به دست پوتین رساند.به گزارش اسپوتنیک، “شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، در پیام کتبی خود به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به مسائلی چون روابط دو جانبه دو کشور و آخرین تحولات در بحران دیپلماتیک کشورهای حاشیه خلیج فارس اشاره کرده است.

تی .آر.تی ترکیه:  رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه با سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی و محمد بن سلمان ولیعهد جدید این کشور تلفنی گفتگو کرد.اردوغان دراین گفتگو  تغییر ولیعهد سلطنت در عربستان سعودی را تبریک گفت و دوطرف به تقویت هر چه بیشتر روابط ترکیه و عربستان نیز تاکید کردند.

پارس تودی: سخنگوی وزارت کشور افغانستان، پاکستان را از ساخت تاسیسات امنیتی و ایجاد حصار درامتداد مناطق مرزی دوکشور برحذرداشت.«نجیب دانش» سخنگوی وزارت کشور افغانستان  با بیان اینکه هنوز اختلافاتی در بخش هایی از خطوط مرزی میان این کشور و پاکستان وجود دارد گفت، پاکستان در گذشته نیز اقدام به ساخت یکجانبه تاسیسات و حصارکشی های مرزی کرده که با عکس العمل جدی افغانستان مواجه شده است. دانش افزود، امیدوار است پاکستان باردیگر این اشتباه را مرتکب نشود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *