جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

ادعای بولتون: پوتین برای آتش‌بس با اوکراین منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است  

«جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی آمریکا مدعی شد انتخابات ریاست جمهوری نوامبر (آبان) نقش کلیدی در پایان دادن به جنگ اوکراین دارد و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه احتمالا منتظر نتایج این انتخابات است.

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.
Loading
8تیرماه 1396

رسانه ها ؛ خیز آمریکا برای تهاجم نظامی به سوریه و…

۱۳۹۶/۰۴/۰۸ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: آماده باش ارتش آمریکا برای حمله به سوریه و واکنش شدید مسکو به تحرکات واشنگتن ،ایجاد منطقه حائل در مرز بین غزه و مصر، سفررئیس‌جمهور چین به هنگ‌کنگ، تایید بازداشت خانگی ولیعهد سابق عربستان، دیداروزیران دفاع ترکیه و آمریکا،نشست ناتو در بروکسل درباره افغانستان،حمایت اردوغان از عملیات نظامی جدید در سوریه ،افزایش هزینه های نظامی اروپا و کانادا، ادامه نشست داووس تابستانی باحضور فعال چین و تشدید تحریمهای کره شمالی از سوی پکن ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

العالم فارسی:  شبکه تلویزیونی “سی ان ان” آمریکا از تدارک این کشور برای بمباران یک پایگاه هوایی سوریه خبر داد.تلویزیون “سی ان ان” به نقل از برخی منابع، بدون فاش کردن هویت آنها، اعلام کرد که آمریکا به پایگاه های هوایی و دریایی خود در خاورمیانه فرمان داده است که برای بمباران احتمالی یک پایگاه هوایی سوریه در آماده باش کامل باشند.جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا در این خصوص ادعا کرد که مقامات سوریه هشدارهای آمریکا را جدی گرفته و در ایده حمله شیمیایی خود، تجدیدنظر کرده اند.

العالم فارسی: وزیر خارجه مصر خطاب به قطر گفت که این کشور فقط دو گزینه پیش رو دارد و باید یکی را انتخاب کند.سامح شکری تصریح کرد: قطر فقط دو گزینه پیش رو دارد و گزینه سومی در کار نیست. این کشور یا باید از امنیت قومی اعراب حفاظت کند یا به تضعیف این امنیت به نفع قدرتهای خارجی ادامه دهد. وی افزود: قطر باید به طور کاملا روشن انتخاب کند که می خواهد از امنیت قومی اعراب و ثبات کشورهای عربی برادر حمایت و پاسداری کند، یا به تلاش های شکست خورده خود برای برهم زدن ثبات منطقه و تضعیف امنیت قومی اعراب به نفع قدرت های خارجی ادامه دهد.

خبرگزاری فارس: سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفته است اگر واشنگتن حملات علیه سوریه را افزایش دهد، مسکو نیز به همان نسبت پاسخ خواهد داد. «ماریا زاخارووا» در کنفرانس خبری امروز پنج‌شنبه خود تأکید کرد، ادعاهای تحریک‌آمیز آمریکا درباره حمله شیمیایی ادعایی در سوریه تنها علیه دمشق نیست بلکه مسکو را نیز هدف گرفته است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): اداره امنیت داخلی حماس در نوار غزه از فراهم شده مقدمات ایجاد منطقه حائل در مرز با مصر خبر داد.به گزارش ایسنا، توفیق ابونعیم سخنگوی اداره امنیت داخلی غزه تصریح کرد که تمامی موانع طبیعی و غیر طبیعی پیش رو اعم از درختان، حفره‌ها و تپه‌ها به منظور آغاز ساخت منطقه حائل در مرز بین نوار غزه و مصر برداشته شده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رئیس‌جمهوری چین در سفری “تاریخی” وارد هنگ‌کنگ شد.رئیس‌جمهور چین امروز (پنجشنبه) به مناسبت بیستمین سالروز بازپس گیری هنگ‌کنگ از انگلیس در حالی وارد این منطقه شد که فعالان برجسته دموکراسی پس از اعتراض در هنگ‌کنگ بازداشت شدند. سفر تاریخی سه روزه شی جینپینگ، رئیس‌جمهور چین به هنگ کنگ نخستین سفر وی به این منطقه از زمان روی کارآمدنش در سال ۲۰۱۳ محسوب می‌شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): سفیر آمریکا در سازمان ملل خواستار گفت‌وگوی عربستان و قطر برای حل بحران شد. او همچنین برای اولین بار از نقش آمریکا در سوریه پس از داعش سخن گفت. به گزارش ایسنا، نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل طی سخنانی در کنگره آمریکا در خصوص علت وجود اختلاف و تناقض در سیاست خارجه آمریکا گفت: علیرغم ارتباط با قطر و وجود پایگاه نظامی ما در این کشور اما اولویت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا خشکاندن منابع مالی تروریسم است. در عین حال عربستان را خطاب قرار می‌دهیم و می‌گوییم که باید با قطر مذاکره کند .

خبرگزاری مهر: روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز به نقل از برخی مقامات سعودی و آمریکایی خبرهای هفته گذشته برخی رسانه ها مبنی بر حصر خانگی «محمد بن نایف» ولی‌عهد برکنار شده عربستان سعودی را تایید کرد. نیویورک تایمز نوشت بر اساس اطلاعات دریافتی از ۴ مقام فعلی و پیشین آمریکایی و سعودی نزدیک به خاندان سلطنتی عربستان ، محمد بن نایف هم‌اکنون در کاخ خود واقع در شهر ساحلی جده در حصر به سر می‌برد و اجازه خروج از عربستان را ندارد.

  خبرگزاری مهر:  وزیر دفاع آمریکا دردیدار باهمتای ترکیه ای خود گفت همکاری کشورش با گروه های کرد سوری «پ ی د» و «ی پ گ» از روی انتخاب نیست بلکه از روی ضرورت و موقتی است. «فکری ایشیک»، وزیر دفاع ترکیه که برای شرکت در اجلاس وزرای دفاع سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بروکسل به سر می برد، با «جیمز ماتیس» همتای آمریکایی خود در مورد مسائل مختلف از جمله تحولات اخیر سوریه، عراق، قطر و افغانستان گفتگو کرد.

خبرگزاری تسنیم: دبیرکل سازمان ناتو اعلام کرد: تجهیز و تقویت نیروهای هوایی و نیروهای ویژه افغان دو موضوع محوری نشست امروز ناتو در بروکسل است. «ینس‌ ستولتنبرگ» دبیرکل سازمان ناتو در گفت‌وگو با شبکه خبری «سی‌بی‌ان‌سی» اعلام کرد که در نشست امروز وزرای دفاع این سازمان وضعیت امنیتی در افغانستان را بطور ویژه بررسی خواهند کرد.

 خبرگزاری صدا و سیما:  معاون وزیر امور خارجه چین روز پنجشنبه اعلام کرد سران کشورهای عضو گروه بریکس در آستانه برگزاری اجلاس گروه 20 در هامبورگ ، نشست غیررسمی برگزار می کنند.لی بائودونگ معاون وزیر امور خارجه چین اعلام کرد امسال چین ریاست گروه بریکس متشکل از کشورهای برزیل ، روسیه ، هند ، چین و آفریقای جنوبی را برعهده دارد و بر این اساس پکن برگزاری نشست غیررسمی سران گروه بریکس را در آستانه اجلاس گروه 20 سازماندهی خواهد کرد.

خبرآنلاین: رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که کشورش آماده اقدام نظامی جدید در شمال سوریه و ملحق کردن رقه و منبج به مناطق تحت مسئولیت ترکیه برای “تضمین امنیت مرزهای ترکیه” است. به گزارش العهد، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در سخنانی عنوان داشت: زمانی که کمترین خطری را احساس کنیم که بتواند کشور ما را تهدید کند، ما کاملاً آماده اقدام نظامی خواهیم بود.

رادیو فرانسه: در نتیجۀ فشارهای دونالد ترامپ، کشورهای اروپایی عضو ناتو در سال جاری میلادی به میزان ۴٫٣ درصد بر هزینه های نظامی شان می افزایند. دبیر کل ناتو، ینس ستولتنبرگ، با اعلام این مطلب در یک کنفرانس خبری در بروکسل، افزود : کشورهای اروپایی عضو پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، بودجه های نظامی خود را افزایش خواهند داد و این اقدام را نه برای خشنودی آمریکا، بلکه در جهت منافع خاص خود انجام می دهند.

یورونیوز:  وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا برای اجازه ورود به شهروندان ۶ کشور مسلمان به این کشور شرایطی تازه در نظر گرفته است.بر اساس این دستور شهروندان ایران، سوریه، سودان، سومالی، لیبی و یمن در صورتی واجد شرایط دریافت روادید شناخته می‌شوند که یا «یکی از خویشاوندان نزدیک‌شان در ایالات متحده اقامت داشته باشد» یا ثابت کنند که «رابطه‌ای کاری» در این کشور دارند.این دستور اجرایی به تائید دیوان عالی دادگستری ایالات متحده آمریکا رسیده و قرار است از بعدازظهر پنجشنبه به اجرا گذاشته شود.

رادیوچین:  مجمع داووس تابستانی سال 2017 میلادی در شهر دالیان چین در حال برگزاری است. موضوع این مجمع تحقق رشد فراگیر در روند چهارمین انقلاب صنعتی اعلام شده است. روز چهارشنبه، شرکت‎کنندگان پیرامون چگونگی بهره‌مند شدن اکثریت مردم از نتابج توسعه به بحث و بررسی و تبادل نظر پرداختند.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن: احتمال لغو نشست سه جانبه سران ژاپن، چین و کره جنوبی وجود دارد. مقام های دولت ژاپن می گویند که ممکن است برگزاری نشست سه جانبه سران با رهبران چین و کره جنوبی در ماه آینده در توکیو دشوار باشد. این مقام ها نظر دولت های چین و کره جنوبی را در مورد برگزاری یک نشست سه جانبه در اواخر ماه ژوئیه در توکیو پرسیده اند.

اسپوتنیک روسیه: آلکسی پوشکوف، سناتور روسی ضمن تفسیر خبر استقرار ناو ها و هواپیما های آمریکا برای حمله به سوریه اعلام کرد واشنگتن فقط در انتظار بهانه و دستاویز برای این کاراست.به گزارش اسپوتنیک، پوشکوف ضمن در صفحه خود در توییتر بیان این مطلب افزود بشار اسد، رئیس جمهور سوریه دستاویز حمله به این کشور را برای آمریکایی ها ایجاد نخواهد کرد.

تی.آر.تی ترکیه: اتحادیه اروپا مدت تحریمات اقتصادی مورد اجرا علیه بخشهای معین روسیه را 6 ماه دیگر تمدید کرد. شورای اتحادیه اروپا اعلام داشت، مدت تحریمات اقتصادی علیه بخشهای معین روسیه بدلیل بی ثبات ساختن اوکراین، تمدید خواهد شد.

تی .آر.تی ترکیه: آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد بشار اسد باید هشدار حکومت دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا را جدی بگیرد. گوترش قبل از دیدار با رکس تیلرسون وزیر خارجه امریکا در واشنگتن، به سوالات روزنامه نگاران پاسخ داد.

دویچه وله:  شرکت ملی نفت چین، غول نفتی دولتی این کشور، صادرات بنزین و گازوئیل به کره شمالی را متوقف کرده است. دلیل این اقدام نگرانی شرکت‌های چینی از بروز مشکل در پرداخت صورت حساب به دلیل تحریم‌های بانکی کره شمالی عنوان شده است. این خبر را یک منبع آگاه در شرکت ملی نفت چین اعلام کرده است. بعد از تشدید تحریم‌های بانکی علیه کره شمالی، این کشور نتوانسته بخشی از پول خرید سوخت از چین را بپردازد.

رادیو هند:  نارندرا مودی نخست وزیرهند ماه آینده از اسرائیل دیدن می کند. مودی قرار است چهارم ژوئیه به اسرائیل برود.هند و رژیم صهیونیستی مراودات نظامی قابل توجهی دارند. مودی اخیرا از واشنگتن هم دیدن کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *