جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره غزه استقبال کرد

تهران- ایرنا- پترا دی سوتر معاون نخست‌وزیر بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره الزام رژیم صهیونیستی به انجام تمامی اقدامات لازم و موثر برای تضمین ورود بدون تاخیر مواد غذایی اولیه برای ساکنان فلسطینی غزه، استقبال کرد.

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پس از جنگ است  

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس از پایان یافتن جنگ میان رژیم صهیونیستی و حماس برگزار می‌کند.

پولیتیکو: پنتاگون به دنبال بودجه برای نیروی حافظ صلح در غزه است

تهران- ایرنا- روزنامه پولیتیکو در گزارشی به مذاکرات وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) برای تامین مالی استقرار یک نیروی حافظ صلح چند ملیتی یا فلسطینی در نوار غزه اشاره کرد و نوشت: نیروهای آمریکایی به غزه اعزام نمی‌شوند.

Loading
9تیرماه 1396

رسانه ها ؛ تاکید سازمان ملل متحد بر اجرای کامل برجام و…

۱۳۹۶/۰۴/۰۹ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: تاکید شورای امنیت و اتحادیه اروپا بر اجرای کامل برجام، تصویب اصلاحیه طرح تحریم روسیه و ایران در سنای آمریکا، اعزام نیروهای جدید ناتو به افغانستان ، هشدار روسیه به انگلیس ، دیدار روسای جمهور آمریکا و کره جنوبی ،فروش تسلیحات آمریکایی به تایوان، پیشنهاد مکرون برای بحران سوریه،گفت‌وگوی تلفنی لاوروف و تیلرسون، ورود گروهی دیگر از نظامیان ترکیه به قطر، طرح جدید سازمان ملل برای حل بحران یمن، هشدارکردهای سوریه به ترکیه، رای گیری دوباره یونسکو درباره قدس، انتقاد شدید بوتان از تجاوز ارضی چین، اعزام ناو هواپیمابر چین به هنگ کنگ ، ممنوعیت سخنرانی اردوغان در آلمان و واکنش شدید ترکیه و پایان خلافت داعش در عراق ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری صداوسیما: سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و شورای امنیت سازمان ملل در نشستی توجیهی که  به منظور بررسی اجرای قطعنامه 2231 برگزار شد، ضمن تاکید برلزوم حفظ برجام به عنوان سندی چندجانبه و دستاوردی تاریخی، از همه دولت های عضو خواستند به اجرای کامل تعهداتشان طبق برنامه اقدام مشترک ادامه دهند. شورای امنیت در این جلسه سومین گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد در مورد اجرای قطعنامه 2231 را مرور کرد.دبیرکل در گزارش خود خواستار خودداری از اقدامات و سخنان مخرب در فضای موجود شد.

العالم فارسی: معاون امور سیاسی دبیرکل سازمان ملل گفت که ایران به تعهدات خود در چارچوب توافق هسته ای با کشورهای 5+1 پایبند است. جفری ویلتمن در گزارش خود به شورای امنیت سازمان ملل برای بحث درخصوص روند اجرای توافق هسته ای گفت: آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد هیچ اطلاعاتی درباره نقض این توافق از سوی ایران دریافت نکرده است.

یورونیوز: مجلس سنای آمریکا روز پنجشنبه اصلاحیه مربوط به طرح تحریم ایران و روسیه را به اتفاق آرا تصویب کرد. با اعمال این تغییر فنی و هموار شدن مسیر رای گیری ، طرح مزبور در اختیار پارلمان قرار گرفت. گفته می شود این تغییرات تا میزان زیادی از نگرانی برخی نمایندگان عمدتا دمکرات در مورد تطابق این طرح با قانون اساسی کاسته است.سنای آمریکا حدود دو هفته پیش با ۹۸ رای موافق در مقابل تنها ۲ رای مخالف، طرح تحریم های مزبور را تصویب کرده بود و دامنه اختیارات دونالد ترامپ را در وضع یا برچیدن تحریم ها علیه روسیه، محدود کرده بود.

یورونیوز:  ناتو قصد دارد صدها تن از نیروهای این سازمان نظامی را به افغانستان اعزام کند. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در نشست کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی اعلام کرد که این نیروهای جدید نه برای مبارزه مسلحانه بلکه برای آموزش و مشورت دهی به نیروهای امنیتی افغانستان به این کشور جنگزده اعزام خواهند شد.

خبرگزاری فارس: وزارت دفاع روسیه با به سُخره گرفتن بزرگترین ناوهواپیمابر انگلیس گفت که این کشتی جنگی تنها یک هدف راحت برای روس‌هاست و باید فاصله‌اش را با کشتی‌های روسی حفظ کند.این ناو عظیم‌الجثه که بزرگترین و پیشرفته‌ترین ناو جنگی انگلیس است این هفته برای انجام مأموریت آزمایشی برای اولین بار به آب انداخته شد. «مایکل فالن» وزیر دفاع انگلیس در روزهای اخیر گفته بود، روس‌ها با حسادت به آن نگاه خواهند کرد.به گفته مسکو، ناو هواپیمابر ادمیرال کوزنتسوف روسیه برخلاف ناو انگلیسی مجهز به موشک‌های دفاعی است و ناو الیزابت ملکه باید فاصله خود را با آن حفظ کند.

خبرگزاری فارس:  رئیس‌جمهور آمریکا که در کاخ سفید میزبان همتای کره جنوبی خود است، شام کاری برای او ترتیب داد و ۲ طرف، درباره تنش‌ها در شبه جزیره کره گفت و گو کردند. «مون جائه این» که برای اولین بار پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری کره جنوبی به واشنگتن سفر کرده، با همتای آمریکایی خود دیدار و درباره مسائل مختلف به ویژه کره شمالی رایزنی کرده است.قرار است دیدار اصلی و مفصل‌تر ترامپ و مون جائه این، امروز جمعه در کاخ سفید برگزار شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  یک اندیشکده آمریکایی اعلام کرد، دولت چین تاسیسات جدید نظامی در جزایر واقع در دریای چین جنوبی ساخته است. اندیشکده “ابتکار عمل شفافیت دریایی آسیا” که بخشی از مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل واشنگتن است، اعلام کرد، تصاویر ماهواره‌ای جدید نشان می‌دهد که تاسیسات ارتباطی، رادار و موشک در حال ساخته شدن در مناطقی با عنوان “Fiery Cross”، “Mischief” و “Subi Reefs” در جزایر اسپارتلی است.چین اتهامات آمریکا را در نظامی کردن این دریا رد می‌کند؛ مالکیت این منطقه مورد ادعای مالزی، برونئی، فیلیپین، تایوان و ویتنام نیز است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  آمریکا قصد دارد تا مبلغ ۴۲ / ۱ میلیارد دلار سلاح به تایوان بفروشد که نخستین مورد در دوران ریاست جمهوری کنونی آمریکا محسوب می‌شود و اقدامی است که باعث خشم پکن خواهد شد. به گزارش ایسنا، هیتر نوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت که دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به کنگره روز پنجشنبه درباره پیشنهاد فروش هفت مورد تسلیحاتی به تایوان مواردی را مطرح کرده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  رئیس جمهور فرانسه به زودی با در دست داشتن طرح جدیدی برای حل بحران سوریه میزبان رئیس جمهوری آمریکا خواهد بود.مکرون که پیشتر در حاشیه نشست سران ناتو در بروکسل با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا دیدار کرده در جشن سالروز انقلاب فرانسه در ۱۴ ژوئیه و در جریان مانور نظامی در خیابان شانزلیزه میزبان ترامپ خواهد بود.وی  قرار است در این دیدار  پیشنهاد فرانسه را مبنی بر اینکه فرمول “فدرالیسم” مناسب‌ترین راه برای حل بحران سوریه است، مطرح کند و اینکه تلاش برای آن نیازمند حمایت گروه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به شکل برابر است.

خبرگزاری تسنیم: وزیر خارجه روسیه طی گفت‌وگویی تلفنی با همتای آمریکایی خود، از واشنگتن خواست از اقدامات تحریک‌آمیز علیه نظام دمشق خودداری کند.«سرگئی لاوروف» و «رکس تیلرسون» وزیران خارجه روسیه و آمریکا، روز گذشته درباره بحران سوریه به صورت تلفنی گفت‌وگو کردند. وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد، لاوروف و تیلرسون «درباره حل و فصل بحران سوریه، جمله ضرورت تثبیت نظام آتش‌بس به‌ویژه از طریق مذاکره در آستانه، تلاش‌های صورت گرفته برای مبارزه با گروه‌های تروریستی و جلوگیری از تلاش‌ها برای استفاده تسلیحات شیمیایی سمی» در سوریه، رایزنی کردند.

خبرگزاری مهر:  وزارت دفاع قطر اعلام کرد که گروه جدیدی از نیروهای ارتش ترکیه برای انجام تمرین های نظامی مشترک با نیروهای ارتش قطر وارد این کشور شده اند. بر اساس این خبر نیروهای ارتش ترکیه از اوایل هفته گذشته تمرین های نظامی خود با نیروهای ارتش قطر را آغاز کرده اند، این تمرین ها در راستای اجرای توافق مشترک میان دوحه و آنکارا در این زمینه صورت می گیرد.

خبرگزاری ایرنا:  ‘اسماعیل ولد الشیخ’ فرستاده سازمان ملل به یمن از ابتکار عمل جدید خود برای حل بحران یمن و پایان دادن به جنگ بیش از دو سال در این کشور خبر داد. ولد الشیخ روز گذشته در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت که وی ابتکار عمل های جدیدی برای برداشتن یک گام به جلو در عملیات صلح یمن را با ‘جان باتیست لیموین’ وزیر امور خارجه فرانسه بررسی کرد. ولد الشیخ که به پاریس سفر کرده است بدون ارائه توضیحات بیشتر درباره جزئیات این ابتکار عمل، اشاره ای به اینکه فرانسه در تهیه آن نقشی دارد یا خیر نکرد.

خبرگزاری ایرنا:  کردهای سوریه به ترکیه درباره یورش به شمال غرب استان حلب هشدار دادند. ناصر حاج منصور از فرماندهان حزب اتحاد دمکراتیک سوریه گفت: اگر ترکیه به مناطق تحت کنترل ما در شمال غرب سوریه حمله کند، درگیری های شدیدی در این مناطق روی خواهد داد.وی افزود: این درگیری ها بر مبارزه با گروه تروریستی داعش در شهر رقه تاثیر خواهد گذاشت.

رادیو فرانسه: خالد بن محمد عطیه، وزیر دفاع قطر امروز جمعه به ترکیه سفر می کند تا با همتای ترک خود، فکری ایشیک، دیدار و گفتگو کند. همزمان دوحه اعلام کرده که  به یک دفتر وکالت در سویس ماموریت داده تا پرداخت خسارات ناشی از تحریم های کنونی علیه قطر را پیگیری کند. سفر وزیر دفاع قطر به آنکارا در حالی برنامه ریزی شده که اولتیماتوم عربستان سعودی و متحدانش روز ۲ ژوئیه به پایان میرسد.

الکوثرفارسی: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، قرار است کمیته میراث جهانی یونسکو در نشست آینده خود درباره مناطق تاریخی شهرهای قدس و الخلیل بار دیگر رای گیری کند. قرار است در چهل و یکمین اجلاس کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو که در فاصله روزهای 2 تا 12 ژوئیه در شهر «کراکوف» لهستان برگزار خواهد شد، درباره طرح پیشنهادی سابق اردن درخصوص قدس با عنوان «بخش قدیمی قدس و دیوارهای آن» دوباره ر‌أی‌گیری صورت گیرد.

رادیو چین: سازمان پلیس اتحادیه اروپا (یوروپل) اعلام کرد که حملات سایبری جدید در سراسر جهان، مشابه با حملات سایبری ماه گذشته است، هرچند پیچیده تر به نظر می رسد. ‘راب واین رایت’ مدیر یوروپل با اشاره به اینکه این حمله سایبری، یک حمله جدی دیگر است، گفت: تشابهات مشخصی بین این حمله و حمله سایبری ‘واناکری’ که ماه گذشته روی داد، وجود دارد، اما این حمله از پیچیدگی های بیشتری برخوردار است.

رادیوچین: برخی رسانه ها اخیرا گزارش دادند که آمریکا احتمالا در آینده نزدیک اقداماتی را در راستای حمایت‎گرایی تجاری علیه چین اتخاذ خواهد کرد. سخنگوی وزارت بازرگانی چین درواکنش اعلام کرد  هر دو طرف چین و آمریکا باید به یکدیگر احترام بگذارند و بر اصل همکاری برد-برد پایبند باشند و از راه گفت‎وگو و مشورت به نحو احسن مسائل مورد توجه طرف مقابل را حل کنند.

رادیو هند: بوتان اعلام کرد چین برخلاف قرارداد مرزی دوکشور  یک جاده را در خاک بوتان احداث کرده است . بوتان دریک بیانیه شدیداللحن ازچین خواسته است که ازساختن جاده و رفت و آمد وسایل نقلیه اش درمنطقه «دوکلام –  زومپیرلی» دست بکشد.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن: وزارت دفاع چین مى گوید در نظر دارد به مناسبت بیستمین سالگرد بازگشت حاکمیت بر هنگ کنگ از بریتانیا به چین، ناو هواپیمابرى را به هنگ کنگ اعزام کند.«لیائونینگ» اولین ناو هواپیمابر چین، از اوکراین خریدارى شد و پس از انجام گرفتن اصلاحاتى در آن، در سال ۲۰۱۲ میلادى وارد خدمت شد.تحلیلگران مى گویند احتمال دارد اعزام این ناو هواپیمابر به هنگ کنگ بخشى از تلاش ها براى تاکید بر حاکمیت چین در هنگ کنگ باشد.

اسپوتنیک روسیه: جنگنده های نیروی هوایی روسیه طی یک هفته شش بار برای رهگیری هواپیما های خارجی به آسمان بلند شدند. به گزارش اسپوتنیک، مطالب منتشره در روزنامه “کراسنایا زوزدا”، ارگان وزارت دفاع روسیه حاکی از این امر است.توضیح داده نمی شود که کدام هواپیما ها رهگیری شده اند. “کراسنایا زوزدا” هفته گذشته از 14 پرواز جنگنده های روسیه برای رهگیری هواپیما های شناسایی طی یک هفته خبر داده بود.

دویچه وله:  سخنرانی اردوغان در گردهمایی هوادارانش در آلمان ممنوع می‌شود. رجب طیب اردوغان قصد داشت در حاشیه‌ی نشست سران کشورهای “جی ۲۰” در آلمان در برابر هوادارانش هم سخنرانی کند. اکنون زیگمار گابریل، وزیر خارجه‌ی آلمان اعلام کرده که دولت این کشور مجوز این گردهمایی را صادر نخواهد کرد. گابریل روز پنجشنبه  گفت: «ما به ترکیه اعلام می‌کنیم که معتقدیم چنین گردهمایی‌ای در آلمان ممکن نیست و قانون اساسی مواردی را در نظر گرفته که چنین امکانی را به ما می‌دهد.»

تی .آر.تی ترکیه: ترکیه اعلام کرد، اظهارات سیاسیون آلمان در مورد رجب طیب اردوغان رئیس جمهور غیرقابل قبول و اسفناک می باشد. وزارت خارجه در بیانیه ای خاطر نشان ساخت که برای سخنرانی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور در خطاب به شهروندان ترک در حاشیه اجلاس عالی گروه 20 در شهر هامبورگ آلمان که در روزهای 7 ام و 8 ام ژوئیه ترتیب خواهد یافت، درخواست رسمی ارائه شده است.

 پارس تودی:  دبیرکل سازمان ملل با بین اینکه اشغال فلسطین مشکلات بسیاری را برای مردم این سرزمین بوجود آورده است، گفت: پایان اشغال این سرزمین، تنها راه دستیابی به صلحی پایدار و تحقق رویای استقلال و حاکمیت ملی برای مردم فلسطین است.به گزارش پارس تودی، «آنتونیو گوترش» روز پنجشنبه در پیامی به نشست کمیته «اعمال حقوق جدایی ناپذیر مردم فلسطین» که بمناسبت پنجاهمین سال اشغال سرزمین های فلسطینی بدست رژیم صهیونیستی برگزار شد- تصریح کرد: اشغال این سرزمین ها در طول پنجاه سال گذشته ناکامی ها و مشقت های فراوانی را بر مردم فلسطین تحمیل کرده است.

خبرآنلاین: با آزاد شدن آخرین بخش های شهر موصل قدیم این شهر به طور کامل از لوث وجود تروریست های داعشی پاک شد.دیروز نیروهای عراقی  مسجدالنوری موصل که ابوبکر البغدادی در 2014 خلافت خودخوانده خود را درآن اعلام کرده بود،آزادکردند. موصل، سومین شهر بزرگ عراق (پس از بغداد و بصره)، در سه‌شنبه ۱۰ ژوئن ۲۰۱۴/ ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ به تصرف داعش و متحدانش درآمد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *