جدیدترین مطالب

دست‌و‌دل‌بازی غرب در میان تهدیدهای روسیه ‌

دست‌و‌دل‌بازی غرب در میان تهدیدهای روسیه ‌

بریتانیا درحالی‌که فقط چند روز از تصویب یک بسته حمایتی چندمیلیاردی برای اوکراین در آمریکا می‌گذرد، وعده داد که ۵۸۰ میلیون یوروی دیگر تجهیزات نظامی جدید ازجمله موشک‌های دوربرد را در اختیار کی‌یف خواهد گذاشت. به‌این‌ترتیب هم‌زمان با تشدید حملات روسیه به اوکراین، متحدان کی‌یف نیز سطح حمایت‌های مالی و نظامی خود را افزایش می‌دهند.

ادامه سرکوب اعتراض ضد صهیونیستی در آمریکا

تجمع‌های مسالمت آمیز ضد صهیونیستی در آمریکا، با این بهانه که اقدامات و تحرکات ضد یهودی است به شدت سرکوب می‌شود. این در حالی است که بسیاری از دستگیرشدگان شرکت کننده در این تجمع‌ها و راهپیمایی‌های ضد صهیونیستی، خود یهودی هستند.

افشای فساد جنسی یک سیاستمدار دیگر در انگلیس

جفری دونالدسون رهبر پیشین حزب سلطنت طلب و اتحادگرای ایرلند شمالی، ” دی یو پی” (DUP)، امروز در دادگاهی در ایرلند شمالی، با ۱۱ اتهام تعرض جنسی، از جمله یک فقره تجاوز جنسی روبرو و متهم شد.

Loading

أحدث المقالات

تظاهرات دانشجویان در آمریکا یادآور اعتراض‌ها به جنگ ویتنام است

تهران- ایرنا- روزنامه عرب زبان رای الیوم نوشت: تظاهرات دانشجویان در دانشگاه های آمریکا در محکومیت کشتار جمعی علیه فلسطینیان روز به روز گسترده تر می شود؛ تظاهراتی که یادآور مخالفت ها با جنگ آمریکا علیه ویتنام است.

نماینده ویژه پاکستان درامور افغانستان: ایران و چین شرکای معتمد ما هستند

اسلام‌آباد – ایرنا – نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان، سیاست‌های دوگانه آمریکا در منطقه و جنایات اسرائیل علیه فلسطینیان را چالش بزرگ برای دیپلماسی اسلام‌آباد دانست و افزود: تهران و پکن شرکای معتمد ما در منطقه هستند.

Loading
10تیرماه 1396

رسانه ها ؛ افزایش حضور نظامی روسیه در سوریه و…

۱۳۹۶/۰۴/۱۰ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: استقرار جنگنده‌های بیشتری از روسیه در خاک سوریه، توافق پوتین و اردوغان برای دیدار در آلمان، دیدار وزرای دفاع قطر و ترکیه ، آغازگشت دریایی آمریکا و فیلیپین، توافق پکن- توکیو برای ایجاد مکانیسم هماهنگی در دریای چین شرقی، تاکید ترامپ بر واکنش قاطع به اقدامات کره شمالی، رددرخواست های عربستان و متحدانش از سوی وزیر خارجه قطر، تمدید تحریم های متقابل روسیه علیه غرب، اختلاف نظر بریتانیا و چین بر سر اعلامیه هنگ کنگ ، اعتراض هند به چین و تلاش «محمد بن سلمان» برای عادی‌سازی روابط ریاض و تل آویو ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری فارس: روسیه جنگنده‌های بیشتری در خاک سوریه مستقر می‌کند. پروتکل افزایش نیروی هوایی روسیه در اراضی سوریه به رئیس‌جمهور روسیه تحویل داده شد تا مورد تصویب قرار گیرد.دولت روسیه جمعه پروتکل توافق با سوریه را در اختیار ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور قرار داد تا مورد تصویب قرار گیرد.این پروتکل برای استقرار یک گروه از نیروی هوایی روسیه در اراضی سوریه است که در 18 ژانویه به امضا رسید.

خبرگزاری فارس: یک منبع نزدیک به ریاست‌جمهوری ترکیه از توافق روسای جمهور روسیه و ترکیه برای دیدار حضوری در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ در هامبورگ آلمان خبر داد. «رجب طیب اردوغان» رئیس ‌جمهور ترکیه و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه روز گذشته در مکالمه‌ای تلفنی توافق کردند که در حاشیه اجلاس گروه بیست در هامبورگ آلمان دیدار داشته باشند.

خبرگزاری فارس: وزیر دفاع قطر با همتای ترک خود دیدار و درباره بحران کنونی در منطقه خلیج‌فارس و روابط دوجانبه در زمینه دفاعی و امنیتی گفت‌وگو کرد. «خالد بن محمد العطیه» وزیر دفاع قطر با «فکری اشیق» همتای ترک خود در آنکارا دیدار کرد.در این دیدار اشیق بر ضرورت حل‌وفصل بحران بوجود آمده در میان قطر و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس در سریع‌ترین زمان ممکن از طریق گفت‌وگوی صادقانه تأکید کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  رهبر حزب کارگر انگلیس خواهان منع فروش سلاح به کشورهایی شد که مرتکب نقض حقوق بشر و تجاوز در یمن می‌شوند. جرمی کوربین گفت: کشورهایی که مرتکب نقض حقوق بشر می‌شوند یا غیرنظامیان را می‌کشند نباید به سلاح انگلیس دست یابند.وی گفت: حزب ما خواهان تعلیق فروش سلاح به عربستان شده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  مسکو گزارش سازمان منع تسلیحات شیمیایی درباره حمله “خان شیخون” را جانبدارانه خواند. وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در گزارش هیئت سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی درباره حمله خان شیخون سوریه به بیانیه‌های استناد شده که در صحت آن تردید وجود دارد. در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: ما بعد از اطلاع از این سند باید تأکید کنیم که این گزارش در محل حادثه انجام نشده بلکه در یک کشور مجاور انجام شده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  توافق‌های نظامی صورت گرفته در سفر اخیر رئیس‌جمهور اوکراین به واشنگتن هم دسترسی کی‌یف به تجهیزات نظامی آمریکایی را تضمین می‌کند و هم احتمال ساخت مشترک برخی تجهیزات نظامی در اوکراین را هموار می‌کند.به گزارش ایسنا، در جریان این سفر دو توافق نظامی امضا شد که جزئیات آن تاکنون اعلام نشده است اما براساس گزارش‌ها این توافق‌ها فروش تجهیزات نظامی به کی‌یف را تسهیل کرده و همچنین برنامه‌های توسعه و تحقیقات مشترک میان دو کشور را گسترده می‌کند.

خبرگزاری مهر: نیروی دریایی آمریکا و فیلیپین در راستای مبارزه با نفوذ افراط گرایان در آب های دریای «سولو» اقدام به گشت زنی کردند.در این عملیات، رزمناو لیتورال «یو اس اس کورونادو» آمریکا در همراهی با ناوچه «بی آر پی آلکاراز» در آب های دریای سولو که از سال ۲۰۱۵ تا کنون به دفعات شاهد حمله دزدان دریایی به کشتی های تجاری بوده است، به گشت زنی پرداخت.

  خبرگزاری مهر:  چین و ژاپن در نشستی ۲ روزه پیرامون ایجاد مکانیسم هماهنگی و تبادل اطلاعات در محیط آبی مشترک بین ۲ کشور به توافق رسیدند.این هفتمین نشست ۲ کشور در سطوح عالی سیاسی-دفاعی پیرامون ارائه الگویی برای هماهنگی به منظور جلوگیری از تقابل دریایی و هوایی بود.

خبرگزاری تسنیم:  یک هفته نامه آلمانی با استناد به یک سند محرمانه کمیسیون اروپایی از بی اعتمادی بالای طرف‌های مذاکره کننده در جریان مذاکرات برگزیت خبر داد.به گزارش هفته نامه “اشپیگل”، اتحادیه اروپا نگران این مسئله است که شهروندان اتحادیه اروپا  حقوقی که انگلیس در جریان مذاکرات برگزیت برای آن ها قائل می شود را بعدها دوباره از دست بدهند.

خبرگزاری تسنیم: رئیس جمهور آمریکا پس از گفتگو با رئیس جمهور کره جنوبی خواستار یک پاسخ قاطع و محکم به کره شمالی شده است. دونالد ترامپ پس از دیدار و گفتگو با مون جائه این رئیس جمهور کره جنوبی بر لزوم اتخاذ یک واکنش قاطع در برابر اقدامات کره شمالی تاکید کرده است. رئیس جمهور آمریکا همچنین به اهمیت اتحاد بین واشنگتن و سئول اشاره کرده ولی خواستار متعادل شدن همکاری های تجاری و هزینه های نظامی شده است.

خبرگزاری ایرنا: نماینده کنگره آمریکا گفت : بنابر متمم25 قانون اساسی، ترامپ را می توان کنار گذاشت. ‘شیلا جکسون لی’ نماینده دمکرات کنگره آمریکا از ایالت تگزاس با اشاره رفتارهای نابهنجار سیاسی دونالد ترامپ گفت: متمم بیست و پنجم قانون اساسی آمریکا به کنگره این اجازه را می دهد تا رئیس جمهوری بی کفایت را کنار گذارد. وی درتوضیح این مطلب گفت: متمم بیست و پنجم قانون اساسی زمانی به کار گرفته می شود که احساس شود شخص رئیس جمهوری در انجام وظایف خود ناتوان و بی کفایت است.

 خبرگزاری صدا و سیما:  دستور کار دیدار دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین روسای جمهور آمریکا و روسیه، در دیداری که بی سروصدا در کرملین بین هنری کیسینجر وزیر امور خارجه و مک مستر  مشاور امنیت ملی اسبق آمریکا و پوتین برگزار شد، مشخص شده بود. روز پنجشنبه بیست و نهم ژوئن(هشتم تیر) خبر دیدار هفته آینده ترامپ و پوتین اعلام شد. مک مستر اعلام کرد دیدار پوتین و ترامپ در حاشیه نشست سران گروه بیست در آلمان برگزار می شود.

العالم فارسی:  محمد بن عبدالرحمان آل ثانی وزیر خارجه قطرگفت: فهرست درخواست‌ها از قطر قابل مذاکره نیست، زیرا استقلال و حاکمیت ما را به چالش می کشد.شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی در اظهاراتی در واشنگتن گفت: ما نمی توانیم شاهد یک درگیری دیگر در منطقه باشیم. محاصره قطر به طور واضح اقدامی تجاوزکارانه به حاکمیت کشور قطر و نقض جدی قوانین و مقررات بین المللی است. دشمنی با قطر سوالات زیادی را در اذهان همگان ایجاد کرده است، به ویژه اینکه این سوالات بیشتر پس از بیانیه کشورهای عربستان سعودی، امارات عربی متحده، بحرین و مصر تنافضات زیادی را به وجود آورده است.

یورونیوز: رئیس جمهوری روسیه تحریم های متقابل علیه کشورهای غرب را تا سال ۲۰۱۸ تمدید کرده است.تحریم های تمدید شده شامل تحریم های اقتصادی است که از ماه اوت ۲۰۱۴ تصویب و به اجرا گذاشته شده بود.بنا به همین گزارش ولادیمیر پوتین از دولت این کشور خواسته تا ضمن تامین زمینه های اجرایی این حکم، تاریخ اجرای این تحریم ها را نیز پیشنهاد کند.

رادیوچین: رییس جمهوری چین در مراسم امضای توافق‌نامه چارچوبی درباره تعمیق همکاری گوانگ دونگ، هنگ کنگ، ماکائو و پیشبرد سازندگی منطقه داون حضور یافت. شی جین پینگ روز شنبه یکم ژوئیه (10 تیر) در هنگ کنگ در مراسم امضای این توافق‌نامه شرکت کرد.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:   بریتانیا و چین بر سر اعلامیه مشترک در باره هنگ کنگ اختلاف نظر دارند. این در حالی است که از زمانی که بریتانیا این قلمرو را به چین بازگرداند دو دهه می گذرد. چین می گوید این سند دیگر هیچگونه اهمیت عملی ندارد. بریتانیا می گوید خود را به اجرای آن متعهد می داند.لوکانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، روز جمعه در پاسخ گفت که هنگ کنگ یک منطقه اجرایی ویژه چین است و اینکه امورات هنگ کنگ جزو امورات داخلی چین محسوب می شود.

اسپوتنیک روسیه:  مرکز تجزیه و تحلیل Global Firepower لیست قویترین ارتش های جهان در سال 2017 را منتشر کرد که براساس 50 شاخص مختلف این تجزیه و تحلیل صورت گرفته است. براساس گزارش این مرکز،  آمریکا همچنان به عنوان قدرتمندترین ارتش جهان نام گرفت و روسیه و چین نیز در جایگاه های دوم و سوم این لیست قرار گرفتند. در میان 10 ارتش قدرتمند دنیا همچنین هند، فرانسه، انگلیس، ژاپن و ترکیه دیده می شوند.

رادیو هند: هند از ساخت یک جاده از سوی چین در منطقه مرزی دوکشور انتقاد کرد. چین اخیرا یک جاده در ناحیه دوکلام درنزدیکی منطقه مرزی سیکّیم (مرز چین- هند- بوتان )احداث کرده که بااعتراض بوتان ینز مواجه شده است. هند گفته است این اقدام چین دارای عواقب امنیتی شدید است.

پارس تودی:  در حالی که رژیم صهیونیستی به کشتار مردم فلسطین و صهیونیستی کردن سرزمین و مقدسات اسلامی فلسطینیان ادامه می دهد، «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان از تصمیم خود برای برقراری بدون قید و شرط روابط کشورش با رژیم صهیوینستی خبر داد. همچنین عبدالعزیز بن باز، مفتی سابق عربستان پیش از تصمیم ولیعهد با صدور فتوایی راه را برای برقراری روابط سعودی ها با رژیم صهیونیستی هموار کرده است.

 تی آر.تی ترکیه: دبیرکل سازمان ملل متحد اظهار داشت که در کنفرانس قبرس برای کمک به یافتن راه حل گسترده گردهم آمده ایم اما یافتن راه حل برای این مسئله بسیار دشوار است.آنتونیو گوترش در نشست رسانه ای که در مرکز کنگره لو ریژانت در کرانس مونتانای سوئیس برگزار شد، ضمن ابراز خرسندی از ریاست کنفرانس قبرس اظهار داشت: در این کنفرانس برای ایجاد فرصت تاریخی به منظور یافتن راه حلی گسترده به اختلافاتی که قبرس را به دو قسمت تقسیم کرده است، گردهم آمده ایم؛ اما یافتن راه حل برای این مسئله بسیار دشوار است.

خبرآنلاین: پادشاه عربستان پرچم کشورش را در تیران و صنافیر به اهتزاز درمی‌آورد. روزنامه اماراتی الاتحاد گزارش داد که پادشاه عربستان ظرف روزهای آتی سنگ بنای ساخت “پل ملک سلمان” را می‌گذارد. این روزنامه به نقل از منابع گزارش داد که سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان جده را در روز شنبه به سمت ساحل دریای سرخ ترک کرده و راهی شهر تبوک در شمال غرب می‌شود که این سفر ۱۲ روز به طول می‌انجامد و وی در جریان آن سنگ بنای ساخت پل ملک سلمان را می‌گذارد و پرچم عربستان را در دو جزیره تیران وصنافیر به اهتزاز درمی‌آورد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *