جدیدترین مطالب

Loading

أحدث المقالات

متهم شدن مقامات کی یف به نداشتن سرعت کافی در تقویت استحکامات دفاعی خود

اپوزیسیون در کی یف معتقد است که نیروهای مسلح اوکراین و مقامات محلی در بحبوحه نگرانی های فزاینده در مورد حمله احتمالی جدید توسط نیروهای روسیه، استحکامات دفاعی خود را به اندازه کافی به سرعت و کارآمد نمی سازند.

ماکرون پیمان مرکوسور را رد کرد

رئیس جمهور فرانسه توافقنامه تجارت آزاد برنامه ریزی شده بین اتحادیه اروپا و ائتلاف اقتصادی آمریکای جنوبی موسوم به مرکوسور را بسیار بد دانسته و آن را رد کرد.

هشدار درباره ادامه قحطی در شمال غزه

مدیرکل دفتر اطلاع‌رسانی دولتی در نوار غزه با بیهوده و خطرساز خواندن روش پرتاب کمک‌های هوایی برای مردم غزه که منجر به شهادت شماری از آنها شده تاکید کرد که کابوس قحطی در شمال غزه ادامه دارد و هرچه سریعتر باید یک روش امن برای ارسال کمک‌ها اتخاذ شود.

«شرودر» دوستی با پوتین را مفید دانست

صدر اعظم پیشین آلمان ضمن تاکید بر راهکار دیپلماتیک برای حل بحران اوکراین بر این عقیده است که دوستی وی با رئیس جمهور روسیه می تواند برای پایان دادن به این جنگ سودمند باشد.

Loading
12تیرماه 1396

رسانه ها ؛ تاسیس پایگاه نظامی برای تروریستهای سوری و…

۱۳۹۶/۰۴/۱۲ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: اقدام ائتلاف آمریکایی به تاسیس پایگاه نظامی برای تروریستهای سوری ، دیدار سناتور«مک کین» با فرمانده کل ارتش پاکستان، گفتگوی تلفنی رئیسان جمهور چین و آمریکا، جلسه وزرای خارجه مصر، عربستان، بحرین و امارات درباره قطر در قاهره، پایان فرصت قطر و پاسخ دوحه به کویت،کند شدن روند کاهش تسلیحات هسته‌ای درجهان، هشدار یونگ یانگ به ائتلاف آمریکا - کره جنوبی، تلاش آلمان برای حل بحران قطر ، تظاهرات در شهرهای آمریکا برای استیضاح ترامپ، گفتگوی ترامپ با سران عربستان، امارات، قطر و ژاپن، تشدید اختلاف بین شاهزادگان سعودی به علت شکست سیاست‌های بن‌سلمان، آغاز سفر رییس جمهوری چین به روسیه و آلمان ،هشدار چین به تحرکات ناو جنگی آمریکا در دریای چین جنوبی و شرط قطر برای قطع رابطه با ایران ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری مهر: ائتلاف بین المللی به اصطلاح ضد داعش به سرکردگی آمریکا برای معارضان مسلح سوری در نزدیکی استان مرزی دیرالزور پایگاه نظامی تأسیس می کند.به گزارش خبرگزاری مهر ، ابو یعقوب یکی از معارضان مسلح سوری و مشاور سیاسی گروهک موسوم به ارتش آزاد اعلام کرد که ائتلاف آمریکایی می خواهد در منطقه الشدادی در شمال شرق الحسکه و در نزدیکی استان مرزی دیر الزور برای معارضان مسلح بشار اسد یک پایگاه نظامی تأسیس کند.

خبرگزاری مهر: رئیس کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا در صدر هیئتی بلند پایه از این کشور با فرمانده کل ارتش پاکستان دیدار کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، «جان مک کین» رئیس کمیته نیروهای مسلح آمریکا که در راس هیئتی بلندپایه از این کشور به پاکستان سفر کرده است، با ژنرال «قمر جاوید باجوه» فرمانده کل ارتش پاکستان دیدار و گفتگو کرد.گفتگو در مورد مسائل منطقه ای، ایجاد ثبات و امنیت در منطقه به ویژه افغانستان و همچنین مبارزه با تروریسم محور گفتگوهای طرفین اعلام شده است.

خبرگزاری فارس: رئیس‌جمهور چین به همتای آمریکایی خود گفت: روابط ۲ کشور تحت تاثیر مسائلی منفی قرار گرفته است و یادآور شد واشنگتن باید سیاست خود در قبال تایوان را با دنبال کردن سیاست چین واحد، در پیش بگیرد. به گزارش خبرگزاری فارس، شی جینپینگ رئیس جمهور چین در گفت‌وگو تلفنی به دونالد ترامپ گفت که چین امیدوار است آمریکا در مورد مساله تایوارن به شکل مناسب و در راستای سیاست چین واحد برخورد کند.

خبرگزاری فارس: سخنگوی وزارت خارجه مصر اعلام کرد که نشست وزرای خارجه چهار کشور اعم از عربستان، مصر، بحرین و امارات با هدف بررسی بحران قطر چهارشنبه در قاهره برگزار می‌شود. «احمد ابوزید» سخنگوی وزارت خارجه مصر اعلام کرد که بنا به دعوت «سامح شکری» وزیر خارجه این کشور، قاهره روز چهارشنبه این هفته میزبان نشست وزرای خارجه بحرین، امارات، مصر و عربستان خواهد بود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): با پایان ضرب‌الاجل ۱۰ روزه کشورهای عربی به دوحه وزیران خارجه عربستان، امارات، بحرین و مصر اعلام کردند، بنا به درخواست امیر کویت مهلت داده شده به قطر را ۴۸ ساعت دیگر تمدید کرده‌اند، این در حالی است که قطر گفته امروز (دوشنبه) پاسخ خود به لیست‌ درخواست‌های کشورهای عربی را تسلیم کویت می‌کند. قرار است امیر کویت امروز میزبان شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر باشد که حامل پیامی کتبی از سوی شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر خواهد بود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  براساس گزارش موسسه بین‌المللی صلح استکهلم، روند کاهش تسلیحات هسته‌ای آهسته شده است که بخشی از آن به دلیل تلاش‌ها برای مدرن‌ کردن سیستم‌های پرتاب از جمله موشک‌هاست. آمارها نشان می‌دهد، کشورها برای کنار گذاشتن زرادخانه‌های هسته‌ای خود آمادگی ندارند. موسسه بین‌المللی صلح استکهلم (اس‌آی‌پی‌آرآی) امروز دوشنبه در گزارشی اعلام کرد، طی سال گذشته میلادی شمار تسلیحات هسته‌ای کاهش نشان می‌دهد اما سرمایه‌گذاری در مدرن‌سازی زرادخانه‌ها افزایش داشته است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): کره شمالی ائتلاف میان آمریکا با کره جنوبی را به نقد کشید و مدعی شد که همسایه اش در شبه جزیره کره فقط یک دست نشانده و مستعمره است که از سوی آمریکا برای آغاز یک جنگ به خدمت گرفته شده است. روزنامه دولتی کره شمالی این مطالب را در پی سفر رئیس جمهوری کره جنوبی به واشنگتن دی سی و دیدارش با همتای آمریکایی‌اش منتشر کرده و به انتقاد از این ائتلاف پرداخت.

خبرگزاری تسنیم: وزیر امور خارجه آلمان امروز به منظور میانجی‌گری برای حل بحران قطر سفر سه روزه‌ای را به منطقه آغاز می‌کند. “زیگمار گابریل”، امروز و در ابتدای سفر خود به عربستان سعودی و امارات متحده عربی سفر خواهد کرد.

خبرگزاری تسنیم: یک رسانه آلمانی از دیدار صدر اعظم آلمان و رئیس جمهور آمریکا به منظور پاره‌ای بحث‌های مقدماتی قبل از آغاز نشست جی ۲۰ در هامبورگ خبر داد.به گزارش  پایگاه خبری  RND آلمان، دونالد ترامپ و آنگلا مرکل روز پنج شنبه و قبل از آغاز نشست جی 20 برای بحث های مقدماتی با هم دیدار خواهند کرد.این پایگاه خبری آلمانی با استناد به محافل دولتی آلمان گزارش داد که در این دیدار از جمله به مسئله ابتکار عمل های مشترک برای کاهش خطر تروریسم و همچنین تامین مالی ماموریت های آِینده صلح سازمان ملل پرداخته خواهد شد.

خبرگزاری ایرنا: چین نگران است که سیاست ها و نوع روابط دیپلماتیک آمریکا با پاکستان و مناسبات دو کشور با افغانستان برای اجرای طرح جاده ابریشم نوین که به طرح «یک کمربند – یک راه» مشهور است، مشکل ساز شود.به گزارش ایرنا، طرح راه ابریشم چین با میلیاردها دلار سرمایه گذاری در حال اجراست که بخش مهمی از آن نیز مرتبط با پاکستان و کریدور اقتصادی ۵۷ میلیارد دلاری با چین است و افغانستان را نیز شامل می شود.

 خبرگزاری صدا و سیما:  هزاران شهروند آمریکا با برگزاری تظاهرات، استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور را خواستار شدند.به گزارش شبکه تلویزیونی پرس تی وی، هزاران نفر از شهروندان آمریکا در شهرهای مختلف با برگزاری تظاهرات، ضمن درخواست به استیضاح ترامپ ، وی را به آدولف هیتلر تشبیه کردند. شهروندان آمریکا در نیویورک شعارهای ضد ترامپ سر دادند و وی را به نژادپرستی متهم کردند.

العالم فارسی: رئیس‌جمهور آمریکا با سران عربستان، امارات، قطر و ژاپن درباره مسائل مختلف تلفنی گفتگو کرد.وی در این تماس‌های تلفنی درباره تشدید اختلاف میان این کشور‌ها ابراز نگرانی و بر لزوم اهمیت توقف تامین مالی تروریسم و مقابله با افراط‌گرایی تاکید کرد.

الکوثرفارسی:  گزارش مرکز مطالعات امنیت ملی رژیم صهیونیستی حاکی از گمانه‌زنی‌ها درباره کودتای نرم در داخل خاندان سعودی است.مرکز مطالعات امنیت ملی رژیم صهیونیستی طی گزارشی اعلام کرد: انحصار قدرت در دست محمد بن سلمان، ولیعهد جدید عربستان سعودی، سیاست های آینده عربستان سعودی را با فضای نامشخص و ابهام مواجه کرده که این نیز بی‌اعتمادی به او را سبب شده است و در نتیجه  توانایی ولیعهد را برای مقابله با چالش‌هایی که عربستان با آن مواجه است، در معرض شک و تردید قرار داده است.

یورونیوز:  با پایان ضرب الاجل ده ‌روزه تعیین شده برای قطر، ریاض و متحدانش این مهلت را ۴۸ ساعت دیگر تمدید کردند با این هدف که دوحه شروط آنها را ب‍پذیرد.به گفته عربستان سعودی با درخواست کویت برای تمدید این مهلت به مدت دو روز موافقت شده و روز دوشنبه بطور رسمی به آن پاسخ داده می‌شود. برای همین ‌منظور وزیر خارجه عربستان سعودی امروز دوشنبه راهی کویت می‌شود که نقش اصلی را در میانجی‌گری برای حل بحران قطر ایفا می‌کند.

رادیوچین: به دعوت رییس جمهوری روسیه و رییس جمهوری و صدراعظم آلمان، شی جین پینگ رییس جمهوری چین روز دوشنبه سفر خود به روسیه و آلمان را آغاز کرد. وی در جریان این سفر به طور رسمی از روسیه و آلمان دیدار کرده و در دوازدهمین نشست سران گروه 20 در آلمان شرکت می کنند.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:  یک کشتی تجسسی نیروی دریایی چین بامداد یکشنبه بطور موقت وارد آبهای قلمرو شمال ژاپن شد. بنا به اعلام وزارت دفاع ژاپن، یک هواپیمای گشتی نیروی دریایی دفاع از خود این کشتی را در حال حرکت به سمت شرق در تنگه سوگارو که بین هوکایدو و استان آئوموری واقع شده است، شناسایی کرد.این کشتی سپس در حدود ساعت ۴۰ : ۱۰ صبح روز یکشنبه بطور غیرقانونی وارد آبهای ژاپن در سواحل هوکایدو شد و پس از گذشت حدود ۹۰ دقیقه پیش از ترک آبهای ژاپن به سمت شرق حرکت کرده و وارد اقیانوس آرام شد.

تی .آر.تی ترکیه:  مصطفی آکینجی رئیس جمهور جمهوری ترک قبرس شمالی، ابراز داشت که هفته آتی، برای قبرس و از نظر آینده منطقه، دارای اهمیتی بسزایی بوده و هفته تصمیم گیری خواهد بود.آکینیجی در کنفرانس قبرس که در شهر کرانس مونانای سوئیس برگزار شده بود سخنانی ایراد کرده و در رابطه با روند ارزیابیهایی انجام داد.

دویچه وله: یک هفته مانده به نشست سران کشورهای گروه ۲۰ در هامبورگ، نیروهای امنیتی این شهر به حال آماده‌باش در آمده‌اند. ۲۰هزار مأمور پلیس به کار گمارده شده‌اند تا نشست ۲۰ اقتصاد بزرگ دنیا در امنیت برگزار شود.یک سال و نیم است که نیروهای امنیتی آلمان خود را آماده تأمین امنیت این نشست می‌کنند.

پارس تودی:  درپی نزدیک شدن ناو جنگی آمریکا به یکی از جزایر متعلق به چین، پکن با هشدار به این اقدام، آن را نقض آشکار قوانین بین المللی دانست.به گزارش پارس تودی، آمریکا  در اقدامی تحریک آمیز، ناو جنگی خود را از نزدیکی یکی از جزایر مورد مناقشه در دریای چین جنوبی به حرکت در آورد و این  اقدام  را نمایش آزادی کشتیرانی در آب های این منطقه برشمرد.سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز دوشنبه در سخنانی در پکن ضمن تحریک امیز خواندن این اقدام امریکا، تاکید کرد واشنگتن باید به سرعت به چنین اقدامات تحریک آمیزی که تمامیت ارضی و امنیت چین را نقض می کند، پایان دهد.

خبرآنلاین: یک روزنامه قطری ادعا کرده است که این کشور شرطی را برای قطع رابطه با ایران برای کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس تعیین کرده است.به گزارش خبرآنلاین، روزنامه الشرق ادعا کرده است قطر حاضر است روابطش را با ایران قطع کند به شرط این که سایر کشورهای خلیج فارس از جمله امارات نیز روابط خود را با ایران قطع کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *