جدیدترین مطالب

رژیم اسرائیل باید وادار شود از تکرار هرگونه ماجراجویی علیه ایران دست بردارد

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهور اسلامی ایران در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: رژیم اسرائیل باید وادار شود از تکرار هرگونه ماجراجویی نظامی بیشتر علیه منافع ایران دست بردارد.

Loading

أحدث المقالات

ببینید | روایت رهبر انصارالله از پیشنهادات وسوسه‌انگیز آمریکا به ایران برای عدم حمله به اسرائیل

رهبر انصارالله گفت: پیشنهادهایی به برادران ما در ایران شد تا آنها را از پاسخ دادن منصرف کنند زیرا دشمنان نگران هر موضعی است که به نفع مردم فلسطین باشد. متأسفانه برخی از کشورهای عربی به بهانۀ جلوگیری از تشدید تنش، به‌دنبال ممانعت از واکنش ایران بودند و همسو با کشورهای اروپایی اقدام کردند. پیشنهادات وسوسه‌انگیزی نیز از سوی آمریکا و افراد مرتبط با آن به برادران ایرانی ما ارائه شد تا آنها را از پاسخ‌گویی منصرف کنند.

Loading
20تیرماه 1396

رسانه ها ؛ ضرب الأجل قطر به عربستان و…

۱۳۹۶/۰۴/۲۰ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: مهلت سه روزه قطر به عربستان و شورای همکاری خلیج فارس ، برگزاری 4 دور دیگر از مذاکرات سوریه در ژنو، ابهام در قرارداد نظامی عربستان و روسیه ، تصمیم کنگره برای تغییرقانون تحریم های ایران و روسیه ، احتمال اخراج 30 دیپلمات آمریکایی از مسکو، آغاز خروج نیروهای هوایی آلمان از پایگاه نظامی ترکیه، سفروزیر خارجه آمریکا به کویت و سه کشور دیگر حاشیه خلیج فارس، ابراز امیدواری چین برای کاهش تشنج در شبه جزیره کره، آغاز رزمایش دریایی مشترک ژاپن، آمریکا و هند، تایید مرگ ابوبکر البغدادی از سوی داعش، استقبال گوترش از توافق آتش بس در سوریه و افشای توافق محرمانه قطر با کشورهای عربی ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

الکوثرفارسی:   قطر برای حفظ عضویت خود در شورای همکاری خلیج فارس به عربستان و دیگر اعضای این شورا مهلت سه روزه تعیین کرد. «محمد بن‌عبدالرحمن آل‌ثانی»، وزیر امور خارجه قطر، با ارسال پیامی به «عبداللطیف بن‌راشد الزیانی»، دبیرکل شورای همکاری خلیج‌ فارس، به اعضای این شورا سه روز مهلت داد و اعلام کرد در صورتی که طی این سه روز تحریم‌ها علیه کشورش را لغو نکنند، از این شورا خارج خواهد شد.

خبرگزاری فارس:  فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه تأکید کرد که جامعه بین الملل در پی حل بحران سوریه است و مبارزه با داعش و آزادسازی رقه و دیرالزور اولویت همه طرفهاست. هفتمین دور از مذاکرات صلح سوریه در ژنو با نظارت سازمان ملل دوشنبه (روز گذشته) آغاز شد. دی میستورا تأکید کرد که همچنین اولویت همه کشورها مبارزه با داعش، آزادسازی رقه و لغو محاصره دیرالزور است.

خبرگزاری تسنیم: توافق اولیه مسکو و ریاض در زمینه فروش تسلیحات نظامی تضمین کننده انعقاد قرارداد نهایی نیست و جدیت عربستان برای خرید سلاح از روسیه، در جریان سفر آتی شاه سلمان به مسکو مشخص خواهد شد. “سرگئی چمیزوف” مدیرعامل شرکت دولتی «راس تک» روسیه اعلام کرد که با عربستان سعودی توافقات اولیه ای در مورد  فروش تسلیحات و فناوریهای نظامی به ارزش 3،5 میلیارد دلار صورت گرفته است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  با پایان نخستین روز از هفتمین دور از مذاکرات ژنو، امیدها درباره متحد شدن مخالفان در یک هیات و پیشبرد روند صلح سوریه افزایش یافته است. البته برخی رهبران مخالفان سوری تلاش دارند سطح انتظارات از موفقیت این نشست را پایین بیاورند.به گزارش ایسنا، ‌ دور هفتم مذاکرات صلح سوریه تحت نظارت سازمان ملل روز دوشنبه در ژنو آغاز شد. و هدف از آن تکمیل گفت‌وگوها در چهار محور اصلی مذاکرات سابق است.

  خبرگزاری مهر:  یکی از مقامات کاخ سفید از تصمیم دولت آمریکا برای ایجاد تغییراتی در متمم تحریم های ایران و روسیه خبر داد.به گزارش خبرگزاری مهر ، مجلس سنا این طرح را با اکثریت بسیار بالا تصویب کرده، اما در مجلس نمایندگان با مانع روبه‌رو شده‌است. طرح و پیوستی که سنا با رای «۹۸موافق- ۲مخالف» تصویب کرده، علاوه بر ایران، تحریم هایی را علیه روسیه در ارتباط با اتهام‌های مربوط به «دخالت در انتخابات آمریکا» و برخی دیگر مسائل در بر می‌گیرد.

خبرگزاری ایرنا: ‘رابرت فیسک’ روزنامه نگار برجسته انگلیسی درمقاله ای ضمن انتقاد از تجاهل کشورهای غربی نسبت به تاریخ عربستان درحمایت از تروریسم و افراط گرایی نوشت:عربستان سعودی منبع تروریسم و افراط گرایی است. فیسک در مقاله ای که با عنوان ‘تاریخ نفاق آمیز سعودی که ما تجاهل نسبت به آن انتخاب کرده ایم’ در روزنامه ایندیپندنت نوشت: عربستان سعودی مدعی مبارزه بر ضد تروریسم است اما تاریخ آنها نافی ادعاهای آنها است و این درحالی است که دولت های غربی به خوبی می دانند که سعودی ها منبع افکار افراطی و تروریستی هستند.

 خبرگزاری صدا و سیما:  یک مقام وزارت خارجه روسیه با انتقاد از خودداری دولت آمریکا برای بررسی این مساله و رفع مشکل ایجاد شده در شش ماه گذشته، خبر از برنامه اخراج دیپلمات‌های آمریکایی داد. ولادیمیر پوتین پیشتر اعلام کرده بود، حق مقابله به مثل را برای کشورش محفوظ نگه می‌دارد، اما دیپلمات‌های امریکایی را اخراج نکرد.یک مقام وزارت خارجه روسیه روز سه شنبه بدون اعلام نام و با انتقاد از خودداری دولت آمریکا برای بررسی این مساله و رفع مشکل ایجاد شده در شش ماه گذشته، خبر از برنامه اخراج دیپلمات‌های آمریکایی داد.

العالم فارسی: نیکوس آناستاسیادِس رئیس جمهور قبرس گفت: پافشاری ترکیه بر مداخلۀ نظامی و حفظ نیروهای نظامی خود در جزیره قبرس هنگام برگزاری هر مذاکرات صلحی باعث شد که جدیدترین دور این مذاکرات به بن بست برسد مذاکراتی که هفته گذشته در شهر برن سوئیس آغاز شد و 10 روز طول کشید.آناستاسیادس در کنفرانسی خبری در کاخ ریاست جمهوری در نیکوسیا گفت : هدف من تشکیل کشوری با استقلال کامل و تمامیت ارضی و بی نیاز از تکیه کردن به هر کشور دیگری است.

رادیو فرانسه: وزارت دفاع آلمان می گوید این کشور بیرون بردن نیروهای هوایی خود از پایگاه نظامی “اینجیرلیک” در جنوب  ترکیه را آغاز کرده است. قرار است نیروهای آلمانی در پایگاهی در اردن مستقر گردند. بگفته وزارت دفاع آلمان، یک هواپیمای تجهیزاتی آلمانی روز دوشنبه و سه شنبه پایگاه اینجیرلیک را ترک کرد و وارد اردن شد.

یورونیوز: رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه و با آغاز سفر چهار روزه خود به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برای گفتگو و حل بحران قطر وارد کویت شد. در این سفرها وی با مقامات قطر و عربستان سعودی نیز دیدار خواهد کرد.تیلرسون روزهای یکشنبه و دوشنبه ۹ و ۱۰ ژوئیه را نیز در ترکیه گذراند تا با مقامات این کشور درباره مسائل دوجانبۀ میان آنکارا و واشنگتن و همچنین بحران‌های منطقه گفتگو کند.

رادیوچین: گنگ شوانگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در جمع خبرنگاران گفت: چین از ارائه یک برنامه مشخص و اطلاعات روشن از سوی کره جنوبی برای بهبود روابط با کره شمالی، کاهش تشنج در شبه جزیره کره و پیش‌برد روند حل و فصل مساله این شبه جزیره استقبال می‎کند و امیدوار است تلاش‎های سازنده‎ی کره جنوبی مورد پیشتبانی جامعه جهانی نیز قرار گیرد.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:   ژاپن،  آمریکا و هند یک مانور دریایی مشترک را در اقیانوس هند آغاز کرده اند. تعداد کل ۱۸ شناور در این تمرینات ۸ روزه شرکت دارند. ناوشکن های نیروی دریایی دفاع از خود ژاپن به ناوشکن های هواپیمابر و زیردریایی های ایالات متحده آمریکا و هند می پیوندند.

اسپوتنیک روسیه: نیروهای داعش، خبر مرگ ابوبکر البغدادی را تایید کردند.به گزارش اسپوتنیک، روز سه شنبه کانال تلویزیون “السومریه” به نقل از منابع محلی در استان عراق در نینوا، خبر کشته شدن البغدادی را تایید نموده است.

تی .آر.تی ترکیه: وزیر امور خارجه ترکیه در اجلاس وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی در ساحل عاج با وزیر دولت قطر در امور خارجه دیدار کرد.مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در حاشیه چهل و چهارمین اجلاس وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی در ساحل عاج با سلطان بن سعد المریخی، وزیر دولت قطر در امور خارجه دیدار و تحولات اخیر در منطقه را مورد بررسی قرار داد.

پارس تودی:  دبیرکل سازمان ملل متحد با صدور بیانیه ای ضمن استقبال از توافق آتش بس اخیر در جنوب غربی سوریه این اقدام را قدمی مهم و برجسته در جهت «کاهش خشونت و افزایش کمک رسانی های انساندوستانه» در این منطقه عنوان کرد.آتش بس یادشده از روز یکشنبه 9 ژوئیه در این مناطق به اجرا در آمد و بر اساس گزارش ها تاکنون ادامه پیدا کرده است.

خبرآنلاین: عربستان، امارات، بحرین و مصر در اظهاراتی جدید قطر را متهم به نقض توافقنامه محرمانه ای در سال 2013 کردند که طبق آن دوحه به دخالت نکردن در امور کشورهای عرب همسایه تعهد داده بود. بر اساس این گزارش؛ طبق این توافقنامه که محتوایش تاکنون محرمانه مانده بود، قطر متعهد شده که در امور داخلی این چهار کشور دخالت نکند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *