جدیدترین مطالب

رهایمان نکن آمریکا

رهایمان نکن آمریکا

بشیر اسماعیلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به نظر می‌رسد که آخرین تلاش‌های اسراییل برای نگاه داشتن بی قید و شرط غرب در کنار خود بی نتیجه خواهد ماند و دنیا آنقدر چالش جدید برای تمدن غربی به ارمغان آورده است که دیگر مثل مسأله اسراییل، نخستین اولویت غرب نخواهد بود‌.
Loading

أحدث المقالات

چین: در کنار مردم فلسطین هستیم

تهران-ایرنا- دستیار وزیر امور خارجه چین با بیان اینکه ناکامی شورای امنیت سازمان ملل متحد در تصویب قطعنامه عضویت کامل فلسطین در این سازمان، برای بشریت غم‌انگیز بود، تصریح کرد: پکن و اکثریت کشورها در کنار مردم فلسطین ایستاده‌اند.

وزرای خارجه کشور‌های گروه ۷ (G۷): از ایران و اسرائیل می‌خواهیم از هرگونه تشدید تنش اجتناب کنند /: ایران باید به خاطر اقدامات بی‌ثبات‌کننده‌اش در خاورمیانه پاسخگو باشد

وزرای خارجه کشورهای گروه ۷ اعلام کردند: از همه طرف ها می خواهیم که هرگونه تشدید تنش در خاورمیانه را متوقف کنند. آنها گفتند: از ایران و اسرائیل می‌خواهیم از هرگونه تشدید تنش اجتناب کنند.

رهایمان نکن آمریکا

رهایمان نکن آمریکا

بشیر اسماعیلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به نظر می‌رسد که آخرین تلاش‌های اسراییل برای نگاه داشتن بی قید و شرط غرب در کنار خود بی نتیجه خواهد ماند و دنیا آنقدر چالش جدید برای تمدن غربی به ارمغان آورده است که دیگر مثل مسأله اسراییل، نخستین اولویت غرب نخواهد بود‌.
Loading
23تیرماه 1396

رسانه ها ؛ تصویب استقرار نظامیان روس در سوریه و…

۱۳۹۶/۰۴/۲۳ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: تصویب پروتکل استقرار نیروهای هوایی روسیه در سوریه ، طرح جدید دی میستورا برای سوریه، تلاش آمریکا برای تحریم چین، آمریکا در صدد ایجاد پایگاه های نظامی در سوریه، تاکید مکرون برعدم کناره گیری بشار اسد در نشست خبری با ترامپ، هشدار کره شمالی درخصوص تصویب تحریم های جدید درشورای امنیت،تمرین ناوگان دریایی روسیه در دریای سیاه ، انتقاد شدید سناتور آمریکایی ازعربستان، افزایش تن میان ترکیه و بخش یونانی نشین قبرس، ابراز امیدواری هند به کاهش تنش مرزی این کشور باچین و ازسرگرفته شدن صادرات سلاح آلمان به عربستان سعودی ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

اسپوتنیک روسیه: تکلیف پروتکل استقرار نظامیان روس در سوریه روشن شد . دومای دولتی روسیه پروتکل الحاقی به موافقتنامه استقرار گروه نیروهای مسلح هوایی روسیه در قلمروی سوریه که بین روسیه و سوریه به امضا رسیده بود را تصویب کرد. این سند با اتفاق آرای نمایندگان به تصویب رسید.

خبرگزاری تسنیم: یک منبع آگاه از مذاکرات سوریه در شهر ژنو فاش کرد که فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه طرحی را برای مبارزه با تروریسم در این کشور آماده کرده است.این منبع آگاه گفت: دی میستورا قصد دارد که توجه طرفها را به مسئله مبارزه با تروریسم و اهمیت آن در چارچوب فرایند مذاکره جلب کند. وی افزود: طرح دی میستورا از چند فاکتور تشکیل شده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  مجلس نمایندگان آمریکا به توافق درباره طرح تحریم روسیه نزدیک شد.مذاکره‌کنندگان کنگره آمریکا اعلام کردند که در روند حل اختلافات درباره طرح متوقف شده در مورد تحریم روسیه پیشرفت داشته‌اند و ممکن است که این طرح به زودی تصویب شود. سناتور باب کورکر، رییس جمهوری‌خواهان در کمیته روابط خارجی سنا و یکی از طراحان طرح تحریم روسیه به خبرنگاران اعلام کرد: من فکر می‌کنم که مجلس نمایندگان آمریکا بتواند این طرح را تصویب کند.

خبرگزاری مهر: دو مقام آمریکایی اعلام کردند که دولت این کشور درصدد تحریم نهادهای چینی مرتبط با کره شمالی است. دو مقام ارشد آمریکایی اعلام کردند که دولت دونالد ترامپ احتمالا ظرف چند هفته آینده برخی بانکها و شرکت‌های کوچک چینی  را به دلیل ارتباطشان با کره شمالی تحریم می‌ کند.براساس اعلام این دو مقام ارشد آمریکایی، تحریم های مذکور ابتداً شامل مؤسسات چینی که اصطلاحا «دم دست» هستند شده و فعلا شامل بانک‌های چینی بزرگ نخواهد شد.

  خبرگزاری مهر:  وبگاه «جِینز» اعلام کرد: شمال خلیج فارس و محل تردد هوایی عربستان در پوشش اس- ۳۰۰ قرار دارد.وبگاه «جِینز» اعلام کرد که تصاویر ماهواره‌ای از استقرار یکی از سامانه‌های دفاع موشکی «اس-۳۰۰» ایران در بوشهر و پوشش مطلوب هوایی در شمال خلیج فارس حکایت دارد.

 خبرگزاری صدا و سیما:  روزنامه آمریکایی دیلی بیست گزارشی درباره وجود ۳۰۰ نقطه احتمالی برای ایجاد پایگاه‌های جدید آمریکایی در سوریه و خاورمیانه منتشر کرد. این روزنامه افزود: آمریکا صد‌ها منطقه را در سوریه برای ایجاد پایگاه‌های نظامی در نظر گرفته است. آمریکا به بهانه مبارزه با داعش فرصت دخالت نظامی زمینی، دریای و هوایی را در سوریه از دست نمی‌دهد و به فکر ایجاد پایگاه‌های نظامی در این کشور است که مهم‌ترین این پایگاه‌ها در شمال سوریه و به بهانه حمایت از کردهای این کشور جنگجویان کرد تأسیس شده است.

خبرگزاری صدا و سیما:  رئیس جمهور فرانسه با تأکید بر اینکه مذاکره با نمایندگان دولت سوریه برای دستیابی به ثبات سیاسی در سوریه ضرورت دارد، گفت: کناره گیری بشار اسد از قدرت پیش شرط فرانسه برای مداخله نیست. امانوئل مکرون دیروز در نشست خبری مشترک با دونالد ترامپ گفت: در مورد اوضاع عراق و سوریه ما تصمیم گرفته ایم که کار مشترک را ادامه دهیم تا بتوانیم به ابتکار عمل دیپلماتیکی دست یابیم که اجازه خواهد داد نقشه راه برای دوره پس از جنگ فراهم شود.

خبرگزاری ایرنا: کره شمالی روز جمعه اعلام کرد که در صورت اعمال تحریم های جدید شورای امنیت سازمان ملل علیه این کشور، تمهیدات لازم را اتخاذ خواهد کرد. طرح تحریم های جدید شورای امنیت سازمان ملل علیه کره شمالی از زمانی آغاز شد که این کشور هفته گذشته آزمایش موشک قاره پیمای خود را به انجام رسانید.

خبرگزاری فارس: منابع آگاه مدعی شده‌اند دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد در گزارش جدید خود به کنگره بار دیگر پایبندی ایران به توافق هسته‌ای با گروه 1+5 را تأیید کند.پایگاه خبری «ویکلی‌استاندارد» با گزارش این خبر به نقل از چهار منبع آگاه افزود دولت ترامپ قصد دارد در روزهای آینده، قبل از فرا رسیدن ضرب‌الاجل روز دوشنبه تصمیم خود برای اعلام پایبندی ایران به «برجام» را به اطلاع کنگره برساند.

العالم فارسی: یگان های گارد ساحلی ناوگان دریایی روسیه در دریای سیاه تمرین جنگ الکترونیک را همراه با شلیک موشک از سامانه های “باستیون” و “بال” اجرا کردند.این تمرین نظامی با صدور گزارش رسانه های غربی درخصوص ناتوانی ناوگان های دریایی کشورهای عضو ناتو در مقاومت در برابر موشکهای روسی همزمان شد. درهمین حال، روزنامه تلگراف چند روز پیش نوشت: کشتی های جنگی انگلیس ناتوان از مقابله با سلاح های بسیار هدایت شونده روسیه و چین هستند.

الکوثرفارسی: باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا از عربستان به علت حمایت از تروریسم به شدت انتقاد کرد وگفت: حمایت عربستان از تروریسم بیشتر از قطر است اقدامات عربستان درقبال قطر اشتباهی بزرگ ازطرف محمدبن سلمان بوده این خطایی ناشیانه و بدلیل تازه کار بودن اوست. باب کورکر از ولیعهد عربستان سعودی برای محاصره قطر انتقاد و تأکید کرد حمایت مالی عربستان سعودی از افراط گرایی بسیار بیشتر از قطر است و حمایت مالی قطر از تروریسم در برابر حمایت مالی سعودیها بسیار اندک به چشم می آید.

تی .آر.تی ترکیه: وزارت امور خارجه ترکیه، در پی اعزام کشتی های حفاری به دریای مدیترانه در چارچوب فعالیتهای اکتشاف منابع هیدروکربنی از سوی بخش یونانی نشین، یک بیانیه منتشر کرد.در این بیانیه با اشاره به اینکه به طور هماهنگ با رویکرد بخش یونانی نشین، پاسخ لازمه داده خواهد شد، آمده است، فعالیتهای اکتشاف منابع هیدروکربنی که بخش یونانی نشین قبرس، با چشم پوشی از حقوق اساسی ترکهای قبرس به عنوان صاحبان مشترک این جزیزه، بر منابع طبیعی آن، به طور یکطرفه به پیش میبرد، باید از نزدیک دنبال شود.

رادیوچین:  رییس مجمع جهانی اقتصاد اعلام کرد : چین همچنان نیروی محرکه قوی رشد اقتصاد جهانی است.کلائوس شواب رییس مجمع اقتصاد که چندی پیش برای شرکت در نشست سالانه مجمع تابستانی داووس در چین به سر می برد، در اشاره به نقش چین برای توسعه اقتصاد جهانی گفت: چین در آینده همچنان نیروی محرکه قوی برای رشد اقتصاد جهان تزریق می کند.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:   مقامات ژاپنى و کویتى جهت رفع بحران قطر ملاقات کردند. ژاپن و کویت پیرامون اهمیت فراهم آوردن ترتیبات برگزارى سریع گفت و گوى مستقیم بین قطر و چند کشور دیگر عرب به منظور حل و فصل شدن مناقشه دیپلماتیک بین آنها، به توافق رسیده اند.کنتارو سونوئورا، معاون وزیر امور خارجه ژاپن، روز پنجشنبه از کویت دیدار کرد.

رادیو هند: وزارت امور خارجه هند گفت که تنش بین هند وچین برسر ناحیه دُکلام در سیکیم بطوردیپلماتیک حل و فصل خواهد شد. گوپال باگله سخنگوی وزارت  امورخارجه هند بااشاره به تنش مرزی اخیر میان هند و چین تصریح کرد: گفتگوی اخیر  نارندرا مودی، نخست وزیر هند  و شی جی پینگ رئیس جمهور چین در هامبورگ درراستای کاهش تنش میان دوکشور بوده است .

دویچه وله: دولت آلمان با صادرات میلیونیِ سلاح به عربستان سعودی موافقت کرد. این موافقت در شرایطی است که جنگ داخلی در یمن و بحران قطر در منطقه خلیج فارس همچنان ادامه دارد. حزب سوسیال دمکرات آلمان از این تصمیم دولت انتقاد کرده است. شبکه اول تلویزیون سراسری آلمان (ARD) و هفته‌نامه آلمانی “اشپیگل” گزارش دادند که در آخرین نشست شورای امنیت فدرال آلمان (BSR) موضوع فروش پرمنفعت تجهیزات نظامی آلمان به عربستان سعودی تایید شده است.

پارس تودی:  اسرائیل از تنش میان کشورهای عربی برای دستیابی به اهداف خود بهره می گیرد.«یسرائیل کاتس»، وزیر اطلاعات و ارتباطات رژیم صهیونیستی اعلام کرد «اسرائیل اکنون آماده پیشبرد برنامه‌هایی برای توسعه خط ریلی موجود به مرز اردن و کرانه باختری رود اردن است و این شبکه ریلی با عبور از اردن و عربستان به خلیج فارس می‌رسد.» وی افزود: اسرائیل از آنچه در منطقه خاورمیانه می گذرد، رضایت دارد زیرا بیش از هر زمان دیگری منافع این رژیم در اثر الگوها و سیاست های حکام عرب تامین می شود.

خبرآنلاین: وزیر خارجه امارات اعلام کرد، قطر دو راه بیشتر ندارد یا باید عضو ائتلاف ضد داعش باشد یا اینکه به سلامت!به گزارش سایت النشره، عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه و همکاری بین‌المللی امارات در کنفرانس خبری با وزیر خارجه اسلواکی در دوبی گفت: قطر باید تلاش بیشتری برای جلب اعتمادی انجام دهد که از او انتظار می‌رود. دوحه دو توافقنامه را با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس امضا کرد که به آن دو هم پایبند نبود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *