جدیدترین مطالب

پیام ایران به اسرائیل: از این پس دیگر می‌زنیم

پیام ایران به اسرائیل: از این پس دیگر می‌زنیم

اعظم ملایی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به حمله اول آوریل رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، بیش از ۳۰۰ موشک و پهپاد روانه سرزمینهای اشغالی کرد تا یک پیام روشن به اسرائیل بدهد؛ از این پس دیگر می زنیم؛ آن هم نه از طریق نیروهای جبهه مقاومت، بلکه مستقیم از خاکمان به سرزمین‌های اشغالیتان!

اسرائیل در استفاده از توان هسته ای علیه ایران درنگ نخواهد کرد!

اسرائیل در استفاده از توان هسته ای علیه ایران درنگ نخواهد کرد!

مرتضی موسوی خلخالی با تاکید بر این نکته می گوید که اسرائیل تنها بازیگر خاورمیانه دارای قدرت اتمی است و متذکر می‌شود که، «اگر سلسله کنش‌ها و واکنش‌ها و حملات و ضدحملات بین تهران و تل‌آویو ادامه پیدا کند تا نقطه‌ای که اسرائیل موجودیت خود را در خطر ببیند، برای استفاده از تمام قدرت خود درنگ نخواهد کرد». به همین دلیل دیپلماته پیشین کشورمان دامن زدن به شرایط کنونی را و به تبعش احتمال وقوع یک جنگ منطقه‌ای با اسرائیل را به هیچ وجه به نفع خاورمیانه نمی‌داند، چرا که امنیت و حتی موجودیت کل غرب آسیا به شکل جدی تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.

اسرائیل بدون توجه به مقررات به فکر حمله به ایران خواهد بود؟

اسرائیل بدون توجه به مقررات به فکر حمله به ایران خواهد بود؟

یوسف مولایی می گوید که چون شورای امنیت بدون صدور قطع‌نامه و حتی بیانیه‌ای برای محکومیت حمله ایران به کار خود پایان داده است، از یک سو می‌تواند دست اسرائیل را برای حمله متقابل علیه ایران را ببندد. چرا که پشتوانه و چراغ سبز شورای امنیت را ندارد، اما مولایی همزمان اذعان داد که قوانین و حقوق بین‌الملل مُصرح توسط کشورها رعایت نمی‌شوند، به خصوص اسرائیل که سابقه طولانی در نادیده گرفتن قوانین و حقوق بین‌الملل دارد. از این حیث وی هشدار می‌دهد که تل‌‌آویو با برخورداری از حمایت سیاسی قدرت‌های بین‌المللی به راحتی می‌تواند این حق را برای خود متصور شوند که از توسل به زور با هر شدتی بهره ببرد. در نتیجه به گفته این حقوقدان، «اسرائیل شاید بدون توجه به آنکه شورای امنیت چه نگاهی دارد مستقیماً دست به اقداماتی بزند».

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

علی مطهری می گوید: چون اگر بنیامین نتانیاهو حمله متقابلی به ایران داشته باشد تنها به گرفتاری و بحران‌های فعلی خود اضافه کرده است. در حال حاضر اسرائیل و نتانیاهو با مشکلات بسیار زیادی دست به گریبان است. به همین دلیل من تصور می‌کنم که نتانیاهو مجبور است از کنار آن بگذرد و پاسخی به ایران ندهد. به هر حال اسرائیل دو هفته پیش با حمله به سفارت ایران در دمشق یک اشتباه جدی مرتکب شد و بایستی تاوان آن را می‌داد؛ اکنون هم که ایران این حمله را انجام داده است، من بعید می‌دانم که نتانیاهو بخواهد موضوع را بیش از این ادامه بدهد.

ایران تصویر جدیدی از موازنه قوا در منطقه ایجاد کرد

کارشناس مسائل بین الملل گفت: ایران در دفاع موشکی و پهپادی خودش، تصویر جدیدی را در زمینه موازنه قوا در منطقه ایجاد کرده که حامل این پیام برای رژیم صهیونیستی است که این رژیم نمی‌تواند به تجاوزات خود ادامه دهد و هر تجاوز با هزینه سنگینی مواجه خواهد شد.

Loading

أحدث المقالات

مقام روس: آمریکا دوباره آتش جنگ دیگری را در خاورمیانه شعله‌ور کرده است

تهران- ایرنا- «ویاچسلاو ولودین» رئیس دومای روسیه با اشاره به کسری بودجه آمریکا، واشنگتن را متهم کرد که با برانگیختن یک جنگ دیگر در خاورمیانه، به دنبال رهایی اقتصاد خود از “نکول” (بحران بدهی خارجی) است.

سازمان ملل: اسرائیل به محدودیت‌های «غیرقانونی» کمک به غزه ادامه می‌دهد

تهران- ایرنا- سخنگوی کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل متحد، امروز (سه‌شنبه) از تداوم اعمال محدودیت‌های «غیرقانونی» رژیم صهیونیستی اسرائیل در زمینه ارسال کمک‌های بشردوستانه به باریکه غزه خبر داد.

Loading
24 تیرماه 1396

رسانه ها ؛ تمدید لزوم نظارت آمریکا بر برنامه موشکی ایران و…

۱۳۹۶/۰۴/۲۴ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: تمدید قانون «لزوم نظارت آمریکا بر برنامه موشکی ایران»، استقرار تجهیزات نظامی ترکیه در مناطق مرزی با سوریه، هشدارکره شمالی به آمریکا، سفر وزیرخارجه فرانسه به عربستان، پایان دور هفتم مذاکرات ژنو بدون نتیجه،آغاز دور دوم مذاکرات بریگزیت از دوشنبه،رایزنی تلفنی ترامپ و شاه سعودی درباره قطر،سفرفرستاده پوتین به تهران درخصوص سوریه،تصمیم هند برای نوسازی تسلیحات اتمی، واکنش چین به تحریم احتمالی آمریکا علیه شرکت های چینی، دیدار اردوغان با وزیر خارجه قطر در آنکارا و تنش تازه در مناسبات ترکیه و آلمان ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری مهر:  در پی تصویب بودجه دفاعی ۲۰۱۸ آمریکا، قانون «لزوم نظارت آمریکا بر برنامه موشکی ایران» تمدید شد. بودجه دفاعی ۶۹۶.۵ میلیارد دلاری آمریکا که روز جمعه در مجلس نمایندگان به تصویب رسید، متضمن اصلاحیه ای است که «قانون لزوم نظارت آمریکا بر فعالیت موشکی ایران» را تمدید می نماید.

خبرگزاری مهر:  گزارش های رسانه ای حاکی است ارتش ترکیه تجهیزات نظامی جدیدی در مرز مشترک این کشور با سوریه مستقر کرده است.بر اساس این گزارش، تجهیزات نظامی ارتش ترکیه در شهر مرزی «کیلیس» استقرار پیدا کرده است و حاکی از آمادگی ترکیه برای اعلام جنگ در شمال سوریه است.

خبرگزاری مهر:  کره شمالی در هشداری شدید اللحن به واشنگتن گفت نظامیان منتقل شده به پایگاه جدید آمریکا در نزدیکی سئول، از گزند موشک های پیونگ یانگ در امان نیستند. پیونگ یانگ هشدار داد نظامیان آمریکایی مستقر در کره شمالی علیرغم انتقال به پایگاه جدید خود در حوالی سئول، همچنان در تیررس موشک های کره شمالی قرار دارند و چنانچه به تقابل نظامی با این کشور اصرار کنند، سرنوشت بدی در انتظارشان خواهد بود.

خبرگزاری مهر: وزیر خارجه فرانسه در سفری به خاورمیانه و برای رایزنی درباره بحران کشورهای عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس، امروز وارد عربستان می شود. وزارت خارجه فرانسه در بیانیه ای اعلام کرد که یکی از اهداف ژان ایو لودریان نزدیک کردن دیدگاه های کشورهای عربستان، امارات، بحرین و مصر با قطر است. این در حالی است که روزنامه الشرق الاوسط خبر داده که سفر وزیر خارجه فرانسه دو روز به طول خواهد انجامید و کویت، امارات و قطر را نیز شامل خواهد شد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  دور هفتم نشست صلح سوریه در ژنو بدون حصول هیچ نزدیکی در مواضع دو هیئت دولت و مخالفان در زمینه مبارزه با تروریسم و گذار سیاسی به کار خود پایان داد. بعد از پنج روز مذاکره که استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه با هیئت نظام سوریه به ریاست بشار جعفری و هیئت مخالفان سوریه داشت، نتایج قابل ملاحظه‌ای حاصل نشد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): دولت انگلیس اعلام کرد، دور دوم مذاکرات بریگزیت از روز دوشنبه در شهر بروکسل آغاز می‌شود. بر همین اساس قرار است دیوید دیویس، رئیس کمیته بریگزیت دولت انگلیس با میشل بارنیه مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا برای برگزیت به منظور فراهم کردن مقدمات دور دوم مذاکراتشان دیدار داشته باشد. این دیدار پس از یک نشست گروه‌های هماهنگ کننده و مذاکرات برگزار خواهد شد. مذاکره کنندگان به پوشش مسائل شهروندان، توافق مالی میان دو طرف و دیگر مسائل جدایی خواهند پرداخت.

خبرگزاری تسنیم:  کاخ سفید از رایزنی تلفنی رئیس‌جمهور آمریکا و شاه سعودی درباره حل‌وفصل مناقشه قطر خبر داد. کاخ سفید اعلام کرد، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز جمعه در گفت‌وگوی تلفنی با ملک سلمان شاه سعودی درباره تلاش‌های مربوط به حل‌وفصل بحران در روابط قطر با چهار کشور عربی خلیج فارس، رایزنی کرده است.این گفت‌وگوی تلفنی پس از سفر اخیر رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا به منطقه انجام شده است.

خبرگزاری فارس: نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور سوریه عصر امروز (شنبه) با دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان دیدار و درباره آخرین تحولات مربوط به سوریه به رایزنی خواهد پرداخت. «الکساندر لاورنتیف» نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور سوریه عصر امروز (شنبه) با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان دیدار و گفت‌وگو خواهد داشت.

خبرگزاری ایرنا:   هند برای برقراری توازن قدرت با همسایه قدرتمند و اتمی خود (چین) به دنبال مدرنیزه کردن تسلیحات اتمی و افزایش برد موشک های آگنی با قابلیت حمل کلاهک هسته ای است به گونه ای که تمام مناطق چین حتی پکن را در تیررس موشکهای ویرانگر اتمی خود قرار دهد.چین ،پاکستان و هند به عنوان سه کشور جنوب و شرق آسیا که دارای مناقشات مرزی گسترده ای با هم می باشند به ترتیب 250 ،120 و 110 بمب اتمی دارند.

خبرگزاری صدا و سیما: نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه: ما باید تلاش های خود را برای مبارزه با انتقال تروریست های بیگانه به سوریه افزایش دهیم.استفان دی میستورا تصریح کرد: توانستیم از نشست های فنی که هفته گذشته در لوزان سوئیس برگزار شد استفاده کنیم. ما توانستیم پیشرفتی را رقم بزنیم و اعتمادی را که پیشتر موجود نبود ایجاد کنیم. وی خاطرنشان کرد: نشست آتی در ماه سپتامبر آینده برگزار خواهد شد.

العالم فارسی:  روزنامه بیزینس اینسایدر  “Business Insider” به نقل از منابع آگاه از فروش سلاح های ساخت روسیه به بیش از 100 کشور جهان خبرداد. این روزنامه با اشاره به گزارش مدیر بخش اطلاعاتی در وزارت دفاع آمریکا که در ماه جولای منتشر شد، اعلام کرد: از سال 1991، شرکت “روس اپرون اکسپورت” که صادرات بیش از 85 درصد سلاح های روسیه را در اختیار دارد، به بیش از 70 کشور تجهیزات نظامی فروخته است.

العالم فارسی:  اعضای مجلس نمایندگان آمریکا در حال بررسی الحاق لایحه تحریم های کره شمالی به بسته تحریم های ایران و روسیه هستند. «کوین مک کارتی» — رهبر اکثریت در مجلس نمایندگان — روز جمعه اعلام کرد معتقد است لایحه تحریمهای کره شمالی- که در ماه مه به اتفاق آرا در مجلس نمایندگان به تصویب رسید- باید به بسته تحریمهای ایران و روسیه که ماه گذشته در سنا تصویب شد، الحاق شود.

الکوثرفارسی: ارگان حقوق بشری قطر خواستار مجازات بین‌المللی مسئولان محاصره‌کننده قطر شد و درباره تکرار آن در مناطق دیگر جهان هشدار داد. «علی بن صمیخ المری» رئیس کمیته ملی حقوق بشر قطر با تاکید بر اینکه موارد نقض حقوق بشر در بحران قطر وعربستان نادیده گرفته شده است از وعده‌های برخی مقامات غربی و آمریکایی برای رسیدگی به این امور خبر داد.المری اعلام کرد: در بحران قطر و عربستان فقط جنبه سیاسی آن مورد توجه قرار گرفته و موارد نقض حقوق بشر نادیده گرفته شده است.

رادیو فرانسه: صندوق بین‌المللی پول با پرداخت دومین بخش کمک ۱۲ میلیارد دلاری به مصر موافقت کرد.”کریستین لاگارد” رئیس صندوق بین المللی پول، با اشاره به موافقت این صندوق برای پرداخت بخش دوم کمک‌های اعتباری به مصر اعلام کرد که این موضوع، حمایت صندوق از تلاش های مصر در زمینه سامان دادن به اقتصاد این کشور را نشان می دهد.

رادیوچین: گنگ شوانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین بار دیگر اعلام کرد ، حل مسئله شبه جزیره کره به هماهنگی ،تدابیر و تلاش‎های همه طرفهای مربوطه نیازمند است و چین امیدوار است همه با حرکت در یک مسیر و به طور مشترک به بازگشت مسئله هسته‎ای شبه جزیره کره به راه صحیح گفت‎وگو و مذاکرات صلح کمک کنند و در این راه تخریب و سنگ‎اندازی قابل قبول نیست.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:  مقام های ژاپنی در یک پیش نویس گزارش وزارت دفاع در باره برنامه توسعه موشکی کره شمالی ابراز نگرانی شدید کرده اند.پیش نویس گزارش سالانه وزارت دفاع افزایش توان موشکی کره شمالی و توسعه برنامه هسته ای و موشکی این کشور را به عنوان سطح جدیدی از تهدید توصیف کرده است.

اسپوتنیک روسیه:  گشایش مسیر دریایی جدید میان ایران و قطر، خشم برخی رسانه های عربی را برانگیخت. به گزارش اسپوتنیک ، کشورهای عربی از صادرات کالاهای ایرانی به قطر خشمگین هستند. شبکه خبری اماراتی “اسکای نیوز” اعلام کرد: تهران پس از گشودن رایگان آسمانش به روی هواپیماهای قطر، در اقدام مشخص سیاسی، از دوحه خواست در پی حفظ مناسبات خویش باشد.

رادیو هند:  دومین مذاکرات سیاست سایبری استرالیا و هند در کانبرا برگزار شد. این نشست باهدف به روز رسانی سیاستهای مقابله با تهدیدات سایبری و دیجیتالی صورت گرفته است .

تی .آر.تی ترکیه:  رئیس جمهور ترکیه و وزیر امور خارجه قطر دیدار و گفتگو کردند.رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر را در مجتمع ریاست جمهوری در آنکارا به حضور پذیرفت.این دیدار بدون حضور خبرنگاران انجام شد و حدود یک ساعت و ده دقیقه به طول انجامید.

پارس تودی: کرملین هر گونه پیش شرط توسط آمریکا برای بازپس دادن املاک دیپلماتیک توقیف شده روسیه در واشنگتن و نیویورک را رد کرد.به گزارش پارس تودی، «دیمیتری پسکوف» Dmitry Peskov سخنگوی رئیس جمهوری روسیه گفت: طرح شرایط آمریکا برای بازپس دادن املاک دیپلماتیک اقدامی نادرست و مغایر قوانین بین المللی است.

 دویچه وله :  ترکیه خواسته است که دیدار نمایندگان مجلس آلمان با سربازان این کشور در پایگاه نظامی قونیه به تعویق بیافتد. علت این تصمیم تنش در مناسبات ترکیه و آلمان اعلام شده است . آلمان احتمالا سربازان خود را از قونیه خارج خواهد کرد.یک سخنگوی دولت آلمان گفته است که ناتو در جریان بحث‌ها قرار دارد و می‌کوشد میان برلین و آنکارا میانجیگری کند.

خبرآنلاین:  وب سایت شورای روابط بین الملل روسیه در تحلیلی بر اهمیت همکاری های اقتصادی و سیاسی روسیه و چین تاکید کرده و از آن به عنوان یک شرکت با مسئولیت جهانی نام برده است. وب سایت شورای روابط بین‌الملل روسیه گزارش داد،  دیدار شی جین پینگ رئیس جمهور چین از مسکو در اوایل ژوئیه نمایش موفق قابلیت روسیه و چین برای تعیین موضع مشترک و حمایت از آنها بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *