جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

هآرتص: اسرائیل قصد تجزیه غزه را دارد

بنا به گزارش یک رسانه عبری، رژیم صهیونیستی قصد دارد با ایجاد منطقه حائل و کریدور مناطق شمالی نوار غزه را از دیگر بخش‌های این باریکه جدا سازد.

تحمیل قحطی در غزه، جنایت جنگی است

کمیسر حقوق بشر سازمان ملل، رژیم صهیونیستی را مقصر ایجاد بحران انسانی در غزه دانست و تصریح کرد که تحمیل قحطی در این باریکه جنایت جنگی محسوب می‌شود.

Loading
31تیرماه 1396

رسانه ها ؛ اولین سخنرانی امیر قطر بعد از بحران و…

۱۳۹۶/۰۴/۳۱ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: سخنرانی امیر قطر بعد از بحران در روابط با کشو رهای عربی، توقف کمک های نظامی پنتاگون به پاکستان، تاسیس سازمانی امنیتی جدید در عربستان ،استقرار نیروهای روسیه در جنوب سوریه،درخواست مرکوسور برای پایان خشونت‌ها در ونزوئلا، افتتاح بزرگ‌ترین پایگاه نظامی در مصر،تاکیدآمریکا بر گفت وگوی مستقیم چین و هند برای کاهش تنش مرزی ،استقبال کمیسیون مشترک برجام از پایبندی ایران، ورود کشتی های چین برای شرکت در رزمایش در منطقه بالتیک و قطع روابط تشکیلات خودگردان فلسطین با اسرائیل ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

یورونیوز:  شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر در یک نطق تلویزیونی به بحران جاری دوحه با برخی از همسایگان عرب خود واکنش نشان داد. امیر قطر در نخستین واکنش خود پس از اقدامات ریاض و همپیمانانش در قطع رابطه با قطر، از آمادگی دوحه برای گفتگوی مشروط با چهارکشور مزبور (عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر) خبر داد.وی گفت: «علیرغم محاصره کشور، زندگی مردم در جریان است.» امیر قطر با تصریح بر اینکه کارزاری که علیه کشورش در جریان است از پیش برنامه ریزی شده بوده، گفت :«با برخی کشورهای همسایه اختلاف نظرهایی داریم ولی تلاش نمی کنیم دیدگاه خود را به دیگران تحمیل کنیم.»

یورونیوز:  باز پرداخت نظامی سیصد میلیون دلاری آمریکا به پاکستان برای سال مالی ۲۰۱۶ متوقف شد.دولت پاکستان که تاکنون کمک های مالی زیادی از آمریکا در ارتباط با برنامه های مبارزه با تروریسم دریافت می کرد دیگر نمی تواند روی این کمک ها حساب کند زیرا اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا قادر به دفاع از کارنامه مبارزات ضد تروریستی این کشور در مقابل کنگره آمریکا نیست و از آنجا که پاکستان تلاش لازم برای مقابله با گروه طالبان و شبکه حقانی به کار نبرده است نمی تواند از پنتاگون پاسخ مثبتی بگیرد.

الکوثرفارسی: «سلمان بن عبدالعزیز»، پادشاه عربستان سعودی طی حکمی، دستور تاسیس سازمانی امنیتی جدید را صادر کرد.شبکه تلویزیونی دولتی «الاخباریه» عربستان در این باره گزارش داد: سازمان تازه تاسیس، سازمان «ریاست امنیت کشور» نام دارد که با رئیس شورای وزیران عربستان که شخص پادشاه است، ارتباط و همکاری خواهد داشت.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  وزیر خارجه عربستان تأکید کرد که کشورش آماده گشودن صفحه جدیدی در روابط با قطر به شرط پایبندی‌ دوحه به خواسته‌های کشورهای محاصره کننده است.به گزارش ایسنا، عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با همتای ایتالیایی خود در رم گفت: ما منتظر این هستیم که دوحه به خواسته‌هایمان و اصولی که درباره آن اختلافی وجود ندارد پاسخ بدهد تا بتوانیم صفحه جدیدی درروابط با قطر باز کنیم. ما برای تغییر مطلوب صبر می‌کنیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): منابع سوری در استان درعا از استقرار نیروهای روسیه در جبهه‌های جنوبی این کشور در نقاط تماس دولت دمشق با شورشیان در این استان خبر دادند.به گزارش ایسنا،  اهالی روستاهای استان درعا واقع در جنوب سوریه اعلام کردند که سربازان روسی برای ممانعت از هرگونه درگیری بین ارتش سوریه و مخالفان مسلح در این استان مستقر شده‌اند.این اقدام در راستای تلاش برای گسترش مناطق آتش‌بس و تعمیم آن به سایر مناطق سوریه صورت گرفته است.

خبرگزاری تسنیم:کشورهای عضو بلوک تجاری مرکوسور با انتشار بیانیه مشترکی خواستار پایان خشونت‌ها در ونزوئلا شدند. در حالی که اعتراضات خونین در ونزوئلا از ابتدا آوریل تاکنون ادامه داشته و این درگیری های خشونت آمیز منجر به مرگ حدود 100 نفر شده است، کشورهای عضو مرکوسور روز جمعه با انتشار بیانیه مشترکی خواستار پایان خشونت ها در این کشور شدند.

  خبرگزاری مهر:یک روزنامه آمریکایی نوشت، ایالت هاوایی خود را برای حمله موشکی کره شمالی آماده می کند. واشنگتن پست افزود، ایالت هاوایی که یکی از مقاصد عمده جهانگردی در آمریکا محسوب می شود، طی برنامه ای ایالتی در حال آمادگی برای حمله موشکی احتمالی از سوی کره شمالی است.برنامه ایالت هاوایی برای آمادگی در صورت بروز حمله، شامل تمریناتی نمی شود که در دوران جنگ سرد و در سراسر آمریکا اعمال می شد که طی آن دانش آموزان یاد می گرفتند زیر میز پنهان شده و یا فرار کنند.

خبرگزاری فارس: پایگاه نظامی «محمد نجیب» که گفته می‌شود بزرگ‌ترین پایگاه نظامی در خاورمیانه و آفریقاست امروز با حضور رئیس‌جمهور مصر و تعدادی از مقامات کشورهای عربی از جمله ولیعهد ابوظبی افتتاح شد. «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر امروز شنبه پایگاه نظامی «محمد نجیب» در استان مرسی مطروح در شمال غربی این کشور را افتتاح کرد.

خبرگزاری ایرنا: سخنگوی وزارت دفاع امریکا روز شنبه از هند و چین خواست برای کاهش تنش روزافزون مرزی بین دو کشور بدون هرگونه فشاری به طور مستقیم با یکدیگر گفت وگو کنند.،’گری راس’ در گفت وگو با خبرنگاران در واشنگتن بدون جانبداری از پکن یا دهلی نو در مناقشات مرزی، از خبرنگاران خواست توصیحات بیشتر در خصوص تنش مرزی را از دولت های هند و چین بگیرند.

خبرگزاری صدا و سیما:  اعضای گروه 1+5 از پایبندی ایران به برجام استقبال و بر ضرورت اطمینان از اجرای کامل این توافقنامه در یک فضای سازنده تأکید کردند.پایگاه اینترنتی اتحادیه اروپا نوشت: رئیس کمیسیون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به دنبال نشست روز گذشته 21 ژوئیه (جمعه 30 تیر) بیانیه ای صادر و در آن اعلام کرد؛ اعضای گروه 1+5 در این نشست از پایبندی ایران به برجام استقبال کردند و ضمن بحث و تبادل نظر درباره جنبه‌های مختلف توافقنامه هسته‌ای از جمله تحولات مثبت درباره (تاسیسات) اراک و همکاری ‌در زمینه‌های صلح ‌آمیز هسته‌ ای، بر ضرورت اطمینان از اجرای کامل و موثر برجام در یک فضای سازنده تأکید کردند.

العالم فارسی: روزنامه گاردین چاپ فاش کرد که بحران بین قطر و عربستان بر خلاف ظاهر امر دیپلماتیک نیست بلکه در اختلافات خانوادگی بین دوطرف ریشه دارد.راندریب رامش” روز شنبه در مقاله ای در روزنامه گاردین علل و عوامل پشت پرده اختلاف بین دولت قطر و همسایه های این کشور را تشریح کرد و نوشت: در ظاهر امر، بحران قطر به علت اختلاف دیپلماتیک بین کشورهای عرب منطقه خلیج فارس است اما با توجه به محاصره عربستان و هم پیمانان این کشور علیه قطر در طول شش هفته اخیر باید گفت که این بحران در اختلاف و کشمکش طولانی مدت بین خاندان حاکم دو کشور ریشه دارد.

رادیوچین: گروهی از کشتی های نیروی دریایی چین پیش از ظهر جمعه 21 ژوییه برای شرکت در رزمایش مشترک دریایی سال 2017 وارد بندر نظامی بالتیک گدانسک روسیه شدند.تین جونگ، معاون فرمانده نیروی دریایی چین گفت، نیروی دریایی چین و روسیه در شش سال گذشته بارها رزمایش مشترک دریایی طراحی کرده اند که با تعمیق محتوا، مدل سازمانی استاندارد، گسترش زمینه های همکاری، تعمیق اعتماد متقابل، تحکیم دوستی سنتی و همکاری، به طورکامل عزم راسخ و توانایی دو طرف برای حفاظت از صلح و ثبات جهان را به نمایش گذاشته اند.

اسپوتنیک روسیه: رزمندگان جنبش «حزب الله» مسیرهای ارسال تجهیزات و تجمع تروریست های «جبهه النصره» را در مرز لبنان با سوریه مورد حمله موشکی قرار داد.به گزارش اسپوتنیک،  رزمندگان جنبش «حزب الله » لبنان با شلیک موشک های سنگین برد کوتاه محل تجمع تروریست های «جبهه النصره» و مسیرهای ارسال تجهیزات این گروه در مثلث الاوینی و الخیل در منطقه کوهستانی عرسال را منهدم کردند.

تی .آر.تی ترکیه: دو گروه احرار الشام و هیئت تحریرالشام در خصوص واگذاری کنترل گذرگاه مرزی باب الهوای سوریه در مرز ترکیه به اداره محلی غیرنظامی توافق کردند.محمد ابوزید، سخنگوی گروه «احرارالشام» در گفتگو با خبرنگار آناتولی اعلام کرد که این گروه و«هیئت تحریرالشام» در خصوص پایان دادن به درگیری های سه روزه میان خود و برقراری آتش بس به توافق رسیده اند.

دویچه وله:  تشکیلات خودگردان فلسطین روابط با اسرائیل را به دلیل تشدید کنترل‌ها در اماکن مقدس بیت‌المقدس  قطع کرد.محمود عباس، رئیس این تشکیلات گفت، مناسبات زمانی از سر گرفته خواهد شد که اسرائیل تدابیر امنیتی جدید را لغو کند.

خبرآنلاین: ‘فارین پالیسی’ از قول سه مقام کاخ سفید خبر داد که رییس جمهوری آمریکا با دور زدن وزارت ‏خارجه، به گروهی از نزدیکان مورد اعتمادش در کاخ سفید دستور داده که راهکار خروج از برجام را بررسی کرده و آن را تا ماه ‏اکتبر به وی ارائه دهند.‏فارین پالیسی خبر داد که ترامپ از توصیه ‏های وزیر خارجه اش، ‘رکس تیلرسون’ درباره حفظ توافق هسته ای با ایران ناراضی بوده و از اینکه مجبور شده دو بار به ‏پایبندی ایران به برجام اذعان کند، عصبانی است.‏

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *