جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

دستور دیوان بین‌المللی دادگستری به اسرائیل برای رفع قطحی در غزه

تهران-ایرنا- قضات دیوان بین المللی دادگستری (ICJ) امروز (پنجشنبه) به اتفاق آرا، به رژیم صهیونیستی دستور دادند تا تمامی اقدامات لازم و موثر را برای تضمین ورود بدون تاخیر مواد غذایی اولیه برای ساکنان فلسطینی غزه انجام دهد.

سخنگوی سازمان ملل: هیچ جایگزینی برای ارسال زمینی کمک‌ها به غزه وجود ندارد

تهران – ایرنا – سخنگوی سازمان ملل متحد با اشاره به اینکه موانع بر سر ارسال کمک‌های بشردوستانه برای اهالی غزه همچنان وجود دارد، تأکید کرد در شرایطی که بیش از ۱.۱ میلیون نفر در این منطقه با خطر گرسنگی مواجه هستند و هیچ جایگزینی برای ارسال زمینی کمک‌ها به این منطقه وجود ندارد.

Loading
3مردادماه 1396

رسانه ها ؛ تحریم جدیدکشورهای عربی علیه قطر و…

۱۳۹۶/۰۵/۰۳ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: اعمال تحریم های جدیدکشورهای عربی علیه قطر، دیدار ولیعهد ابوظبی با فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا در خاورمیانه، تلاش سناتورهای آمریکایی برای تصویب لایحه‌ تحریم‌های ایران،روسیه و کره شمالی ، توصیه «لاوروف» به کردهای عراق ،جزئیات توافق مصری-روسی در غوطه، مانور مشترک نظامی قطر با آمریکا و ترکیه، تلاش آمریکا برای افزایش ارسال سلاح به اوکراین ، ابراز نگرانی اتحادیه اروپا از وضع تحریم های جدید آمریکا علیه روسیه،ساخت و ساز جدید چین در یکی از جزایر مورد مناقشه در دریای چین جنوبی و اجلاس اضطراری وزیران امورخارجه کشورهای عربی برای مسجدالاقصی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  کشورهای تحریم‌کننده قطر از اضافه کردن اسامی ۹ نهاد و ۹ شخصیت دیگر به لیست “تروریسم” خبر دادند. به گزارش ایسنا، عربستان، مصر، امارات و بحرین در بیانیه مشترکی اعلام کردند: فعالیت‌های تروریستی این نهادها و شخصیت‌ها دارای ارتباط مستقیم یا غیرمستقیم با مقامات قطری است. سه قطری و یک کویتی که جزو لیست هستند در جمع‌آوری اموال برای حمایت از جبهه النصره و دیگر گروه‌های تروریستی در سوریه مشارکت داشته‌اند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  ولیعهد ابوظبی میزبان فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا بود که در حال حاضر در امارات به سر می‌برد. محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی و معاون فرمانده عالی نیروهای مسلح امارات در شهر ابوظبی میزبان ژنرال جوزف وُتل، فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا در خاورمیانه بود. ژنرال وتل در حال حاضر به امارات سفر کرده است.

 خبرگزاری فارس: رئیس کمیته روابط خارجی سنا اعلام کرد که هنوز در خصوص لایحه تحریم‌های ایران، کره شمالی و روسیه توافق صورت نگرفته و احتمال داد که به زودی اختلافات درباره این لایحه رفع شود. «باب کورکر» رئیس جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی سنا اعلام کرد که اعلام توافق در زمینه لایحه وضع تحریم‌ها علیه روسیه، ایران و کره شمالی هنوز زودهنگام است.

خبرگزاری فارس: وزیر امورخارجه روسیه خطاب به مقامات منطقه کردستان عراق گفت که باید پیامدهای احتمالی برگزاری همه‌پرسی استقلال را در تصمیمات نهایی خود مورد توجه قرار دهند. «سرگئی لاوروف» اعلام کرد که مسکو امیدوار است که اربیل کلیه پیامدهای احتمالی برگزاری همه‌پرسی استقلال را بپذیرد.

خبرگزاری ایرنا:  نوری المالکی معاون رئیس جمهوری عراق حضور مستقیم و قدرتمند نظامیان روسی را در این کشور با هدف برقراری موازنه قوا خواستار شد. معاون رئیس جمهوری عراق روز سه شنبه در دیدار با والنیتنا ماتویینکو رئیس شورای عالی فدراسیون روسیه (مجلس سنا) اظهار کرد: با توجه به روابط مستحکم و تاریخی بین مسکو و بغداد، حضور سیاسی و نظامی قدرتمند روسیه را در عراق خواستاریم.

خبرگزاری تسنیم:  منابع سوری از اجرایی شدن توافق توقف تنش و درگیری در غوطه شرقی،‌ ادامه پیشروی ارتش در محور عین ترما و جوبر و بمباران مواضع جبهه النصره در مناطق مرزی لبنان و سوریه خبر دادند. توافق موسوم به توقف تنش در غوطه شرقی در حومه پایتخت پس از دستیابی به فرمول تفاهم با نظارت روسیه و با میانجی‌گری مصر وارد مرحله اجرایی شد.

خبرگزاری صدا و سیما:  وزیر دفاع قطر اعلام کرد این کشور به زودی مانورهای مشترک نظامی با آمریکا و ترکیه آغاز خواهد کرد. خالد بن محمد العطیه گفت: هیچ نوع حساسیتی درباره وجود همزمان دو پایگاه آمریکایی و ترکیه ای در قطر وجود ندارد. روابط آمریکا و قطر تاریخی است و دو کشور مانند دو متحد با یکدیگر تعامل دارند و واشنگتن جایگزینی برای پایگاه نظامی العدید در قطر پیدا نخواهد کرد.

خبرگزاری مهر: فرستاده ویژه جدید آمریکا در اوکراین اعلام کرد که واشنگتن درحال بررسی گزینه ارسال سلاح برای کمک به اوکراین در نبرد با شورشیان است.به گزارش خبرگزاری مهر، «کرت ولکر» فرستاده ویژه جدید آمریکا در اوکراین گفت که مسلح کردن نیروهای دولتی اوکراین ممکن است باعث تجدید نظر مسکو در رویکردش شود.

یورونیوز: اتحادیه اروپا نگرانی های خود نسبت به اجرای تحریم های جدید ایالات متحده علیه روسیه را نشان داد. کنگره آمریکا تصویب تحریم های جدید علیه دولت روسیه را در اولویت قرار داده است. سخنگوی کمیسیون اروپا مارگراتیس شیناس در اینباره می گوید: «ما روند اجرای تحریمها را با نگرانی دنبال می کنیم. چرا که تحریم ها جدید منافع اتحادیه اروپا را هم به خطر می اندازد.

رادیوچین:  دفتر مطبوعاتی شورای دولتی چین با برگزاری نشست خبری، وضعیت توسعه ارتش چین را تشریح کرد. طبق اخبار منتشر شده، روند اصلاحات ارتش چین اکنون طبق مقررات در حال پیشرفت و در ابعاد کلیدی به دست‌آوردهای چشمگیری رسیده است و صحنه جدیدی برای دیپلماسی نظامی باز کرده است.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:  چین در یکی از جزایر مورد مناقشه پاراسل در دریای چین جنوبی یک سالن سینمای بسیار پیشرفته را افتتاح کرد.خبرگزاری دولتی شینهوا گزارش داد که یک شرکت دولتی در جزیره ی «وودی» که عملا تحت کنترل چین قرار دارد، اقدام به احداث یک سالن سینما کرد.

اسپوتنیک روسیه: دبیرکل سازمان ملل متحد، از کشورهای عربی خواست تا به سیگنال های مثبت طرفین پاسخ دهند.به گزارش اسپوتنیک، آنتونیو گوترش رئیس سازمان ملل از کشورهای عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر خواست تا برای بحران قطر به یک راه حل از طریق  گفتگو دست یابند.

تی .آر.تی ترکیه: رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه که در پی إتمام دیدارهای خود از کشورهای حوزه خلیج فارس به کشور بازگشت، در فرودگاه اسن بوغای آنکارا در پاسخ به سوالی در مورد خریداری موشک های اس ـ 400 از روسیه گفت : هر کشوری برای حراست از امنیت خود ناگزیر از اتخاذ برخی تدابیر است. با آمریکا نیز مذاکراتی در این زمینه بعمل آوردیم. در مورد موشک های اس ـ 400 نیز مذاکراتی انجام دادیم.

رادیو هند: اجلاس اضطراری وزیران امورخارجه کشورهای عربی برای بحث و بررسی تنشس فزاینده ای راجع به موضوع مربوط به وضعیت کنونی مسجد الاقصی به روزپنجشنبه موکول شده است. این جلسه برای تضمین شرکت تعداد زیادی ازوزیران امورخارجه به پنجشنبه موکول شده است.

 پارس تودی:  «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در مذاکره تلفنی «محمدبن عبدالرحمان آل ثانی» همتای قطری بر ضرورت تلاش کشورهای عربی برای حل تنش پیش آمده در منطقه خلیج فارس تاکید کرد.به گزارش پارس تودی، «لاوروف» در این مذاکره که عصر دوشنبه انجام شد، آمادگی مسکو را برای انجام مذاکرات میانجی‌گرانه با هدف حل اختلاف ها بین چند کشور عربی به پیشگامی عربستان با قطر اعلام کرد.

خبرآنلاین: سید عمار حکیم با خروج از مجلس اعلاء عراق حزب جدیدی تاسیس کرد. عمار حکیم در سخنانی از تشکیل یک جریان سیاسی جدید به نام ‘حکمت ملی’ خبر داد و گفت عراق نیازمند یک جریان سیاسی در حد چالش هاست، جریانی که بتواند دردهای این کشور را التیام بخشد و عنوان اصلی آن عراق باشد و بتواند برای شهروندان اعتماد سازی کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *