جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

آیا کندی بازی را در انتخابات آمریکا به هم می‌زند؟

از زمان ورود به عرصه انتخابات در آوریل سال گذشته، کندی عمدتا توانسته ۱۰ تا ۲۰ درصد آرا را در نظرسنجی‌ها به خود اختصاص دهد. نظرسنجی انجام شده در هفته اخیر در ایالت‌های سرنوشت ساز نشان داد که حضور وی سبب شده تا فاصله ترامپ با بایدن یک درصد بیشتر شود. ترامپ در شبکه اجتماعی خود در واکنش به حضور کندی نوشت: «او رقیب سیاسی جو بایدن قلابی است نه من. خیلی دوست دارم که او هم در انتخابات حضور دارد.»

اعضای سازمان ملل باید به تصمیمات دیوان بین‌المللی دادگستری پایبند باشند

نیویورک – ایرنا- استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل در پی دستور دیوان بین المللی دادگستری مبنی بر انجام اقدامات موثر برای کمک رسانه به مردم غزه گفت: اعضای سازمان ملل باید به تصمیمات دیوان بین المللی دادگستری پایبند باشند.

Loading
17مردادماه 1396

رسانه ها ؛ آمریکا در تدارک حمله نظامی به داعش در فیلیپین و…

۱۳۹۶/۰۵/۱۷ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: شماره معکوس پنتاگون برای آغاز عملیات نظامی علیه داعش در فیلیپین ، سفر ۲ فرستاده آمریکایی به منطقه برای حل بحران قطر، اظهارات تیلرسون درباره مذاکره با کره‌شمالی، ارائه طرح ضدایرانی جدید سناتور آمریکایی به کنگره ، افزایش نظامیان آمریکا در «هلمند» افغانستان، پاسخ سیسی به نامه امیر کویت، سفر پادشاه اردن به رام الله ، اظهارات وزیر خارجه چین درباره مساله کره شمالی، تاکید کره شمالی بر توسعه برنامه موشکی ،پایان رزمایش مشترک ترکیه و قطر و تاکید دبیر کل سازمان ملل بر کاهش تنش ها و آغاز مذاکرات سیاسی در ونزوئلا ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

اسپوتنیک روسیه: ارتش آمریکا طرح عمیاتی خود علیه نیروهای داعش در فیلیپین را ارائه داده است.به گزارش اسپوتنیک به نقل از کانال خبری ان بی سی، ایالات متحده آمریکا قصد دارد تا حملات هوایی به مواضع تروریست های داعش در فیلیپین را آغاز نماید.  در ماه مه، رئیس جمهور فیلیپین رودریگو دوترته حکومت نظامی در استان جنوبی میندانائو فیلیپین اعلام نمود. جنگ اصلی در منطقه ماراوی در حال رخ دادن است که حدود 500 شبه نظامی مورد حمله نیروهای داعش قرار گرفته اند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  وزارت امور خارجه آمریکا از سفر دو نماینده این کشور به منطقه خلیج فارس با هدف حل و فصل بحران دیپلماتیک قطر خبر داد. به گزارش ایسنا، یک مقام دستگاه دیپلماسی آمریکا که خواست نامش فاش نشود، گفت که این فرستاده‌های آمریکایی در روزهای آتی با مقام‌های مختلف در راستای کمک به حل بحران در روابط دیپلماتیک قطر با چهار کشور عربی دیدار می‌کنند.به گفته این مقام آگاه، تیموتی لندرکین و آنتونی زینی دو فرستاده آمریکایی هستند که امروز (سه‌شنبه) وارد منطقه شده و با جناح‌های مختلف وارد مذاکره می‌شوند و از تلاش‌های میانجیگرانه دولت کویت برای حل این بحران حمایت خواهند کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  وزیر امور خارجه آمریکا با اعلام اینکه ایالات متحده هنوز آماده مذاکره با کره شمالی است به این مساله اشاره کرد که واشنگتن تمایل دارد تا با پیونگ یانگ وارد گفت‌وگو شود؛ اگر که این کشور دست از یکسری آزمایشات موشکی خود بردارد.به گزارش ایسنا، اظهارات رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا در نشست امنیت منطقه‌ای در مانیل، فیلیپین مطرح شد.

خبرگزاری فارس:  سناتور جمهوریخواه در ادامه مواضع ضد ایرانی آمریکایی‌ها، طرحی برای «بازگرداندن بی قید و شرط شهروندان زندانی آمریکا در ایران» به کنگره ارائه داده است.به گزارش خبرگزاری فارس، در حالی که ادعاها علیه ایران درباره بازداشت «اتباع آمریکایی در ایران» ادامه دارد، قانونگذار ارشد کنگره طرحی در همین باره به سنای این کشور ارائه داده است.

 خبرگزاری مهر:  مقامات وزارت دفاع آمریکا از افزایش نیروی دریایی این کشور در ولایت هلمند افغانستان خبر دادند. به گزارش خبرگزاری مهر،  ۳ مقام ارشد پنتاگون که خواستند نامشان فاش نشود، گفته‌اند که آمریکا دهها نیروی دریایی دیگر به افغانستان اعزام می‌کند و این نیروها شامل راهبرد جدید آمریکا در افغانستان نیستند.

خبرگزاری تسنیم:  یک روزنامه آلمانی از دعوا و اختلاف نظر بروکسل و لندن درباره تعهدات مالی انگلیس به اروپا بعد از برگزیت خبر داد. روزنامه “زوددویچه سایتونگ” در مطلبی نوشت: چند هفته مانده تا دور دوم مذاکرات برگزیت اختلافات بر سر تعهدات مالی انگلیس به اروپا بعد از خروج از این اتحادیه بالا گرفته است.

 خبرگزاری صدا و سیما:  وزیر امور خارجه عراق گفت به علت لزوم وحدت عراق، هیچ  یک از کشورهای جهان از برگزاری همه پرسی حمایت نمی کنند.به گزارش پایگاه اینترنتی خبری « این نیوز» عراق در گزارشی نوشت: ابراهیم جعفری در دیدار با نمایندگان پارلمان عراق از فراکسیون حزب دموکرات کردستان که مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان رهبری این حزب را به عهده دارد، تحولات سیاسی، امنیتی، پیروزیهای بزرگ عراقیها در جنگشان ضد گروههای تروریستی داعش و آزادسازی اراضی عراق را بررسی کردند.

العالم فارسی:  وزیر امورخارجۀ روسیه تاکید کرد مسکو باور دارد که هیچ راهی جز از سرگیری فرایند سیاسی در تعامل با کرۀ شمالی وجود ندارد. سرگئی لاوروف به خبرنگاران گفت: ما به این باور رسیده ایم که هیچ جایگزینی برای از سرگیری تعامل سیاسی به ویژه گفت وگوهای شش جانبه وجود ندارد.

الکوثرفارسی: عبدالفتاح السیسی به نامه امیر کویت درباره بحران شورای همکاری خلیج فارس پاسخ داد. به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر، به نامه امیر کویت درباره بحران شورای همکاری، که روز دوشنبه از طریق وزیر امور خارجه خود به دست سیسی رساند، پاسخ داد. رئیس جمهور مصر در پاسخ به این نامه اعلام کرده است که از تلاش‌های می‌انجیگرانه کویت برای حل بحران شورای همکاری حمایت می‌کند.

یورونیوز: ملک عبدالله پادشاه اردن روز دوشنبه و برای اولین بار پس از سال ۲۰۱۲ میلادی، وارد رام الله مرکز تشکیلات خودگردان فلسطین شد.هدف از این سفر که دو هفته پس از وقوع دور جدیدی از خشونتها در بیت المقدس انجام می شود، گفتگو با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین است.

رادیوچین: وانگ یی وزیر خارجه چین در حاشیه هفتمین نشست سران آسیای شرقی در شهر مانیل، پایتخت فیلیپین دیدگاه چین درباره مساله هسته‌ای شبه جزیره کره را تشریح کرد.وانگ یی گفت: کره شمالی با آزمایش‎های موشکی خود اقدام به نقض قطعنامه‎های شورای امنیت سازمان ملل کرده است، از همین رو چین و سایر اعضای شورای امنیت پس از مشورت با یکدیگر و به منظور نشان دادن مخالفت جامعه جهانی با این آزمایش‎ها، قطعنامه 2371 را تصویب کردند.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن: وزیر امور خارجه کره شمالی می گوید که اگر این کشور شاهد پایان سیاست های خصمانه و تهدیدات هسته ای از جانب ایالات متحده آمریکا نباشد، هرگز برنامه های هسته ای و موشکی خود را متوقف نخواهد کرد.ری یونگ هو در مجمع منطقه ای «آسه آن» که روز دوشنبه در مانیل، پایتخت فیلیپین، برگزار شد، سخن می گفت.

تی .آر.تی ترکیه: وزارت دفاع قطر اعلام کرد که رزمایش مشترک ترکیه و این کشور که دو روز به طول انجامید، پایان یافت. بر اساس بیانیه وزارت دفاع قطر، رزمایش مشترک نیروهای دریایی ترکیه و قطر که طی روزهای 7-6 اوت ماه جاری برگزار شد، پایان یافت.طبق این بیانیه، در رزمایش مذکور از قطر نیروهای هوایی امارات، نیروی ویژه دریایی متعلق به نیروهای ویژه مشترک و اداره کل گارد ساحلی و از ترکیه نیز ناو جنگی «TCG Gökova» متعلق به فرماندهی نیروی دریایی کشور شرکت کردند.

دویچه وله: کانادا صادرات تسلیحات به عربستان سعودی را بررسی می‌کند. به گزارش دویچه وله، دولت کانادا سرگرم بررسی این مسئله است که آیا زره‌پوش‌های ساخت این کشور در عملیات نیروهای امنیتی سعودی علیه شهروندان مورد استفاده قرار گرفته‌اند یا خیر. نهادهای حقوق بشری خواستار قطع صدور جنگ‌افزار به ریاض شده‌اند.

پارس تودی:  دبیرکل سازمان ملل متحد تلاش همه گروه های سیاسی در جهت کاهش تنش ها ورفع اختلافات موجود از طریق مذاکره و گفت وگو را در ونزوئلا خواستار شد.به گزارش پارس تودی ، «استفان دوجاریک» سخنگوی دبیر کل سازمان ملل با انتشار یادداشتی از «آنتونیو گوترش» گفت، دبیرکل سازمان ملل متحد تحولات جاری ونزوئلا را وضعیتی حساس و موثر در آینده این کشور توصیف کرده است.

رادیو هند: هند خواستار توسعه نواحی همکاری درمیان کشورهای عضو بلوک همکاری میکانگ گنگا برای تعمیق بیشتر اشتراک عمل و هکاری بنفع متقابل شده است. گنگا و میکانگ رودهای تمدنی هستند و هدف ابتکار عمل همکاری میکانگ گنگا فراهمی تسهیلات تماس های نزدیک درمیان مردم ساکن این دومنطقه است .

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *