جدیدترین مطالب

آتش سوزی مرگبار در انگلیس

امدادگران سازمان ملی بهداشت و درمان انگلیس از مرگ دو نفر در پی آتش سوزی دریک ساختمان مسکونی در شمال پایتخت انگلیس خبر دادند.

پایبندی جمهوری اسلامی ایران به پیمان منع اشاعه هسته ای و موافقتنامه پادمان

پایبندی جمهوری اسلامی ایران به پیمان منع اشاعه هسته ای و موافقتنامه پادمان

مسعود نوری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در سپتامبر ۲۰۲۳، تاکید شد که ایران دیگر نمی‌تواند به عدم ایفاء تعهدات خود ادامه دهد و از ایران خواستند بدون تأخیر برای حل همه مسائل باقی‌مانده اقدام کند و اضافه کردند که اگر ایران نتواند اقدامات ضروری و فوری مندرج در قطعنامه نوامبر ۲۰۲۲ و بیانیه مشترک ۴ مارس به طور کامل اجرا کند، شورای حکام باید آماده باشد تا اقدامات بیشتری از جمله صدور قطعنامه انجام دهد. در سپتامبر ۲۰۲۳ آمریکا و ۶۲ کشور عضو آژانس در بیانیه‌ای بر ادامه تحقیقات آژانس تأکید و بر نیاز فوری شفاف‌سازی از سوی ایران و حل این مسائل به‌گونه‌ای که برای آژانس رضایت‌بخش باشد تأکید کردند. آمریکا به صراحت اعلام کرده که هرگونه راه حل دیپلماتیک برای برنامه هسته ای ایران باید بر راستی آزمایی موثر بنا شود.

بررسی دستاورد‌های ایران در مرکز شرق شناسی روسیه 

اندیشمندان، ایران‌شناسان، مورخان و شرق‌شناسان روسیه و حوزه اوراسیا، در همایشی علمی- بین‌المللی به میزبانی مرکز (انستیتو) شرق‌شناسی روسیه، عملکرد جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف و نقش کشورمان در صحنه تحولات منطقه و جهان را واکاوی کردند.

Loading

أحدث المقالات

آتش سوزی مرگبار در انگلیس

امدادگران سازمان ملی بهداشت و درمان انگلیس از مرگ دو نفر در پی آتش سوزی دریک ساختمان مسکونی در شمال پایتخت انگلیس خبر دادند.

Loading
6شهریورماه 1396

رسانه ها ؛ استقرار دائمی زیردریایی‌های روسیه در مدیترانه و…

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: ورودزیردریایی‌های روسیه به مدیترانه، از سرگیری مذاکرات واشنگتن و تل‌آویو درباره انتقال سفارت آمریکا به قدس، دیدار لاوروف با امیر کویت، توافق هند و چین برای عقب نشینی از منطقه مرزی دوکلام، تداوم پیشروی ارتش سوریه در مناطق مرزی با اردن، افزایش خشونت ضدمسلمانان درمیانمار، لغو رزمایش هوایی کره شمالی و رزمایش بزرگ ونزوئلا برای مقابله باآمریکا ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری فارس:  نیروی دریایی روسیه از ورود دو زیردریایی این کشور به آبهای دریای مدیترانه به منظور فعالیت در کنار نیروهای روسیه مستقر در این منطقه خبر داد. به گزارش خبرگزاری فارس، «ویاچسلاو تراخاچیوف» سخنگوی ناوگان دریای سیاه نیروی دریایی روسیه امروز دوشنبه اعلام کرد، دو زیردریایی روس در مسیر حرکت خود به سمت دریای سیاه وارد دریای مدیترانه شده‌اند. این دو زیردریایی قرار است به عنوان بخشی از نیروهای دائم نیروی دریایی روسیه در مدیترانه فعالیت کنند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  منابع اسرائیلی اعلام کردند که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اخیرا با مشاور رئیس‌جمهور آمریکا درباره انتقال سفارت از تل آویو به قدس گفت‌وگو کرده است.به گزارش ایسنا، روزنامه تایمز اسرائیل به نقل از “منابع آگاه” نوشت، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پنجشنبه گذشته با جارد کوشنر، مشاور و داماد رئیس‌جمهور آمریکا دیدار و درباره انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس گفت‌وگو کرد و این مذاکرات “سازنده و مهم” بود.

  خبرگزاری مهر:  به دستور رئیس جمهور؛ کره جنوبی آماده تدارک راهبرد تهاجمی می‌شود.طبق دستور ریاست جمهوری، نیروهای مسلح کره جنوبی باید هرچه زودتر راهکاری برای اتخاذ موضع تهاجمی در قبال همسایه شمالی ارائه دهند.به گزارش خبرگزاری مهر ، «مون جائه این» رئیس جمهوری کره جنوبی، از نیروهای مسلح این کشور خواست تا برای مقابله با حمله احتمالی کره شمالی، در تدارک یک راهبرد تهاجمی باشند.

 خبرگزاری مهر:  وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که کشورش آماده همکاری در موضوع قطر ، برای حل و فصل بحران این کشور است.به گزارش خبرگزاری مهر ، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه پس از بازدید از کویت گفت: ما در امور بین المللی و به خصوص در مشکلات اصلی منطقه ای، موضعی نزدیک به هم داریم. این مسائل بین المللی شامل اوضاع سوریه، لیبی، یمن و قطر است. ما فعالانه  آماده هستیم تا در خصوص اوضاع قطر، با دیگر کشورها همکاری کنیم.

خبرگزاری ایرنا: وزارت امور خارجه هند روز دوشنبه در بیانیه ای اعلام کرد دهلی نو و پکن برای عقب نشینی نیروهای خود از منطقه دوکلام به توافق رسیدند. در بخشی از بیانیه وزارت امور خارجه هند آمده است عقب نشینی سریع نیروهای مرزی هند و چین از منطقه با هدف کاهش تنش بین دو کشور صورت گرفته است.

 خبرگزاری صدا و سیما:  در ادامه نبرد با تروریستها،ارتش سوریه و متحدانش به عملیات خود در جنوب شرق استان ریف دمشق ادامه می دهند و کنترل مناطق بیشتری را در دست می گیرند.ستاد تبلیغات جنگ ارتش سوریه از آزادسازی مناطق «روضه الشیخ»، «وادی الدریفه»، «روضه الصلیبیه» و پاسگاه مرزی 164 نزدیک مرزهای سوریه با اردن خبر داد.

العالم فارسی: سازمان همکاری های فنی-نظامی روسیه از توافق نهایی با ترکیه برای فروش 10 آتشبار اس 400 به این کشور به رغم مخالفت غربی ها خبر داد. شوگایف رییس اداره همکاری های فنی-نظامی روسیه  اعلام کرد که توافق تحویل اس 400 به ترکیه برپایه مذاکرات انجام گرفته قطعی شده است در حالیکه غربی ها مخالف این همکاری بودند.پایگاه آنلاین روزنامه کامرسانت همچنین به نقل از وی از خریداران بیشتر برای این سامانه پدافند موشکی خبر داد.

الکوثرفارسی: روزنامه صهیونیستی جروزالم پست نوشت: با افزایش حضور ایران در سوریه، اسرائیل چاره‌ای نخواهد داشت جز اینکه به صورت یک‌طرفه علیه نیروهای ایرانی اقدام نظامی کند. به گزارش الکوثر، «جروزالم پست»  نوشت با شکست خوردن تمام سناریوهای احتمالی درباره تقابل روسیه با ایران در سوریه، اسرائیل چار‌ه‌ای نخواهد داشت جز آنکه یک‌طرفه علیه ایران اقدام نظامی داشته باشد.

یورونیوز:  در پی وقوع یکی از شدیدترین درگیری‌ها در غرب میانمار، هزاران نفر از مسلمانان روهینگیا و غیرنظامیان بودائی ساکن ایالت راخین، برای حفظ جان خود از این منطقه فرار کردند.خشونتهای اخیر که طی ۵ سال گذشته بی‌سابقه بوده است تا کنون ۱۰۴ کشته بر جای گذاشته و سازمان ملل و برخی از سازمان‌های خیریه بین المللی را مجبور کرده است که کارکنان خود را از این منطقه خارج کنند.

رادیوچین: وزارت خارجه چین امروز اعلام کرد، با تأیید نیروهای مرزبانی چین در منطقه دون‎لانگ، تمام مرزبانان و تجهیزات نظامی هند از این منطقه خارج شده‎اند.18 ژوئن، مرزبانان هندی به طور غیر قانونی با عبور از منطقه سیکیم در مرز چین و هند وارد منطقه دون‎لانگ در خاک چین شدند. چین بارها از طریق دیپلماتیک مراتب اعتراض خود را به هند ابلاغ کرد و علاوه بر تشریح حقایق، مواضع و خواسته‎های روشن خود برای جامعه جهانی، از هند خواست بی‎درنگ مرزبانان خود را از خاک چین خارج کند؛ در عین حال، ارتش چین برای دفاع از حق حاکمیت و حقوق مشروع کشور اقدامات لازم را انجام داد.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن: کره شمالی رزمایش هوایی ماه سپتامبر را لغو می کند. «ان اچ کی» از منابع دیپلماتیک متعددی دریافته است که کره شمالی یک رزمایش هوایی که قرار بود ماه آینده برگزار گردد را لغو کرده است. کره شمالی در ماه سپتامبر سال گذشته در شهر ونسان در شرق این کشور، یک نمایش هوایی برگزار کرد. در این نمایش بیش از ۲۰ هواپیما از ارتش خلق کره و خط هوایی «ایر کوریو» شرکت کردند.

اسپوتنیک روسیه: روسیه و چین به طور مشترک می خواهند برنامه سفر به ماه را برنامه ریزی کنند.به گزارش اسپوتنیک، در اکتبر امسال روسیه و چین قرارداد دو جانبه ای را در زمینه کشف فضا که از سال 2018 شروع می شود و تا سال 2022 ادامه خواهد داشت را با هم امضا خواهند کرد. انها همچنین قصد دارند در این برنامه به جستجوی اشیا و سفینه های مستعل بگردند، زمین را از فضا رصد کنند و سیستم ماهواری جدید مشترک راه اندازی نمایند.

تی .آر.تی ترکیه: رجب آک داغ معاون نخست وزیر ترکیه جهت انجام یک دیدار دو روزه به جمهوری ترک قبرس شمالی سفر کرد.رجب آک داغ در چارچوب دیدارهایش ابتدا از آرامگاه دکتر فاضل کوچوک از رهبران مبارزه آزادی ملت ترک قبرس و رئوف دنکتاش موسس و رئیس جمهور جمهوری ترک قبرس شمالی دیدن کرد.

دویچه وله: ونزوئلا برای نمایش قدرت خود مقابل ایالات متحده آمریکا صدها هزار سرباز را برای انجام رزمایشی گسترده بسیج کرد. نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا از “گام در راه دفاع از تمامیت ارضی” این کشور سخن گفت. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا حدود دو هفته پیش با توجه به بالا گرفتن بحران ونزوئلا از امکان توسل به گزینه‌‌ای نظامی برای حل بحران سخن گفته بود.در این رزمایش دو روزه که شنبه آغاز شده، ۲۰۰ هزار سرباز ارتش ونزوئلا و همچنین ۷۰۰ هزار سرباز ذخیره و عضو واحدهای غیرنظامی شرکت می‌کنند.

 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *