جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.
Loading

أحدث المقالات

وتوی روسیه به نفع پیونگ یانگ؛ قدرت‌های بزرگ باید از خفه کردن کره شمالی دست بردارند

روسیه روز جمعه اعلام کرد که قدرت‌های بزرگ به رویکرد جدیدی در قبال کره شمالی نیاز دارند و ایالات متحده و متحدانش را به تشدید تنش‌های نظامی در آسیا و تلاش برای «خفه کردن» این کشور منزوی متهم کرد.

Loading
27شهریورماه 1396

رسانه ها ؛ صدور حکم توقف برگزاری همه پرسی کردستان و…

۱۳۹۶/۰۶/۲۷ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: صدور حکم توقف برگزاری همه پرسی کردستان از سوی عالی ترین نهاد قضایی عراق ،تاکید آمانو بر پایبندی ایران به برجام، گفتگوی وزرای امورخارجه روسیه و آمریکا درباره خاورمیانه، تهدید آمریکا به ارجاع پرونده کره‌شمالی از شورای امنیت به پنتاگون ، ورود وزیر دفاع انگلستان به بغداد ، آغاز رزمایش ترکیه در مرزهای عراق در آستانۀ همه‌پرسی استقلال کردستان، واکنش فرمانده ارشد ارتش میانمار به کشتار مسلمانان روهینگیایی، برگزاری رزمایش دیگری از سوی کره جنوبی و آمریکا و آغاز رزمایش مشترک دریایی چین و روسیه ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

الکوثرفارسی: دادگاه اتحادی عراق ((دیوان عالی  فدرال عراق)) حکم توقف برگزاری همه پرسی در کردستان و مناطق مورد نزاع میان بغداد و اربیل را رسما صادر کرد. این رای در حالی صادر شده است که کمیسیون انتخابات و همه‌پرسی در کردستان عراق گفته بود، پیشنهاداتی که در خصوص تعویق برگزاری آن صادر شده رضایت بخش نبوده است. دادگاه فدرال عراق امروز حکمی ولایی را مبنی بر توقف برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان صادر کرد و گفت دستور برگزاری همه‌پرسی بر خلاف قانون اساسی است.حکم ولائی یک نوع حکمی است که به دستگاه قضا اجازه می‌دهد در مسائل فوریتی قضاوت کرده و نظر دهد.

 خبرگزاری صدا و سیما:  مدیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته ای در مجمع عمومی سالانه آژانس در وین گفت: ایران به توافق هسته ای پایبند است و تحت شدیدترین برنامه بازرسی قرار دارد.به گزارش خبرگزاری صداوسیما از وین، یوکیا آمانو  در شصت و یکمین کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی که  با شرکت نمایندگان 168 کشور عضو آژانس امروز در مقر آژانس آغاز بکار کرد، گفت :  ایران به تعهدات خود در چارچوب برجام پابیند بوده و ما به فعالیت های خود نیز براساس برجام در ایران ادامه می دهیم.

خبرگزاری صدا و سیما:  سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: سرگئی لاوروف در نشستی با رکس تیلرسون همتای آمریکایی خود در نیویورک درباره سوریه، مسائل مربوط به خاورمیانه و اوکراین گفتگو کرد.سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه برای شرکت در هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد وارد نیویورک شد. لاوروف بعد از ورود به نیویورک با رکس تیلرسون همتای آمریکایی خود دیدار کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد گفت، گزینه‌های شورای امنیت این سازمان برای مقابله با برنامه‌های هسته‌ای کره‌شمالی به اتمام رسیده و از این رو ممکن است واشنگتن مجبور به حل این مسأله از طریق پنتاگون شود.به گزارش ایسنا، نیکی هیلی گفت: ما در این مقطع تمامی اقداماتی را که می‌توانیم، در شورای امنیت انجام داده‌ایم.

خبرگزاری مهر:  مایکل فالون، وزیر دفاع انگلستان برای دیدار با مسئولان عراقی وارد بغداد شد.با توجه به حضور حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در نیویورک انتظار می رود وزیر دفاع بریتانیا با دیگر مسئولان عراقی از جمله رئیس جمهور این کشور دیدار کند.وی روز گذشته در دوحه حضور داشت و با عبدالله بن ناصر بن خلیفه، رئیس شورای وزیران قطر دیدار کرده بود.

رادیو فرانسه: یک هفتۀ پیش از برگزاری همه پرسی استقلال کردستان عراق، ارتش ترکیه از امروز دوشنبه یک رشته رزمایش در مرز عراق را آغاز کرد. نخست وزیر ترکیه، بنعلی یلدیریم، گفته است که همه پرسی اقلیم خودگردان کردستان عراق از منظر ترکیه یک مسئلۀ امنیت ملی است. ترکیه، آمریکا و کشورهای غربی از مقامات اقلیم خودگردان کردستان عراق خواسته اند که از برگزاری این همه پرسی صرف نظر کنند.

یورونیوز: ژنرال مین آنگ هلینگ، فرمانده ارشد ارتش میانمار می گوید که مردم روهینگیا عامل ایجاد بحرانی هستند که باعث آوارگی صدها هزار نفر شده است. وی با انتشار پیامی در صفحه فیسبوک خود اعلام کرد «روهینگیا هرگز یک گروه قومی نبوده است»

رادیوچین: وانگ یی، وزیر خارجه چین در دیدار  ایزابل آلوارادو، معاون رئیس جمهوری و وزیر خارجه پاناما در شهر پاناما، گفت که آمریکای لاتین یکی از مقاصد مهم راه ابریشم دریایی قرن 21 است و پیشنهاد “یک کمربند-یک جاده” به یک بستر جدید همکاری برای چین و آمریکای لاتین تبدیل شده‌ است.

اسپوتنیک روسیه: کره جنوبی و امریکا تمرینات مشترک نظامی را در اب های کره جنوبی انجام خواهند داد و در راس این تمرینات ناو هواپیمابر اتمی امریکایی قرار دارد. به گزارش اسپوتنیک،نام ناو هواپیمابر اتمی که انتظار می رود برای استفاده در این تمرینات مشترک استفاده شود هنوز اعلام نشده است.

تی .آر.تی ترکیه:  رزمایش گسترده نظامی جمهوری آذربایجان با حضور 15 هزار نیروی نظامی این کشور آغاز شد.وزارت دفاع جمهوری آذربایحان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: در چارچوب طرح تایید شده از سوی الهام علی اف رئیس جمهور این کشور٬ رزمایش بزرگی با حضور 15 هزار سرباز از یگان‌های مختلف ارتش آذربایجان آغاز شد.

پارس تودی:  دومین مرحله از رزمایش سالانه دریایی چین و روسیه با هدف تقویت توان رزمی دو کشور در شمال ژاپن آغاز شد.به گزارش روز دوشنبه پارس تودی ، اجرای عملیات دفاع ضد هوایی، ضد زیردریایی، حملات دریایی و مسلح کردن تجهیزات و همچنین تقویت توان رزمی  از اهداف این رزمایش اعلام شده است.مرحله ی نخست رزمایش مشترک چین و روسیه در روزهای 22 تا 27 ژوئیه گذشته در دریای بالتیک برگزار شده بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *