جدیدترین مطالب

ضرورت بازخوانی روایت نوروز

ضرورت بازخوانی روایت نوروز

عابد اکبری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: هنگامی که «نظامی گنجوی» با صفت «آذربایجانی» بازنمایی می‏ شود، دولت مدرن آذربایجان هر آنچه این شخصیت تاریخی به زبان فارسی نگاشته است را سانسور می ‏کند و تنها کنش ‏های نوشتاری «آذری» او را بازتولید می‏ کند. این تقلیل‏گرایی ‏ها، با سیاسی کردن موضوع، به ناشناخته‏ ماندن «افکار و اندیشه ‏های بزرگان و شخصیت ‏های الهام بخش» این قلمرو انجامیده است. در عمل نیز، به دلیل سیاسی شدن  شخصیت‏ های تاریخی، معدود تلاش ‏ها برای معرفی آنان تنها به جنبه ‏های فرهنگی بسنده می ‏کنند و به ندرت پیامدهای نظری اندیشه ‏های بنیادین آنان مورد بررسی قرار می ‏گیرد.

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

ادعای بولتون: پوتین برای آتش‌بس با اوکراین منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است

تهران-ایرنا- «جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی آمریکا مدعی شد انتخابات ریاست جمهوری نوامبر (آبان) نقش کلیدی در پایان دادن به جنگ اوکراین دارد و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه احتمالا منتظر نتایج این انتخابات است.

Loading
2مهرماه 1396

رسانه ها ؛ ادامه واکنش ها به همه پرسی کردستان عراق و…

۱۳۹۶/۰۷/۰۲ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: هشدار مجدد آمریکا درخصوص همه پرسی کردستان، واکنش بارزانی به ترکیه، جولان بمب‌افکن آمریکایی بر فراز آسمان سواحل کره‌شمالی، تشکیل کمیته بحران ترکیه و عراق ، اعزام بیش از ۲ هزار چترباز آمریکایی به افغانستان، تظاهرات ضد آمریکایی در پایتخت کره شمالی، احتمال درگیری آمریکا و روسیه، هشدار وزیر خارجه عراق به کُردها، برگزاری انتخابات پارلمانی در آلمان ، تمدید لایحه مجوز عملیات برون مرزی و آغاز تمرینات نظامی-دریایی مشترک روسیه و چین ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری فارس: سفارت آمریکا در عراق در بیانیه‌ای به شهروندان آمریکایی درباره احتمال ناآرامی در جریان همه پرسی روز دوشنبه‌ جدایی کردستان عراق هشدار داد. به گزارش خبرگزاری فارس، در ادامه واکنش‌ها درباره همه پرسی جدایی کردستان عراق، سفارت آمریکا در بغداد درباره احتمال ناآرامی در جریان این همه پرسی هشدار داده است.با وجود مخالفت‌های داخلی در منطقه کردستان عراق، مخالفت‌های دولت مرکزی عراق و همچنین کشورهای منطقه با همه‌پرسی جدایی کردستان عراق، مسعود بارزانی و حکومت منطقه کردستان عراق، بر برگزاری همه پرسی در روز دوشنبه تاکید دارند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  رئیس اقلیم کردستان عراق تاکید کرد که اربیل زبان تهدید را از سوی هیچ کشوری نمی‌پذیرد. به گزارش ایسنا، مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق درباره روابط میان اربیل و کشورهای همسایه به ویژه ترکیه گفت: دوست دارم که برگزاری همه‌پرسی تاثیری بر روابط ما با ترکیه نگذارد اما تهدید از سوی هیچ کشوری را نخواهم پذیرفت، می‌خواهم این پیامم آشکارا به مسئولان ترکیه برسد که از زبان تهدید علیه ما استفاده نکنند زیرا ما هرگز تهدید از سوی هیچ کشور و یا شخصی را نمی‌پذیریم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):   وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد، یک فروند  بمب‌افکن این کشور بر فراز سواحل شرقی کره‌شمالی پرواز کرده تا به پیونگ‌یانگ از آمادگی آمریکا برای مقابله با هر تهدیدی هشدار دهد.به گزارش ایسنا، پنتاگون اعلام کرد، این نزدیک‌ترین پرواز یک هواپیمای نظامی آمریکایی به حریم شمال کره‌شمالی در قرن بیست و یکم بوده است.

 خبرگزاری مهر:  پایگاه تحلیلی-خبری به نقل از منابع آگاه گزارش داد که ترکیه و عراق برای مقابله با همه پرسی کردستان، کمیته بحران تشکیل داده اند.به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از «الرأی الیوم»، بحران همه پرسی کردستان باعث شده تا آنکار و بغداد بر تشکیل کمیته بحران در این زمینه به توافق برسند. بر اساس این خبر این کمیته به صورت مداوم جلساتی تشکیل خواهد داد و در خصوص اتخاذ تصمیم های پیشگیرانه رایزنی و مذاکره خواهد کرد.

خبرگزاری تسنیم: پس از اعلام اعزام ۲۱۰۰ نظامی هوابرد آمریکایی از پایگاه نظامی آمریکا در آلاسکا، پنتاگون در نظر دارد تا بیش از ۲ هزار نظامی چترباز را نیز به افغانستان اعزام کند. به گزارش خبرگزاری تسنیم ،  پایگاه «فورت برگ» ارتش آمریکا واقع در ایالت کارولینای شمالی دو هزار و دویست نظامی هوابرد را برای تقویت نیروهای آمریکایی به افغانستان اعزام می‌کند.

خبرگزاری صدا و سیما:  بیش از دهها هزار نفر در این تظاهرات شرکت و در حمایت از بیانیه اخیر «کیم جونگ اون» سخنانی را ایراد کردند.به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ تلویزیون دولتی کره شمالی تصاویری پخش کرد که دهها هزار نفر از مردم این کشور را در یک تظاهرات ضد آمریکایی نشان می داد. این تظاهرات در میدان کیم ایل سونگ در شهر پیونگ یانگ پایتخت کره شمالی برگزار شد.

العالم فارسی: همزمان با انتشار اخبار رسانه ای مبنی بر آمادگی نیروهای ویژه روسی برای مقابله با نظامیان آمریکایی در سوریه، روزنامه ماسکوفسکی کامسامولتس هم از پخش جزوه های آموزش جنگ احتمالی بین نیروهای دو کشور در آمریکا خبر داد.رسانه روسی روز یکشنبه نوشت: جزوه آمادگی جنگی توسط فرماندهی نظامی آمریکا منتشر شده که موضوع آن نبرد با روسیه است.در این گزارش به نقل از تارنمای آمریکایی نشنال اینترست آمده است: بخشی از دستورالعمل 68 صفحه ای انتشار یافته، ویژه شیوه های جنگی نیروهای روسیه و راهکارهای مقابله است.

الکوثرفارسی: وزیر خارجه عراق گفت دولت عراق به هیچ وجه تصمیمات غیر قانونی منطقه کردستان را که منجر به از بین رفتن یکپارچگی عراق می شود قبول نمی کند. ابراهیم الجعفری در سخنرانی خود در هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: عراق کشوری فدرالی، متحد، یکپارچه، مستقل و دارای حاکمیت ملی است و بر اساس یک قانون اساسی دموکراتیک و فدرال عمل می کند که تمام اقشار و اجزای مردم عراق در سال 2005 از طریق برگزاری همه پرسی مردمی و شفاف و بر اساس اصول دموکراتیک به آن رأی داده اند.

یورونیوز: مراکز رای گیری در آلمان برای برگزاری انتخابات پارلمانی در نخستین ساعات صبح یکشنبه آغاز بکار کردند. بر اساس نظرسنجی‌ها پیش بینی می شود حزب حاکم اتحادیه دموکرات مسیحی آلمان به رهبری خانم مرکل بیشترین کرسی‌های پارلمان را از آن خود کند.این حزب در صورت بدست نیاوردن اکثریت مطلق آراء نیازمند ائتلاف با دیگر احزاب سیاسی آلمان خواهد بود. خانم مرکل اکنون برای بسیاری از آلمانی‌ها به نمادی از ثبات سیاسی-اقتصادی تبدیل شده است.

تی .آر.تی ترکیه:  لایحه تمدید مجوز عملیات برون مرزی تصویب شد. به موجب این لایحه مجوز انجام عملیات برون مرزی توسط نیروهای مسلح ترکیه از 30 اکتبر 2017 به مدت یک سال دیگر تمدید می شود.این لایحه با رای موافق نمایندگان 3 حزب عدالت و توسعه، جمهوری خلق و جنبش ملی گرا تصویب شد.

پارس تودی: تمرینات نظامی-دریایی مشترک روسیه و چین تحت عنوان «مشارکت دریایی-۲۰۱۷» آغاز شده که به گفته کارشناسان، به منظور افزایش آمادگی دفاعی دو کشور در صورت بروز جنگ بین آمریکا و کره شمالی برنامه ریزی شده است.به گزارش پارس تودی، مرحله فعال مانورهای نظامی مشترک روسیه و چین تحت عنوان «مشارکت دریایی-2017» در مناطق شرق دور روسیه و آبهای دریای ژاپن و دریای اوکوتسک از روز جمعه آغاز شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *