جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

کلید استانبول به چه فردی می‌رسد؟

در استانبول شهر در تصرف تبلیغات انتخاباتی است. از همین حالا دولت اعلام کرده نوشیدن نوشیدنی‌های الکلی برای روز یکشنبه ممنوع است و پلیس بر سر این موضوع با کسی شوخی ندارد. حکمی که نشان می‌دهد دولت نگران درگیری‌هایی است که امکان دارد میان هواداران گروه‌های مختلف در بگیرد. به ویژه آنکه در روزهای اخیر ویدیویی از مهاجران کرد و ترک تبار ترکیه در بلژیک منتشر شد که نشان می‌داد طرفداران دو طرف منتظر یک جرقه هستند.

آیا ارمنستان توان خروج از پیمان امنیت جمعی روسیه را دارد؟

در حالی که پاشینیان قلباً دوست دارد ارمنستان را به سمت اروپا هدایت کند، اما به‌نظر واقعیت‌های میدانی را درک می‌کند که هیچ مکانیسم آسانی برای خروج ارمنستان از پیمان امنیت جمعی یا اتحادیه اقتصادی اوراسیا وجود ندارد.

Loading
11مهرماه 1396

رسانه ها؛ تعلیق عضویت نمایندگان کرد حامی همه‌پرسی درمجلس عراق و…

۱۳۹۶/۰۷/۱۱ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: اقدام پارلمان عراق در لغو عضویت نمایندگان کرد حامی همه‌پرسی ، زمزمه عقب نشینی عربستان از یمن، احتمال تحریم های بیشتر ترکیه علیه کردستان عراق ، برگزاری نشست دولت فلسطین در غزه، اظهارات رئیس موساد درباره ایران ،انتقادکمیسیون اروپا از خشونتهای منطقه کاتالونیا، ساخت وسازهای جدید چین در دریای چین شرقی، خروج گسترده شهروندان کره شمالی از چین و ابراز تاسف شدیدسازمان ملل از وضع روهینگیایی ها در استان راخین میانمار از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):   پارلمان عراق امروز همانطور که بنا بود تشکیل جلسه داد و عضویت نمایندگان کرد عراق را که به نفع همه‌پرسی استقلال کردستان عراق رای داده بودند، تعلیق کرد.به گزارش ایسنا، پارلمان عراق امروز (سه‌شنبه) به ریاست سلیم جبوری با حضور ۱۷۵ نماینده و در غیاب نمایندگان کرد تشکیل جلسه داد.در این جلسه اعضای پارلمان موافقت خود را با مضامین سخنرانی نماینده آیت الله سید علی سیستانی در خطبه‌های نماز جمعه که بر انجام مذاکره و رجوع به قانون اساسی عراق درباره بحران اقلیم کردستان عراق تاکید کرد، اعلام کردند.

  خبرگزاری مهر: منابع آگاه خبر داده اند که اقلیم کردستان عراق بنا دارد در اوایل ماه آتی میلادی انتخابات ریاست اقلیم کردستان و انتخابات پارلمانی برگزار کند.به گزارش خبرگزاری مهر ، اقلیم کردستان عراق بنا دارد در ابتدای ماه نوامبر (ماه آتی میلادی) انتخابات ریاست اقلیم کردستان و انتخابات پارلمانی برگزار کند.

خبرگزاری فارس:روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم در سرمقاله تحلیلی خود بر مبنای اظهارات مقامات و رسانه‌های سعودی از تضعیف ائتلاف عربستان و عقب‌نشینی قریب الوقوع این کشور از جنگ یمن خبر داد.به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه فرامنطقه‌ای «رأی الیوم» در سرمقاله امروز خود با عنوان «اشاره غافلگیرانه عربستان به خروج نظامی قریب الوقوع از جنگ یمن» پیش‌بینی کرد که با خروج پی‌درپی کشورها از ائتلاف سعودی ضد یمن، عربستان عقب‌نشینی تدریجی خود از یمن را اعلام خواهد کرد.

خبرگزاری تسنیم:  رئیس‌جمهور ترکیه از تصمیم این کشور برای اعمال تحریم‌‌های جدید علیه اقلیم کردستان خبر داد. رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه گفت که ما تحریم‌های جدیدی علیه اقلیم کردستان وضع خواهیم کرد.پیش از این باقر بوزداغ سخنگوی دولت ترکیه اعلام کرد: همه پرسی در منطقه شمال عراق غیر قانونی و مغایر با قانون اساسی این کشور است.

خبرگزاری صدا و سیما:    دولت فلسطین روز سه شنبه برای نخستین بار از سال 2014 در نوار غزه تشکیل جلسه داد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ انتظار می رود برگزاری این نشست شرایط را برای حاکمیت دوباره تشکیلات خودگردان فلسطینی بر نوار غزه که تحت کنترل حماس است، فراهم سازد. گفته می شود برگزاری نشست دولت فلسطین در نوار غزه نشان دهنده پیشرفت روند آشتی میان تشکیلات خودگردان و جنبش حماس است که از حدود یک دهه پیش با یکدیگر اختلاف دارند.

الکوثرفارسی: رئیس آژانس اطلاعات ملی رژیم صهیونیستی گفت : ایران هیچ وقت تا این حد به مرزهای اسرائیل در لبنان و سوریه نزدیک نبوده است. یوسی کوهن در سخنانی در مقر موساد در کنار بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفت: اهداف موساد مشخص است ایران همچنان آرمان خود را درباره دستیابی به توانمندی های هسته ای قابل توجه حفظ کرده است تا به توانمندی های هسته ای نظامی دست یابد.

یورونیوز: کمیسیون اروپا با انتشار بیانیه‌ای با انتقاد از خشونتهای روز یکشنبه در منطقه کاتالونیا اعلام کرد که این اتحادیه از موضع دولت اسپانیا و نخست وزیر این کشور ماریانو راخوی حمایت می کند. در این بیانیه آمده است که اتحادیه مساله استقلال بارسلونا را یک چالش داخلی می داند اما از طرفین درخواست کرده است تا به هر قیمت با مذاکره به این بحران در چارچوب قانون اساسی اسپانیا پایان دهند.

رادیوچین: زیردریایی سرنشین‌دار چین به نام “شن ‎های یونگ‎ شی” پس از 50 روز مأموریت آزمایش در دریای جنوبی روز سه شنبه 3 اکتبر (11 مهر) همراه با کشتی مادر “کاوشگر 1” به بندر سان یا در جنوب چین بازگشت. در این مأموریت این زیردریایی با موفقیت در عمق 4500 متری زیر دریا آزمایش شد.زیردریایی “شن های یونگ شی” پس از زیردریایی جیائو لونگ دومین زیردریایی غیر نظامی چین است که قابلیت رفتن به عمق چند هزار متری زیر دریا را دارد.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن: یک اندیشکده آمریکایی می گوید که چین با وجود مخالفت های ژاپن، سه دکل گازی جدید را در دریای چین شرقی ساخته است. «مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی» دوشنبه با انتشار گزارشی به توسعه میدان گازی چین در این منطقه پرداخت و نوشت:تصاویر ماهواره ای نشان می دهند که چین در آب های طرفِ چینی خط مرزی میان دو کشور سه دکل جدید ساخته است.

اسپوتنیک روسیه: شهروندان کره شمالی که برای کار به چین رفته بودند با افزایش فشار پکن به پیونگ یانگ ، به خانه هایشان برمی گردند. به گزارش اسپوتنیک ،  براساس اطلاعات منابع این خبرگزاری ، اکثر کارگران کره شمالی به خانه هایشان برمی گردند برای آنکه موفق نشده اند ویزاهایشان را تمدید کنند.

 پارس تودی:  سازمان ملل متحد رنج وارد شده بر مسلمانان روهینگیایی در استان راخین میانمار را فرا تر از حد تصور توصیف کرد.به گزارش پارس تودی، سازمان ملل متحد پس از بازدید یک روزه سه نفر از ناظرانش از مناطق مائونگداو Maungdaw و راتدائونگ Rathedaung در استان راخین میانمار، از دولت این کشور خواست به «چرخه خشونت» علیه مسلمانان روهینگیایی پایان دهد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *