جدیدترین مطالب

تلاش ایران برای تثبیت نرم جدید

تلاش ایران برای تثبیت نرم جدید

نگاه بسیاری از مردم سراسر خاورمیانه، که ذهنشان آکنده از تصاویر مصائب فلسطینی است، به ایران، که به تنهایی جلوی اسرائیل ایستاده، هیچگاه تا این اندازه مثبت نبوده است.

پاکستان در انتظار سفر رئیس جمهور ایران

رئیس شورای همبستگی ملی پاکستان گفت: مردم پاکستان برای قدردانی از جمهوری اسلامی ایران به علت پاسخ دندان شکن این کشور به تهاجم و جنایات رژیم صهیونسیتی، مشتاقانه منتظر استقبال از «دکتر ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران هستند.

Loading

أحدث المقالات

واکنش ترکیه به تحویل چهار روستا از سوی ارمنستان به باکو: این تحول مثبت گام مهمی در جهت امضای توافقنامه صلح است

امور خارجه ترکیه  روز شنبه از  تحویل چهار روستا از سوی ارمنستان به  جمهوری آذربایجان استقبال کرد. وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد:«ما از توافقی که در نشست کمیسیون دولتی تعیین حدود مرزهای دولتی بین آذربایجان و ارمنستان مورد بازگشت چهار روستا  به باکو استقبال می‌کنیم.»

تلاش ایران برای تثبیت نرم جدید

تلاش ایران برای تثبیت نرم جدید

نگاه بسیاری از مردم سراسر خاورمیانه، که ذهنشان آکنده از تصاویر مصائب فلسطینی است، به ایران، که به تنهایی جلوی اسرائیل ایستاده، هیچگاه تا این اندازه مثبت نبوده است.
Loading
13مهرماه 1396

رسانه ها ؛ پیشنهاد فرانسه برای میانجیگری بین بغداد و کردها و…

۱۳۹۶/۰۷/۱۳ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: دیدار ماکرون و حیدرالعبادی در پاریس و ملک سلمان با پوتین در کاخ کرملین، اعلام استقلال کاتالونیا در روز دوشنبه، نامه نگاری نمایندگان دموکرات آمریکا به ترامپ درباره برجام، تاکید جبهه ترکمن های عراق بر اداره کرکوک با مدل خودمختاری، توقف صادرات نفت کردستان از طریق ترکیه، ایران و عراق و مخالفت اسپانیا با میانجیگری برای حل بحران این کشور با منطقه کاتالونیا ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری تسنیم: رئیس جمهور فرانسه پیشنهاد داده است تا بین دولت عراق و کردها میانجیگری کند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، پس از برگزاری همه پرسی جنجالی کردستان، امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه پیشنهاد داده است تا بین دولت عراق و کردها میانجیگری کند. ماکرون این پیشنهاد را پس از دیدار با حیدر العبادی نخست وزیر عراق در پاریس که امروز پنجشنبه برگزار شده، ارائه کرده است. رئیس جمهور فرانسه همچنین حمایت پاریس را از مقابله با گروه تروریستی داعش و بازسازی اقتصاد عراق اعلام کرده است.

خبرگزاری مهر: منابع روسی به دیدار پادشاه عربستان با رئیس جمهور روسیه در کاخ کرملین اشاره کردند. به گزارش خبرگزاری مهر، در این دیدار ملک سلمان تقویت روابط دوجانبه میان کشورش با روسیه را به نفع صلح و امنیت دانست و گفت: ما مایل به گسترش روابط میان دو کشور به نحوی که در خدمت صلح و امنیت و اقتصاد بین المللی باشد، هستیم.ولادیمیر  پوتین نیز اعلام کرد: سفر ملک سلمان به روسیه حادثه بارزی است. امیدواریم که این سفر روابط میان دو کشور را بیش از قبل توسعه بخشد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  مشاور رئیس اقلیم کردستان عراق اعلام کرد که انتخابات پارلمانی و ریاست‌ این اقلیم در موعد مقرر خود به طور همزمان برگزار خواهد شد.به گزارش ایسنا، کفاح محمود سنجار، مشاور مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق خاطرنشان کرد که هدف از تشکیل شورای سیاسی ایجاد هیئتهایی برای مذاکره با بغداد ،کشورهای همسایه و گروه‌های بین‌المللی در راستای به دست آوردن استقلال است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  یک قانونگذار منطقه کاتالونیا اعلام کرد که این منطقه روز دوشنبه از اسپانیا اعلام استقلال خواهد کرد.به گزارش ایسنا، میریا بویا، قانونگذار کاتالان در صفحه توییتر خود نوشت‌:‌ پس از جلسه روز دوشنبه پارلمان که برای بررسی نتایج همه‌پرسی اخیر برگزار خواهد شد، کاتالونیا اعلام استقلال خواهد کرد.این قانونگذار خاطرنشان کرد: ما می‌دانیم که ممکن است با واکنش‌های مختلفی از جمله محرومیت‌ها و دستگیری‌ها مواجه شویم اما آمادگی داریم و حرکتمان به هیچ وجه متوقف نخواهد شد.

خبرگزاری فارس:  180عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا طی نامه‌ای به «دونالد ترامپ» رئیس جمهور ایالات متحده از وی خواستند تا به توافق هسته‌ای ایران پایبند باشد و از آن خارج نشود.ترامپ اگر تا ۱۱ روز دیگر پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را اعلام نکند و بررسی این مسئله را به کنگره بفرستد، قانونگذاران آمریکایی ۶۰ روز فرصت خواهند داشت که درباره بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران تصمیم بگیرند.

خبرگزاری ایرنا: علی مهدی سخنگوی جبهه ترکمن‌های عراق بر حمایت این تشکل سیاسی از مدل خودمختاری برای اداره کرکوک تاکید کرد.به گزارش  ایرنا، مهدی در این گفت و گو با تاکید بر این که جبهه ترکمن‌های عراق در پی دستیابی به یک راه‌حل در کرکوک است، گفت: ترکمن‌ها هرگز با کُردها دشمن نبوده و علیه هیچ کس اقدام مسلحانه نکرده‌اند و عامل اصلی وضع کنونی عراق، سیاست عامدانه آمریکاست.

خبرگزاری صدا و سیما:وزیر نفت عربستان روز پنجشنبه اعلام کرد ریاض به تعهدات خود در چارچوب توافقنامه کاهش تولید نفت متعهد خواهد بود . به گزارش خبرگزاری صداوسیما از مسکو ، خالد الفالح گفت عربستان به تعهداتش بر اساس توافقنامه کاهش تولید نفت پایبند است و از دیگر کشورهای تولید کننده نفت خام خواهد خواست به این توافقنامه و ادامه کاهش تولید متعهد باشند .

العالم فارسی: «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه در کنفرانس خبری مشترک با «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق گفت: «همیشه تعهد خود برای کمک به عراق در راستای پیروزی بر گروهک‌های تروریستی را تکرار کرده‌ایم». ماکرون تأکید کرد: «سربازان فرانسوی تا شکست کامل داعش در عراق  باقی خواهند ماند». حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق نیز در این کنفرانس خبری رسما بازپس‌گیری حویجه را اعلام کرد و گفت: «در همه مناطق عراق در برابر داعش پیروزی کسب کردیم و پس از داعش می‌خواهیم عراق را بازسازی کنیم.

رادیوچین:سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، حمایت ایالات متحده از تروریست‌ها مانع اصلی برای از بین بردن تشکیلات تروریستی داعش در سوریه است.وی گفت: به نظر می‌رسد که موفقیت‌های سریع ارتش سوریه با حمایت نیروهای هوایی روسیه برای آزادسازی سریع دشت فرات با طرح‌های همکاران آمریکایی تناقض دارد.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن: یک مقام  ارشد سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده آمریکا (سیا) گفته است که کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، یک «بازیگر منطقی» است و خواهان جنگ با آمریکا نمی باشد. یونگ سوک لی، معاون رییس مرکز ماموریت های کره در سازمان «سیا»، این اظهار نظر را روز چهارشنبه در یک همایش بیان داشت. لی درباره کیم گفت که وی می خواهد برای مدت طولانی حکومت کند و هدف بلندمدتِ وی خارج کردن ارتش آمریکا از کره جنوبی است.

اسپوتنیک روسیه: آژانس فضایی امارات عربی متحده و آژانس فضایی روسیه (روس کاسموس) قصد دارند یک کمیته فنی مشترک برای اجرای طرح های فضایی تشکیل دهند. محمد ناصر الاحبابی، مدیرکل آژانس فضایی امارات در مصاحبه با اسپوتنیک ضمن اعلام این مطلب خاطرنشان کرد تشکیل چنین کمیته ای در توافقنامه مقاصد امضا شده با “روس کاسموس” در کنگره بین المللی فضایی در استرالیا در نظر گرفته شده است.

اسپوتنیک روسیه:رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد؛ آنکارا، بغداد و تهران از صادرات نفت کردستان عراق از طریق این کشورها پس از رفراندم برای استقلال اقلیم کردستان را جلوگیری می کنند.به گزارش اسپوتنیک، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه پس از سفر به ایران گفت: همانطور که ما مخالف ایجاد یک منطقه تروریستی در سوریه هستیم، دقیقا به همین ترتیب نیز مخالف رفراندم و جدایی کردستان در شمال عراق می باشیم.ما تصمیم گرفتیم یک مکانیزم سه جانبه در کنار ایران و عراق برای شمال عراق ایجاد کنیم و دروازه های نفتی را به روی کردستان از سوی سه کشور ببندیم.

تی .آر.تی ترکیه: ارتش ترکیه طی عملیاتی هوایی در منطقه متینا در شمال عراق پناهگاه و انبارهای مهمات گروه تروریستی پ.ک.ک را منهدم کرد.ستاد کل ارتش ترکیه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که جنگنده های کشور روز گذشته طی عملیاتی علیه گروه تروریستی و تجزیه طلب پ.ک.ک در منطقه متینا در شمال عراق پناهگاه و انبارهای مهمات این گروه را کاملا منهدم کردند.در عملیات هوایی در حوالی رفاحیه در ارزنجان نیز  3 عضو پ.ک.ک کشته شدند.

دویچه وله:رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا گفت که درباره ایران گزینه‌های متعددی را به ترامپ ارائه خواهد داد. تیلرسون در یک کنفرانس خبری گفت که رئیس‌جمهوری آمریکا درباره توافق اتمی با ایران و پایبندی این کشور به آن تا روز ۱۵ اکتبر نظرش را اعلام خواهد کرد.تیلرسون به خبرنگاران گفت که او گزینه‌های متعددی را در این باره به ترامپ ارائه خواهد داد. او اما درباره جزئیات این گزینه‌ها توضیحی نداد.

پارس تودیاسپانیا میانجی‌گری برای حل اختلاف‌ها با دولت محلی کاتالونیا را نپذیرفت.به گزارش پارس تودی، دولت مرکزی اسپانیا روز پنجشنبه درخواست رئیس منطقه کاتالونیا برای میانجیگری یک دولت یا نهاد خارجی برای حل اختلاف‌های پیش آمده در خصوص همه‌پرسی جدایی این منطقه را رد کرد.دفتر «ماریانو راخوی» نخست وزیر اسپانیا روز پنجشنبه اعلام کرد که دولت برسر هیچ “مسئله غیرقانونی” مذاکره نمی‌کند و باج‌خواهی را نمی‌پذیرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *