جدیدترین مطالب

چرا سیاست خارجی ترامپ به سختی قابل تعریف است؟

شورای راهبردی آنلاین – رصد: معمولاً دونالد ترامپ در عرصه روابط خارجی یک انزواگرا توصیف می‌شود. به گفته منتقدان، ترامپ سزاوار این عنوان است، زیرا او راهبرد دیرینه آمریکا در زمینه مداخله عمیق را رها می‌کند، راهبردی که خواستار ترویج و حفاظت از نظم جهانی لیبرال با استفاده از قدرت اقتصادی و نظامی آمریکا است؛ اما این توصیف انزواگرایانه دقیق نیست.

بیانیه شورای راهبردی روابط خارجی درباره آتش‌بس جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین: شورای راهبردی روابط خارجی با صدور بیانیه‌ای ضمن تبریک آتش‌بس جنگ غزه به ملت قهرمان فلسطین، اعضای محور مقاومت و همه آزادیخواهان جهان، خطاب به فلسطینیان اعلام کرد: شما بار دیگر به اثبات رساندید که نمی‌توان با قدرت نظامی اراده ملت‌ها را منکوب ساخت. 

پشتیبانی غرب از نقش نیابتی امارات در غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: طی حدود ۱۵ سال اخیر امارات نقش متفاوتی از آنچه که تصور می‌رود را به عهده گرفته است؛ یعنی نقشی فراتر از نقش منطقه‌ای و نقشی که دارای ابعاد سیاسی و نظامی است.

نقش و اهمیت حشدالشعبی در تضمین امنیت و ثبات عراق

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: حشدالشعبی یکی از «مؤلفه‌های مهم قدرت در عراق» است که در کنار نیروهای مسلح این کشور «نقش مؤثری» در حفظ امنیت و تأمین منافع ملی عراق دارد. حشدالشعبی بعد از شکست‌های ارتش عراق در مقابل داعش، در 17 دسامبر 2014 با فتوای مرجعیت عراق شکل گرفت و در 25 نوامبر 2016 با تصویب قانونی در پارلمان، هویت و موجودیت قانونی و رسمی پیدا کرد.

تحولات سوریه و خطر گسترش تروریسم به سین کیانگ چین

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: سقوط دولت بشار اسد در سوریه رخداد مهمی است که بر نقش‌آفرینی بسیاری از قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در منطقه غرب آسیا اثرگذار خواهد بود و این اتفاق از منظر جمهوری خلق چین نیز موضوعی دارای اهمیت تلقی می‌شود. آنچه در سوریه رخ داد، توانایی ایجاد برخی از تهدید‌های جدی علیه منافع چین را دربردارد و به همین سبب، پکن رویکردی محافظه‌کارانه در خصوص تحولات سوریه اتخاذ کرده است.

پیامدهای تنش نظامی مرزی اخیر پاکستان و افغانستان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: تنش‌های اخیر نظامی مرزی بین پاکستان و افغانستان دارای ویژگی‌هایی است که آن را از روند منازعه فزاینده و تدریجی میان دو کشور طی سه سال و نیم گذشته و حتی قبل از آن کاملا متمایز کرده و پیامدهای آن رایزنی کشورهای همسایه را ضروری می‌نماید.

اهداف و راهبرد آمریکا برای احیای داعش در منطقه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با تسلط گروه‌های مسلح بر سوریه و تشدید احتمالی هرج‌ومرج سیاسی، نظامی و امنیتی در این کشور از یک سو و مداخلات گسترده خارجی از سوی دیگر، خطر احیای داعش نه تنها در سوریه بلکه در محیط پیرامونی این کشور از جمله در عراق، مجددا قوت گرفته است.

اوکراین: نقطه عطف در هم‌پیمانی راهبردی چین و روسیه

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «درگیری‌های جاری در اوکراین باعث تغییر قابل توجهی در پویایی قدرت جهانی شده و به طور خاص همکاری میان چین و روسیه را تقویت کرده است. این رابطه به یک هم‌پیمانی راهبردی بادوام تکامل یافته، اگرچه هنوز به یک اتحاد نظامی کامل تبدیل نشده است. این تحول، فرضیات سنتی غرب درباره محدودیت‌های همکاری میان قدرت‌های اقتدارگرا را به چالش می‌کشد و ممکن است الگویی جدید را برای مشارکت بین‌المللی معرفی کند.»

Loading

أحدث المقالات

Loading

فرصت‌های جدید برای بلندپروازی‌های ترکیه در حوزه انرژی بعد از سقوط اسد

شورای راهبردی آنلاین – رصد: سقوط اسد می‌تواند به ترکیه کمک کند تا به یک نقطه کلیدی در ترانزیت گاز طبیعی تبدیل شود، اما انرژی‌های تجدیدپذیر ممکن است گزینه همکاری امیدوارکننده‌تری با رژیم جدید سوریه باشد.

کریم القندی در تحلیلی که اندیشکده انگلیسی چتم هاوس منتشر کرد، نوشت: سقوط ناگهانی سلسله 54 ساله اسد در سوریه مسیرهایی را برای ایجاد نظم جدید منطقه‌ای باز کرده است. هرچند بسیاری از مسائل هنوز نامشخص است، ترکیه – که میزبان اکثر پناهندگان سوری بوده و از طرف پیروز حمایت کرده است – در موقعیتی پیشرو قرار دارد تا این آینده را شکل دهد.

هزینه بازسازی سوریه حدود 400 میلیارد دلار برآورد شده است و شرکت‌های ترکیه‌ای می‌توانند قراردادهای عمده‌ای به دست آورند، به‌ویژه اگر اقتصاد دولتی سوریه مسیر بازار آزاد را پیگیری کند. از نظر دیپلماتیک، آنکارا می‌تواند حمایت خود از شورشیان سوری را به عنوان ابزار مذاکره درباره توافق‌نامه‌های دفاعی مطلوب با دولت جدید دمشق به کار گیرد. چنین توافق‌هایی می‌تواند عمق راهبردی ترکیه در مدیترانه شرقی را گسترش دهد.

 

فرصت‌های تعیین مرزهای دریایی

یکی دیگر از فرصت‌های مهم، تعیین مرزهای دریایی است. دولت جدید در سوریه ممکن است تمایل بیشتری به شناسایی ادعاهای مناطق انحصاری اقتصادی ترکیه (EEZ) در مدیترانه شرقی داشته باشد و این امر می‌تواند موضع آنکارا را در اختلافات جاری با یونان و قبرس تقویت کند. این موضوع شامل ادعاهای ترکیه و همچنین جمهوری ترک قبرس شمالی – یک دولت دوفاکتو که تنها توسط آنکارا به رسمیت شناخته شده است – می‌شود.

 

فرصت بازتعریف معماری انرژی در مدیترانه شرقی

این فرصت‌ها در زمانی به وجود آمده که آنکارا تلاش تازه‌ای را برای تبدیل ترکیه به مرکز انرژی منطقه آغاز کرده است. این بلندپروازی‌ها در نشست بزرگ انرژی در استانبول در ماه گذشته به‌وضوح دیده شد. مقامات ترکیه میزبان وزیران کشورهای تولیدکننده گاز مانند جمهوری آذربایجان، لیبی و ازبکستان، همراه با نمایندگانی از کشورهای ترانزیتی مانند گرجستان و واردکنندگان اروپای شرقی بودند.

ترکیه با زیرساخت‌های انرژی موجود خود، بنیه خوبی برای پیشبرد این بلندپروازی‌ها دارد. خط لوله گاز طبیعی ترانس‐آناتولی که بخشی از کریدور گاز جنوبی است و گاز جمهوری آذربایجان را به اروپا می‌برد، نشان‌دهنده ظرفیت ترکیه به‌عنوان یک کشور ترانزیتی است. این کشور همچنین دارای هفت خط لوله گاز، پنج پایانه LNG، سه واحد ذخیره‌سازی شناور و دو تاسیسات ذخیره‌سازی زیرزمینی است؛ علاوه بر این‌ها ظرفیت وارداتی اضافی قابل‌توجهی دارد که می‌تواند برای تجارت استفاده شود.

سقوط اسد می‌تواند فرصت‌هایی برای ترکیه ایجاد کند تا از این ظرفیت بهره‌برداری کند. با ایجاد یک خط لوله گاز به غرب سوریه و اتصال به شبکه خط لوله گاز عربی (که سوریه، اردن و مصر را به هم متصل می‌کند)، ترکیه می‌تواند به تولیدکنندگان گاز منطقه‌ای مانند (رژیم) اسرائیل و مصر یک مسیر تجاری اقتصادی‌تر برای بازارهای اروپایی نسبت به گزینه‌های فعلی LNG ارائه دهد.

این امر می‌تواند مجمع گاز مدیترانه شرقی (EMGF) را به چالش بکشد – ائتلافی که شامل مصر، (رژیم) اسرائیل، یونان، قبرس، فلسطین، اردن، ایتالیا و فرانسه است. پروژه خط لوله ایست‐مد که پرچم‌دار EMGF است، به دلیل مشکلات فنی و مالی پیشرفت چندانی نداشته است. این خط لوله در سال 2022 با خروج حمایت آمریکا ضربه قابل‌توجهی دید.

یک مسیر زمینی از طریق سوریه به زیرساخت موجود ترکیه گزینه‌ای کوتاه‌تر، ساده‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر ارائه می‌دهد. این امر می‌تواند فرصتی برای لبنان نیز ایجاد کند، کشوری که اخیراً فعالیت‌های اکتشاف فراساحلی خود را آغاز کرده و زیرساخت صادراتی ندارد. لبنان که عضو EMGF نیست، می‌تواند در صورت موفقیت در تلاش‌های اکتشافی خود، مسیر ترکیه را به صورت ‌ویژه جذاب بداند.

علاوه بر این، ثبات در سوریه می‌تواند امکان احیای پروژه خط لوله‌ای را که مدت‌ها متوقف شده بود – اتصال میدان‌های گاز طبیعی قطر به ترکیه از طریق عربستان سعودی، اردن و سوریه – فراهم کند. این طرح ظاهرا به منظور حفاظت از صادرات گاز روسیه به بازارهای اروپا، توسط دولت اسد رد شده بود.

 

بهره‌برداری از انرژی‌های تجدیدپذیر

آلپ ارسلان بایراکتار، وزیر انرژی ترکیه همچنین علاقه آنکارا را به همکاری با سوریه در بازسازی انرژی فراتر از سوخت‌های فسیلی اعلام کرده است. ترکیه موفقیت قابل‌توجهی در گسترش شبکه انرژی تجدیدپذیر خود داشته است، به طوری که 43 درصد از برق کشور در سال 2023 از طریق ترکیبی از باد، خورشید و نیروی هیدروالکتریک تولید شده است و الگویی عملی برای توسعه انرژی سوریه پس از جنگ ارائه می‌دهد.

ادغام شبکه برق ترکیه و سوریه می‌تواند به‌عنوان گرهی حیاتی در یک شبکه در حال ظهور برق مدیترانه شرقی عمل کند. این زیرساخت می‌تواند به مدیریت و رفع وقفه‌های انرژی تجدیدپذیر کمک و ترکیه را به یک نظام قدرت منطقه‌ای در حال رشد تبدیل کند.

 

چالش‌های ساختاری و فرصت‌های راهبردی

فرصت‌های راهبردی ترکیه پس از سقوط اسد با چالش‌های ساختاری و بازاری روبرو هستند. تقاضای گاز اروپا پس از سال 2030 کاهش خواهد یافت و سرمایه‌گذاران بین‌المللی تمایل کمتری به سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های سوخت فسیلی دارند.

تمرکز بر انرژی پایدار به جای شبکه‌های گازی سنتی به نظر بهترین روش برای تبدیل برتری راهبردی موقت ترکیه به یک نفوذ منطقه‌ای پایدار است. تصمیمات آنکارا در ماه‌های آینده نقشی حیاتی در آینده آن به‌عنوان یک مرکز منطقه‌ای و چشم‌انداز انرژی مدیترانه شرقی خواهد داشت.

0 Comments

Samir Design Group گروه طراحی سمیر