شورای راهبردی آنلاین – رصد: تهاجم تمام عیار روسیه به اوکراین در فوریه 2022 باعث ایجاد شراکت متقابل و نگرانکنندهای بین روسیه و کره شمالی شده است؛ در حالی که روابط دوجانبه اولیه بین دو کشور به شدت حول مبادله پول نقد در برابر تسلیحات شکل گرفته بود، در حال حاضر این روابط به طور قابل توجهی تشدید شده به گونهای که کره شمالی نیروهایی را به روسیه اعزام کرده است.
دکتر ادوارد هاول در پژوهشی که اندیشکده انگلیسی چتم هاوس منتشر کرد، نوشت: چنین اقداماتی نشان میدهد که روابط کره شمالی و روسیه از روابط تجاری صرف فراتر رفته و به یک شراکت راهبردی و ایدئولوژیک بلندمدت تبدیل شده است. به این ترتیب، ماهیت این رابطه یک تهدید مهم برای امنیت منطقهای و جهانی است.
این پژوهش استدلال میکند که احیای روابط کره شمالی و روسیه تحت تأثیر چهار عامل مرتبط با یکدیگر است:
- تمایل کرهشمالی برای دریافت کمکهای غذایی، مالی و مهمتر از همه، کمکهای نظامی از روسیه (میزان کمکهای روسیه هنوز معلوم نیست)؛
- انزوای روسیه و نیاز به مهمات برای پیروزی در جنگ اوکراین؛
- هدف بلندمدت کره شمالی برای به دست آوردن یک شریک در میان قدرتهای بزرگ برای تضعیف نهادهای امنیتی بینالمللی؛ و
- تمایل مداوم کره شمالی برای تقویت تسلیحات هستهای و توسعه موشکی خود، برای خدمت به هدف نهایی برای بقای نظام حاکم.
با توجه به شتاب قابل توجه کره شمالی در توسعه تسلیحات هستهای و سامانههای پرتابی، امتناع کامل از خلع سلاح هستهای، عدم تمایل به گفتگو با ایالات متحده و کره جنوبی و تشدید همکاری اقتصادی و امنیتی آن با روسیه، جامعه بینالملل اکنون با یک تهدید نگرانکننده دوگانه از سوی کره شمالی مواجه است. اولین تهدید آن است که پتانسیل درگیری در شمال شرق آسیا، حداقل با توجه به تشدید رفتار جنگ طلبانه کره شمالی در قبال کره جنوبی افزایش خواهد یافت. دومین تهدید آن است که روابط متقابل روسیه و کره شمالی، توانایی نهادهای امنیتی بینالمللی را برای محدود کردن اشاعه غیرقانونی سلاحها بین دو کشور محدود میکند.
تقویت روابط کره شمالی و روسیه از نظر چین دور نمانده است، به خصوص که چین برای مدت طولانی مهم ترین شریک اقتصادی کره شمالی بوده است. چین اگرچه تاکنون تمایلی به اتخاذ موضع روشن نداشته است، اما چگونگی توسعه روابط را زیر نظر خواهد داشت. مهمتر از همه، این کشور واکنش بینالمللی را بهویژه در قبال هر شکلی از تقویت روابط دوجانبه و سه جانبه بین ایالات متحده، ژاپن و کره جنوبی را بررسی خواهد کرد. مخالفت چین با چنین روابطی در سالهای اخیر افزایش یافته است.
در پاسخ به این تهدیدات متعدد و درهم تنیده، ایالات متحده و متحدان و شرکای آن – به ویژه ژاپن و کره جنوبی – باید هم اکنون برای اینکه این شراکت خطرناک موجب نگرانی گردد، آماده شوند. به ویژه، آنها باید اقداماتی را برای جلوگیری از تحریکات کره شمالی انجام دهند، از جمله باید اقدامات زیر را انجام دهند:
- افزایش حمایت کره جنوبی از اوکراین. علیرغم تمایل نداشتن کره جنوبی تا به امروز برای ارائه تسلیحات مرگبار به اوکراین، دخالت مستقیم سربازان کره شمالی در جنگ روسیه به این معنی است که اکنون منافع کره جنوبی به طور فزایندهای در خطر است. بنابراین، کره جنوبی باید به طور جدی ارائه کمکهای نظامی به اوکراین را در نظر بگیرد.
- تقویت تلاشهای تحت رهبری ایالات متحده برای بازدارندگی در برابر یک کره شمالی هستهای و اطمینان بخشیدن به ژاپن و کره جنوبی از حمایت از منافع امنیتیشان. ادامه رزمایشهای دوجانبه و سه جانبه بین سه کشور، همراه با گفتوگوهای سطح بالا و اشتراکگذاری اطلاعات، در زمانی که به نظر میرسد هستهای شدن کره شمالی در حال افزایش است، حیاتی است.
- حفظ شتاب پایدار در روابط دوجانبه و سه جانبه بین ژاپن، کره جنوبی و چین. دیپلماسی فعال اخیر کره جنوبی در قبال ژاپن باید پایگاهی برای تقویت روابط بین این دو کشور، با توجه به پیامدهای بالقوه شراکت کره شمالی و روسیه برای امنیت منطقهای در نظر گرفته شود. چین همچنان یک شریک کلیدی برای کره شمالی و روسیه است و تاکنون تمایلی به محکوم کردن ورود کره شمالی به جنگ اوکراین نداشته است. اما سئول و توکیو نباید از تلاش برای مشارکت در گفتگو با پکن دست بکشند.
- تشویق تعامل قوی تر بین کره جنوبی و نهادهای کوچک در منطقه هند و اقیانوس آرام، همراه با متحدان و شرکای اروپایی. کره جنوبی علاوه بر تقویت روابط خود با ایالات متحده، باید مشارکت خود را با تشکلهای منطقهای مانند Quad و AUKUS تقویت کند، اما همچنین روابط دوجانبه خود را با شرکای اروپایی نیز مستحکم سازد. برای مثال، باید به دنبال ایجاد توافقنامه داونینگ استریت باشد که در نوامبر 2023 با بریتانیا امضا شد.
- اجرای یک پویش هماهنگ برای افزایش ورود اطلاعات به کره شمالی. حتی با توجه به احتمال کم تغییر نظام حاکم در کره شمالی، ایالات متحده و متحدانش باید بدانند که «مشکل» کره شمالی محدود به گسترش سلاحهای هستهای نیست. این کشورها باید در تلاش برای ترویج تغییر بلندمدت در نگرش مردم کره شمالی نسبت به نظام حاکم، با سازمانهای تحت حاکمیت اتباع فراری کره شمالی که در کره جنوبی فعال هستند، دولت کره جنوبی و سازمانهای غیردولتی فراملی همکاری کنند تا جریان اطلاعرسانی برای افکار عمومی کره شمالی تقویت شود.
0 Comments