جدیدترین مطالب

کریدور زنگزور؛ دربردارنده منافع ناتو و غرب در منطقه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در آذربایجان گفت: کریدور غیر قابل پذیرش زنگزور، مسیری برای عبور غرب و ناتو به سمت دریای خزر است که باز کردن این مسیر در راستای منافع روسیه نیست و نمی‌تواند در سیاست راهبردی این کشور جایی داشته باشد.

چشم‌انداز مذاکرات آتش‌بس در غزه

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: پژوهشگر مسائل خاورمیانه گفت: نشست قاهره برای آتش‌بس در غزه بی‌نتیجه پایان یافت و در آستانه یک‌سالگی شروع این درگیری‌ها، همچنان خبری از توافق برای پایان جنگ نیست.

تحلیلی بر دکترین نظامی ژاپن

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ژاپن گفت: روند افزایش بودجه نظامی ژاپن به‌شکلی است که پیش‌بینی می‌شود تا سال 2027 در مقام سوم رشد بودجه نظامی دنیا قرار گیرد، اما این به‌معنای قرار گرفتن این کشور در موقعیت جنگی و نظامی شدید نیست.

عوامل و پیامدهای گسترش تهدیدهای امنیتی در کرانه باختری

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در بحبوحه جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه، کرانه باختری نیز «اوضاع ناپایداری» را تجربه می‌کند، به‌طوری‌که در ماه‌های اخیر و به موازت تشدید حملات صهیونیستی علیه غزه، تنش‌ها در این منطقه حساس، روند تصاعدی یافته و «تهدیدهای امنیتی» علیه رژیم صهیونیستی چنان اوج گرفته که محافل امنیتی و اطلاعاتی آن را به‌شدت نگران کرده است.

انتیموان: جبهه جدید جنگ تجاری چین و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اخیرا چین اعلام کرد که از پانزدهم سپتامبر سال جاری میلادی، محدودیت‌هایی را برای صادرات انتیموان خود اعمال می‌کند؛ محدودیت‌های صادراتی شامل شش محصول مرتبط با انتیموان از جمله سنگ معدن انتیموان، فلزات انتیموان و فناوری ذوب و جداسازی طلا – انتیموان می‌شود.

افزایش تعرفه ورود خودروهای برقی عامل تنش جدید بین اروپا و چین

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا گفت: اخیرا، وزارت بازرگانی چین نسبت به اعمال تعرفه‌های اضافی از سوی اتحادیه اروپا بر خودروهای برقی چینی به سازمان تجارت جهانی (WTO) شکایت کرد. به گفته وزارت بازرگانی چین، این اقدام اروپا، قوانین سازمان تجارت جهانی (WTO) را به شدت نقض کرده و همکاری‌های جهانی در زمینه‌ تغییرات اقلیمی را به چالش می‌کشد. پکن از اتحادیه اروپا خواسته تا به سرعت اقدامات غلط خود را اصلاح و با همکاری یکدیگر هم از ثبات همکاری‌های اقتصادی و تجاری چین – اتحادیه اروپا و هم از زنجیره صنعتی و تامین خودروهای برقی محافظت کنند.

تفاوت انتخاب ترامپ یا هریس برای چین؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: دونالد ترامپ در طول دوران ریاست جمهوری خود در سال های 2016-2020 از مهار فزاینده چین حمایت کرد. لفاظی‌های ضد چینی ترامپ با اقداماتی محدودکننده علیه پکن همراه شد. در واقع اقدام علیه پکن هم توسط قوه مجریه و هم توسط کنگره انجام شد. در دوران ریاست جمهوری جو بایدن، سیاست ضد چین معتدل‌تر شد اما دامنه آن همچنان گسترش یافت. نتیجه انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در آمریکا بر ماهیت سیاست ایالات متحده در قبال چین تأثیری نخواهد داشت. با این حال، پیروزی ترامپ می‌تواند وخامت روابط دوجانبه را تسریع کند.

دیپلماسی هنجارگرای ایران در قبال رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: در حالی که به نظر می رسید تک و پاتک های ایران و رژیم اسرائیل پس از عملیات وعده صادق ایران در برابر حمله تروریستی این رژیم به ساختمان کنسولی سفارت ایران در دمشق در فروردین 1403 (آوریل 2024)، پایان یافته، اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن اسماعیل هنیه در تهران در بامداد چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ (31 ژوئیه 2024) نشان داد آتش باری مستقیم در روابط تهران و تل‌آویو ادامه دارد و احتمال بازگشت آن به شرایط منازعه غیرمستقیم دشوار است.

Loading

أحدث المقالات

کریدور زنگزور؛ دربردارنده منافع ناتو و غرب در منطقه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در آذربایجان گفت: کریدور غیر قابل پذیرش زنگزور، مسیری برای عبور غرب و ناتو به سمت دریای خزر است که باز کردن این مسیر در راستای منافع روسیه نیست و نمی‌تواند در سیاست راهبردی این کشور جایی داشته باشد.

تعطیلی همه مدارس آنروا در نوار غزه

تهران- ایرنا- آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) از تعطیلی همه ۲۰۰ مدرسه ای خبر داد که زیر نظر این آژانس در نوار غزه فعالیت داشتند.

راهبرد جدید یمنی‌ها در قبال اسرائیل/ روزهای سختی در انتظار تل‌آویو و حامیانش است

تهران- ایرنا- یک تحلیلگر مسائل نظامی یمن سخنرانی اخیر رهبر جنبش انصارالله یمن درباره مرحله جدید مقابله با رژیم صهیونیستی را به منزله تحولی راهبردی دانست و از روزهای سختی خبر داد که در انتظار تل آویو و حامیان آن است.

پلوسی: اوضاع غزه «غیرقابل تحمل» است

تهران-ایرنا- نانسی پلوسی رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا  اوضاع غزه را «بشدت غیرقابل تحمل» خواند اما مدعی شد رژیم صهیونیستی حق دارد از خود دفاع کند.

ادعای مقام آمریکایی در مورد تلاش روسیه برای پیروزی ترامپ در انتخابات ۱۵ آبان

تهران – ایرنا – روزنامه واشنگتن پست به‌نقل از یک مقام اطلاعاتی آمریکایی مدعی شد که روسیه با استفاده از هوش مصنوعی و تمرکز بر ایالات‌ رقابتی به دنبال پیروزی رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در انتخابات نیمه پاییز است.

مولانا فضل الرحمان: آمریکا حامی جنایات اسرائیل و ناقض حقوق بشر است

اسلام‌آباد- ایرنا- رهبر حزب جمعیت علمای اسلام در پاکستان با محکومیت تلاش‌های داخلی و خارجی برای پیشبرد طرح سازش با رژیم صهیونیستی گفت: خون ملت‌های مظلوم منطقه از دست آمریکا که حامی جنایات اسرائیل و ناقض واقعی حقوق بشر است می‌چکد.

Loading

چشم‌انداز روابط هند و چین در سومین دوره دولت مودی

شورای راهبردی آنلاین-رصد: با توجه به تاکید نارندرا مودی بر تداوم سیاست خارجی و امنیتی ملی هند در دولت سوم خود، روابط هند و چین چه مسیری را طی خواهد کرد؟

آنتوان لوسک در تحلیلی که در وب سایت موسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی -انگلیس منتشر شد، نوشت: در چهارم ژوئن سال جاری نارندرا مودی برای سومین دوره متوالی به عنوان نخست وزیر هند انتخاب شد که در 62 سال گذشته امری بی‌سابقه بود. مودی با انتصاب مجدد وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی خود، تمایلش را برای تداوم سیاست خارجی، امنیت ملی و در کل حکمرانی خود نشان داده است.

با این حال، در میان روابط دوجانبه کلیدی هند با دیگر کشورها، رابطه با چین مستحق توجه و احتمالاً ایجاد تطابق و سازگاری خواهد بود. با توجه به این که رابطه بین بزرگترین ارتش‌های مسلح به سلاح هسته‌ای و بزرگترین اقتصادهای آسیا تا سال 2025 پر تنش به نظر می‌رسد، این روابط به کدام سو خواهد رفت؟

 

رفاه و امنیت متقابل

روابط هند و چین به دلیل مسائل مرزی حل نشده، روابط تجاری نابرابر، روابط راهبردی چین با پاکستان، و اختلاف نظر سیاسی-راهبردی گسترده بر سر جایگاه واقعی یکدیگر در آسیا و فراتر از آن با مشکل مواجه بوده است. این رابطه از فقدان اعتماد راهبردی پس از درگیری مرزی در ژوئن 2020  رنج می‌برد که باعث بی‌اثر شدن مذاکرات قبلی درباره رژیم مدیریت مرزی میان دو کشور شده است. جنگ در اوکراین نیز چین را به روسیه، شریک دفاعی تاریخی هند نزدیکتر کرده است.

نتیجه این امر ایجاد یک رابطه پیچیده است که گرایش به تنش و نه همکاری دارد. اما این رابطه همیشه به این صورت نبوده است. در طول دهه 1990 و تا سال 2013، هند و چین توافق کردند که اختلافات خود را در مرزها کنار بگذارند، بر توسعه اقتصادی تمرکز کنند و هر کدام با دیگری در موضوعات ثانویه مانند تروریسم یا افغانستان همکاری کنند.

اما واگرایی منافع ملی دو کشور به بروز تنش منجر شده است. دستور کار سیاست خارجی و امنیتی شی جین پینگ، رئیس جمهور چین و افزایش قدرت اقتصادی هند این روابط را پیچیده‌تر کرده است. هند خود را یک نیروی اقتصادی جهانی در حال رشد می‌داند که می‌تواند از شراکت راهبردی خود در آسیا و فراتر از آن استفاده کند.

پایان دادن به بن‌بست

هند و چین رقابتی رو به رشد در عرصه اقتصادی و راهبردی دارند. هند با تعیین شرایط برای گفتگو، محدود کردن تماس‌های رسمی، سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های مرزی و محدود کردن وابستگی به واردات چین، قصد دارد قدرت و اهرم خود را به کار گیرد. از سوی دیگر، چین در درجه اول بر رقابت خود با آمریکا متمرکز است، اما به همکاری آمریکا و هند در زمینه فناوری‌های نوظهور و مخرب و همچنین لجستیک دریایی توجه دارد و نسبت به رشد جمعیت و اقتصاد هند محتاط است. در حالی که جمعیت بیشتر و اقتصاد امیدوارکننده هند برای صادرکنندگان چینی جذاب است، شکاف رو به رشد تولید ناخالص داخلی بین هند و چین این باور را در چین تقویت می‌کند که می‌تواند این روابط را بر اساس شرایط خود هدایت کند.

استثنائات رقابت هند و چین اندک است و هر دو کشور در حال سرمایه گذاری بر روی ظرفیت های فناوری ملی در حوزه‌های فضایی، سایبری و دریایی هستند. همگرایی آنها در بریکس با نپذیرفتن کمربندوجاده توسط هند و ملاحظات هند درباره سیاست تحریم تحت رهبری آمریکا در اوکراین به چالش کشیده شد. منصرف کردن روسیه از استفاده از تسلیحات هسته‌ای در اوکراین یا مبارزه با تغییرات اقلیمی از معدود حوزه‌های توافق دو کشور محسوب می‌شود.

کشورهای ثالث برای انتخاب بین هند و چین تحت فشار هستند و این امر باعث تضعیف ادعاهای دو کشور در خصوص خیزش مثبت آنها است. مرزهای نظامی ناپایدار و مستعد حادثه است. ممکن است در اقیانوس هند یا دریای چین جنوبی حوادثی رخ دهد؛ مادامی که گفتگو یا توافقی برای جلوگیری یا مدیریت چنین حوادثی وجود نداشته باشد. روابط هند با تایوان در حوزه فناوری در حال تبدیل شدن به عرصه‌ای برای سوء تفاهم است. هر دو کشور در حال ایجاد انتظارات داخلی برای اهداف خود در عرصه توسعه ملی هستند که چین زمان دستیابی به آن را برای سال 2049 و هند برای سال 2047  تعیین کرده‌است.

 

ارتباط و تفاهم راهبردی

هند و چین باید در میان این تنش‌ها و بلاتکلیفی ژئوپلیتیک و درعین حال حس متناقض خوش‌بینی و بی‌اعتمادی به برخی گفتگوها با چین، قالبی را برای برقراری و حفظ گفت‌وگو بیابند تا انتظارات‌شان را تعیین و مدیریت کنند بدون آن که احساس شود به دیگری پاداشی زیاد داده می‌شود. شی و مودی در سال‌های 2018 و 2019 دو دیدار غیررسمی داشتند. اما شی از شرکت در اجلاس سران گروه 20 در سال 2023 خودداری کرد. پس از وقفه‌ای که بیش از دو سال به طول انجامید، دو مقام ارشد امنیت ملی دو کشور در سال های 2022، 2023 و ژوئیه 2024 با یکدیگر ملاقات کردند، اما بعید است این دیدارها متناسب با نیازهای این روابط بوده باشد.

چین باید این امر را بهتر درک کند که رفتار هند چگونه بازتاب انگیزه‌های این کشور برای تعامل، رقابت، تعادل و بازدارندگی در برابر چین است. هند از چین می خواهد تا نسبت به منافع این کشور حساسیت بیشتری نشان دهد.

عدم حضور مودی در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در ژوئیه 2024 راه را برای تعامل آینده با شی‌جین‌پینگ نمی‌بندد. علیرغم عدم تبریک شی به مناسبت انتخاب مجدد مودی، اشاره رئیس جمهور چین به هند در سخنرانی ژوئن 2024 می‌تواند نشانگر یک پاسخ آشتی‌جویانه باشد. هر دو کشور علاقمند به حفظ ارتباطات راهبردی هستند تا از هرگونه درگیری ناخواسته جلوگیری کنند. ممکن است دو طرف اتخاذ تدابیر اعتمادساز جدید را به عنوان یک راه رو به جلو در نظر بگیرند.

0 Comments