جدیدترین مطالب

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

دلایل و شانس اردوغان برای آشتی با دولت سوریه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اخیرا وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری مشترک با همتای سعودی خود اظهار داشت: «استراتژی ما در حال حاضر گفتگو و صلح است و از ایران و روسیه نیز می‌خواهیم که در این روند نقشی سازنده ایفا کنند.» با توجه به این صحبت‌ها بار دیگر این مسئله مورد توجه قرار گرفته که سیاست ترکیه در قبال پناهجویان سوریه به چه صورت است و تبعات این سیاست چیست؟

Loading

أحدث المقالات

پالتیکو: اسرائیل به آمریکا فشار آورده تا زودتر سلاح دریافت کند

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سفر خود به آمریکا به مقامات این کشور فشار آورده تا هر چه سریع‌تر فهرستی از سلاح‌ها را که تل‌آویو در نبرد به آن‌ها نیاز دارد، تهیه کند، زیرا در حال حاضر انبارهای خود را در جنگ با حماس و حزب‌الله خالی کرده است.

ترامپ: اظهارات «هریس» در مورد اسرائیل، بی‌احترامی است/ رابطه من با نتانیاهو هرگز بد نبوده/ اسیران در غزه باید فوراً آزاد شوند

دونالد ترامپ ضمن انتقاد از سخنان «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا درباره جنگ غزه، این سخنان را «بی‌احترامی به اسرائیل» توصیف کرد و گفت رابطه او با نتانیاهو هیچگاه بد نبوده است.

ترامپ خطاب به نتانیاهو: خروج آمریکا از برجام بهترین کار من برای اسرائیل بود

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق و نامزد جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفت که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران (برجام) «بهترین کاری» بود که برای اسرائیل انجام دادم.

ترامپ: اگر من پیروز نشوم جنگ جهانی سوم راه می‌افتد

دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل مدعی شده که چنانچه در انتخابات پیروز نشود جنگ‌های خاورمیانه ادامه خواهد یافت و ممکن است جنگ جهانی سوم راه بیفتد.

تیم انتخاباتی ترامپ: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند

تیم انتخاباتی ترامپ اعلام کرد: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند.

تغییر موضع دولت انگلستان در قبال حمایت از نتانیاهو در دادگاه لاهه

حزب کارگر در جریان رقابت‌های انتخابات مجلس (که ماه گذشته در انگلستان برگزار شده بود) و با هدف جلب جمعیت روزافزون رای دهندگان طرفدار فلسطین در این کشور وعده داده بود در صورت پیروزی در انتخابات مخالفت دولت قبلی با حکم دادگاه لاهه علیه نتانیاهو را پس بگیرد و همچنین کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد.

Loading

تحلیلی بر حامیان مالی تجمعات حمایت از فلسطین در آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – رصد: برخی از مهمترین گروههای ضد بایدن و (رژیم) اسرائیل از بنیادهای وابسته به برخی از افراد معروف نزدیک به حزب دموکرات، در قالب حمایت از پیشبرد عدالت اجتماعی، کمک مالی دریافت می‌کنند.

وب سایت آمریکایی پولیتیکو در گزارشی نوشت: در حالی که جو بایدن توسط معترضان طرفدار فلسطین با عنوان«جو نسل کش» خطاب می‌شود، برخی از گروه‌های پشت صحنه این تجمعات از سوی کسانی حمایت مالی می‌شوند که برای انتخاب مجدد او در 2024 به شدت تلاش می‌کنند.

در میان حامیان معترضان طرفدار فلسطین، خانواده‌هایی با نفوذ بسیار زیاد در حزب دموکرات آمریکا ازجمله خانواده‌های سوروس، راکفلر و پریتزکر حضور دارند.

در پشت صحنه اعتراضات در دانشگاه کلمبیا و سایر دانشگاه‌های آمریکا، سازمان‌های صدای یهودیان برای صلح و If Not Now قرار دارند که توسط بنیاد تایدز تأسیس شده – جورج سوروس بنیانگذار آن است – و از بیل و ملیندا گیتس کمک مالی دریافت می‌کند. این سازمان‌ها به نوبه خود از بسیاری از سازمان‌های غیررسمی کوچک که برای ایجاد تغییرات اجتماعی فعال هستند، پشتیبانی می‌کنند.

یکی دیگر از افراد برجسته دموکرات که به تأمین مالی جنبش اعتراضی کمک کرده است، دیوید راکفلر جونیور است که در هیئت مدیره صندوق برادران راکفلر حضور دارد. در سال 2022، این صندوق 300000 دلار به بنیاد تایدز کمک کرد. طبق فرم‌های مالیاتی، تایدز در طول پنج سال گذشته نزدیک به 500000 دلار به صدای یهودیان برای صلح، که به صراحت خود را سازمانی ضد صهیونیست توصیف می‌کند، کمک کرده است.

چندین گروه دیگر درگیر در اعتراضات طرفدار فلسطین نیز توسط بنیادی حمایت می شوند که توسط سوزان و نیک پریتزکر، وارث امپراتوری هتل هایت تاسیس شده است. این بنیاد چندین ماه پیش 6600 دلار به صندوق انتخاباتی بایدن کمک کرد و بیش از ۳۰۰ هزار دلار نیز برای انتخاب وی به عنوان رئیس‌جمهور در سال ۲۰۲۰ حمایت مالی کرده بود.

روند کمک‌ها نشان دهنده یک سری خطوط مبهم و پیچیده درخصوص مسائل لیبرالیستی و سیاست‌های حزب دموکرات است. اگرچه اغلب این مأموریت‌ها با هم سازگار هستند، اما گاهی اوقات نیز برنامه‌ها و تاکتیک‌های متفاوت و متضادی دارند، به‌ویژه وقتی صحبت از جنگ غزه می‌شود. درواقع، گروه کوچکی از ثروتمندان مشهور، اغلب نقش بزرگی در تامین مالی بسیاری از اعتراضات ایفا می‌کنند.

از آنجایی که تاکتیک‌های معترضان، مانند تصرف ساختمان‌های دانشگاه و انتشار بیانیه‌های ضدیهودی، شدیدتر شده است، گروه‌های پشت سر آنها اکنون با انتقاد حامیان مالی برجسته جناح چپ مواجه شده‌اند.

سازمان صدای یهودیان برای صلح، که رهبری اعتراضات علیه بایدن را دنبال کرده است، در دانشگاه‌های سراسر کشور تظاهرات برگزار می‌کند و در بیانیه‌ خود بلافاصله پس از حملات 7 اکتبر نیز می‌گوید که “منبع همه این خشونت‌ها، آپارتاید و اشغالگری (رژیم) اسرائیل – با همدستی ایالات متحده در این ظلم – است.

صندوق برادران راکفلر نیز در بیانیه‌ای اظهار داشت که دریافت کنندگان کمک‌های مالی صندوق، طیف وسیعی از ایده‌های سیاستی را دربرمی‌گیرد  که برخی از آنها با دستور کار دولت بایدن هماهنگ هستند و برخی دیگر در تضاد هستند.

سارا ادکینز، مدیر ارتباطات صندوق، در بیانیه ای گفت: این حمایت‌ها بخشی از فعالیت‌های غیر حزبی ما است که اقدامات بشردوستانه را دنبال می‌کند.

کوین کانلون، که همراه بایدن و همچنین هیلاری کلینتون و باراک اوباما نامزدهای دموکرات ریاست جمهوری بوده است، گفت: «ممکن است زمانی، یک اهداکننده به سازمان یا نامزدی کمک کند که گاهی کاری انجام دهد که با دیدگاه شخصی او در تضاد باشد.

در این میان، بایدن در تلاش است تا حمایت جوانانی را که در سال 2020 عمدتا طرفدار او بودند، را به دست آورد، اما تشدید اعتراضات ممکن است این تلاش را پیچیده کند. از آنجایی که (رژیم) اسرائیل با انتقادات فزاینده‌ای در سراسر جهان به دلیل تعداد بالای تلفات غیرنظامیان در غزه مواجه است، تظاهرات در ایالات متحده شدیدتر خواهد شد.

بایدن گفته است: «تخریب اموال دانشگاه یک اعتراض مسالمت آمیز نبوده و خلاف قانون است. خرابکاری، تجاوز، شکستن شیشه‌ها، تعطیلی دانشگاه‌ها و لغو کلاس‌ها هیچ یک از این‌ها یک اعتراض مسالمت‌آمیز نیست.»

برخی از دموکرات‌ها معتقدند اعتراضات اهمیت چندانی برای بایدن ندارد.

جیل زیپین، یکی از بنیانگذاران و رئیس دموکرات یهودیان فراگیر پنسیلوانیا، یک کمیته اقدام سیاسی که برای انتخاب دموکرات‌ها در پنسیلوانیا فعالیت می‌کند، گفت: «نتایج انتخابات بر اساس مسائل مرتبط با سیاست خارجی تعیین نمی‌شود. جنبش‌های اعتراضی احتمالاً در ماه نوامبر مسئله اصلی نخواهند بود، البته گفتن آن واقعاً سخت است، زیرا اوضاع می‌تواند به سرعت تغییر کند.»

اگر اعتراضات در تابستان و پاییز و با نزدیک شدن به انتخابات ادامه یابد، نگرانی‌های بایدن بیشتر می‌شود.

بسیاری از سازمان‌های غیردولتی کوچک که کمک‌های بلاعوض دریافت می‌کنند و اکنون درگیر اعتراضات هستند، مأموریت‌هایی نیز دارند که عمدتاً به سیاست خارجی مرتبط نیستند. اما از آنجایی که درگیری در خاورمیانه فضای بیشتری را در مرکز بحث‌های سیاسی کشور دربرمی‌گیرد، سازمان‌های غیرانتفاعی با مأموریت‌ها و اهداف دیگر نیز به سمت این اعتراضات کشیده شده‌اند.

به عنوان مثال، ائتلاف عدالت اقلیمی در راهپیمایی‌های طرفدار فلسطین که از عبارت «جو نسل‌کش» استفاده کرده‌اند، شرکت کرد. سازمان سیاهان برای رهبری و کرامت، گروه دیگری است که تظاهرات طرفدار فلسطین را در وب سایت خود تبلیغ می‌کند. پروژه دفاع از مهاجران نیز بخشی از تظاهرات در واشنگتن بود که 13 معترض را پس از درخواست برای ایجاد آتش بس دائمی در غزه توسط پلیس دستگیر کردند.

بنیاد تایدز، که توسط پریزکرز تأمین مالی می‌شود، از گروه عدالت نیز حمایت کرده است، که بخشی از اعتراضات در دانشگاه کلمبیا بوده است. تایدز همچنین از گروه Palestine Lega، یک صندوق دفاع قانونی که به «دانشجویان بسیج علیه نسل‌کشی» کمک حقوقی می‌کند، حمایت کرده است.

بنیاد تایدز بیانیه‌ای درباره تامین مالی گروه‌هایی که اعتراض می‌کنند، منتشر کرد و گفت که «متعهد به پیشبرد عدالت اجتماعی است» و افزود که «جامعه پروژه‌های حمایت مالی، اهداکنندگان و اعطاکنندگان آن، طیف وسیعی از دیدگاه‌ها را در مورد عدالت اجتماعی نشان می‌دهند.»

0 Comments