جدیدترین مطالب

عقب‌نشینی اتحادیه اروپا از مصادره کامل دارایی‌های روسیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا گفت: براساس گزارش گاردین، اتحادیه اروپا به توافقی در مورد برداشت سود از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای خرید تسلیحات و کمک به اوکراین دست یافته است. از آنجایی ‌که اتحادیه اروپا از عواقب قانونی مصادره کامل دارایی‌های روسیه نگران است و با توجه به اینکه مسکو حق قانونی برای برداشت این وجوه نداشت، تصمیم گرفت فقط سود حاصل از دارایی‌ها را برای کمک به اوکراین استفاده کند.

پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هسته‌ای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه می‌داند

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.

اهداف سفر اخیر بلینکن به عربستان

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل عربستان گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا طی یک سفر منطقه‌ای وارد ریاض شد و رایزنی‌هایی با مقامات این کشور داشت. به نظر می‌رسد یکی از دستورکارهای بین عربستان و آمریکا علاوه بر بحث جنگ غزه، روند عادی‌سازی روابط رژیم اسرائیل و این کشور عربی است.

به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی در تهران برگزار می شود
سومین همایش گفت‌وگوهای ایرانی – عربی با عنوان «برای همکاری و تعامل»

شورای راهبردی آنلاین: سومین همایش گفت‌وگوهای ایرانی – عربی با عنوان «برای همکاری و تعامل» به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی روز 23 اردیبهشت در تهران افتتاح می‌شود.

آشفتگی اروپا در تامین امنیت تنگه باب المندب و دریای سرخ

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: تنگه استراتژیک باب المندب و دریای سرخ، در ماه‌های اخیر به دلیل جنگ غزه به با مشکلات عدیده و بحران جدی مواجه شده است؛ دلیل این امر نیز رویکرد حمایت‌گرایانه نیروهای ارتش یمن از فلسطین است که از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه، حمله به کشتی‌های عازم سرزمینهای اشغالی یا از مبدأ این رژیم در دریای سرخ را در برنامه خود قرار داده و وعده داده‌اند تا زمانی که تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به نوار غزه پایان نیابد به حملات خود ادامه خواهند داد. ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم اسرائیل نخستین کشوری بود که به این سیاست نیروهای ارتش یمن واکنش نشان داد و کوشید در پوشش حمایت از آزادی کشترانی، ائتلافی جهانی برای مقابله با این حملات تشکیل دهد؛ ائتلافی که البته به دلیل تعارض منافع کشورهای غربی ناکام ماند و در عمل به حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن ختم شد. البته، کشورهای اروپایی هر چند در ائتلاف آمریکایی مشارکت جدی نداشتند، اما منافع متعدد و پیچیده ای در این منطقه پرالتهاب دارند و در نتیجه رویکرد ویژه و مستقلی در قبال آن اتخاذ کرده اند.

Loading

أحدث المقالات

Los objetivos del reciente viaje de Blinken a Arabia Saudí

Consejo Estratégico en línea, entrevista: Un investigador de cuestiones saudíes dijo: “El secretario de Estado de Estados Unidos, Anthony Blinken, llegó recientemente a Riad durante un viaje regional y mantuvo negociaciones con los funcionarios de este país. Parece que una de las agendas entre Arabia Saudí y Estados Unidos, además de la guerra de Gaza, es el proceso de normalización de las relaciones entre el régimen israelí y este país árabe”.

أثر الاحتجاجات الطلابیه على الانخفاض النسبی فی الدعم الأمریکی والغربی للکیان الإسرائیلی

المجلس الاستراتیجی أونلاین ـ حوار: قال خبیر فی القضایا الدولیه: إن الاحتجاجات الطلابیه المؤیده لفلسطین لها تأثیر نسبی على سیاسه الولایات المتحده والغرب تجاه الکیان الإسرائیلی.

عقب‌نشینی اتحادیه اروپا از مصادره کامل دارایی‌های روسیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا گفت: براساس گزارش گاردین، اتحادیه اروپا به توافقی در مورد برداشت سود از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای خرید تسلیحات و کمک به اوکراین دست یافته است. از آنجایی ‌که اتحادیه اروپا از عواقب قانونی مصادره کامل دارایی‌های روسیه نگران است و با توجه به اینکه مسکو حق قانونی برای برداشت این وجوه نداشت، تصمیم گرفت فقط سود حاصل از دارایی‌ها را برای کمک به اوکراین استفاده کند.

تخبط أوروبی فی توفیر الأمن بمضیق باب المندب والبحر الأحمر

المجلس الاستراتیجی أونلاین ـ رأی الضیف: تعرض مضیق باب المندب الاستراتیجی والبحر الأحمر لمشاکل وأزمه خطیرتین فی الأشهر الأخیره فی ظل حرب غزه. والسبب فی ذلک هو توجه قوات الجیش الیمنی الداعم لفلسطین، والتی قررت منذ بدایه عدوان الکیان الإسرائیلی على قطاع غزه استهداف السفن المتجهه من وإلى الأراضی المحتله فی البحر الأحمر معلنه أن هذه الهجمات ستستمر طالما لم یکف هذا الکیان عن عدوانه العسکری على قطاع غزه. کانت الولایات المتحده الأمریکیه، باعتبارها أبرز داعمی الکیان الإسرائیلی، أول دوله اتخذت موقفاً مستنکراً من تحرکات قوات الجیش الیمنی فی هذا الصدد وسعت إلى تشکیل تحالف دولی لغرض التصدی لهذه الهجمات تحت غطاء دعم حریه الملاحه؛ إلا أن هذا التحالف باء بالفشل بسبب تضارب مصالح الدول الغربیه، واقتصر الأمر فعلاً على هجمات أمریکیه وبریطانیه على أماکن فی الیمن. أما الدول الأوروبیه فرغم أنها لم تشارک بشکل جدی فی التحالف الأمریکی، إلا أن لها مصالح کثیره ومعقده فی هذه المنطقه المضطربه، مما دفعها إلى تبنی نهج خاص ومستقل تجاهها.

الدکتور خرازی یرد على الموقف الأمریکی الجدید تجاه البرنامج النووی الإیرانی: الولایات المتحده هربت من الدبلوماسیه النوویه/ إیران بدورها ترى الدبلوماسیه أفضل طریق

المجلس الاستراتیجی أونلاین: صرح رئیس المجلس الاستراتیجی للعلاقات الخارجیه: “بعد مقابلتی مع قناه الجزیره، کرر المتحدث باسم الخارجیه الأمریکیه موقف بلاده السابق بأنهم لن یسمحوا لإیران بإنتاج سلاح نووی، لکنه قال فی النهایه إن أفضل طریق هو الدبلوماسیه. نحن بدورنا وبناء على فتوى قائد الثوره، لا نسعى إلى إنتاج سلاح نووی، بل نرحب بالدبلوماسیه وإقامه منطقه خالیه من الأسلحه النوویه. لکن إذا هددنا الکیان الإسرائیلی بالسلاح النووی، فلا یمکننا الوقوف مکتوفی الأیدی وانتظار إذن الآخرین.”

Loading

راهبرد داعش خراسان؛ برقراری خلافت جهانی با جهاد خشونت آمیز

شورای راهبردی آنلاین-رصد: حمله تروریستی داعش خراسان به کراسنوگورسک و حملات قبلی آن در کشورهای مختلف، نشان می‌دهد که این گروه تروریستی راهبردش را که بر افغانستان متمرکز بود، تغییر داده است.

کریستوف استراکوتا در تحلیلی درباره داعش خراسان که در وب سایت مرکز مطالعات شرق (OSW) مستقر در ورشو منتشر شد، نوشت: یک ویژگی منحصر به فرد شرایط کنونی افزایش سریع مشارکت اتباع کشورهای آسیای میانه به ویژه تاجیکستان در این گروه است که دلیل آن عمدتا ناشی از شرایط داخلی روسیه است که به افراط‌گرایی دامن می زند.

داعش-خراسان در سال ۲۰۱۵ به عنوان شعبه‌ای از داعش تأسیس شد. در ابتدا بر اعزام جنگجو به سوریه و تشکیل ساختارهایی در افغانستان تمرکز داشت و اعضای آن شامل افغان‌ها، پاکستانی‌ها، ازبک‌ها، اویغورها و دیگران بودند. این گروه از ایدئولوژی برقراری خلافت جهانی از طریق جهاد خشونت‌آمیز پیروی می‌کرد و دولت افغانستان، نیروهای ائتلاف، مدارس و شیعیان را هدف قرار می‌داد. مناطق اصلی فعالیت آن شرق و شمال افغانستان بود و از طریق کمک‌های مالی ستاد داعش، حامیان خارجی و فعالیت‌های مجرمانه تأمین مالی می‌شد. در سال ۲۰۱۸ با چند هزار جنگجو به اوج قدرت خود رسید.

اما پس از به قدرت رسیدن طالبان در سال ۲۰۲۱، فعالیت داعش-خراسان تغییر کرد. آنها به دلیل تضعیف موقعیت خود، به دنبال حمایت در خارج از افغانستان بودند. درگیری در غزه (اکتبر ۲۰۲۳) فرصتی را برای بسیج حمایت برایشان فراهم کرد. داعش-خراسان مسئولیت حملات در ایران، ترکیه و احتمالاً روسیه را بر عهده گرفته و دستگیری‌های اعضای مظنون داعش-خراسان در سراسر جهان افزایش یافته است.

نویسنده درباره تردیدها پیرامون داعش-خراسان اشاره کرد که برخی در مورد اینکه آیا داعش-خراسان واقعاً مسئول حملات اخیر بوده است، تردید دارند. ایران و روسیه ایالات متحده/اسرائیل یا اوکراین را در این حملات دخیل می‌دانند.

در سناریویی، آژانس‌های اجرای قانون روسیه مسئول این حملات معرفی می‌شوند که گفته می‌شود نشانگر رقابتی رو به رشد در میان نخبگان این کشور است. جزئیات حمله کراسنوگورسک تردیدها را در مورد فریب در این عملیات افزایش داده است. برخی از دیگر تئوری‌های جایگزین درباره این حمله به شدت سیاسی و دیگر تئوری‌ها مبتنی بر فرضیاتی هستند که اثباتشان دشوار یا غیرممکن است. هیچ یک از این شواهد شامل استدلالی که به روشنی دخالت داعش-خراسان در حملات مذکور را رد کند، نیست. با این حال احتمال سوءاستفاده عوامل خارجی از داعش-خراسان همچنان وجود دارد.

 

تلاش داعش خراسان برای جذب مهاجران آسیای میانه

نویسنده درباره حرکات و راهبرد‌های اخیر داعش-خراسان نوشت که این گروه در ماههای اخیر تمرکز خود را به مکان‌هایی خارج از افغانستان منتقل کرده است.  علت این امر شکست در مبارزه اش با طالبان و قصدش برای گسترش نیرو و پایگاه مالی خود است. این گروه توانایی خود را برای فعالیت در شرایط متنوع نشان داده و روش‌هایی برای دسترسی و جذب مهاجران آسیای میانه ایجاد کرده است.

ویژگی‌های حملات اخیر نشان دهنده به کارگیری افرادی با سطح پایین آمادگی و اطلاعات ایدئولوژیک است که احتمالا به هسته این سازمان متعلق نیستند و از شرکت در این حملات انگیزه مالی داشته‌اند. این امر ممکن است نشان‌دهنده کمبود پرسنل و اولویت‌بندی اقدامات امنیتی باشد. در مجموع، این عناصر موقعیت داعش خراسان را تقویت و تثبیت می‌کند.

وضعیت کنونی به دلیل حضور قابل توجه تاجیک‌ها (به غیر از اتباع ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان و ترکمنستان که دستگیر شده‌اند) در میان عاملان حملات داعش خراسان استثنایی محسوب می‌شود. با این حال حضور افرادی از منطقه آسیای میانه در گروه داعش-خراسان پدیده‌ای جدید نیست. ریشه‌های افراط‌گرایی در این منطقه به گذشته و مشکلاتی مانند جنگ داخلی تاجیکستان و فعالیت گروه‌های اسلام‌گرا مانند جنبش اسلامی ازبکستان برمی‌گردد. فقر و رژیم‌های خودکامه در آسیای میانه باعث شده بود تا اسلام رادیکال به عنوان راه حلی برای مشکلات به نظر برسد، اما هرگز نتوانست حمایت مردم را جلب کند. از دیگر عوامل مهمی که مانع توسعه آن شد، محافظه‌کاری اجتماعی شدید و نیز تمرکز شدید دستگاه‌های اطلاعاتی رژیم‌های محلی بر این مشکل بود.

از طرف دیگر، مهاجرت گسترده مردم آسیای میانه، به خصوص تاجیک‌ها، به روسیه، زمینه جدیدی برای افراطی شدن آنها فراهم کرده است. در روسیه، دسترسی به محتوای افراط‌گرایانه آسان‌تر است، کنترل‌های اجتماعی کمتری وجود دارد و احساس بیگانگی و تبعیض که پس از حمله به اوکراین شدیدتر شده است، افراد را به سمت افراط‌گرایی سوق می‌دهد. مشکل مشابهی نیز در ترکیه وجود دارد که یک مقصد دیگر برای مهاجران اقتصادی است. داعش-خراسان با سوءاستفاده از این شرایط، به طور هدفمند تاجیک‌ها و دیگر مهاجران آسیای میانه را جذب می‌کند و با وعده‌های مالی و ایدئولوژیک، آنها را به عضویت در گروه خود در می‌آورد.

نویسنده درباره چشم‌انداز فعالیت‌های این گروه تروریستی نوشت: افزایش فعالیت‌های داعش-خراسان (و داعش به طور کلی) ناشی از تغییر راهبرد این گروه و بازتاب اوضاع بین‌المللی از جمله وخامت بحران خاورمیانه و برخی جنبه‌های اجتماعی مانند مشکلات مهاجران آسیای میانه در روسیه است. خطر حملات آینده این گروه بالا است، به خصوص در روسیه که تنش‌های اجتماعی زمینه را برای تشدید فعالیت‌های آنها فراهم می‌کند. ترکیه نیز در معرض خطر حملات داعش قرار دارد. نابودی داعش-خراسان در افغانستان (که از نظر تئوری ممکن است اما بعید به نظر می‌رسد و نیازمند عزم طالبان و حمایت غیررسمی بازیگران خارجی است) به همراه انحلال کامل ساختارهای خارجی آن، به دلیل ماهیت سیستمی این مشکل و توانایی گروه‌هایی مانند داعش-خراسان برای تغییر و تحول، فقط یک راه حل موقت خواهد بود.

فعالیت داعش-خراسان (و به طور کلی افزایش فعالیت گروه‌های رادیکال و تروریستی) زمینه را برای سوءاستفاده سرویس‌های اطلاعاتی مختلف کشورها (به خصوص روسیه) از این گروه‌ها برای اهداف سیاسی داخلی و خارجی خود فراهم می‌کند و این امر به طور قابل توجهی بر مقیاس چالش‌های ناشی از افراط‌گرایان می‌افزاید.

حضور اخیر تروریست‌هایی از آسیای میانه (به خصوص تاجیکستان) عاملی است که بالقوه می‌تواند اوضاع را در کشورهای استقلال یافته از شوروی متزلزل کند. در آسیای میانه باید انتظار افزایش کنترل و سرکوب مرتبط با تهدید رادیکالیسم، و همچنین تلاش‌های روسیه برای تحت فشار قرار دادن این کشورها به منظور دریافت اجازه افزایش حضورش در امور امنیتی این کشورها را داشت.

با این حال، افزایش رویکرد خصمانه افکار عمومی روسیه در قبال مهاجران اقتصادی آسیای میانه بالقوه چالشی مهم‌تر است. زیرا می‌تواند تنش‌ها را تشدید کند، الهام بخش قتل عام‌ها باشد و فشارهایی را که مهاجران همین حالا هم با آن مواجه هستند، افزایش دهد. این امر به نوبه خود ممکن است باعث افزایش انزوا و سرخوردگی آنها شود و اقتدار روسیه و مردم روسیه را در کشورهای آسیای میانه بیشتر تضعیف کند.

0 Comments