جدیدترین مطالب

سقوط دولت بشار اسد و نقش‌آفرینی و چالش‌های ترکیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل ترکیه گفت: خلاء قدرت در منطقه بعد از خروج نظامی آمریکا از عراق و تشدید آن بعد از خروج از افغانستان، فضا را برای مانور قدرت‌های منطقه‌ای به‌ویژه ترکیه باز کرد و در این میان، آنکارا با تکیه بر قدرت ملی، سیاست خارجی فعال و همراهی با بلوک‌های اصلی قدرت در نظام بین‌الملل به سمت بلندپروازی و نقش‌آفرینی در امور کشورها و موضوعات منطقه‌ای روی آورد که مهم‌ترین مصداق آن را امروز در سوریه شاهد هستیم.

افزایش مستمر و نگران‌کننده بودجه پنتاگون

شورای راهبردی آنلاین -رصد: هزینه‌های امنیت ملی آمریکا از سال 2000 تا کنون تقریباً 50 درصد افزایش یافته و بودجه پنتاگون به یک تریلیون دلار نزدیک شده است. قانونگذاران و مقامات دفاعی اغلب ادعا می‌کنند که اختصاص منابع مالی در سطح کنونی برای بازدارندگی و پاسخ به تهدیدهای نوظهور ناکافی است.

روسیه و پیروزی ترامپ؛ وضعیتی آمیخته با تردید، قاطعیت و انتظار برای یک پیشنهاد

شورای راهبردی آنلاین -رصد: واکنش‌های رسمی روسیه به پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا محتاطانه و در عین حال منسجم بوده و این تصور را به وجود می‌آورد که یک علامت سیاسی عمدی است که هدف آن هم مخاطبان داخلی روسیه (کاهش انتظارات برای پایان سریع جنگ و بهبود روابط با آمریکا) و هم دولت آینده ترامپ است (ابراز قدردانی از اظهارات او درباره تمایلش به پایان دادن به رویارویی نظامی و بهبود روابط).

دغدغه‌های شرکت‌های ترکیه‌ای در مذاکرات‌شان با شرکت‌های چینی

شورای راهبردی آنلاین-رصد: بسیاری از شرکت‌های چینی در مناقصات داخلی ترکیه با استفاده از حمایت مالی پروژه اگزیم‌بانک چین و ارائه قیمت‌های رقابتی، پروژه‌ها را به دست می‌گیرند. در حالی که مناقصه نیروگاه‌های حرارتی با سوخت فسیلی به پایان رسیده است، اخبار اخیر از برنامه‌های تولید سالانه 150000 خودروی برقی در منطقه صنعتی سازمان یافته مانیسا حکایت دارد. خاطرنشان می‌شود که در مرحله تولید 2500 کارگر چینی مشغول به کار خواهند شد. اما این کارگران چگونه اسکان داده و تغذیه می‌شوند و چگونه در جامعه محلی ادغام می‌شوند؟ واضح است که فرآیندهای مربوطه بسیار پیچیده است.

جنگ اوکراین و تشدید شکاف میان شرق و غرب

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: جنگ نیابتی زمانی است که دو کشور به طور غیرمستقیم و با حمایت از شرکت کنندگان در حال جنگ، با یکدیگر می‌جنگند. نمونه‌های کلاسیک دوران جنگ سرد عبارتند از بحران کنگو در دهه 1960 و بحران آنگولا در دهه 1970، زمانی که اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده هر یک از جناح‌های متخاصم در یک جنگ داخلی با پول، اسلحه و گاهی اوقات سربازان از کشورهای دیگر حمایت کردند، اما خود هرگز مستقیماً درگیر جنگ نشدند. براین اساس، رویکرد آمریکا و اروپا در قالب ناتو و در حمایت همه جانبه از اوکراین همه نشانه‌های جنگ نیابتی آنها علیه روسیه را دارد.

پیامدهای درخواست بازداشت رهبر نظامی میانمار توسط دیوان کیفری بین‌المللی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: مین آنگ هلاینگ، رهبر نظامی میانمار، با اتهام جنایت علیه بشریت به دلیل کشتار و آزار و اذیت مسلمانان روهینگیا روبه‌رو است. این جنایات که بیش از یک میلیون نفر از مردم میانمار را تحت تأثیر قرار داد، بین ماه‌های آگوست تا دسامبر 2017 رخ داد. در این مدت، ارتش میانمار عملیاتی تحت عنوان “پاکسازی” را با بهانه مبارزه با گروه‌های مسلح آغاز کرد که منجر به نسل‌کشی مسلمانان استان راخین در غرب میانمار شد. این عملیات با کشتار وسیع بیش از 200 هزار نفر از مسلمانان روهینگیا و آوارگی حدود 700 هزار نفر همراه بود. دیوان کیفری بین‌المللی این اقدامات را به عنوان مصادیق نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت شناسایی کرده است.

سیاست ترکیه در قبال روابط تجاری با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اخیرا وزیر بازرگانی ترکیه تایید کرد که سیستم گمرک ترکیه، به روی تجارت با رژیم صهیونیستی، به طور کامل بسته شده است. این خبر با حواشی و سوال‌های بسیاری مواجه شد و یکی از مهمترین پرسش‌ها این بود که چرا ترکیه تصمیم به چنین اقدامی گرفت و درعمل تا چه حد جدی می‌باشد و پیامدهای آن بر مناسبات طرفین چه خواهد بود؟

آخرین فرصت آلمان برای بازتعریف نقش خود در اروپا

شورای راهبردی آنلاین-رصد: انتظار می‌رود که مبارزات انتخاباتی پیش رو در آلمان بر مسائل داخلی متمرکز باشد. این موضوع که آیا این کشور آماده به عهده گرفتن نقشی بزرگ‌تر برای رهبری اروپا است، به ویژه وقتی مساله به اوکراین مربوط باشد، همچنان نامشخص است.

Loading

أحدث المقالات

سقوط دولت بشار اسد و نقش‌آفرینی و چالش‌های ترکیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل ترکیه گفت: خلاء قدرت در منطقه بعد از خروج نظامی آمریکا از عراق و تشدید آن بعد از خروج از افغانستان، فضا را برای مانور قدرت‌های منطقه‌ای به‌ویژه ترکیه باز کرد و در این میان، آنکارا با تکیه بر قدرت ملی، سیاست خارجی فعال و همراهی با بلوک‌های اصلی قدرت در نظام بین‌الملل به سمت بلندپروازی و نقش‌آفرینی در امور کشورها و موضوعات منطقه‌ای روی آورد که مهم‌ترین مصداق آن را امروز در سوریه شاهد هستیم.

افزایش مستمر و نگران‌کننده بودجه پنتاگون

شورای راهبردی آنلاین -رصد: هزینه‌های امنیت ملی آمریکا از سال 2000 تا کنون تقریباً 50 درصد افزایش یافته و بودجه پنتاگون به یک تریلیون دلار نزدیک شده است. قانونگذاران و مقامات دفاعی اغلب ادعا می‌کنند که اختصاص منابع مالی در سطح کنونی برای بازدارندگی و پاسخ به تهدیدهای نوظهور ناکافی است.

روسیه و پیروزی ترامپ؛ وضعیتی آمیخته با تردید، قاطعیت و انتظار برای یک پیشنهاد

شورای راهبردی آنلاین -رصد: واکنش‌های رسمی روسیه به پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا محتاطانه و در عین حال منسجم بوده و این تصور را به وجود می‌آورد که یک علامت سیاسی عمدی است که هدف آن هم مخاطبان داخلی روسیه (کاهش انتظارات برای پایان سریع جنگ و بهبود روابط با آمریکا) و هم دولت آینده ترامپ است (ابراز قدردانی از اظهارات او درباره تمایلش به پایان دادن به رویارویی نظامی و بهبود روابط).

دغدغه‌های شرکت‌های ترکیه‌ای در مذاکرات‌شان با شرکت‌های چینی

شورای راهبردی آنلاین-رصد: بسیاری از شرکت‌های چینی در مناقصات داخلی ترکیه با استفاده از حمایت مالی پروژه اگزیم‌بانک چین و ارائه قیمت‌های رقابتی، پروژه‌ها را به دست می‌گیرند. در حالی که مناقصه نیروگاه‌های حرارتی با سوخت فسیلی به پایان رسیده است، اخبار اخیر از برنامه‌های تولید سالانه 150000 خودروی برقی در منطقه صنعتی سازمان یافته مانیسا حکایت دارد. خاطرنشان می‌شود که در مرحله تولید 2500 کارگر چینی مشغول به کار خواهند شد. اما این کارگران چگونه اسکان داده و تغذیه می‌شوند و چگونه در جامعه محلی ادغام می‌شوند؟ واضح است که فرآیندهای مربوطه بسیار پیچیده است.

جنگ اوکراین و تشدید شکاف میان شرق و غرب

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: جنگ نیابتی زمانی است که دو کشور به طور غیرمستقیم و با حمایت از شرکت کنندگان در حال جنگ، با یکدیگر می‌جنگند. نمونه‌های کلاسیک دوران جنگ سرد عبارتند از بحران کنگو در دهه 1960 و بحران آنگولا در دهه 1970، زمانی که اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده هر یک از جناح‌های متخاصم در یک جنگ داخلی با پول، اسلحه و گاهی اوقات سربازان از کشورهای دیگر حمایت کردند، اما خود هرگز مستقیماً درگیر جنگ نشدند. براین اساس، رویکرد آمریکا و اروپا در قالب ناتو و در حمایت همه جانبه از اوکراین همه نشانه‌های جنگ نیابتی آنها علیه روسیه را دارد.

پیامدهای درخواست بازداشت رهبر نظامی میانمار توسط دیوان کیفری بین‌المللی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: مین آنگ هلاینگ، رهبر نظامی میانمار، با اتهام جنایت علیه بشریت به دلیل کشتار و آزار و اذیت مسلمانان روهینگیا روبه‌رو است. این جنایات که بیش از یک میلیون نفر از مردم میانمار را تحت تأثیر قرار داد، بین ماه‌های آگوست تا دسامبر 2017 رخ داد. در این مدت، ارتش میانمار عملیاتی تحت عنوان “پاکسازی” را با بهانه مبارزه با گروه‌های مسلح آغاز کرد که منجر به نسل‌کشی مسلمانان استان راخین در غرب میانمار شد. این عملیات با کشتار وسیع بیش از 200 هزار نفر از مسلمانان روهینگیا و آوارگی حدود 700 هزار نفر همراه بود. دیوان کیفری بین‌المللی این اقدامات را به عنوان مصادیق نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت شناسایی کرده است.

سیاست ترکیه در قبال روابط تجاری با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اخیرا وزیر بازرگانی ترکیه تایید کرد که سیستم گمرک ترکیه، به روی تجارت با رژیم صهیونیستی، به طور کامل بسته شده است. این خبر با حواشی و سوال‌های بسیاری مواجه شد و یکی از مهمترین پرسش‌ها این بود که چرا ترکیه تصمیم به چنین اقدامی گرفت و درعمل تا چه حد جدی می‌باشد و پیامدهای آن بر مناسبات طرفین چه خواهد بود؟

آخرین فرصت آلمان برای بازتعریف نقش خود در اروپا

شورای راهبردی آنلاین-رصد: انتظار می‌رود که مبارزات انتخاباتی پیش رو در آلمان بر مسائل داخلی متمرکز باشد. این موضوع که آیا این کشور آماده به عهده گرفتن نقشی بزرگ‌تر برای رهبری اروپا است، به ویژه وقتی مساله به اوکراین مربوط باشد، همچنان نامشخص است.

Loading

تاثیر رقابت چین و آمریکا بر روابط آ.سه.آن- ژاپن

شورای راهبردی آنلاین-رصد: ژاپن اولین کشوری بود که در سال 1973 با آ.سه.‌آن همکاری کرد. این رابطه در سال 1997 با دکترین فوکودا، رویدادی برجسته که شامل اعلام خودداری ژاپن از برخورداری از قدرت نظامی و تعهدش به تقویت روابط و همکاری با کشورهای آ.سه.آن بود، تقویت شد.

زرینه زین‌الدین در یادداشتی برای سایت موسسه مطالعات راهبردی و بین‌الملل (مالزی) نوشت: این روابط در طول چند دهه‌ و در حالی شکوفا شد که کمک‌های ژاپن به توسعه اقتصادی در سراسر آ.سه.‌آن کمک کرد. بسته کمکی ژاپن شامل تامین مالی زیرساخت‌های فیزیکی، ظرفیت‌سازی و انتقال فناوری و دانش بوده است. جای تعجبی ندارد که آ.سه.‌آن حتی با کاهش قدرت اقتصادی این ژاپن و ظهور قدرت‌های جدید، همچنان برای کشور به عنوان یک شریک ارزش قائل است.

با این حال، ظهور چین به عنوان یک ابرقدرت و واکنش آمریکا و تغییر مسیر سیاستش از تعامل به مهار، منجر به واکنش‌های تلافی جویانه دو کشور و باعث ایجاد اختلاف و تفرقه در منطقه شد.

تشدید رقابت آمریکا و چین، چالشی برای پویایی روابط ژاپن و آ.سه.‌آن است، زیرا دو طرف برداشت متفاوتی از چین و موضع‌گیری‌های متفاوتی در قبال این رقابت دارند. آ.سه.‌آن از چرخش باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا به سمت آسیا به عنوان نشانه‌ای از توجه مجدد آمریکا به منطقه استقبال کرد.

آ.سه.آن بر خلاف ژاپن تمایلی به سیاست تجاری «اول آمریکا» دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا نداشت. نگرانی‌ها در مورد جو بایدن، رئیس جمهور فعلی آمریکا نیز به رویکرد او در قبال چین مربوط است که متمرکز بر چندجانبه گرایی است.

بایدن برای تعیین راهبرد با متحدانش همکاری کرد و تاکید ویژه‌ای بر منطقه ایندوپاسفیک، از جمله نهادها و فرآیندهای مختلف مرتبط با آن، مانند چارچوب اقتصادی ایندوپاسیفیک برای رفاه (IPEF)، گفتگوی امنیتی چهارجانبه و آکوس  (AUKUS) داشت. تلاشی هماهنگ برای جداسازی اقتصادی یا ریسک‌زدایی صورت می‌گیرد که مستلزم برداشتن گام‌هایی برای کاهش وابستگی به چین و تقویت تاب‌آوری زنجیره تامین است. حمله روسیه به اوکراین بر این پیچیدگی‌ها افزود؛ آمریکا و متحدانش تحریم‌هایی سخت‌گیرانه علیه روسیه اعمال کردند و صادرات نفت این کشور و نیز متحدان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را هدف قرار دادند. روسیه برای دریافت کمک به متحد دیرینه خود چین و بریکس (گروه اقتصادهای جهانی برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) متوسل شد و این امر باعث جلب توجهات و افزایش جذابیت بریکس به ویژه در میان کشورهایی شد که با آمریکا روابطی مناقشه‌آمیز داشتند.

تحریم ها تأثیر ناخواسته‌ای داشت و به کمبود انرژی و مواد غذایی و تورم بالاتر منجر شد. «فدرال رزرو» برای مهار تورم نرخ بهره را افزایش داد و در نتیجه دلار قوی شد. تحریم‌ها، مسدود شدن دارایی‌ها و نگرانی‌ها درباره مسیر اقتصادی آمریکا ممکن است کشورها را وادار به ارزیابی و کاهش اتکای خود به دلار کند.

 

اقدام آ.سه.آن برای دلارزدایی در تراکنش‌ها

بریکس از سال‌ها قبل با ایجاد مکانیسم‌هایی برای تسهیل پرداخت‌های فرامرزی با استفاده از ارزهای محلی، تلاش‌ها برای کاهش اتکا به دلار آمریکا را رهبری کرد. پیشنهاد اخیر بریکس برای در نظر گرفتن یک ارز مشترک میان اعضای بریکس توجهات را به خود جلب کرده است. آ.سه.آن نیز اقداماتی مشابه انجام داده و از ارزهای محلی برای تسویه تراکنش‌ها به منظور مقابله با دلار استفاده کرده است.

ریسک زدایی و دلارزدایی و سایر اقدامات تلافی جویانه مخالف روند ادغام و همکاری در این منطقه بوده است.

ژاپن و آ.سه.آن در مورد رشد سریع چین برداشت‌های متفاوتی دارند. ژاپن برای روابطش با آمریکا ارزش قائل است و اتحاد امنیتی آمریکا و ژاپن سنگ بنای سیاست خارجی این کشور است.

سیاست ژاپن در قبال چین بر تعامل متمرکز است، با این حال افزایش تنش چین و آمریکا موضع ژاپن را تغییر داده است. نخست وزیر فومیو کیشیدا درباره نگرانی‌هایش، به ویژه درباره فعالیت‌های دریایی چین، با صدای بلند صحبت می‌کند.

چین در سال‌های اخیر به عنوان شریک تجاری، سرمایه‌گذار و مشارکت‌کننده اصلی آ.سه.‌آن و منبع اصلی ورود گردشگران برای آسه‌آن ظاهر شده است. در کل احساسات آ.سه.آن در قبال چین مثبت است، اگرچه ممکن است نظرات اعضا با یکدیگر دراین باره متفاوت باشد. موضوعات مورد مناقشه شامل فعالیت‌های دریایی چین، اختلافات درباره دریای چین جنوبی و جنبه‌های خاصی از طرح کمربند و جاده است که بیشتر به نفع چین است تا به نفع اقتصاد محلی.

 

رویکرد اتحاد نزدیک‌تر ژاپن با آمریکا در مقابل رویکرد بی‌طرفی آ.سه.آن

آ.سه.آن می‌خواهد در ارتباط با همه کشورها، از جمله قدرت‌های بزرگ، بی‌طرف و دوستانه باقی بماند. همانطور که اندونزی در نشست منطقه‌ای آ.سه.آن نشان داد، این بلوک نمی‌خواهد به میدان نبرد یا نبرد نیابتی برای قدرت‌های بزرگ تبدیل شود. ممکن است با توجه به اهمیت اقتصادی فزاینده و موقعیت راهبردی آ.سه.‌آن، این هدفی دست نیافتنی باشد.

در حالی که آ.سه.آن و ژاپن چندی قبل سالگرد روابطشان را جشن گرفتند، این سوال باقی ماند که آیا این روابط می‌تواند وضعیت موجودش را حفظ کند یا خیر. علت این امر، اتحاد نزدیک‌تر ژاپن با آمریکا و تمایل آ.سه.آن برای حفظ بی‌طرفی است.

آ.سه.آن و ژاپن گفتگوهای متعددی را برای ترسیم مسیرهای آینده روابط دوجانبه آغاز کرده‌اند. با این حال، باید بر اقداماتی مشخص برای حفظ و پیشبرد روابطشان بدون به خطر انداختن منافع ملی متمرکز شوند. آ.سه.آن باید به دنبال تبدیل شدن به نهادی قوی‌تر باشد و ژاپن نیز باید برای دست یافتن به این هدف کمک کند.

0 Comments