جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

سخنگوی سازمان ملل: هیچ جایگزینی برای ارسال زمینی کمک‌ها به غزه وجود ندارد

تهران – ایرنا – سخنگوی سازمان ملل متحد با اشاره به اینکه موانع بر سر ارسال کمک‌های بشردوستانه برای اهالی غزه همچنان وجود دارد، تأکید کرد در شرایطی که بیش از ۱.۱ میلیون نفر در این منطقه با خطر گرسنگی مواجه هستند و هیچ جایگزینی برای ارسال زمینی کمک‌ها به این منطقه وجود ندارد.

انتقاد شدید نماینده فلسطین از نقض قطعنامه شورای امنیت توسط اسرائیل

نیویورک – ایرنا- سفیر و نماینده تشکیلات خودگردان فلسطین در سازمان ملل از نقض قطعنامه ۲۷۲۸ شورای امنیت مبنی بر برقراری آتش بس فوری از سوی اسرائیل بشدت انتقاد کرد و گفت: اسرائیل با نقض قطعنامه شورای امنیت مرتکب جنایت می شود.

Loading

تردید هند برای اتحاد با آمریکا علیه چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: هند به جانبداری از ایالات متحده برای درگیری نظامی با چین بدبین است.

وب سایت شورای روابط خارجی آمریکا در گزارشی نوشت: توافقنامه هسته‌ای غیرنظامی ایالات متحده و هند در سال 2005 نقطه عطفی در روابط سرد دو کشور بود.

در دوره جنگ سرد، هند سیاست عدم تعهد را دنبال کرد و از رقابت بین اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده به نفع خود استفاده کرد. تحریم‌های ایالات متحده بر هند در پاسخ به آزمایش‌های هسته‌ای این کشور در سال‌های 1974 و 1998 باعث تیرگی روابط شد. اما همانطور که اشاره شد توافق هسته ای غیرنظامی در سال 2005، روابط دو کشور را تغییر داد. واشنگتن همان امتیازاتی را به هند داد که به امضاکنندگان معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای داده می شد، بدون آنکه دهلی نو آن را امضا کرده باشد. از زمان امضای قرارداد، همکاری‌های دیپلماتیک، اقتصادی، نظامی و علمی دو کشور بهبود یافت.

ایالات متحده اکنون امیدوار است که دهلی نو به این کشور برای ایجاد موازنه قدرت در برابر چین کمک کند. بسیاری از سیاست گذاران، ایالات متحده آمریکا و هند را دارای ارزش های دموکراتیک و علاقه مند به مقابله با چین می دانند. دهلی نو به دنبال این است که مطمئن شود قدرت چین برای تسلط بر آسیا نخواهد بود، زیرا اگر چین بر آسیا مسلط شود، هند با شرایط سختی مواجه خواهد شد. بویژه آنکه در حال حاضر، هند و چین در هیمالیا بر سر یک مرز مورد مناقشه درگیر هستند.

دهلی نو احتمالا امیدهای واشنگتن را ناامید خواهد کرد. چراکه بعید است در کنار واشنگتن علیه چین قرار گیرد، مگر اینکه رقابت آنها مستقیماً بر هند تأثیر بگذارد. در حالی که اغلب هند به عنوان یک دوست خوب برای ایالات متحده تلقی می شود، اما بسیاری فراموش می کنند که هند متحد رسمی این کشور نیست. از همین رو واشنگتن به دو دلیل نمی تواند روی دهلی نو حساب کند. اول اینکه، هند با چین مرز مشترک دارد، در حالی که ایالات متحده یک اقیانوس دورتر است. دوم، هند از نظر اقتصادی و نظامی به طور قابل ملاحظه ای ضعیف تر از چین است.

در مجموع، نزدیکی و ضعف قدرت هند در برابر چین این کشور را در معرض انتخاب دشوارتری قرار می دهد، در حالیکه برای ایالات متحده این چنین نیست. هند « نمی خواهد تصمیمی بگیرد که این کشور را متعهد به همکاری با ایالات متحده برای مقابله با چین نماید».

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *