جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

عربستان برای اولین بار در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت می‌کند

عربستان سعودی برای اولین بار در تاریخ این کشور در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت خواهد کرد. نماینده عربستان در این مسابقه رومی القحطانی خواهد بود که تا کنون در چند مسابقه دختر شایسته از جمله مسابقه دختر شایسته عربستان سعودی، دختر شایسته صلح عرب و دختر شایسته خاورمیانه برنده شده است. مسابقه دختر شایسته جهان در سال ۲۰۲۴ قرار است ماه سپتامبر در مکزیک برگزار شود.

معاهده بین‌المللی جامع برای مقابله با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای مقاصد جنایی

در ماه مه تا ژوئن، نیویورک میزبان نشست نهایی کمیته ویژه سازمان ملل در مورد توسعه کنوانسیون برای مقابله با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در راستای مقاصد مجرمانه خواهد بود.

لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد : در صورت حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه در اطراف اوکراین، روسیه آماده است تا منافع مشروع امنیتی سایر شرکت کنندگان در این روند را تضمین کند، در صورتی که همان تضمین ها برای خود مسکو ارائه شود.

Loading

نگرانی‌های هند از تازه‌ترین گزارش وضعیت هسته‌ای آمریکا

شورای راهبردی آنلاین- رصد: پنجمین گزارش بازنگری وضعیت هسته‌ای آمریکا (NPR) همه مسائل معمول مربوط به سلاح هسته‌ای را پوشش می‌دهد، تسلیحات هسته‌ای را محوری برای رسیدگی به چالش‌های امنیتی در نظر می‌گیرد و مسیرهایی را برای ارتقای سامانه‌های قدیمی و توسعه قابلیت‌های جدید ترسیم و بر بازدارندگی یکپارچه و نیاز به استفاده ابزارهای در دسترس آمریکا برای مقابله با تهدید تاکید می‌کند.

دکتر مانپریت ستی در تحلیلی که در وب سایت موسسه مطالعات صلح و بحران هند (IPCS)  منتشر شد، نوشت: این گزارش می‌پذیرد که آمریکا نمی‌تواند به تنهایی از عهده چالش‌های پیچیده برآید و در این رابطه وجود یک واکنش جمعی که از ساختارهای امنیتی یورو-آتلانتیک و ایندوپاسیفیک بهره می‌برد، ضروری است. در مقایسه با گزارش 2018، این امر بیانگر تغییر در رویکردی است که بیشتر آمریکا-محور بود. در آن زمان دونالد ترامپ تردیدهایی را درباره تعهدات آمریکا به بازدارندگی ایجاد کرد. در گزارش جدید بر ارزش اتحادها و شراکت‌ها تاکید می‌شود.

 

محیط امنیتی آمریکا

از نگاه گزارش 2022، روسیه و چین مهمترین چالش‌های امنیتی هستند. این گزارش برای اولین بار، نشان می‌دهد که آمریکا تا دهه 2030 با «دو قدرت هسته‌ای بزرگ به عنوان رقبای راهبردی و دشمنان بالقوه روبرو خواهد شد». این تغییری بزرگ در مقایسه با گزارش 2010 است. بازنگری 2022 معتقد است روسیه و چین هسته‌ای فشارهای جدیدی را بر بازدارندگی، تضمین، کنترل تسلیحات و کاهش ریسک تحمیل خواهند کرد.

این گزارش حمله روسیه به اوکراین را «خطر هسته‌ای معاصر» می‌داند. از نظر آمریکا، تهدید روسیه به توسل به تسلیحات هسته‌ای در حمایت از یک سیاست امنیتی تجدیدنظرطلبانه، منجر به این استنباط شده است که تسلیحات هسته‌ای اهمیت فزاینده‌ای دارد. این رفتار روسیه واشنگتن را نیز از تهدید سیاست خطرپذیری هسته‌ای آگاه کرده است.

این گزارش چین را «چالشی برای برنامه ریزی دفاعی و بازدارندگی هسته‌ای آمریکا» می‌داند. آمریکا احساس می‌کند رشد نیروها و قابلیت‌های هسته‌ای چین، گزینه‌های جدیدی را برای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای، قبل و در طول یک بحران یا درگیری، در اختیار چین قرار می‌دهد.

در این گزارش کره شمالی به جای آنکه مانند گذشته چالش عدم اشاعه در نظر گرفته شود، به عنوان یک «معضل بازدارندگی» شناخته می‌شود.

 

نقش تسلیحات هسته‌ای

گزارش 2022 بر محوریت تسلیحات هسته‌ای و بر نقش سنتی تسلیحات هسته‌ای آمریکا برای جلوگیری از حملات راهبردی، اطمینان بخشیدن به متحدان و شرکا و دستیابی به اهداف آمریکا در صورت شکست بازدارندگی تاکید می‌کند و می‌گوید: «به تسلیحات هسته‌ای نه تنها برای جلوگیری از حمله هسته‌ای، بلکه برای بازدارندگی دامنه محدودی از دیگر حملات با پیامد بالا و سطح راهبردی نیاز است».

این گزارش مانند گزارش 2018، نیاز به جلوگیری از حملات هسته‌ای محدود را با اعلام این که حتی یک تنش محدود هسته‌ای مانع از دستیابی آمریکا به اهداف جنگی خود نمی‌شود، منعکس می‌کند. نیروهای مشترک می‌توانند در یک محیط شیمیایی، بیولوژیکی، رادیولوژیکی و هسته‌ای با اطمینان از تاب‌آوری سیستم‌ها و نیروهای مسلح متعارف در برابر اثرات محدود استفاده هسته‌ای، بجنگند. آمریکا راهبرد بازدارندگی مناسب اتخاذ خواهد کرد که به دنبال «پایان دادن به هرگونه درگیری با کمترین سطح آسیب ممکن است». این را می‌توان اشاره‌ای به استفاده محدود از سلاح‌های هسته‌ای در نظر گرفت.

گزارش جدید در چارچوب دستورالعمل کاربرد تسلیحات هسته‌ای به رئیس‌جمهور، بر حفظ «انطباق با قانون مخاصمات مسلحانه» تاکید می‌کند و این را می‌توان تلاشی برای نشان دادن ماهیت قانونمند آمریکا قلمداد کرد. با این حال، مشکل این است که هر گونه استفاده هسته‌ای، حتی اگر با سلاح‌های کم بازده برای استفاده محدود شروع شود، ممکن است از کنترل خارج شود. این فرض که یک جنگ هسته‌ای محدود می‌تواند به طور قانونی مدیریت شود، ناقص است.

 

ثبات راهبردی و کنترل تسلیحات

گزارش 2022 بار دیگر «بر کنترل تسلیحات، عدم اشاعه و کاهش خطر برای تقویت ثبات، جلوگیری از رقابت‌های تسلیحاتی پرهزینه و نشان دادن تمایل به کاهش تسلیحات هسته‌ای در سطح جهان» تاکید می‌کند و نظارت متقابل و قابل راستی‌آزمایی را «موثرترین، بادوام‌ترین و مسئولانه‌ترین مسیر» برای محدود کردن نقش تسلیحات هسته‌ای می‌داند.

در عین‌حال آمادگی آمریکا را برای تعامل با روسیه در زمینه کنترل تسلیحات فراتر از «استارت جدید» و تعامل با چین در طیف کاملی از موضوعات راهبردی که شامل کنترل تسلیحات، ارتباطات بحران، تبادل اطلاعات، خویشتن‌داری متقابل و کاهش خطر است، ابراز می‌کند.

 

تاثیرات جهانی

گزارش NPR بر روندها و راهبردهای هسته‌ای جهانی تأثیر دارد و سایر کشورها احتمالاً از آن الگوبرداری می‌کنند. پنج جنبه این گزارش برای هند نگران کننده است.

اولین مورد مربوط به تاکید بر محوریت تسلیحات هسته‌ای و بازدارندگی است که بر مدرن‌سازی و گسترش قابلیت‌ها مبتنی است  که احتمالا باعث رقم زدن موارد مشابه در دیگر کشورهای مجهز به سلاح هسته‌ای و در نهایت به گردش درآمدن چرخه معیوب برداشت‌های منفی امنیتی خواهد شد که محیط امنیتی بین‌المللی را بیشتر تخریب می‌کند.

دوم، هند بیشترین تأثیر را از مدرنیزاسیون چین خواهد دید. پکن NPR را فراخوانی برای «رویارویی بلوکی» خوانده و اعلام کرده است که « مرعوب باج‌خواهی هسته‌ای آمریکا نخواهد شد». می‌توان انتظار داشت که توانایی نظامی چین افزایش یابد چین از این پیشرفت برای افزایش نفوذ در آسیا استفاده خواهد کرد که برای امنیت هند پیامدهایی خواهد داشت.

سوم، NPR نقش کلاهک هسته‌ای کم بازده را می‌پذیرد. به احتمال زیاد پاکستان توجیه بیشتری برای راهبرد «لبه پرتگاه» که مبتنی بر استفاده از سلاح‌های هسته‌ای «کوچک» است، به دست می‌آورد.

چهارم، تاکید آمریکا بر ادغام قابلیت‌های هسته‌ای و غیرهسته‌ای و همچنین غیرراهبردی منجر به استنباط مبهم شدن مرز بین متعارف و هسته‌ای خواهد شد. با استقرار فناوری‌های جدیدتر مانند تحویل مافوق صوت و فرمان و کنترل مبتنی بر هوش مصنوعی، جدول‌های زمانی فشرده برای تصمیم‌گیری، همراه با درهم‌تنیدگی، خطر تشدید غیرعمدی را افزایش می‌دهد.

پنجم و در نهایت، با تمرکز آمریکا بر ایجاد بازدارندگی معتبر علیه همتایان هسته‌ای خود، می‌توان انتظار توجه نسبتاً کمتری را به تروریسم هسته‌ای داشت که هند نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد. دهلی نو باید به تلاش‌ خود برای مقابله با این چالش ادامه دهد و در تلاش برای ایجاد رویکردهای جمعی نیز موثر باشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *