جدیدترین مطالب

تنش‌های مرزی پاکستان و افغانستان بالا گرفت

وزارت دفاع طالبان افغانستان اعلام کرد یک پایگاه نظامی ارتش پاکستان در نواحی مرزی مشترک را در اقدامی تلافی‌جویانه بابت حمله هوایی این کشور همسایه به خاک افغانستان مورد هدف قرار داده است.

Loading

أحدث المقالات

۱۰۰ هزار صهیونیست، مسلح شدند

در ادامه پس‌لرزه‌های عملیات طوفان الاقصی، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی خبر داد که مجوز سلاح برای ۱۰۰ هزار صهیونیست صادر شده است.

ادعای سناتور آمریکایی: واشنگتن باید روسیه را در لیست کشورهای حامی تروریسم قرار دهد

تهران- ایرنا- سناتور لیندسی گراهام با این ادعا که ولادیمیر پوتین یک رئیس‌جمهوری غیرقانونی است که یک کشور تروریستی را اداره می‌کند، گفت: واشنگتن باید روسیه را در لیست کشورهای حامی تروریسم قرار دهد.

شورای امنیت سازمان ملل عملیات‌های انصارالله یمن در دریای سرخ را محکوم کرد

نیویورک – ایرنا- اعضای شورای امنیت سازمان ملل با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: « اعضای شورای امنیت حملات حوثی ها (انصارالله یمن) علیه کشتیرانی تجاری در دریای سرخ را به شدت محکوم کردند» و خواستار توقف فوری آن شدند.

Loading

اهمیت و ویژگی‌های پهپادهای ایرانی شاهد 131 و 136

شورای راهبردی آنلاین – رصد: دقت پهپادهای انتحاری ساخت ایران با توجه به ارزان بودنشان، آن‌ها را به سلاحی قدرتمند تبدیل کرده است.

اوزی رابین در یادداشتی که وب سایت اندیشکده بریتانیایی راسی (RUSI) آن را منتشر کرد؛ نوشت: این پهپادها در عین سادگی خود بسیار مبتکرانه هستند. آن‌ها خود را همراه با دقت تقریبا غیرعادی، برد طولانی و هزینه کم، در بین سلاح‌های راهبردی، بی‌نظیر نشان داده‌اند.

شواهد نشان داده است که دفاع در برابر شاهد 131 و 136 بسیار پیچیده است. این پهپادها در ارتفاع کم و آهسته پرواز می‌کنند. اگرچه آن‌ها به طور معمول توسط توپ‌های ضد هوایی و همچنین با موشک‌های هوا به هوا که از جت‌های جنگنده اوکراینی پرتاب می‌شوند، سرنگون می‌شوند، اما با این حال، سیگنال‌های راداری و حرارتی کم و همچنین ارتفاع پرواز کم آنها، شناسایی‌شان را از فواصل زیاد دشوار می‌سازد. تنها نشانه قابل توجه آن‌ها صدای چمن زنی موتورهای پیستونی دو زمانه آن‌ها است که به مدافعان هشداری کلی در مورد جهت نزدیک شدن آن‌ها می‌دهد.

شاهد 131 و 136 مظهر دقت در میدان نبرد هستند. این پهپادها با بهره‌برداری از فناوری‌ و قطعات کم‌هزینه تجاری و با کاربرد دوگانه، به پیشرفتی قابل ملاحظه در ترکیب دقت و مقرون‌به‌صرفه بودن دست یافته است. به کارگیری سلاح‌های دقیق در میدان جنگ چیز جدیدی نیستند. سه دهه پیش، در جنگ خلیج (فارس) در سال 1991، سلاح‌های هدایت شونده دقیق، 8 درصد از کل مهمات مورد استفاده ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده علیه عراق تحت رهبری صدام حسین را تشکیل می‌دادند. موشک‌های کروز دوربرد و دقیق بارها توسط ایالات متحده و روسیه در درگیری‌های محلی، مانند حملات ایالات متحده در افغانستان یا حملات روسیه در سوریه، استفاده شده است. با این حال، دقت این سلاح‌ها هزینه مالی قابل توجهی را نیز به همراه داشته است. به عنوان مثال، موشک کروز 1300 کیلوگرمی تاماهاوک با قیمت فعلی حدود 2 میلیون دلار هزینه زیادی برای مالیات دهندگان آمریکایی دارد. اما شاهد 136 تنها بین 20000 تا 30000 دلار قیمت دارد. برد این سلاح 200 کیلوگرمی نیز در حدود 1300 تا 1500 کیلومتر است. اگرچه این پهپاد نمی تواند تسلیحات هسته‌ای حمل کند و کلاهک کوچک آن تقریباً یک دهم موشک‌های کروز قدیمی است، اما این ایراد با دقت خیره کننده و حتی بیشتر از آن با ارزان بودنش جبران شده است که باعث می‌شود تا به طور گسترده در دسترس قرار گیرد. وقتی تعداد انبوهی از آن‌ها به خط دفاع اوکراینی‌ها نفوذ می‌کنند، خسارت زیادی به بار آورده و همزمان تعداد بیشتری از آن‌ها نیز برای حمله بعدی آماده می‌شوند. همچون داستان‌های افسانه ای، این پهپادها هر چه بیشتر ساقط شوند، تعداد آن‌ها نیز بیشتر می‌شوند. استفاده گسترده از آنها، که از هزینه کم شان ناشی می‌شود، دفاع از آن‌ها را به یک کار تقریباً سخت و پیچیده تبدیل کرده است.

شاهد 131 و 136 یک سلاح دقیق تحول آفرین است که فناوری‌ها و سیستم‌های دفاعی غرب را به چالش می‌کشد. البته فناوران نظامی غربی در تلاشند تا هر چه زودتر اقدامات مؤثرتری را برای رهگیری و نابودی دسته جمعی آنها پید اکنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *