جدیدترین مطالب

آتش سوزی مرگبار در انگلیس

امدادگران سازمان ملی بهداشت و درمان انگلیس از مرگ دو نفر در پی آتش سوزی دریک ساختمان مسکونی در شمال پایتخت انگلیس خبر دادند.

پایبندی جمهوری اسلامی ایران به پیمان منع اشاعه هسته ای و موافقتنامه پادمان

پایبندی جمهوری اسلامی ایران به پیمان منع اشاعه هسته ای و موافقتنامه پادمان

مسعود نوری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در سپتامبر ۲۰۲۳، تاکید شد که ایران دیگر نمی‌تواند به عدم ایفاء تعهدات خود ادامه دهد و از ایران خواستند بدون تأخیر برای حل همه مسائل باقی‌مانده اقدام کند و اضافه کردند که اگر ایران نتواند اقدامات ضروری و فوری مندرج در قطعنامه نوامبر ۲۰۲۲ و بیانیه مشترک ۴ مارس به طور کامل اجرا کند، شورای حکام باید آماده باشد تا اقدامات بیشتری از جمله صدور قطعنامه انجام دهد. در سپتامبر ۲۰۲۳ آمریکا و ۶۲ کشور عضو آژانس در بیانیه‌ای بر ادامه تحقیقات آژانس تأکید و بر نیاز فوری شفاف‌سازی از سوی ایران و حل این مسائل به‌گونه‌ای که برای آژانس رضایت‌بخش باشد تأکید کردند. آمریکا به صراحت اعلام کرده که هرگونه راه حل دیپلماتیک برای برنامه هسته ای ایران باید بر راستی آزمایی موثر بنا شود.

بررسی دستاورد‌های ایران در مرکز شرق شناسی روسیه 

اندیشمندان، ایران‌شناسان، مورخان و شرق‌شناسان روسیه و حوزه اوراسیا، در همایشی علمی- بین‌المللی به میزبانی مرکز (انستیتو) شرق‌شناسی روسیه، عملکرد جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف و نقش کشورمان در صحنه تحولات منطقه و جهان را واکاوی کردند.

Loading

أحدث المقالات

پیام‌های راهبردی سرنگونی پهپادهای اسرائیلی به‌دست حزب‌الله

حزب‌الله از ابتدای ورود به نبرد طوفان الاقصی تاکنون علاوه بر عملیات‌های موشکی پیشرفته ضد مواضع صهیونیست‌ها در داخل فلسطین اشغالی، یک معادله جدید را در برابر دشمن ترسیم کرده که مربوط به قدرت پدافندی مقاومت و سرنگونی اهداف اسرائیل در آسمان است.

روایت «هیل» از پیشتازی اندک بایدن در برابر ترامپ در نظرسنجی‌ها

تهران- ایرنا- نتایج نظرسنجی‌های جدید نشان می‌دهد که در یک رقابت ۲ نفره میان جو بایدن و دونالد ترامپ برای پیروزی در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا، ‌رییس دولت کنونی از حزب دموکرات وضعیت بهتری دارد و با یک اختلاف سه درصدی از رقیب جمهوری‌خواه خود پیشی می‌گیرد.

گوگل تعداد بیشتری از کارکنان معترض به همکاری این شرکت با اسرائیل را اخراج کرد

تهران – ایرنا – روزنامه واشنگتن پست خبر داد که شرکت گوگل حدود ۲۰ کارمند دیگر معترض به قرارداد رایانش ابری با تل آویو را اخراج کرد و بدین ترتیب مجموع کارمندان اخراج شده این غول فناوری به بیش از ۵۰ نفر رسید.

سرلشکر باقری: همه سناریوها را در سطح عملیاتی دقیقا بررسی می‌کنیم / وضعیت منطقه قبل و بعد از اقدام تلافی‌جویانه و تنبیهی ایران، تغییر کرده است

سرلشکر باقری با بیان اینکه وضعیت منطقه قبل و بعد از اقدام تلافی‌جویانه و تنبیهی ایران به مناطق حساس و پایگاه نظامی رژیم صهیونیستی تغییر کرده است، گفت…

Loading

آثار سفر شی جین پینگ به عربستان بر خاورمیانه

شورای راهبردی آنلاین- رصد: دیدار گرم شی جین پینگ، رییس جمهور چین از عربستان در تضاد با نشست خاموش جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در تابستان امسال بود که در پی آن تصمیم عربستان برای کاهش تولید نفت باعث ناراحتی بایدن شد. این سفر همچنین فرصتی را برای شی جین‌پینگ فراهم کرد تا در بحبوحه نگرانی‌های فزاینده در مورد سیاست‌های ضد کووید صفر خود، از کشورش دور شود.

اندیشکده شورای آتلانتیک گزارشی را درباره نظر کارشناسان این اندیشکده درباره این سفر و آنچه باید در آینده انتظارش را داشت، در وب سایت خود منتشر کرد.

جاناتان فولتون، کارشناس ارشد برنامه‌های خاورمیانه شورای آتلانتیک و ابتکار امنیت خاورمیانه اسکوکرافت درباره معنای این نشست برای عربستان و چین، و چرایی تعامل آن‌ها با یکدیگر گفت: این پنجمین بار است که یک رئیس جمهور چین به عربستان سفر کرده است. با هر سفر روابط دو کشور عمیق‌تر و گسترده‌تر شده است. اگر این موضوع صرفاً نشان دادن نارضایتی سعودی‌ها از آمریکا بود، واشنگتن در نهایت می‌توانست روابطش را به مسیر خود بازگرداند تا ریاض پکن را کنار بگذارد؛ اما چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

الن آر. والد از اعضای ارشد مرکز انرژی جهانی شورای آتلانتیک نیز در این باره گفت: این سفر نشانگر پیشرفت طبیعی روابط چین و عربستان است. روابط اقتصادی عربستان و چین برای سال‌های متمادی در حال رشد بوده، اگرچه تا حد زیادی به حوزه نفت و پتروشیمی محدود شده است. عربستان از سال 1989، زمانی که علی النعیمی، مدیر اجرایی آرامکو بود، چشمش به دنبال چین بود. او معتقد بود که روزی چین بازار اصلی نفت خام عربستان خواهد بود.

احمد عبودوه، یکی از اعضای برنامه‌های خاورمیانه شورای آتلانتیک، درباره تغییر احتمالی در روابط اقتصادی دو کشور در پی این سفر گفت: شرکت‌های چینی و عربستانی 34 توافقنامه امضا کردند که شامل انرژی سبز، فناوری اطلاعات، زیرساخت‌ها و دیگر موارد است. روشن است که انرژی ستون فقرات روابط چین و عربستان است. این سفر در حالی انجام گرفت که چین به دنبال تضمین امنیت انرژی خود در بحبوحه تجدید ساختار بازارهای جهانی نفت و گاز به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین و سقف قیمتی تعیین شده توسط گروه هفت برای عرضه نفت دریایی روسیه است. عربستان در حال حاضر تامین کننده شماره یک نفت چین است. حفظ این موقعیت نه تنها اهمیت عربستان را برای چین چند برابر می‌کند، بلکه قدرت چانه زنی زیادی را برای چین فراهم می‌آورد تا قیمت واردات نفت روسیه را در سطوح پایین نگه دارد. همچنین امضای یادداشت تفاهم در زمینه هیدروژن تعجب آور نیست، زیرا پکن به دنبال کسب شهرت در خاورمیانه به عنوان یک ابرقدرت در عرصه فناوری انرژی پاک و پایدار است. این همکاری برای چین مزایای ژئواستراتژیک نیز دارد. مقاومت ولیعهد سعودی در برابر فشارهای دولت بایدن برای افزایش تولید نفت، برای چین خوشایند بود. آن‌ها می‌خواهند شاهد بیشتر از اینها باشند. هرقدر چین نفوذ بیشتری بر بخش انرژی شورای همکاری خلیج (فارس) داشته باشد، قدرت بیشتری برای کاهش هژمونی آمریکا در خاورمیانه خواهد داشت.

این بدان معنا نیست که روابط چین و عربستان بدون مشکل است. به عنوان مثال، غیبت تجارت چین-شورای همکاری خلیج (فارس) در گفتگوها قابل توجه بود. این امر نشان می‌دهد که علی‌رغم حجم بالای تجارت متقابل، تجملات و روابط عمومی گسترده، کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) هنوز در مورد برخی از جنبه‌های مشارکت خود با چین تردید دارند.

وی در پاسخ به این سوال که منافع چین در حال حاضر در خاورمیانه چیست و این سفر بر پیشبرد این منافع چه تاثیری داشت؟ گفت: بسیاری در واشنگتن می‌خواهند فکر کنند که رابطه چین-عربستان ماهیتی راهبردی ندارد و مبادلاتی است. چنین منطقی اهمیت همکاری چین و شورای همکاری خلیج (فارس) را در زمینه‌های اقتصادی، فناوری و دیپلماتیک به طور عمدی دست کم می‌گیرد. چین به ثبات و امنیت ژئواستراتژیک وسواس دارد، زیرا این‌ها اهرم منافع اقتصادی پکن هستند. این امر خاورمیانه را به یکی از معدود مناطق جهان تبدیل می‌کند که در آن منافع و ترجیحات چین و آمریکا به هم نزدیک می‌شود. تا آنجا که به منافع چین مربوط است، فقط یک بیمه‌نامه وجود دارد: نظام امنیتی منطقه‌ای کنونی تحت رهبری آمریکا. چین علاقه‌ای ندارد وضعیت موجود را به چالش بکشد، بلکه به دنبال سرمایه گذاری در آن است. این امر چین را به موج سواری مجانی تا زمانی که برایش ممکن باشد، مشتاق می‌کند؛ اما چنین چیزی یک منبع بزرگ آسیب پذیری برای چین خواهد بود. صادرات نفت شورای همکاری خلیج (فارس) به چین مظهر این پیوند عجیب است. به عنوان مثال، چین می‌تواند محموله‌های نفتی را که از شورای همکاری (خلیج فارس) خریداری می‌کند، کنترل کند. اما نمی‌توان تضمین کرد که این محموله‌ها در مواقع درگیری به طور ایمن به بنادر چین می‌رسند، زیرا پکن کنترلی بر خطوط کشتیرانی دریایی در خلیج (فارس) و اقیانوس هند که تحت تسلط ارتش آمریکا است، ندارد.

توویا گرینگ، عضو دیگر شورای آتلانتیک درباره تأثیر این سفر بر روابط آمریکا-عربستان، با توجه به اتفاقاتی که پس از سفر بایدن به این کشور رخ داد، گفت: اکثر کشورهای حوزه خلیج (فارس) صلح و امنیت خود را به روابط با آمریکا وابسته می‌دانند. آن‌ها کاملاً مطلع هستند که چین در آینده‌ای قابل پیش‌بینی، یا نمی‌تواند یا نمی‌خواهد جای آمریکا را بگیرد.

در حالی که بسیاری از کشورهای خلیج (فارس) غرق در چشم انداز خود برای آینده پس از سوخت فسیلی هستند، واشنگتن در تلاش است تا گزینه‌های خود را با چین محدود و آن‌ها را مجبور کند در جنگی که مال آن‌ها نیست، یک طرف را انتخاب کنند. با این وجود، سفر شی جینپینگ نشان داد که عربستان و سایر کشورهای منطقه فاقد گزینه نیستند و همچنان از اهمیت راهبردی فزاینده خود برای ذینفعان جهانی، در جهت به دست آوردن بهترین‌ها استفاده خواهند کرد.

حتی در خصوص امنیت، در حالی که جایگزین مطلقی برای بازدارندگی یکپارچه آمریکا وجود ندارد، چین جایگزین‌هایی را در سیستم‌های تسلیحاتی پیشرفته با قیمت‌هایی رقابتی ارائه می‌دهد. از حالا به بعد، آمریکا باید توجه بیشتری به منافع کشورهای منطقه و تلاش‌های چین برای تضعیف اتحادهای منطقه‌ای با راه حل‌های چینی و خِرد چینی داشته باشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *