جدیدترین مطالب

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

ترکیه، جدی ترین رقیب ایران در عراق

ترکیه، جدی ترین رقیب ایران در عراق

محمد صالح صدقیان می گوید: من بارها طی سال‌های گذشته، هم در اتاق بازرگانی ایران و عراق و هم در وزارت صنعت و معدن و تجارت به این نکته اشاره کردم که تجار ایرانی باید توجه خاصی روی کالاهای صادراتی خود به عراق داشته باشند. باید کیفیت مواد به کار رفته و بسته‌بندی آن قابلیت رقابت با محصولات دیگر به خصوص محصولات ترکیه‌ای را داشته باشد. شما خودتان یک سر به اتاق بازرگانی ایران و عراق بزنید و ببینید که میزان مشکلات و چالش های تجار عراقی و ایرانی چقدر زیاد است؛ از بسته‌بندی نامرغوب و کالاهای بی‌کیفیت تا محصولات تاریخ مصرف گذشته گرفته و مسئله تبادل ارزی و بانکی و پولی و هزار مسئله دیگر؛ طبیعتاً تاجر عراقی در این شرایط رغبت پیدا می‌کند که به سمت تجارت با ترکیه برود تا هم سرمایه‌اش حفظ شود و هم محدودیت‌ها و چالش‌ها و مشکلات تجارت با بازرگانان ایرانی را ندارد. من شخصاً در جریان این موضوعات و مشکلات هستم.

افزایش نظامی گری دولت انگلیس

نخست وزیر انگلیس با سفر به لهستان همسایه اوکراین، از بزرگ‌ترین بسته کمک‌های نظامی انگلیس به اوکراین رونمایی کرد.

Loading

أحدث المقالات

پاسخ متقابل تهران به حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران از دریچه حقوق بین‌الملل

حفظ منافع حیاتی، دولت‌ها را به اتخاذ اقدام‌های متقابل قهری (مقابله به مثل) در برابر اعمال روزمدارانه و متخلفانه دیگر طرف‌ها سوق داده و دولت‌ها می‌توانند این‌گونه اقدام‌های مقابله به مثل را با تفسیر موسع از آستانه حمله مسلحانه واجد شرایط دفاع مشروع قلمداد کنند.

ادعای پنتاگون: از طرح حمله اسرائیل به رفح اطلاعی در دست نیست

تهران- ایرنا- پاتریک رایدر سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در بیانیه‌ای با طرح این ادعا که در حال حاضر هیچ نشانه‌ای از آغاز هرگونه عملیات زمینی بزرگ رژیم صهیونیستی در شهر رفح وجود ندارد، مدعی شد: از طرح حمله (رژیم) اسرائیل به رفح اطلاعی در دست نیست.

برنامه اردوغان برای وابسته‌سازی عراق به ترکیه/ پروژه‌ای که به نفع ایران نیست

یک کارشناس مسائل خاورمیانه می‌گوید که عراق یکی از بزرگترین بازارهای مصرف کالاهای ترکیه است. طی  دو دهه گذشته، بخش اعظم بازار صنایع غذایی، پوشاک، لوازم خانگی و چندین حوزه کالایی و خدماتی دیگر عراق، عملاً به دست شرکت‌های ترکیه افتاده است.

آیا وقوع جنگ میان آمریکا و چین حتمی است؟ کدام کشور پیروز چنین جنگ هولناکی خواهند بود؟

دهه پیشِ رو از جهات مختلفی برای بشریت حائز اهمیت و به همان اندازه خطیر است. دهه‌ای که با همه‌گیری مرگبار کووید 19 آغاز شد و با رقابت‌های پیدا و پنهان قدرت‌های بزرگ در صفحه شطرنج جهانی برای حفظ موقعیت برتر در نظم فعلی جهانی یا کسب جایگاهی جدید در نظم تازه احتمالاً در حال ظهور، پیش رفته است.

Loading

ژئوپلیتیک نفت و تورم

شورای راهبردی آنلاین – رصد: هم آمریکا و هم دیگر اعضای گروه هفت در حال بررسی سیاست‌هایی هستند تا به طور همزمان به قیمت‌های بالای نفت و تورم و همچنین کنترل روسیه بر بازارهای انرژی رسیدگی کنند.

ویلیام رینش در تحلیلی که اندیشکده آمریکایی «مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی» منتشر کرد، درباره اینکه آیا توقف صادرات نفت خام آمریکا به کاهش تورم کمک می‌کند؟ نوشت: محدود یا ممنوع کردن صادرات نفت خام ایالات متحده به کاهش تورم کمک نمی‌کند و می‌تواند آن را بیشتر کند، زیرا قیمت بنزین و گازوئیل در ایالات متحده بر اساس بازارهای جهانی انرژی و نه فقط بازار داخلی ایالات متحده، تعیین می‌شود.

اما آیا ممنوعیت صادرات نفت آمریکا به اتحادیه اروپا آسیب می‌رساند؟ در پاسخ باید گفت کاهش عرضه نفت باعث افزایش قیمت‌های جهانی می‌شود و به طور همزمان به واردکنندگان محض مانند اتحادیه اروپا، آسیب می‌زند که این وضعیت به نفع روسیه است، زیرا درآمد نفت و گاز 45 درصد از بودجه این کشور را در سال 2021 تشکیل می‌داد.

از آنجایی که اروپا شروع به تحریم جزئی نفت خام و فرآورده‌های نفتی روسیه کرده است، دسترسی به نفت آمریکا برایش حیاتی‌تر خواهد شد. در ماه‌های پس از حمله به اوکراین، صادرات ایالات متحده به بالاترین حد خود از زمان لغو ممنوعیت صادرات نفت خام ایالات متحده رسیده است. پیش بینی می‌شود که ایالات متحده در سه ماهه دوم سال 2022 روزانه 1.4 میلیون بشکه نفت به اروپا ارسال کند که نسبت به سال گذشته 30 درصد افزایش نشان می‌دهد. اروپا اکنون تقریباً 42 درصد از کل صادرات نفت خام آمریکا را به خود اختصاص داده است.

در همین حال، باید توجه داشت این احتمال وجود دارد که ممنوعیت صادرات نفت با قوانین سازمان تجارت جهانی مطابقت نداشته باشد. هنگامی که ایالات متحده برای اولین بار در سال 2015 صادرات نفت خام را مجاز دانست، بیشتر بحث‌هایی که منجر به تصمیم برای حذف این ممنوعیت شد، در وهله اول بر قانونی بودن این ممنوعیت متمرکز بود. دولت اوباما نگران چالش‌های احتمالی کره جنوبی و ناتو برای این ممنوعیت بود.

در سال 2014، یکی از وکلای ایالات متحده در سازمان تجارت جهانی ادعا کرد که نمی‌توان با موفقیت از استدلال‌های ممنوعیت بر اساس امنیت ملی و لزوم جلوگیری از کمبود نفت داخلی، دفاع کرد. در سال 2013، زمانی که ایالات متحده در حال بررسی ممنوعیت صادرات مشابهی برای گاز طبیعی مایع (LNG) بود، یک قاضی استیناف سابق سازمان تجارت جهانی اظهار داشت که مطمئن است این محدودیت‌های صادراتی در صورت اعتراض توسط یکی دیگر از اعضای سازمان تجارت جهانی، نقض می‌شود.

با در نظر گرفتن آنچه ذکر شد، می‌توان گفت ترس فزاینده از رکود اقتصادی می‌تواند قیمت نفت را به اندازه‌ای کاهش دهد که موجب طرح سیاست‌های ممنوعیت صادرات یا تعیین سقف قیمت شود. رکودهای اقتصادی از نظر تاریخی باعث کاهش قیمت نفت می‌شوند، زیرا کاهش سریع تقاضا باعث کاهش قیمت‌ها می‌شود.

به عنوان مثال، در ژوئیه 2008، نفت خام به 145 دلار در هر بشکه رسید، اما در دسامبر 2008، به 35 دلار در هر بشکه کاهش یافت. برآوردها حاکی از آن است که در دوران رکود، کاهش 10 درصدی تقاضا می‌تواند باعث کاهش قیمت نفت خام بین 35 تا 50 دلار در هر بشکه شود.

شاخص نفت خام برنت در حال حاضر با تشدید ترس از رکود، در ماه گذشته بیش از 20 دلار در هر بشکه کاهش یافته است. اگر این روند ادامه پیدا کند، قیمت نفت ممکن است به اندازه‌ای کاهش یابد که پیگیری سیاست سقف قیمتی را ناکارآمد و غیرضروری کند.

به طور مشابه، اگر قیمت نفت از قبل پایین بود، ممنوعیت صادرات نفت خام ایالات متحده غیرضروری بود. باید در نظر داشت که چنین ممنوعیتی می‌تواند به تولید ایالات متحده آن هم در زمانی که این کشور در تلاش برای تشویق رشد اقتصادی است، آسیب برساند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *