جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

افزایش تمایل آمریکایی‌ها برای مهاجرت

تهران-ایرنا- نتایج یک نظرسنجی جدید نشان داد که ترس از خشونت داخلی و خستگی از سیاست آمریکا، میل شهروندان این کشور به زندگی در کشور دیگری را نسبت به نیم قرن پیش، به طور قابل توجهی افزایش داده است.

Loading

چشم‌انداز تعامل راهبردی احتمالی آمریکا و عربستان

شورای راهبردی آنلاین – رصد: ملاقات فرانکلین روزولت، رئیس جمهور سابق آمریکا و عبدالعزیز آل سعود اولین پادشاه سعودی در کشتی یو.اس.اس کوئینسی در کانال سوئز در 14 فوریه 1945، پایه‌گذار شراکت بین ایالات متحده و عربستان سعودی بود. توافق حاصل شده میان آنها ساده بود: ایالات متحده نیازمند دسترسی بدون مانع به مخازن عظیم نفت در زیر شن‌های صحرای عربستان بود و آل سعود به محافظت در برابر همسایگان و قدرت‌های بزرگ نیاز داشت.

استیون کوک و مارتین اس. ایندیک در گزارشی که وب سایت شورای روابط خارجی آمریکا آن را منتشر کرد؛ به بررسی روابط ایالات‌متحده و عربستان سعودی تحت یک «معامله راهبردی جدید» پرداختند که در خلاصه آن آمده است: در سال‌های اخیر، مشارکت راهبردی ایالات متحده و عربستان سعودی تضعیف شده است. از یک سو، ایالات متحده از سوابق حقوق بشری عربستان سعودی و عدم تمایل این کشور برای ایجاد ثبات در بازار نفت ناامید شده است و از سوی دیگر، ریاض به این باور رسیده است که واشنگتن دیگر مایل به تضمین امنیت پادشاهی نیست.

تحول در سیاست‌های اقتصادی و راهبردی آمریکا – افزایش تولید سوخت فسیلی در داخل و راهبرد دولت اوباما در چرخش راهبردی به سمت آسیا – نیز روابط با عربستان را از اولویت واشنگتن خارج کرده است. در همین حال، مقامات سعودی از حمایت ایالات متحده از جنگ جاری آن‌ها در یمن ناامید شده‌اند.

به نظر می‌رسد ایالات متحده دیگر نیازی به نفت عربستان ندارد و عربستان سعودی نیز یک رهبر جدید و جوان دارد که به قوانین ضمنی شراکت دو کشور احترام نمی‌گذارد. این وضعیت، پایه‌های روابط ریاض – واشنگتن را متزلزل می‌کند و آینده آن را تیره می‌سازد. در چنین شرایطی، ارزیابی مجدد روابط ایالات متحده و عربستان سعودی و زمینه‌های شکل‌گیری یک مشارکت جدید بسیار حائز اهمیت است.

ریچارد هاس، رئیس شورای روابط خارجی آمریکا در پیشگفتار این گزارش آورده است: «شرایط ممکن است برای آشتی بین دو کشور آماده شود. جنگ روسیه در اوکراین، افزایش تورم در آمریکا و بالا رفتن قیمت انرژی می‌تواند به احیای روابط آنها کمک کند، به‌ویژه آنکه توجهات به عربستان سعودی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت در جهان، و تنها کشوری که ظرفیت قابل توجهی برای افزایش سریع تولید دارد، دوباره جلب شده است. ضمن آنکه، سرعت پیشرفت برنامه‌های هسته‌ای ایران، زنگ خطر را در واشنگتن و ریاض به صدا درآورده است.»

طرح پیشنهادی کوک و ایندیک بر روی مهار ایران به موازات افزایش تضمین‌های امنیتی از سوی ایالات متحده در ازای میانجی‌گری بیشتر عربستان برای ثبات قیمت نفت، کاهش تنش در یمن و عادی‌سازی روابط ریاض با رژیم صهیونیستی متمرکز خواهد بود.

تحقق این طرح جدید مستلزم آن است که هر دو طرف غرور خود را کاهش داده و به اولویت‌های راهبردی یکدیگر نگاه واقع‌بینانه داشته باشند.

همانطور که کوک و ایندیک هشدار می‌دهند، «هفتاد و هفت سال پس از پیمان مشارکت روزولت- عبدالعزیز، تغییر شرایط کنونی مستلزم ارزیابی مجدد ارزش روابط برای هر دو طرف است، زیرا اگر اقدام فوری انجام نشود، روند شکافی که در حال حاضر وجود دارد، به احتمال زیاد سرعت می‌گیرد و به منافع هر دو کشور آسیب می‌زند.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *